Sambal in de staart van je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Sambal in de staart van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 20:31

Gelukkig waren al onze veulentjes tot nu toe brave diertjes die van hun mammie`s staart afbleven, maar Gruno blijkt zo`n fijnproever te zijn die WEL graag z`n tanden in de staart van Prelude zet.

Haar prachtige waaier is inmiddels gereduceerd tot een bescheiden plumeau; heel erg jammer! Ondanks de wagonladingen verantwoordelijke cribox blijft hij echter kauwen.

Nu kregen we de tip sambal, tijgerbalsem of een of ander spierversoepel-goedje dat warm wordt na het aanbrengen (ben de naam even kwijt) in haar staart te smeren. Als dat helpt in het natuurlijk geweldig, maar is dat niet schadelijk voor ons veulen? Weet iemand dit?

NB: Dit lijkt me een veelgestelde vraag, maar via de zoekfunctie kon ik niks vinden.

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/


Selena87

Berichten: 1635
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 20:33

sambal lijkt me niet schadelijk maar het is natuurlijk niet fris om je paard daarmee in de wrijven.
Er bestaan andere middeltjes ik geloof ook iets met azijn dat is blank dus de staart van je paard verkleurt er niet van.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 20:37

als je eulen eenmaal sambal proeft komt die nooit meer aan moeders staart. Dus probeer gewoon en je zult wel zien of het veulen het lekker vind

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 20:50

Ik heb wel eens gehoort van hertsolie ofzo iets......dat blijkt wel te helpen.

Wij hebben ooit eens sambal op de plinten van ons huis gedaan omdat onze pup die toen zo lekker vond,...toen ik de hal rond ging volgde onze hond me en likte alles er net zo hard weer af

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 21:00

jacqueline schreef:
Wij hebben ooit eens sambal op de plinten van ons huis gedaan omdat onze pup die toen zo lekker vond,...toen ik de hal rond ging volgde onze hond me en likte alles er net zo hard weer af


Haha, ja dat had ik dus bij cribox! Net Prelude`s staart ingesmeerd en toen likte ze zelf mijn handen af met zo`n verliefde blik in haar ogen... Die azijn-tip had ik nog niet gehoord, zal dat morgen eens proberen. Want zaterdag tijdens de demo moet haar staart eigenlijk niet onder de sambal zitten. Ga het sambalfestijn daarna wel uitproberen. We mogen de watervaten dan wel flink bijvullen, vrees ik (bij wijze van dorstig veulen).

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:04

hertshoornolie! Werkt als een trein!

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 21:20

Is hertshoornolie dan van dat spul dat je op pijnlijke gewrichten smeert en dat warm wordt? Want de tipgeefster had het dus over zo`n middeltje.

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:23

Hersthoornolie wordt niet warm.
Stinkt alleen erg vreselijk.
Het is zo vies dat het zelfs schijnt te helpen bij geiten.

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:49

ik hoop voor je dat het werkt..
bij mn oude fokmerrie heb ik er vanalles ingesmeerd maar het veulen bleef evenhard eraan knabbelen.

en ik had altijd nog het ongeluk dat ze om het jaar een hengstje kreeg(heel toevallig) dus als dr staart beetje aangegroeid was kreeg ze weer een hengstje en was ze dr staart weer kwijt..

hoop dat er wat helpt ..of wij hadden gewoon die-hard veulentjes..

Melody T (Vitano x Gomel ox )
Fuente (First stayerhof Ramzi x Vitano)
Devarana's Balance (Reflection x Vitano )
In training,binnekort ter dekking
General Two (Generals Goldenboy x Doc's chinch bet)

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 22:21

Hier heb ik ook eerder van gehoord, schijnt prima te werken!

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

iesolde
Berichten: 331
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Ternaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 22:26

Uums schreef:
Is hertshoornolie dan van dat spul dat je op pijnlijke gewrichten smeert en dat warm wordt? Want de tipgeefster had het dus over zo`n middeltje.


Volgens mij bedoel jij Vinalgon (tenminste als ik de naam goed heb Bloos! ) Werkt perfect! Heb het ook in de staart en manen van de paarden gehad, de veulens hebben nooit staart en manen gegeten. Heb het zelf ook op mijn gezicht perongeluk gekregen door te kroelen in manen en staart, nou alsof je helemaal in de brand staat Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 22:48

Sambal en tabasco werken vaak niet op honden en katten. Die proeven dat blijkbaar niet eens Verward M'n oom z'n kat kwam eens met een IJsvogel thuis. Oom nijdig en die dacht 'ik zal die kat eens leren', vogel ingesmeert met sambal en tabasco en teruggegeven aan de kat. Die hem doodleuk opat...

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 22:57

Tiroler steenolie op smeren, komt uit oostenrijk.
Stinkt gigantisch,maar je weet zeker dat het 1x nooit meer is met je veulen.

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard


Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 11:06

MelodyT schreef:
en ik had altijd nog het ongeluk dat ze om het jaar een hengstje kreeg(heel toevallig)


Bij ons dus ook! Alleen hadden Herc en Bacchus minder trek kennelijk. De dames zaten helemaal niet aan de staart. Volgens mij probeert Gruno z`n moeder ook 'af te remmen' aan haar staart. Als hij honger heeft moet ze maar blijven staan. Zo niet, dan gaat hij aan de staart hangen (bad, bad fohl!). Maar ik heb in ieder geval een waslijst aan middeltjes, dus heel erg bedankt iedereen!

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:03

mijn vorige pony knabbelde aan zijn stal. Ze heeft toen 2 dagen op de stal gestaan waar mijn paard nu staat en daar is dus de stal geheel van hout, nog geen uur later had mijn pony dus al aardig wat geknabbelt, sambal der op gesmeert en pony knabbelde nergens meer, dus het werkt in elk geval wel en is niet schadelijk. Weet alleen niet of het ook in een staart werkt

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:05

ik sprayde altijd phb in de staart dat is voor kippen en varkens officieel maar werk perfect.
het merut de pan uit maargoed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:47

Finalgon liniment, wel verdunnen met water. In een spuitbus doen en op de staart spuiten.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:28

Ben een beetje huiverig van dingen in de staart smeren. Merrie van mijn hoefsmid had een veulen die ook niet van de staart kon afblijven. Mijn hoefsmid de staart allerlei troep in gespoten en veulen wou een week later niet meer drinken bij zijn moeder?? Wat blijkt: door regen, zweet en zwiepen was er van dat spul op de uier terecht gekomen. Dus het veulen wou niet meer uit de uier drinken...

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Ibbel

Berichten: 48938
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:05

Ik Cribox zit volgens mij sambal - dus af dat dan werkt...

Mijn honden vinden scherp gekruid eten inderdaad ook verschrikkelijk lekker, dus daar werkt het niet bij.

Is een staartzak zoals die door Quarterhorse mensen wordt gebruikt geen veulenvriendelijk alternatief?

orion1996

Berichten: 543
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:31

Weet iemand waar je Finalgon kan kopen? Ik heb het vroeger in een ruitershop gehaald maar die hebben het niet meer. Liefst in de buurt van Utrecht of iets waar je het kan bestellen?

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:42

Is het niet een idee om te staart tijdelijk op te binden? Heb geen ervaring met veulens dus mocht het een domme opmerking zijn.. Haha!

orion1996

Berichten: 543
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:21

Mijn paard vreet zijn stal aan en gaat door cribox en Hertshoornolie heen. De Finalgon is op, dus moet nieuwe hebben, is het enige wat werkt bij hem

Cyra jeugdkampioen Wijk bij Duurstede 2008

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 23:01

Anti-bijt??
Heb hier zelf geen ervaring mee,
maar de halve stal gebruikt het voor de dekens bij ons.
Weet dan ook niet of je dat op "levend" weefsel mag smeren.

Informeer anders even bij je VA (lijkt me niet eens zo'n gek idee)

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:01

mijn merrie loopt met een ingevlochten staart rond en die kleine blijft er braaf vanaf. Zodra ik de staart echter los haal dan begint ze er ineens interesse in te krijgen, dus gauw die vlecht er weer in! Ik smeer er verder niks in, staartzak helpt inderdaad ook wel.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:15

Sambal werkt niet altijd hoor. Ken een paard die het er met liefde aflikt. Beter hielp in dat geval: vleesjus (bjv. pakje croma of zelfgemaakte jus). Fllink op de staart smeren - blijft ook in de regen goed zitten. Je zou dat eens kunnen proberen. Zelf gebruikte ik ook een staartzak maar deed het allebei om te voorkomen dat je gelijk een probleem hebt als de staartzak eraf raakt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 16 bezoekers