Detacheringscontract: Weggestuurd na 5 jaar?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Brendariss
Berichten: 158
Geregistreerd: 12-10-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Detacheringscontract: Weggestuurd na 5 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-09 11:18

Mijn vriend werkt al 5 jaar via een bepaald uitzendburo voor een grote bank.

Zoals altijd, is hij na 1.5 jaar uitzendkracht geweest te zijn, in dienst genomen op detacheringsbasis bij het uitzendbureau.

Nu wordt er bij de bank gezegd : Alle uitzendkrachten eruit per 1 feb, we moeten bezuinigen.

Nou hoor ik hier en daar, dat de opdrachtgever, in dit geval dus de bank, na 3 jaar van detachering, de werknemer een vast contract aan dient te bieden.

Mn vriend zou bij dit scenario dus een vast contract bij de bank moeten krijgen.

Nu hoor ik ook weer dat hij zoiezo, tot zijn detacheringscontract met het uitzendburo afloopt, zijn salaris doorbetaald krijgt, mocht hij niet meteen een nieuwe baan vinden. Maar daar hebben we weinig aan, hij wil gewoon bij de bank blijven werken.

Vind het maar raar dat je, na 5 jaar trouwe dienst, nog niet vast aangenomen wordt?
Volgens mij is de bank dit hierin verplicht na 3 detacheringsjaren, of niet?

( Ja, we gaan morgen naar de rechtswinkel en hebben alle lijntjes verder ook al uitgezet naar uitzendburo, bank etc met vragen, maar vraag me gewoon af of mensen hier er ook verstand van hebben.)


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Detacheringscontract: Weggestuurd na 5 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:21

Wat voor contract heeft je vriend bij het uitzendburo? Is hij daar gewoon in vaste dienst voor een x aantal uur? Dan zal het uitzendburo hem moeten doorbetalen en een andere detachering voor hem moeten zoeken.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:23

Het idee van detacheren is dat het bedrijf je snel kwijt kan. Bij de detacheerder waar ik voor werk, werkt iedereen op projectbasis. Niemand heeft dus een vast contract.

Misschien dat je vriend hier eerder bij had moeten stilstaan? Het is al een paar maanden aan de gang dat grote bedrijven iedereen op detacheringsbasis eruit werkt. Ik word na dit project in vaste dienst genomen door het bedrijf waar ik nu gedetacheerd ben.

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:26

Heeft jouw vriend een detacheringscontract van 5 jaar? Dan kan het zijn dat hij dus speciaal voor een project is aangenomen en dat dit ook duidelijk is omschreven in het contract. Dan loopt het contract ook gewoon af na die periode, daar kun je dan weinig aan doen.

Ik begrijp uit jouw verhaal dat die 5 jaar nog lang niet voorbij zijn (nu drie jaar). Dan kan het betekenen dat het uitzendbureau een andere detachering voor hem gaat zoeken, maar ze zijn wel verplicht om gedurende het contract zijn salaris door te betalen. Zij zullen dit dan weer in rekening brengen bij de bank, maar daar heb je zelf weinig aan.

Ga ook goed navraag doen bij het uitzendbureau, zij zullen ook niet blij zijn met de situatie en je zo goed mogelijk helpen. Succes!

Kerstmuts

Brendariss
Berichten: 158
Geregistreerd: 12-10-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-09 11:27

@ Apple: Ja, dat weten we dat t detacheringsbureau hem door moet betalen zolang zn contract loopt en hij nog niks anders heeft, hij heeft iig een contact voor 40 uur.

@ Mo: Heb jij geluk gehad dat het bedrijf je in vaste dienst wilde nemen!
Hij werkt niet op projectbasis maar die andere vorm van detacheren.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:29

Leandros, Volgens mij brengen ze dit niet in rekening van de bank hoor. Dit is het risico van het detacheringsbureau. Vandaar dat de vergoedingen ook zo hoog zijn. Het bedrijf waar ik zit betaald mijn salaris + (ongeveer) 140%. Dit is o.a. risicodekking ivm ziekte / beeeindigen van contract / overhead!

TS: Anders had ik ook niet bij een detacheerder gaan werken :D

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:29

De bank heeft in feite niets te maken met hem als persoontje. De bank heeft een contract met het detacheringsbedrijf en dat contract wordt opgezegd. Je vriend behoord na 3 1/2 jaar eigenlijk wel een vast contract te hebben bij dat detacheringsbureau.

Maar de bank heeft iig geen enkele verplichting tegenover je vriend. Welke bank is dit trouwens?

Zij die achter mijn rug over mij spreken, staan op de juiste plek om mijn "bips" _O- te kussen :D tekst geciviliseerd :D

Brendariss
Berichten: 158
Geregistreerd: 12-10-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-09 11:30

@ Leandros: Het uitzendburo vertrouw ik geen snars van , die naaien iedereen waar je bij staat, die ervaring hebben wij iig ( ben zelf ook uitzendkracht geweest)

T detacheringscontract loopt tot 1juli, dus tot die tijd moet hij doorbetaald worden/moeten hun een andere baan voor hem zoeken.
Zie overal om me heen dat detacheringsburo's geen contracten meer verlengen e.d. daarom hoopte ik eigenlijk dat de opdrachtgever op een of andere manier miss toch soort verplicht was hem aan te nemen.

Hij heeft er naar zn zin, en t zal in het honderd lopen zonder hem , voordat er iemand ingewerkt is duurt wel ff en die vaste mdw die hem overneemt laat ook weer een berg werk achter.

Idd overal wordt bezuinigd- externen worden eruit gegooid, maar die hoge pieten kijken niet naar de gevolgen voor de werkvloer zelf.

Brendariss
Berichten: 158
Geregistreerd: 12-10-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Re: Detacheringscontract: Weggestuurd na 5 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-09 11:32

Hij is idd ook in detachering bij t uitzendburo.

Maar Mo: jij krijgt dus 140% plus salaris wat ik lees, is dat een soort oprotpremie van het detacheringsbureau????
( in ons geval is dat Content )

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:32

Ik werk ook bij een detacheringsbureau en stel regelmatig contracten op. voor zover mij bekend is het wettelijk geregeld dat je max. 3x een jaar mag verlengen en daarna een vast contract moet aanbieden.

Het is een 'lastige' constructie omdat je met de bank (opdrachtgever) detacheringsbureau en je vriend te maken hebt.

Het meest logisch is dat je vriend een contract heeft met het detacheringsbureau van onbepaalde tijd. Ivm de 3,5 jaar dat hij al op detacheringsbasis bij de bank werkt, zou dat volgens die wettelijke regeling wel moeten. Tenzij hij is aangenomen op projectbasis en dan staat er wel een periode genoemd.

Er is ook een overeenkomst tussen het detacheringsbureau en de bank aangegaan (meestal voor bepaalde tijd) en dat kan idd door economische redenen ontbonden worden.

De bank komt op deze manier van je vriend af, maar het detacheringsbureau blijft als het ware 'zitten' met je vriend. Wat ze dan kunnen doen is proberen een nieuwe baan te vinden, of het contract met wederzijds goedbevinden te beeindigen.
Mocht het zo zijn dat je vriend geen contract heeft voor onbepaalde tijd, dan moeten ze sowieso tot het einde van het contract uitbetalen.

Zou gewoon even goed je contracten doorlezen en contact opnemen met het detacheringsbureau. DIe kunnen je vast goed te woord staan!
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 22-12-09 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:33

Ik val binnenkort ook in het detacheringsgebeuren. Het uitzendbureau gaat proberen om hem elders als detacheerder aan de slag te laten gaan.

Bedrijven kiezen voor dit, detachering of uitzendkracht omdat ze niet vast gepind willen worden, dus ahw van zo een kracht af willen, ze willen of MOgen geen krachten aannemen. En in deze tijd mogen ze het niet en zeker de banken niet. Zij zijn hem niets verplicht, maar wel een opzegtermijn en die moeten ze uitbetalen als hij niet meer daar werkt. Als het 1 maand is, dan is het idd 1 febr. dat hij daar voor het laatst is. Sturen ze hem morgen weg, moeten ze nog een maand doorbetalen.

Heel vervelend voor hem, maar hij heeft geen garantie om daar te blijven, als er bezuinigingsmaatregelen worden toegepast, gaan de tijdelijke krachten er het eerst uit, zijn de duurste en goedkoopste om te lozen, nl geen afkoopregeling.

Detacheringsbureau is anders dan uitzendbureau die ook krachten op detacheringsbasis uitleent. Je bent dan in dienst van het uitzendbureau en het bedrijf gaat een contract aan voor een klus. Die klus wordt ingeschat voor een half jaar, maar loopt het uit, dan loopt het contract door, dus je bent als bedrijf gedekt in continuïteit. Anders als dat uitzendbureau een uitzendkracht levert, die kan elk uur beslissen op te stappen, maar bedrijf kan ook zeggen, Joh, morgen hoef je niet meer te komen.......
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-09 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:33

Nee, ik krijg mijn salaris en het detacheringsbureau nog eens mijn salaris met 40% erboven op :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:38

Als de bank verplicht wordt hem aan te nemen, staat hij met de volgende ontslag ronde meteen weer buiten. Garantie heb je nl nooit meer tegenwoordig of het nou crisis of geen crisis is. De wetten zijn zo versoepeld om iemand te lozen en banken zijn slim, die hebben een mentaliteit die erg hard kan zijn...


sphinxie
Berichten: 816
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:34

Als je werkt op grond van de ABU CAO in de uitzendbranche, dan heb je 3 fases die je doorloopt:
Fase A - eerste 78 weken (na 52 weken opzegtermijn opdrachtgever 14 dagen)
Fase B - de 2 jaar daarna (max. 8 bep. tijd contracten gedurende de 2 jaar)
Fase C - dienstverband onbepaalde tijd (bij het UZB!!!)

Dit betekent dat je in fase A ieder moment opgezegd kunt worden, met een minimale opzegtermijn van 14 kalenderdagen als je meer dan 52 weken gewerkt hebt
In fase B het je een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met het UZB. Deze mogen maximaal 8 keer aangegaan worden in de 2 jaar dat fase B geldt. Gedurende de arbeidsovereenkomst (de tijd dat deze is aangegaan) heb je recht op loondoorbetaling.
In fase C heb je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd met het UZB. Deze moeten jou dus doorbetalen, ook als er geen werk voor je is. In de praktijk wordt deze overeenkomsten niet zo snel aangegaan, omdat het een behoorlijk risico is voor het uitzendbureau. Men moet dan namelijk een nieuwe opdrachtgever voor je vinden als je oude opdrachtgever de opdracht beeindigt, omdat jij recht houdt op je loon.

Ik zou even kijken onder welke CAO het uitzendbureau valt waarbij je vriend werkt en zijn arbeidsovereenkomst goed lezen.

Brendariss
Berichten: 158
Geregistreerd: 12-10-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Re: Detacheringscontract: Weggestuurd na 5 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-09 11:39

Hij zit zoiezo in fase C, aangezien hij er al ruim 5 jaar werkt.
Geloof dat hij een contract heft waarin staat dattie bij geen werk 32 uur betaald krijgt.

Gelukkig mag hij nu als enige gedetacheerde nog paar maanden langer blijven, dus wie weet straks..

Time2Tri

Berichten: 6122
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:06

Brendariss schreef:
Hij zit zoiezo in fase C, aangezien hij er al ruim 5 jaar werkt.
Geloof dat hij een contract heft waarin staat dattie bij geen werk 32 uur betaald krijgt.


Fase c betekend een contract voor onbepaald tijd !!

In een van je post hierboven schrijf je dit ''T detacheringscontract loopt tot 1juli, dus tot die tijd moet hij doorbetaald worden/moeten hun een andere baan voor hem zoeken ''
Dan heeft hij dus een contract voor ""bepaalde tijd'' .


Ironman2022-2023
Ironman 70.3 Valencia 2024
Ironman 70.3 Duisburg 2024

favourite
Berichten: 78
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Molenend Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:08

Ik zit aan de andere kant van de lijn, ik heb zelf een bedrijf die ook mensen uitzend/ detacheerd. Er zijn zeer veel mogelijkheden om mensen contracten aan te bieden, dus daarvoor zul je toch het eigen contract even goed door moeten lezen of door laten lezen door een jurist.
Ik verwacht dat hij niet onder de ABC van de ABU valt maar onder een andere keten constructie, dus niet via uitzenden maar inderdaad via detacheren. Het uitzendbureau is juridisch werkgever.

Nog even op de tarieven, het geld wat jij bruto verdiend daar komt voor de werkgever nog een keer geld bij ivm pensioen werkgeversverzekeringen etc. Dan zit je al op 140% erbij, dus een bureau (uitzend, detacheren) zal er dan nog zijn winstmarge bij op doen en die zijn ook meestal meer dan 80%, Dus bovenop je bruto loon doen ze een marge van 140 en 80 is 220%. Maar ja dat moet ook wel, zij moeten ook geld verdienen.

Ik snap dat het heel vervelend is om er zo uit te raken, maar aan de andere kant als die bureau's er niet waren was het veel ingewikkelder om een baan te vinden, dan veranderde het de hele flexibele organisatie zoals wij dat kennen. Alles heeft zo zijn doel.

Mocht je nog vragen hebben mag je natuurlijk altijd mailen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ghazella en 45 bezoekers