ik krijg mijn veulen niet te pakken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

ik krijg mijn veulen niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 12:46

Hoi hoi,

Ik heb een klein probleempje mijn veulen van bijna anderhalf staat samen met 5 andere hengsten in een enorme wei.
Nu heeft hij op de een of andere manier zijn halster afgekregen!!
Maar nu gaat hij binnekort weg daar en ik krijg hem maar niet te pakken.
Ga altijd op me hurken in de wei zitten en dan komt hij naar me toe geef hem wat lekkers maar zo gauw dat halster te voor schijn komt is hij weer weg ....
Wie heeft er wat goeie tips voor mij?

Alvast bedankt Linda

[edit ellende: titel verduidelijkt]


neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 12:50

mm dit had mijn haflinger ook, we konden niks bedenken alles mislukte ook niet met een touw eerst om haar hals.
Dus toen hebben we haar om haar neus goed vastgepakt. Dan wil ze achteruit lopen en het halster pakken.. blijven vasthouden. En toen gaf ze zich over, heb er geen problemen meer mee gehad.

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 13:05

Hmz ja das ook wel een idee.
Alleen hij is wel heel erg sterk haha.
Het is al eerder gebeurt dat hij geen halster meer om had maar toen stond hij bij een merrie in de wei en daar liep hij achter aan en toen hebben we hem in de binnebak in een hoekje gedreven en om gedaan.
Alleen kreeg wel bijna iemand een flinke trap van hem haha maja...
Ik ga er van de week heen en hoop dat het me gaat lukken

bedankt!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 14:24

Mijn verzorgveulen laat zich ook niet vangen, maar hij is gewoon bang. Heel vervelend, maar met veel geduld en lieve woordje slukt het al steeds beter. Ik kan hem nu aaien en het halster over zijn neus doen, maar vastmaken lukt nog niet.

Jouw veulen is gewoon dominant. één keer laten zien dat je de baas bent, niet opgeven en het moet lukken Lachen let wel goed op of je veulen echt dominant is, of dat hij bang is. want als hij bang is moet je opletten dat je het niet erger maakt OK dan!

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 07:51

Nee hij is echt niet bang hij is hartstikke nieuwgierig haha
Hij is ook de baas binnen de groep dus inderdaad dominant!
Toen ik hem net had en hij zijn halster nog om had kon ik hem wel gewoon pakken heb ook veel met hem gewandelt enzo dus ik vindhet een beetje vreemd!

maja groetjes

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:12

Top hè, die opfok Extreme duivel
Je hebt misschien wel gewandeld met hem, maar heb je ook geoefend op het afdoen en weer aandoen van het halster? Als hij het altijd om heeft is hij niet meer gewend aan die handeling en is hij dus weg voor je het om hebt.
Zal een geduld klusje worden, wachten tot hij bij je komt, belonen met knuffelen of een lekkertje (kijk daar wel mee uit, ze kunnen daar happerig van worden) en probeer eerst met je hand steeds hoger te komen en om zijn hoofd heen. Halster is dan pas de volgende stap.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:23

Als hij komt, aai hem dan een beetje en sla voorzichtig een halstertouw om zijn hals. Doe alles vooral rustig aan en probeer hem niet te overrompelen. Voor je het weet is hij weer vertrokken. Doe daarna het halster om. Het beste kun je in dit geval een halster nemen, waarbij je het kopstuk niet over de oren moet doen, maar eentje die je los kunt maken. Over de oren oefenen, kun je beter oefenen als hij binnen staat.

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 10:24

Hier een paar foto's van hem!

Afbeelding

Zoals je zite komt hij wel gewoon bij me!

Afbeelding

Afbeelding

hey dacht hij das interesant haha

Afbeelding


Leuke foto's en hij komt maare halster om doen vergeet het maar!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:28

Volgens mij heb je me niet goed begrepen. Je kunt nu beter een halster omdoen waarbij je het kopstuk los kunt maken, zodat je niet over die oren heen hoeft, dat is meestal de grootste hindernis. DAARNA kun je binnen oefenen met het over de oren heen doen. Als dat ook niet lukt, dan zou je een halsband kunnen proberen.

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 10:28

ow ja heb het inderdaad verkeerd begrepen! sorry haha


Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:07

Als naast zijn hals staat kun je een halstertouw erom heen doen. Ddan heb je alvast wat houvast. Als je een lang halstertouw hebt dan kun je het ook nog een keer om zijn neus doen en dan heb je hem gewoon vast en kun je het gewone halster omdoen.
Wat een geweldig leuke Haf!!

Come over to the dark side, we have cookies!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:25

probeer het idd met een touw om zijn hals..

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 12:14

Ik ga het allemaal proberen ,hoop dat het gaat lukken Lachen..
bedankt voor jullie reaxtie en meer tips zijn natuurlijk welkom!

xx

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:16

uhm ik had het ook met mijn jaarling toen ik hem net had.. gewoon zorgen dat je aan zijn zijkant kan staan.. aai m dan.. en doe via de zijkant in 1x halster om zijn neus en gelijk over zen oren...

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 13:33

Nou ik was dus vandaag weer bij me lieve ( auhm hij is heel erg dominant ) paardje

En neej hoor hij kwam wel maar van een meter afstand en dan snel het lekkers uit me hand snoepen ik ben ten einde raad Boos!

Hij staat nu alleen nog met 1 fries de andere 5 veulens zijn weg, die hebben ze zelfs moeten verdoven om uit de wei te krijgen maar dat ben ik eigenlijk niet van plan!

Kan iemand me helpen kweet het echt niet meer heb alles geprobeert wat jullie zeiden maar nee hoor ... en ik doe het altijd met veel praten en rustig ga op me hurken maja

kijk zelf maar hier wat foto's van vandaag:

Afbeelding

Hier kwam die opeens wel even wat dichter bij hij davcht eej das intressant!

Afbeelding

Hier keek hij es goed waar hij nu eigenlijk bang voor is nouja hij is er niet bang voor hij is gewoon eigenwijs!

Afbeelding

En hier is het probleem dan!

Afbeelding

en dit is zijn weide maatje Lachen

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:38

heb je het al geprobeerd met iemand erbij die misschien meer ervaring heeft in dit soort dingen? dat paardje heeft volgens mij geen respect voor jou, misschien kan (een ouder? weet je leeftijd niet) iemand je helpen...
suc-6!

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:55

neem een dag dat je de tijd heb ga lekker in de wei zitten met het halster en wat lekkers
een paard is nieuwschierig zal uiteindelijk komen kijken de een iets sneller dan de ander spring niet gelijk op laat hem snuffelen aai hem stop hem zo nu en dan wat lekkers toe en sta heel rustig op aai hem nog eens en nog wat lekkers doe rustig het touwtje om zijn nek en ga zo maar door
maar dit kan wel even tijd kosten na een paar keer zal het al beter gaan en goed belonen als hij bij je is maak het dat het leuk is om uit de wei te komen wat eten wandeling en zo

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 17:16

Hey dat heb ik vandaag allemaal gedaan ben gaan zitten enzovoort.........
En zker heeft hij wel respect voor mij hij kwam altijd ben altijd wezen wandelen met hem ging allemaal toppie tot dat hij geen halster mee om had!!!!

Ben 18 Knipoog heb 13 jaar rij ervaring heb altijd jongu paarden ingereden ( 3 jaar lang )

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 14:07

Jaaa jaaa .............. Het gaat een heel stuk beter! kan hem al aaien over zijn lieve bolletje meer nog niet maar ik heb gedult Haha! ben daar al zo blij over dat het weer kan!

thnx allemaal

Temeraire

Berichten: 3520
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:02

veel succes nog! mijn pony deed eerst ook telkens dat hij snel het lekkers pakte en dan gauw wegliep Boos! zonder dat ik hem vast kon pakken. Dus toen deed ik gewoon dat als hij nieuwsgierig naar me toekwam, ik wel lekkers bij me had, maar het eerst niet gaf. Hij zag het wel, maar hij mocht het pas hebben als ik zijn halster omhad. Dat hielp want hij ging niet weg omdat hij het lekkers wou hebben Vingers aflikken en als je dan het halster omhebt mag hij het hebben, en dan heb je gelijk een beloning voor hem dat hij zo dapper is dat hij het halster om laat doen !!

This is my design

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 11:53

Ja zo deed ik het later ook , maar ik had op dat moment geen halster meegenomen want wil hem eerst even laten wennen gewoon dat ik hem kan aaien enzo en dat gaat steeds beter en dan laat ik het halster wel es zien *LOL*

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 12:04

Wanneer 'moet' de pny weg dan?
En waar gaat ie dan naar toe? Naar jullie?
Is het dat niet verstandig om m eerst te laten castreren als je er nu al zoveel mee te stellen heb?

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 12:53

Hij gaat naar een andere wei , waar mijn verzog pony ook staat!
Hij is als je hem eenmaal maar dat halster om hebt hartsikke braaf en laat hem echt nog niet castreren.

En als ik hem eerst zou moeten laten castreren zit ik met het zelfde probleem !

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:25

Mischien kun je een klein stuk van de wei afzetten en hem daar in lokken. Dan hoef je niet zo achter hem aan te lopen. En dan gewoon gaan zitten met een bak brokjes.

Come over to the dark side, we have cookies!

Sushilla

Berichten: 729
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:21

Citaat:
Als naast zijn hals staat kun je een halstertouw erom heen doen. Ddan heb je alvast wat houvast. Als je een lang halstertouw hebt dan kun je het ook nog een keer om zijn neus doen en dan heb je hem gewoon vast en kun je het gewone halster omdoen.


Ik heb dit ook gehad met mijn jaarlinghengst en heb dus gedaan wat hierboven staat. Zelf heb ik het ook eerst geprobeerd met het zitten wachten in de wei, maar meneer was bij mij echt niet dom Boos! wel lekker een snoepje pakken en dan hard wegrennen maakte er een leuk spelletje van. Nu kan ik hem altijd gewoon rustig pakken en loopt hij zo naar me toe.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: rover_ en 29 bezoekers