Pleasure zonder galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Pleasure zonder galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 07:38

Hoe denken jullie over Pleasure zonder galop op shows? Wij hadden daar gisteravond nog een leuke discussie over. De ene partij was meteen voor, omdat ook angstige ruiters dan een kans krijgen om te starten. Maar ik vraag me af of angstige ruiters wel naar een show moeten gaan? (mede voor eigen bestwil, ga maar eens op je paard zitten met de gedachte 'oh jee als 'ie maar niet gaat hollen' en wat gebeurt er..... als een raket door de bak, daar kun je donder op zeggen...)

Dus vertel het eens; angstruiters op show, of eerst nog maar eens een tijdje oefenen in de bak?


Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 07:46

om dit te doen met als uitgangspunt voor de angstige ruiters zou ik zeggen nee.
maar ik ben er wel voor om dit op beginners wedstrijden te doen.
en dan niet om de angstige ruiter over de streep te trekken maar omdat ik merk dat de pleasure door de galop vaak erg rommelig wordt, bij de hele beginners natuurlijk.
niet omdat de ruiter bang is , maar omdat het paard nog niet goed galoppeerd en dan vooral in een groep.
bij de horsemanship is kan je de galop gewoon in het proefje houden, dan rijd je alleen en is het vaak veel makkelijker.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 07:56

Ik ga met Jos haar antwoord mee. Als je het doet voor een angstige ruiter dan ben je verkeerd bezig. Die moet thuis dan maar heel goed gaan oefenen. Maar voor beginners vind ik het wel een oplossing. Juist omdat de galop toch voor de meeste paarden het moeilijkste is.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 08:36

Western Movement Eersel organiseert Walk en Jog voor beginners, ook voor volwassenen!
Check www.westernmovement.nl

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

groene beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 10:43

hoi,
op zondag 16 juni is er een westernwedstrijd in Foudgum(dokkum) en daar worden de trail, pleasure,horsemanship en reining uitgeschreven voor groene beginners en beginners.
dit houdt in voor de groene beginners dat er geen galop gevraagd wordt en dat de patterns wat makkelijker zijn.
ik organiseer dit soort wedstrijden nu al jaren en mijn ervaring is dat mensen die net leren paard rijden of net zijn over gestapt naar de westernsport of mensen met jonge paarden het als heel prettig ervaren!!
het maakt mij niet uit als mensen groene beginners starten omdat ze nog bang zijn voor de galop, want zelf vertrouwen moet je opbouwen en dat gaat alleen door goede ervaringen!!

ik vind dat voor iedereen het mogelijk moet zijn op haar eigen nivo aan wedstrijdjes mee te kunnen doen en als dat betekend dat je dan groene beginners start is dat dus een mooie oplossing.

voor wie meer info wil omtrend deze wedstrijd of een inschrijfformulier die moet maar even mailen.

groetjes silvia jackeroo.stables@12move.nl

DubbelFun

Berichten: 88472
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 11:08

Ik ga mee met Jos. en als er nog eens één bij mij in de buurt gehouden wordt kan ik ook eens meedoen Haha! .

Ik denk dat er zeker behoefte aan is.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 13:13

Jos schreef:
om dit te doen met als uitgangspunt voor de angstige ruiters zou ik zeggen nee.
maar ik ben er wel voor om dit op beginners wedstrijden te doen.
en dan niet om de angstige ruiter over de streep te trekken maar omdat ik merk dat de pleasure door de galop vaak erg rommelig wordt, bij de hele beginners natuurlijk.
niet omdat de ruiter bang is , maar omdat het paard nog niet goed galoppeerd en dan vooral in een groep.
bij de horsemanship is kan je de galop gewoon in het proefje houden, dan rijd je alleen en is het vaak veel makkelijker.


Helemaal mee eens. Bij de NPC hebben ze ook A-proefjes voor de jonge paarden zodat ze zonder galop wel alvast kunnen proeven aan de wedstrijdsfeer en vreemde bakken. Tsja en tis voor de jonge ruitertjes eveneens een test om alvast hun kunnen te testen. Jong staat centraal in de proefjes zonder galop (paard en/of ruiter).
Een angstige ruiter zal ook zonder galop angstig blijven. Die heeft in mijn ogen nog niks op een wedstrijd te zoeken, westrijdstress zorgt voor meer angst, niet eerlijk tegenover het paardje.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

DubbelFun

Berichten: 88472
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 13:42

Vippie schreef:
Een angstige ruiter zal ook zonder galop angstig blijven. Die heeft in mijn ogen nog niks op een wedstrijd te zoeken, westrijdstress zorgt voor meer angst, niet eerlijk tegenover het paardje.
Viv

Ook een angstige ruiter moet wedstrijdervaring op kunnen doen, anders komt ie nooit van de stress af.

Maar je hebt ook paarden die door hun galop het voor de anderen bemoeilijken, daar is dit dus een mooie wedstrijd voor.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 08-04-02 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 14:11

Sugarmiss"]
[quote="Vippie schreef:
Een angstige ruiter zal ook zonder galop angstig blijven. Die heeft in mijn ogen nog niks op een wedstrijd te zoeken, westrijdstress zorgt voor meer angst, niet eerlijk tegenover het paardje.
Viv


Ook een angstige ruiter moet wedstrijdervaring op kunnen doen, anders komt ie nooit van de stress af.

Maar je hebt ook paarden die door hun galop het voor de anderen bemoeilijken, daar is dit dus een mooie wedstrijd voor.
[/quote]

Een angstige ruiter heeft het (zoals ik het in mijn les ervaar waar ook een paar beginenrs/angsthazen in rijden) al moeilijk genoeg om zonder wedstrijstress zijn paard rond te sturen, ik bedoel dus de angstige ruiters die amper op het paard durven te zitten. Die hebben in mijn ogen nog niks te zoeken daar.
Angst voor de wedstrijd zelf heeft iedere beginner denk ik wel, das gezond. Gewoon omdat het een hele andere wereld is dat wedstrijdrijden.

Opmerking 2: helemaal mee eens, maar dat had ik al gezegd. Die hebben het al moeilijk genoeg zonder galop, hihii.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 15:04

Het lijkt mij een uitstekend idee. Afgelopen zondag heb ik meegedaan in Lisse met mijn zeer drukke Arabier , 1e wedstrijd , allemaal nieuw , spannend , enz. In de jog ging het allemaal best aardig , in de galop werd het soms een soort bronco ( sorry , iedereen die ik voor de voeten liep ). Haha!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 15:47

Oh dus ik had met mijn gele buldozertje nog niet eens zo'n gek figuur geslagen als ik het zo lees, hihihii.
Doe je volgende keer ook weer mee? Dan val ik niet zo op namelijk.
HIHIH.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 17:53

de Walk and Jog for adults is gewoon een goed begin voor zowel de beginnende ruiter als ook voor een jong paard of een zenuwachtig paard
zo kunnen beiden wennen aan de wedstrijden en toch meedoen zonder dat je 1 week niet slaapt omdat de galop nog niet lukt. Haha!
ben er helemaal voor Cool

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 21:18

Blaze schreef:
de Walk and Jog for adults is gewoon een goed begin voor zowel de beginnende ruiter als ook voor een jong paard of een zenuwachtig paard
zo kunnen beiden wennen aan de wedstrijden en toch meedoen zonder dat je 1 week niet slaapt omdat de galop nog niet lukt. Haha!
ben er helemaal voor Cool


Blaze? ben jij dit echt? Opbouwende kritiek? Ben je dronken?
Toppie dat je ook nog leuk kunt reageren Haha! , veel leuker om te lezen!
En daar hebben we tenminste wat aan als beginners *LOL* .
Nog meer tips?
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 15:10

zo he he eindelijk weer eens iets nuttig hier Haha!

Ja ik heb me dat ook wel eens afgevraagd waarom ze dat niet doen.
Kwa angstige ruiters ben ik het er ook niet zo mee eens dat deze op een wedstrijd moeten komen.

Maar ja je kan wel angstig zijn omdat je bang bent dat je paard er in galop vandoor gaat.

Ja ik ben het er volkomen mee eens dat ze dit moeten invoeren.
Mijn galop is ook nog niet zo best(scheurijzer vooral met andere paarden) en dan kan ik thuis lekker verder oefenen en toch wat wedstrijd ervaring opdoen en paard ook.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers