tinker wil niet galloperen?? wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_aaike
Berichten: 924
Geregistreerd: 26-07-04

tinker wil niet galloperen?? wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 20:48

hoi, ik heb een tinker, van 4 jaar bijna 5 Tong uitsteken maar wat ik ook probeer ze wil niet galloperen!! ik rij niet met sporen op haar, want daar vind ik haar nog wat jong voor. Schijnheilig hebben jullie tips?? en ja ik GA les krijgen Pling

M_aaike
Berichten: 924
Geregistreerd: 26-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 21:08

niemand?

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:10

mischien aan de longe eerst probereb en het hem op commando leren en als je er opzit commando geven

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 22:16

toen ik mijn pony net had kon ze ook niet galoperen en ze was ook al 4.
ze had ook nog nooit echt in een bak gereden.
wat ik en mijn instructrice toen altijd deden was gewoon vanuit middendraf doorzitten en in een hoek de hulpen geven, al ging ze maar 2 pasjes goed belonen!
naar mate het beter ging kon ik ook gewoon vanuit een rustig drafje aangaloperen, bij mij werkte dit perfect.

succes!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 22:18

ems. klinkt grof. maar zoals ik t versta lijkt t alsof ze met je voeten speelt: neem een lange zweep en mep haar op der kont dat ze niet meer weet hoe ze het heeft.
en beloon er als ze vervolgens goed galoppeert

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:41

Tinkers vinden het over het algemeen erg moeilijk om te galoperen in een kleine ruimte zoals de bak. Ik weet zeker dat, als ze de ruimte heeft (bijvoorbeeld op het strand of in het bos) dat ze wel galopeert.
Je kunt haar leren aan te galoperen in de bak door haar vanuit de draf in de galop te laten vallen. Als je daarbij ook bewust op het verkeerde been lichtrijdt, dan vallen ze vaak vanzelf in de (goede) galop. Meteen belonen! Later, als je paard sterker is geworden en gemakkelijker in een kleine ruimte uit de voeten kan, zal ze ook goed op je hulpen gaan aanspringen. Je zult en geduld moeten hebben en tegelijkertijd ook veel doorzettingsvermogen om je Tinker goed te leren galoperen, het is bij de meeste Tinkers nu eenmaal niet de sterkste gang als ze onder de man zijn!

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:03

Je kan ook proberen om van hand te veranderen en dan PRECIES op het moment dat je haar de bocht in drijft aanspringen,dan heeft ze al buiging van zichzelf zeg maar Lachen !Ik weet niet of je het snapt,maar dan rollen ze er vaak makkelijker in(omdat dat been dan toch al naar voren moet!)....niet gaan slaan of wat dan ook hoor!Blijft het paard galop zien als iets wat ze uit angst doet en dat wil je niet hebben denk ik !(mijn complimenten dat je nog neit met sporen wil rijden Lachen !)

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:12

Wij hebben diezelfde problemen met onze Tinekr gehad. Nu springt ze makkelijk aan. Ook wij hebben les genomen en daar veel van geleerd. OK dan!
Het longeren en dan de overgang draf-galop oefenen was echt iets waar ze link van vooruit is gegaan.
Ook deed en doe ik nog regelmatig als ik wil aanspringen het commando net als bij t longeren: let op, galop en dan gaat er een lampje bij haar branden Haha!
Niet slaan iig. Met geduld en veel belonen kom je er wel. Al doet ze maar een paar passen, goed belonen dan blijft het voor je Tink ook fijn Lachen
voor de rest werkte de tip van ruitje ook goed bij ons en zodra je les hebt leer je zo veel OK dan!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:47

Stuur anders eens een PB naar Jeanie hier op Bokt.

Haar tinker zag eerst ook het nut van galopperen niet zo in. Nu gaat het prima op het strand en moet ze in de bak soms nog wat overtuigd worden Lachen.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:52

Mijn tinker heeft ook problemen met galloperen in de bak onder het zadel.
Op een lang 'open' stuk gaat het echter best.
Ik ben bezig dut te trainen, en we boeken al vooruitgang. Veel (schijn)overgangen maken werkt voor ons.
Veel succes!

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:55

zorg dat je paardje wat beter in everwicht komt en laat dat galoperen ff.. probeer het eerst aan de longe en op stemhulp en probeer het dan over een tijdje weer eens samen met je indtructrice erbij!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:58

Ik denk, eerlijk gezegd, dat het aanspringen vanuit het van hand veranderen voor deze Tinker nog te moeilijk is: de ruimte die ze nodig heeft om in de hoek 'de bocht om te gaan' èn aan te springen is te klein. Het aanspringen op de hoefslag meteen vanuit een heel flauwe gebroken lijn wil vaak wel lukken bij deze dieren, maar voor deze oefening geldt wel dat je timing heel erg goed moet zijn. Bovendien gebruik je deze oefeningen vaak om een paard in de goede galop te laten aanspringen. Dat is nu nog niet aan de orde bij dit paard: galop gaat op dit moment voor goede galop!

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:03

sylke en ik hebben het zelfde.
nu galopeer ik alleen in het bos, en niet in de bak.
in het bos gaat het nu super, en over een tijdje krijg ik les en dan wil ik het ook in de bak gaan proberen.

ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:13

ik ken ook iemand die een fries heeft en die niet wil galoperen, wat hun toen hebben gedaan:
er ging iemand midden in de bak staan met een longeerzweep.
en de ander ging er gewoon op rijden toen ze de hulpen gaf , gaf diegene die int midden stond met de zweep een tikje op z'n kont toen lukt het wel dat hebben ze toen zo een paar keer gedaan en toen deed ie het uit zichzelf.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:42

ILJ: tsja het is een manier... Ik vind het alleen geen prettige manier (evenals de manier die pharagirlke geeft trouwens). Zelf zou ik het liever op nog een andere manier proberen dan de manier die ik hier heb aangegeven trouwens. Ik zou eerst zorgen dat het paard zo sterk is en zo ontzettend in balans dat hij de galop vanzelf gaat aanbieden. Alleen is dat een manier die verschrikkelijk veel tijd en geduld kost...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 17:18

abby schreef:
ILJ: tsja het is een manier... Ik vind het alleen geen prettige manier (evenals de manier die pharagirlke geeft trouwens). Zelf zou ik het liever op nog een andere manier proberen dan de manier die ik hier heb aangegeven trouwens. Ik zou eerst zorgen dat het paard zo sterk is en zo ontzettend in balans dat hij de galop vanzelf gaat aanbieden. Alleen is dat een manier die verschrikkelijk veel tijd en geduld kost...

tis niet zon vriendelijke manier. maar ik verzeker je wel dat t helpt.
ik geef liever een serieuze tik! dan tig keer op dat paard zitten te trappen en slaan...
explosion vertikte de galop ook. heb nu 2x met zweep gereden (en dan tikte ik nog niet eens zo hard) maar nu gaat ie wel puur op mijn been in galop Knipoog

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 17:45

Even voor de goede orde,je heb explosion een week,het is een 14 jarige welsh die de galop al kende en het is een hengst.Waarschijnlijk was hij je gewoon aan het uitproberen terwijl dit paard het gewoon nog niet snapt.Dat is niet te vergelijken denk ik.Ik vraag mij af hoe jij kan verzekeren dat het helpt.....

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 17:48

explosion galoppeerde eerst dus níet Knipoog
en mag ik je vragen wat hengst zijn met het al dan niet galopperen te maken heeft? Scheve mond
t kan heel goed zijnd at dít paard haar uitprobeert. ook al istie jong

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 17:50

abby schreef:
Ik denk, eerlijk gezegd, dat het aanspringen vanuit het van hand veranderen voor deze Tinker nog te moeilijk is: de ruimte die ze nodig heeft om in de hoek 'de bocht om te gaan' èn aan te springen is te klein. Het aanspringen op de hoefslag meteen vanuit een heel flauwe gebroken lijn wil vaak wel lukken bij deze dieren, maar voor deze oefening geldt wel dat je timing heel erg goed moet zijn. Bovendien gebruik je deze oefeningen vaak om een paard in de goede galop te laten aanspringen. Dat is nu nog niet aan de orde bij dit paard: galop gaat op dit moment voor goede galop!


Dit lukte bij een 5 jarige fries in een kleine binnenbak,dus het kan wel...maar ik ben het wel met je eens dat het hier om een paard ging wat de ene galop makkelijker deed dan de ander Lachen !Maarja,misschien maar elk truukje proberen en hopen dat je er een heb waarbij het aanslaat,immers elk paard is anders Lachen !

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 17:50

pharagirlke schreef:
explosion galoppeerde eerst dus níet Knipoog
en mag ik je vragen wat hengst zijn met het al dan niet galopperen te maken heeft? Scheve mond
t kan heel goed zijnd at dít paard haar uitprobeert. ook al istie jong



Kan goed zijn ja,maar je weet het niet zeker,dus voor hetzelfde geld is het niet zo.En dan help je mooi een jong paard naar de kloten!

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 17:51

je moet gewoon geduld hebben, hij begrijpt t gewoon niet!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 17:52

maar als t wel zo is laat je je paard beslissen wat ie doet en wat niet.
dit is een discussie zonder einde als TS niet meer informatie geeft...

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:05

Phara,je maakt meer stuk met je paard slaan dan met hem niet laten galopperen hoor Knipoog

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:11

ook dat ben ik niet met je eens maar ja Nagelbijten / Gniffelen
als je m optijd straft (dus tikt in dit geval) dan maak je helemaal niets stuk.
maar TS zal wel aanvoelen of hij t doet uit rottigheid of omdat ie t niet snapt. dus als je dat weet kan je ook meer oplossingen bvedenken? zo is het nl vaag.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:21

WOAAAAAA...niks stukmaken als je hem straft voor iets wat hij niet snapt??????Jongen jongen,ik vraag me af hoe jij denkt!Dat is echt de grappigste opmerking sinds jaren!

Ik denk niet dat hij het uit rottigheid doet,anders had ze dat wel verteld,ze verteld dat ze niet met sporen rijd.Lijkt me dat als hij echt vervelend is ze dat al wel gedaan had.