[VD] Is buige schadelijk???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tanjake13

Berichten: 363
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Kapellen (België)

[VD] Is buige schadelijk???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 20:30



Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 21:08

Volgens mij is het niet schadelijk hoor Lachen
Maar ik kan het fout hebben...

    If you can dream it, you can do it ...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 21:14

Ik heb je topic verplaatst naar Uit het Zadel.
Tevens heb ik je foto vervangen door een link vanwege de grootte (let op max. 640 x 480 pixels Knipoog).

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Tanjake13

Berichten: 363
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Kapellen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 21:38

o ja, sorry!!!
xxx
Tanja

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:59

Hangt er ook een beetje vanaf. Ik heb wel al gehoord dat als je paard niet gewoon is om die spieren te gebruiken, en je echt heel diep door buigt je kans maakt op een verreking of dergelijke. Dus gewoon niet tot het uiterste doorbuigen Knipoog

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:00

Als je paard het niet gewent is en dan ineens heel diep moet buigen denk ik dat het misschien ene beetje de spiertjes uitrekt, maar als je gewoon rustig aan doet en gewoon opbouwd valt het wle mee hoor Knipoog

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:02

Als ze gras eten moet hun hoofd ook helemaal tot de grond, dus gewoon niet zo heel diep laten buigen Lachen

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:02

Natasja91 schreef:
Als ze gras eten moet hun hoofd ook helemaal tot de grond, dus gewoon niet zo heel diep laten buigen Lachen


Ooit een paard zo zien grazen? Blond

Morgen.
...

Glorie.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 18:35

De manier waarop jij je pony laat buigen is niet echt goed, hij behoord zijn benen iig te strekken en niet zo te houden. Of het direct schadelijk is zoals hij nu staat weet ik niet maar fijn/goed ziet het er niet uit, en vind het dan ook niet leuk om naar te kijken. Wel is het zo dat als je paard niet gewend is om te buigen en je laat hem dan ineens diep buigen dat het buikvlies ( ? als ik me niet vergis) een stukje kan scheuren en dat is wél pijnlijk.
Nog een tip, vraag de buiging niet voor zo'n hekje, op deze manier moet hij zich zelf wel in minder prettige situaties wringen om zijn hoofd naar beneden te kunnen doen, als er achter hem gewoon ruimte is, kan hij makkelijker goed door zijn benen gaan.

Tanjake13

Berichten: 363
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Kapellen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 19:30

Joyce schreef:
De manier waarop jij je pony laat buigen is niet echt goed, hij behoord zijn benen iig te strekken en niet zo te houden. Of het direct schadelijk is zoals hij nu staat weet ik niet maar fijn/goed ziet het er niet uit, en vind het dan ook niet leuk om naar te kijken. Wel is het zo dat als je paard niet gewend is om te buigen en je laat hem dan ineens diep buigen dat het buikvlies ( ? als ik me niet vergis) een stukje kan scheuren en dat is wél pijnlijk.
Nog een tip, vraag de buiging niet voor zo'n hekje, op deze manier moet hij zich zelf wel in minder prettige situaties wringen om zijn hoofd naar beneden te kunnen doen, als er achter hem gewoon ruimte is, kan hij makkelijker goed door zijn benen gaan.


ik vind het niet slecht, voor de eerste keer, en ik kan niet kiezen hoe ver hij buigt.
Maar in ieder geval even over dat hek
Hij staat naast het hek, maar het lijkt alsof hij der met zijn kont tege zit.
Hij heeft in ieder geval ruimte genoeg om te bewege en wat hij moet doen, dus daarover heb je ongelijk, maar over de rest waarschijnlijk heb je gelijk.
Maar hoe moet ik hem dan goed leren buigen ???
xXx
Tanja

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:31

Zhivago schreef:
Ooit een paard zo zien grazen? Blond



Niet zoals op de foto, maar uiteraard wel met zijn mond bij de grons. ( goh dat rijmt wat leuk Clown )
Met het buigen is het meer wat omhoog, en dan tussen zijn benen Lachen

Tanjake13

Berichten: 363
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Kapellen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 13:39


March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:44

Valt wel mee met dat hek (die zilverkleurige toch) Het lijkt idd net alsof ie er tegenaan staat maar volgens mij kan ie nog minimaal twee meter naar achtr Lachen

"Cruel crazy beautiful world"

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 19:41

Minimaal 2 meter naar achter?!?!
Afbeelding

Sorry, imo staat hij er overduidelijk tegen aan.....

Tanjake13

Berichten: 363
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Kapellen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 19:06

Nee, hij staat voor het hek ,maar hij kan nog naar achter tot aan de kamion. Hij heeft nog plaats naast hem en leunt niet tege het hek ofzo...
xXx
Tanja

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:07

Ik heb de foto's genomen, en nee hij staat er niet tegenaan, hij had nog ruim genoeg plaats, gezichtsbedrog zeker...

0

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 11:17

Het is allemaal theorie wat ik hier zeg, ik ben nog maar net met VD bezig en de buiging zit er (nog) niet in.
Maar zo ver ik weet moet de buiging met gestrekte voorbenen. Hier gaat de voorkant van het paard naar beneden maar niet naar achteren. Het is de bedoeling dat de voorbenen gestrekt naar achteren gaan (de singelplek gaat richting grond) en zo het gewicht (geloof ik) meer op de achterhand word genomen. Het gevolg van dat de voorbenen gestrekt naar achteren worden bewogen is dat de voorhand lager komt. Volgens mij gooi jij oorzaak (het naar achteren plaatsen van het lichaamsgewicht met gestrekte voorbenen) en gevolg (het dalen van de voorhand) door elkaar. OP deze manier ziet hij er neit erg goed uit en het lijkt me niet al te goed voor het paard.
Maar het is wel allemaal theorie he.

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 08:28

Joyce schreef:
Minimaal 2 meter naar achter?!?!
[image]

Sorry, imo staat hij er overduidelijk tegen aan.....



Ik had het over een ander hek... Er was ook nog een foto met een ander hel op de achtergrond en daar stond ie zeker niet tegenaan. Wat deze foto betreft, als je goed naar de achterbenen kijkt en kijkt naar waar het hek staat zie je dat hij er idd NIET tegenaan staat, al scheelt het niet heel veel

"Cruel crazy beautiful world"

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 18:52

Hoe dan ook, hoe die pony staat is niet goed. En dat is duidelijk te zien, ik vind het niet fijn om naar te kijken. Heb nog een pb gestuurd met uitleg maar daar geen reactie meer van gekregen. Al staat hij er dan misschien nét niet tegen aan, hij hoord meer ruimte te hebben...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 19:00

Oei, als het over de foto gaat die Joyce plaatst dan schrik ik toch even.
Zijn hoefje zal maar net omklappen en hij breekt zijn complete nek.

Wat hier te zien is mag imo geen buiging genoemd worden.
hoewel ik het heel knap vind dat jou pony dit voor je over heeft, is dit geen goede vrijheisdressuur oefening.

Ik raad je aan om dit rustiger aan te pakken. De kunst van buigen is niet het zo diep mogenlijk onder de buik vringen maar om een nette buiging neer te zetten waarbij je pony tussen zijn 2 voorbenen door komt die getrekt staan.
Tuurijk zijn de eerste oefeningen moeilijk, maar dan raad ik je aan meteen te stoppen zodra hij zijn beentje zo verkeerd neer gaat zetten en opnieuw te vragen. Enkel belonen zodra hij zijn benen netjes langs elkaar laat staan en hij deze strekt. Andere (mindere) oefeningen niet belonen (ook niet afstraffen!!).

Succes!

Ps hieronder een foto van een redelijke buiging (het is ook niet pinky's favo kunstje, maar dna liever niet of niet diep dan zo).

Afbeelding

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Tanjake13

Berichten: 363
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Kapellen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 20:08

heej
ja, ik snap het al dat het verkeerd is, maar bij boy lukt het gewoon ni anders...
bij de ijslanders gaat het dan wel vrij goed:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

want iedereen geeft maar komentaar op boy, maar zijn deze dan goed?
XxX
tanja

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 22:14

Als het bij Boy niet anders gaat, doe het dan niet.....
Ook hier de foto die ik je pbde van hoe ik mijn pony laat buigen;

Afbeelding

Had je iets aan mijn uitleg?

Tanjake13

Berichten: 363
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Kapellen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 18:04

ja, en een heel mooi paardje!!!
ja, met boy gaat het echt niet, maar met de ijsjes wel.
(denkik)
Maar wel heel hart bedankt!
xxx
tanja


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers