westernkast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

westernkast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 09:30

Ik heb op stal 2 kasten. 1 is van mezelf, de ander huur ik. Beide zijn echter te smal voor mijn westernzadel.
Ik wil nu dus een kast gaan maken (nouja, mijn man Tong uitsteken) moet alleen even met mijn stalhouder overleggen waar ik die neer mag zetten.
In principe hoeft alleen het zadel erin. Iemand tips?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 09:33

Ik heb gewoon een tuinkast gekocht bij de gamma (onderin ruimte zat voor zadel en ook nog ruimte voor dekens e.d.). En zeer betaalbaar.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 09:35

Mijn man kan vaak hout mee nemen van de zaak (planken die net te kort zijn ofzo, maar wel lang genoeg voor een kast) dus dat is nog goedkoper Haha!

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 09:48

Zet hem iig op wielen, want die dingen worden altijd leoizwaar.

Die van mij is breed 80 en diep 70 en 2 mtr hoog, met 2 deuren zodat die ook niet zo breed in de weg zitten. Bovenin een plank voor klein spul. Het geraamte is van 4x4 hout met steunbalken op 1,60. Hierop ligt ook de plank. De buitenkant is van dunner plaatmateriaal. In het midden achter zit een brede strook multiplex waarop de zadeldragers met slotbouten vastzitten. De deuren zijn van 12 mm spaanplaat. De kast is zowel van binnen als van buiten geverfd/vernis om kromtrekken te voorkomen. De scharnieren van de deuren zijn anti-inbraak, zodat de deur er niet uitgetild kan worden. (Ik heb hem dus ook zelf gemaakt Haha! ) Langs de binnenzijkanten haken, op de deuren zitten haken en aan de buitenkant zitten op de deuren elk 1 haak (vandaar ook dat loeizware want die haken hangen allemaal vol Haha! )

Ik heb er 2 zadelsteunen in in de lengte (van die metalen brede), hier kan een westernzadel met de knop naar voren goed op + de pad kan er omgekeerd bovenop. Nu heb ik een vrij kort zadel dus misschien is 80 cm diep beter.

Ik heb de kast nu al 7 jaar en hij doet het nog steeds Haha!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 09:49

Ik ben ook van plan een zadelkast te (laten Knipoog ) maken. Als het alleen voor het zadel is, is het denk ik voldoende om de breedte en de diepte op te meten, plus de hoogte t/m onderkant stijgbeugels, en dan een kast maken die wat ruimer is dan de maten van je zadel. Tegen de achterkant van de kast dan op de juiste hoogte een zadelsteun maken (ik heb van de brede 'engelse' steunen met een klein hoofdstelhaakje erann, waar ik het zadel dan achterstevoren op leg, dus met de knop naar je toe).
Twee ogen voor een cijferslot (kan je geen sleuteltje kwijt raken of vergeten) aan de voorkant e voilá... klaar is je kast.
Zo was ik het in ieder geval van plan aan m'n pa te vragen...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 09:53

Ik heb er wieltjes onder zitten die je met een remmetje vast kan zetten. Zo staat je kast stevig maar kan je het nog wel verzetten. Ik heb ook puur een ombouw gemaakt voor mijn zadel. Het zadel hangt in de kast, we hebben een metalen buis erin gemaakt voor het zadel. ( wel omwikkelt met iets zachts )

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 09:53

Wow, timing SM! Jouw kast klinkt goed... Die anti-inbraak scharnieren zijn inderdaad wel slim ja.
Voor de andere spullen heb ik een oude metalen dubbele Defensie PSU kast (altijd handig, zo'n werkgever van je ex...) dus ik heb genoeg aan een kast voor m'n zadel (want daar is die PSU kast dus nét te ondiep voor)
Laatst bijgewerkt door Francis op 16-09-04 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 09:53

idd zit meer aan zoiets van francis te denken.
Wielen eronder is idd ook geen slecht idee.
Ik heb nog zo'n zadelsteun als francis zegt liggen, maar had niet verwacht dat dat zou passen (zo'n sneeuwschoen model zeg maar?)

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 09:57

Ja die, je hebt ze in't rood en het zwart, met zo'n klein haakje er onder voor je hoofdstel. Als je ze er achterstevoren op legt gaat dat prima.

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 09:59

Die bedoel ik ook en het past echt als je je zadel maar met de knop naar voren legt.

Wetsernfriek

Berichten: 1021
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Bassilly (OPZULLIK) Henegauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 10:08

ik heb een kast gemaakt samen met mijn peter. ik wou een kast waarmee ik mijn zadel kon inrijden op mijn zadeltrolie(karretje)

mijn kast is
72cm breed

125cm hoog

96cm diep

het is gemaakt uit triplex hout van 9mm maar we hebben eerst een geraamte gemaakt uit 4kante latten van 1,5cm dik.en daarop de triplexplaten bevestigd. de kast is groot genoeg voor mijn groot showzadel in te krijgen die in een zadeldraagtas zit dus nog breder dan gewoon.

aan de binnenzijde van mijn kastdeur heb ik een houtenkapstokje gekocht waaraan 4houten haken hangen voor mijn hoofdstellen en dergelijken in de deur heb ik ook een verluchtingsroosterje voorzien.

in de kastzelf boven mijn zadel heb ik allerlei schappen voor materialen op te bevestigen.

groeten Knipoog Bloos ben er heel fier over. heb ze al 3jaar en nog niks aan de hand *LOL*
Laatst bijgewerkt door Wetsernfriek op 16-09-04 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester
Berichten: 352
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Noortmoor Duitsland voorheen Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:21

Daar we 2 paarden hebben en dus 2 zadels kwijt moeten, hebben wij een vrije grote zadelkast (90 x90 x 180) gemaakt van houten platen. In plaats van een normale zadelsteun hebben wij een zware ijzeren stang met daaroverheen van pvc een dikke buis (riolering) gedaan met een bochtje. De ijzeren stang zit schuin tegen de achterkant van de kast gemonteerd (wel met een extra zware plaat ivm het gewicht van de zadels) zodat de zadels niet naar voren kunnen schuiven. De zadels hangen boven elkaar. De dikke buizen zorgen ervoor dat alles stabiel op zijn plek blijft liggen. Naast de zadels bleef er genoeg ruimte over voor 2 dunne stangen boven elkaar waar we de pads op uithangen. Verder hebben we er planken ingemaakt voor spulletjes en haken voor hoodfstellen etc. Ook hebben we in alle wanden (behalve de deur) gaten geboord zodat er altijd ventilatie in de kast is en het vocht eruit kan. We hebben deze kast nu 5 jaar en hij bevalt uitstekend.

Succes

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:24

ik rij mijn zadel inderdaad op zo'n karretje mijn kast in en uit...net als westernfriek. Hoef je niet te sjouwen met dat ding naar je paard. Scheelt weer onnodig tillen Lachen

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 14:23

Ik heb twee houten driehoeken aan de wand. Die zijn bekleed met resten vloerbedekking.
Heel stabiel, de zadels schuiven niet eens.