Wat jullie mening over..........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selena87

Berichten: 1635
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Wat jullie mening over..........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 14:20

Wat denken jullie over rangorde in de wei wat laat je toe en wat straf je af of waneer grijp je in!

Ik heb zoiets van rangorde prima maar het moet natuurlijk niet uit de hand lopen dat er bijvoorbeeld een paard zo aangevallen word dat het niet normaal in de weide kan grazen of rondlopen en gewoon angstig word in de wei.
Ook vind ik dat de paarden mij moeten zien als hoogste in de rang dus als ik de wei instap tollereer ik geen gebijt of getrap of gedreig naar me of gevecht waar ik tussen sta.

Ook vind ik als er rangorde in het weiland is dat er gescheiden gevoerd moet worden want ik heb bij veel mensen gezien dat een paard gewoon zo weggejaagt word bij het eten dat het gewoon niks binnenkrijgt en flink afvalt ik heb zoiets dat kun je voorkomen!

Nu wat staan jullie toe en keuren jullie af

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 14:45

Tja wat betreft rangorde in de wei in de groep, als het echt te erg wordt, dus dat een paard vaker aangevallen wordt, dan zou ik zeggen uit de groep halen. Maar dat kan niet altijd overal natuurlijk.
Je kunt moeilijk zelf contstant als politieagentje in de wei gaan staan.

Mijn paardje stond vrij laag in de rangorde (in een grote groep met alleen merries). En was ook geregeld doelwit, maar vaak perongeluk omdat ze op de verkeerde plek stond terwijl andere op de vuist moesten.
Nu staat ze in een kleinere groep van 5 paardjes en staat ze nu 3e in rangorde. Ze stonden eerst met 4en, en toen de 5e pony erbij kwam, moest ze die natuurlijk duidelijk maken dat ze onder mijn paardje moest.
Nu is deze pony erg onderdanig (wat de mijne in de grote merriegroep was) dus het is geen knokken alleen erachteraan rennen.

Wat betreft het bijten/trappen als ik de wei in kom, nee dat tolereer ik niet. Ik heb wel gehad dat toen ik mijn paard uit de weide bij de grote groep merries ging halen dat er wel eens een ander paard op af kwam rennen (*dreigend) maar dat was op mijn paardje gericht die vervolgens weer achterin de wei stond en niet meer terug naar voren kwam . Heel vervelend, maar ik kon er verder weinig aan doen helaas.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:07

Ik laat alles toe gevechten en dergelijke onderling moet je ze laten uitvechten, anders blijven ze bezig.
Wanneer jij hoger in rang bent dreigt een paard niet eens naar je, dus doet hij dit toch dan ben je eigenlijk al te laat. Trappen en bijten en dergelijke terwijl je er tussenin staat doen ze niet als ze jou als hoogste in rang zien.

Ik moest bij dit topic meteen aan van die meisje denken die hun dure paardjes de wei in zetten en als er dan ook maar eentje de oren plat legt tegen hun paard meteen gaat lopen krijsen Rolleyes Daar heb ik altijd zo'n hekel aan!

Gaat het echt niet in de kudde die je hebt gemaakt (want dat doe je al je ze bij elkaar zet in de wei, je dwingt ze als het ware een kudde te vormen) dan moet je ze uit elkaar halen. Het paard wat 'weggepest' wordt verzetten naar een andere wei of de hele groep omgooien.

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:17

Ik laat ze alles zelf uitvechten, en bemoei me in principe nergens mee maar het moet niet zo zijn dat er eentje buitengesloten word, en echt weggepest word.
Eigenlijk heb ik dat met mijn beestjes nog nooit echt mee gemaakt want ik weet niet hoe ik het doe maar ik heb meestal wel wat dominantere paardjes.
Zo baas, Zo Paard.. ??? Haha!:D

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 17:02

Dat ze elkaar zo af en toe op de plaats zetten vind ik vrij normaal.

Maar bij ons werd er 1 gewoon letterlijk door de bedrading de sloot in gejaagd. Dat is voor mij een moment om in te grijpen.
Dat ze af en toe een bijt of schaafwond hebben, daar maak ik me niet druk om, maar ze moeten niet helemaal total-los gemept worden.

Je heb er niks aan als ze wat breken of een grote blessure hebben.