[TEK] Fries paard; TIPS!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
seabiscuitje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Beilen

[TEK] Fries paard; TIPS!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 19:33

Hallo!

Vandaag ben ik begonnen met een tekening van een Fries paard.
Ik wil graag tips om de tekening te verbeteren..ik teken nooit dus kan wel wat hulp gebruiken!
De tekening heb ik "uit de losse hand getekend" dus niet vanaf een voorbeeld plaatje/ foto..
Ik ben te laag begonnen..dus de benen passen er verder niet meer op; jammer!

Specifieke vragen:
- Hoe kan ik het paard inkleuren? De manen zijn nu erg zwart vergeleken bij het lijf..het is natuurlijk een zwart paard..dus hoe kan ik de tekening het beste inkleuren?
- Hoe zijn de verhoudingen?
- Het rechtervoorbeen vind ik een beetje vreemd..wat moet ik verbeteren/aanpassen?
- Wat moet ik doen met schaduwen/dieptes?

Dit is de tekening:
Afbeelding

Alvast bedankt!

Jis_

Berichten: 11569
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:00

vind dit heel knap...ik heb echt een plaatje nodig om na te tekenen...

zal kijken of ik een beetje kan helpen voor het inkleuren.......diepte maak je door middel van lichtval, dus wat naar voren komt hou je lichter, bv bij het voorbeen wat de Fries naar voren heeft, daar maak je het stukje bovenbeen donkerer dan de knie. het onderbeen komt qua kleur daar tussen in te zitten en de hoef wordt weer donkerder net als het oksel wat je nu al wat donkerder hebt. (de oksel is ook weer wat donkerder dan het bovenbeen.) alleen scherpe schaduwen teken je scherp dus van de knie naar het onderbeen laat je het licht naar donker overvloeien, van het bovenbeen naar de knie, van het onderbeen naar de hoef en de oksel mag je de schaduw/lichtval scherper aanzetten
als het licht van links komt dan hou je de buitenkant van het been ook iets lichter dan de binnenkant van het been.
...het hoofd en de oren mogen net iets groter zijn, die zijn iets te klein vergeleken bij de romp. oren staan net iets te dicht bij elkaar...die puntjes van de oren zijn wel typisch Fries, leuk!
door een beetje te gummen in de manen en staart krijg je daar meer volume in.

ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes verder met de tekening.

seabiscuitje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Beilen

Re: [TEK] Fries paard; TIPS!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 00:09

Okee, dankje!

Ik ga morgen een gum kopen ;)!
Dan maak ik het hoofd en de oren wat groter..
Ik ben bij het hoofd begonnen..en ben daarna blijkbaar wat grover gaan tekenen. Ik zie het nu zelf ook.
Bij het inkleuren houd ik rekening met de dingen die je hierboven hebt beschreven.

Dankjewel!Top dat je zo uitgebreid geantwoord hebt!

(Ik heb het trouwens niet helemaal uit mijn hoofd getekend..heb wel verschillende foto's van friezen bekeken..ik heb zelf ook geen Fries dus de uitdaging was wat dat betreft wel groot..)

seabiscuitje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Beilen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 14:18

http://img109.imageshack.us/img109/9067/qpzutyyi26.jpg
Ik geprobeerd een begin te maken met de schaduwen..maar wat is dat moeilijk zeg! Een tekening valt of staat met de diepte..
Ben ik zo op de goede weg?
(Ik heb het hoofd nu even gelaten voor wat het is, ben gewoon maar wat aan het proberen)

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Re: [TEK] Fries paard; TIPS!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:27

Zijn schouder is wel heel erg breed trouwens

seabiscuitje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Beilen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 15:32

Sidera schreef:
Zijn schouder is wel heel erg breed trouwens


Je bedoelt zijn rechter schouder?

Jis_

Berichten: 11569
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:25

Citaat:
Ik geprobeerd een begin te maken met de schaduwen..maar wat is dat moeilijk zeg! Een tekening valt of staat met de diepte..
Ben ik zo op de goede weg?
(Ik heb het hoofd nu even gelaten voor wat het is, ben gewoon maar wat aan het proberen)
http://img109.imageshack.us/img109/9067/qpzutyyi26.jpg
Ik geprobeerd een begin te maken met de schaduwen..maar wat is dat moeilijk zeg! Een tekening valt of staat met de diepte..
Ben ik zo op de goede weg?
(Ik heb het hoofd nu even gelaten voor wat het is, ben gewoon maar wat aan het proberen)


ja, het voorbeen krijgt zo al wat meer diepte, :j
wat je ook kunt proberen is heel zacht nog wat meer inkleuren en dan de lichtval er in gummen, zo kun je een beetje zoeken zonder dat je vast komt te zitten met schaduwen die je niet meer weg krijgt.

als je rondingen wilt maken, bv bij de buik en bil, kun je maanvormige streepjes trekken, die in elkaar overlopen, met je gum....dat geeft ook erg veel diepte.
het midden van de buik pakken en van daar uit op de buik maanvormige strepen aanbrengen, niet helemaal tot aan de lijn die de buik van de heup scheidt.......en dan kun je de schaduw achter de schouder wat zwaarder maken en net achter de lichtval van de buik maak je het ook weer iets donkerder. vervolgens zet je die lichtval met maanvormige strepen weer door op de bil.

seabiscuitje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Beilen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 16:28

RightOn schreef:
Citaat:
Ik geprobeerd een begin te maken met de schaduwen..maar wat is dat moeilijk zeg! Een tekening valt of staat met de diepte..
Ben ik zo op de goede weg?
(Ik heb het hoofd nu even gelaten voor wat het is, ben gewoon maar wat aan het proberen)
http://img109.imageshack.us/img109/9067/qpzutyyi26.jpg
Ik geprobeerd een begin te maken met de schaduwen..maar wat is dat moeilijk zeg! Een tekening valt of staat met de diepte..
Ben ik zo op de goede weg?
(Ik heb het hoofd nu even gelaten voor wat het is, ben gewoon maar wat aan het proberen)


ja, het voorbeen krijgt zo al wat meer diepte, :j
wat je ook kunt proberen is heel zacht nog wat meer inkleuren en dan de lichtval er in gummen, zo kun je een beetje zoeken zonder dat je vast komt te zitten met schaduwen die je niet meer weg krijgt.

als je rondingen wilt maken, bv bij de buik en bil, kun je maanvormige streepjes trekken, die in elkaar overlopen, met je gum....dat geeft ook erg veel diepte.
het midden van de buik pakken en van daar uit op de buik maanvormige strepen aanbrengen, niet helemaal tot aan de lijn die de buik van de heup scheidt.......en dan kun je de schaduw achter de schouder wat zwaarder maken en net achter de lichtval van de buik maak je het ook weer iets donkerder. vervolgens zet je die lichtval met maanvormige strepen weer door op de bil.

Pfoe..dat moet ik nog een keer lezen ;)

Edit; Gedaan. Ik geloof dat ik nu wel snap wat je bedoelt. Ik heb alleen geen gum nu..en ga niet de sneeuw door voor 1 gummetje. Maar het klinkt wel als een mooie techniek! Ik ga het zeker uitproberen!
Ik ben inmiddels begonnen met een andere tekening..mag ik die naar je toesturen voor tips? :o ?
Wil echt graag leren..dus ik kan alle tips gebruiken!!

Jis_

Berichten: 11569
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:15

ja hoor die mag je naar me toe sturen. :)

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:19


seabiscuitje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Beilen

Re: [TEK] Fries paard; TIPS!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 23:26

Haha..inderdaad..die van mij is nogal uit de kluwen gewassen als ik het zo bekijk! Misschien als ik de hals wat langer maak en het hoofd wat groter..dat het dan weer in verhouding staat..
Ach..heb nog veel te leren! Bedankt voor je plaatjes en commentaar!