Paarden 24 op wei, wanneer 's nachts op stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Paarden 24 op wei, wanneer 's nachts op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 21:54

Ik heb 2 van mijn paarden dit jaar voor het eerst 24 uur de wei op gedaan. Ze beginnen al een wat wintervacht te krijgen en ik wil ze in de komende tijd een keer weer 's nachts naar binnen halen. Overdag gaan ze dan nog wel de wei op.

Welke datum ongeveer is handig om de paarden 's nachts naar binnen ta halen?


Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:56

buddy stond ook 24/7 op de wei,
maar die haal ik nu wel savonds naar binnen Lachen

Dag lieve mama...

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 22:03

Ik kijk nooit naar de datum, maar naar het weer. Hij heeft al wat nachten binnen gestaan. Staat nu buiten. Ik merk het gauw genoeg aan hem, bijv zijn vacht die uitstaat of als hij van het land af wil (naar me toe komt wat hij normaal nooit doet......). Vandaag bleef hij achterin en ik wist dat het weer wel mee zou gaan vallen dus mocht hij blijven!

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 22:11

Sja dat wordt bij mij een beetje moeilijk, die van mij voer ik 's avonds in de wei, dus die staan altijd aan het hek 's avonds. Maar ik snap wat je bedoeld. Toch wil ik liever in 1 keer de paarden 's nachts binnen hebben en niet twijfelen van de ene keer 's nachts buiten en de andere keer 's nachts binnen.

De pinken gaan bij ons ong rond eind okt naar binnen, maar dat vind ik toch wel wat laat voor de paarden.
Als de pinken naar binnen gaan is dat gelijk dag en nacht en worden ze geschoren zodat ze het niet te warm hebben, maar de paarden behouden hun wintervacht (kan deze winter toch nog niet op ze rijden, 1 paard is een jaarling, de andere heeft een pees blessure) en gaan overdag de wei nog in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 23:31

Mijn paard zal waarschijnlijk nog een week of twee op de grasweide mogen lopen, dan gaat ze eraf, en blijft de koe nog even lagner doorlopen. Verder heb ik een open stal met paddock, dus daar kan ik je verder niet mee helpen...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 08:55

Pride staat ook nog steeds 24/7 buiten en dat doe ik zo lang mogelijk. Hij heeft verder ook geen schuilstal oid, maar wel een rambo rug deken Lachen Als het echt niet anders kan dan zet ik hem ' s nachts op stal maar voorlopig vind ik het heerlijk dat hij de hele dag rond kan lopen en frisse lucht binnen krijgt.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:02

Mijn paarden staan nog steeds dag&nacht in het land.
Pas in Oktober gaan 2 stuks op stal , maar komen overdag buiten Lachen
Ze staan btw wel met dekens op

Opzich moeten ze dan ook echt na binnen, want ons land is zijk en zijk nat Bloos!

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 09:08

Ons land gelukkig niet, het is nog mooi droog.
Die van mij hebben geen schuilplaats in de wei (ja wat bomen, maar geen echte uitloopstal) en ze hebben geen dekens op (krijgen ze ook niet). Ik denk gezien de temperaturen 's nachts die toch best aan het dalen zijn ik ze eind deze week begin volgende week naar binnen haal, maar uiteraard gaan ze dan samen met de andere paarden overdag nog wel de wei op.


MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:33

Onze paarden staan ook nog buiten dan wel met deken maar een deze dagen wil ik ze toch echt naar binnen hebben, vind het veel te koud worden 's nachts. Overgens gaan ze dan wel overdag weer buiten spelen hoor

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:17

Jij vind het te koud 's nachts, je paard niet hoor.
Redenen om het paard op stal te halen 's nachts kan zijn om ze de kans te geven weer helemaal droog te worden (hoeven vooral) en als het stormt. De combinatie regen en wind is slecht voor een paard, daar krijgen ze het koud van en van permanent natte voeten, voor de rest krijgt een paard het niet zo gauw koud.
De meeste paarden moeten naar binnen omdat ze de wei kapot trappen in de loop van de herfst.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:20

Bij de opfok gaan ze per 1 oktober weer in de winterstalling, als het goed is. Maar goed ook, want Xara heeft mok aan 1 been en dat krijgt nu ook geen rust met dit weer.

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 08:15

Bij ons op stal staan de paarden en ponys nog buiten,ongeveer tot begin oktober.Ga luna vandaag een deken opdoen.

Aishlyn 1a premie op de keuring

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 08:18

als je ze toch niet rijdt deze winter zou ik ze zo lang mogelijk buiten laten. Vorig jaar hebben we het veulen en ons pensioenpaard (27) pas in december binnen gehaald. Dan zijn het wel net beertjes maar verder geen enkel probleem.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 08:48

Waratje schreef:
Jij vind het te koud 's nachts, je paard niet hoor.
Redenen om het paard op stal te halen 's nachts kan zijn om ze de kans te geven weer helemaal droog te worden (hoeven vooral) en als het stormt. De combinatie regen en wind is slecht voor een paard, daar krijgen ze het koud van en van permanent natte voeten, voor de rest krijgt een paard het niet zo gauw koud.
De meeste paarden moeten naar binnen omdat ze de wei kapot trappen in de loop van de herfst.

Inderdaad, als je een wintervacht verder geen bezwaar vindt, kan je ze gewoon buiten laten.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 16:23

ik heb ze gisteravond voor het eerst naar binnen gehaald en ze vonden het heerlijk, maar ja dat is ook niet zo gek, want ze zijn natuurlijk altijd gewend 's nachts binnen te staan. Vanochtend vonden ze het trouwens ook weer erg fijn toen ze weer naar buiten mochten hoor.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:46

Je kunt ze ook gwoon een deken opleggen. Als je ze nu buiten hebt, dan is het daar wel het goede moment voor. Andrew krijgt ook wintervacht op het moment.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers