punten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marjoke

Berichten: 3559
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: OUD-TURNHOUT

punten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 18:18

hoi,
ik weet niet zeker of het wel hier moet.
maar ik dacht het toch zo even Haha!
ik had een vraagje over de punten van een wedstrijd. ik ga in de winter ook beginnen. en ik wouw vragen hoe dat puntensisteem presies in elkaar zit.
hoeveel punten kan je halen?
hoeveel punten moet je halen om?
wat zijn winstpunten?
...
kan iemand me dit even uitleggen?
alvast bedankt!!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:51

Een dressuurproef is ondergedeeld in 26 onderdelen (iig tot het Z). Als je voor ieder onderdeel een 6 haalt, heb je 156 punten en 156 punten is een winstpunt.
per 13 punten meer (dus bij 169 en 182) krijg je extra winstpunten, dus bij 169 2 winstpunten en bij 182 3 winstpunten.

Verder mag je bij 10 winstpunten over naar een hogere klasse en als je er 20 hebt, dan móet je over naar een hogere klasse. De klassen lopen van B, L1, L2, M1, M2, Z1, Z2 en dan ben je uit de basissport en ga je naar de lichte tour.
Bij het Z heb je 30 onderdelen, hiervoor geldt ook: met gemiddeld een 6 voor alle onderdelen, heb je een winstpunt (180 punten). Per 15 punten meer krijg je een winstpunt extra. Dus bij 195 2 en bij 210 3 winstpunten.

Ik hoop dat het je nu wat duidelijker is geworden.

marjoke

Berichten: 3559
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: OUD-TURNHOUT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 19:06

ik snap er al heel wat meer van bedankt!
maar moet je in 1 keer 10 winstpunten hebben om hoger te gaan?
of kan je die sparen?

en hoe zit het bij het sringen? want je had het alleen over dressuur Lachen
heb je daar ook punten? Bloos

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:19

Bij de dressuur spaar je ze. Je krijgt een combinatienummer en op dat nummer spaar je ze op.

Als je wilt gaan springen, moet je met dat paard minimaal 1 winstpunt in de dressuur hebben.

Qua springwinstpunten ben ik niet zo op de hoogte, misschien kan iemand anders je daarmee helpen.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:45

Volgens mij krijg je twee winstpunten als je foutloos bent in het springen. En bij een balk één ofzo Verward

andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:18

Bij het springen geldt het volgende:
Er zijn ongeveer dezelfde klassen als bij de dressuur dus; B, L, M, Z en ZZ. (dus geen M1, M2 enz.).
Je begint in de B en alleen in deze klasse krijg je punten voor stijl. Dit houdt in dat naast het aantal gemaakte strafpunten je beoordeeld wordt op de wijze van rijden. Als je een onvoldoende hebt kan je geen prijs krijgen en ook geen winstpunten. Het cijfer voor de wijze van rijden wordt zo berekend:

1) Presentatie: (binnenrijden, halthouden, groeten) max. 10 punten x 1
2) Wijze van rijden van het parcours: max. 10 punten x 3
3) Houding en zit: max. 10 punten x 3

In totaal kunnen er 70 punten worden behaald en je hebt een voldoende bij 35 punten (dus voor elk onderdeel gemiddeld een 5).

Winstpunten:
foutloos parcours en voldoende voor stijl: 2 winstpunten
1/4 tot en met 4 strafpunten: 1 winstpunt

Je kan ook verliespunten halen vanaf de klasse L. Dit houdt in dat als je meer dan 16 strafpunten dan de winnaar hebt je 2 verliespunten krijgt.
Ook bij alle uitsluitingen (behalve uitsluiting op grond van kreupelheid) krijg je 2 verliespunten. Van uitsluiting wegens kreupelheid is alleen sprake indien de combinatie op gezag van de jury wegens kreupelheid wordt uitgesloten. Voor onvoldoende verrichtingen in het B-springen worden geen verliespunten gegeven.

Ook in het springen spaar je je winstpunten op en bij 10 winstpunten mag je over naar een hogere klasse en bij 20 moet je. Behalve in de B; daar mag je maximaal 30 winstpunten halen.
Bij een totaal van 10 verliespunten wordt je teruggeplaatst naar de naast lagere klasse. Dus van M bijvoorbeeld naar de L.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:33

dat is duidelijk!! ik heb ook een vraagje, mag je meteen met een hengst in de dressuur starten, of moet je dan naar een ander nivau of eerst een merrie of riun hebben gereden? en hoe zit dat met springen??

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:19

Maakt niet uit of je een hengst hebt, je mag gewoon starten.

marjoke

Berichten: 3559
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: OUD-TURNHOUT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 17:13

tnx Haha!
hier heb ik echt heel veel aan hoor!
bedankt!
o en ook nog een vraagje wat hier niet echt bij hoord maar:
hoe hoog moet een paard van 1.58 springen?

Lachen

marjoke

Berichten: 3559
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: OUD-TURNHOUT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 19:42

niemand die wil antwoorden op de vraag van hier net boven? Nagelbijten / Gniffelen

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:48

je moet toch gewoon beginnen bij de B en dan omhoog gaan naar de L en de M en de Z springen? t is niet een minimale hoogte.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:25

De hoogte van de hindernissen in de klasse B paarden is 1 meter.
Klasse L = 1,10 mtr.
etc.

liza van loon schreef:
Maakt niet uit of je een hengst hebt, je mag gewoon starten.


Om met een hengst te mogen starten moet je minimaal L2 + 1 winspunt behaald hebben met een ander paard, of een bepaalde prestatie bij het springen geleverd hebben (ik dacht dat het L + 1 wp. was).
Op de site van de KNHS staat het precies vermeldt in de reglementen ( http://www.paardensport.nl/knhs/reglementen.asp?rid=20 ).
Helaas is de site nu niet bereikbaar dus ik kan het niet nakijken Knipoog