Jur haar hoef... (met foto's)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Jur haar hoef... (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-02 10:27

Vrijdag kwam de hoefsmid en toen bleek dat Jur weer eens wat had, namelijk een schimmelinfectie. Dus een stuk van haar hoef moest eruit, want met zuurstof kan de schimmel zijn werk niet doen en gaat het hopelijk weg. Hij heeft aan het ijzer 2 lippen gemaakt zodat het blijft zitten en toch een zool met siliconen eronder kunnen doen.

Zo ziet het er uit:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


claudia

Berichten: 681
Geregistreerd: 24-01-01
Woonplaats: Baarle Hertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 10:31

Blijf het een naar gezicht vinden!!
Maar vrijdag zag het er rood uit nog enger!!!

Think you can, think you can't; either way, you'll be right.

Henry Ford

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 10:34

Dat heeft Pablo ook pas gehad, en heet in de wandeling een losse wand. Wij moesten de blootgelegde plek iedere dag insmeren met groene zeep, om die bacterie 'om zeep' te helpen. Overigens heeft de paardendrogist ook een middel ertegen 'hoef en zool' waar anderen bij ons op stal goede ervaringen mee hebben. Als ze er last van houdt, kun je haar ook op stro zetten, dat schijnt beter te zijn.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 10:37

ie dat ziet er eng uit..

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 10:39

Hoi,
Mijn pony heeft precies het zelfde gehad.
Toen ik naar jouw foto`s keek was het net of ik haar voorhoef zag.
Het enige verschil is,is dat mijn pony bruin is.
Het is overigens weer helemaal goed gekomen,je ziet er niets meer van.
Groetjes Jacqueline.

Kijk ook eens bij mijn paardenboeken op marktplaats : https://www.marktplaats.nl/mymp/verkopen/index.html


Barb

Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 10:42

Ik heb het vrijdag gezien bij haar, maar toen zag het inderdaad veel roder zoals Claudia al zei!!
Het ziet er erg eng uit hoor, hoop dat het snel weer goed komt!!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-02 10:45

Klopt, het was veel roder!

Ik moet haar hoef iedere dag 10 minuten in water met een spulletje zetten, ben even de naam kwijt. Oja Sabenyl heet het ofzo.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 12:38

Getver!
Dat ziet er id naar uit!

Lijkt zowat wel zo'n hoef die je bij verwaarloosde paarden ziet nadat de krul eraf is gesneden, als je begrijpt wat ik bedoel...

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 12:44

he maartje!

Fiercy heeft dat ook 2 (!) keer gehad.. Duurt wel een tijd voordat het over is, maar komt wel goed.. Bij mij werd het ook bij de smit ondekt en moest er een heel stuk af. Alleen was het stuk veel groter.. Gewoon heel erg goed zorgen dat die schimmel niet opkruipt en de hoef weer doorgroeit, want dan begint het liedje opnieuw wanneer de hoef weer heel is.. Heb ik ook gehad. Het is super balen, maar komt wel weer goed, gelukkig..

Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 12:45

Ieuw! Dat ziet er naar uit! Doet het Jur veel pijn?
Maar het ziet er wel mooi schoon uit enzo. Hoe zal ik het zeggen: Genezend schoon.
Hoe krijgt je paard zoiets?

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 12:51

Ziet er inderdaad vreemd en beetje eng uit!
Maar in ieder geval fijn dat je er iets aan kan doen en het nu weer geneest.
Hoe kun je zoiets proberen te voorkomen, of tja, hoe krijgt een paard zoiets?
Veel sterkte voor Jurretje en geef haar maar een dikke knuffel!

Fitzroy

Berichten: 25090
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 13:07

Brrrrr..... wat akelig, dit zijn echt van die plaatjes waar ik NIET naar kan kijken.

Hoe lang duurt het voordat ze weer een 'net' hoefje heeft?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-02 13:16

Hoi Merel, ik ben blij te horen dat het weer goed komt! Reed jij er gewoon mee door?

Ik mag Jur wel rijden zei mijn hoefsmid. Ik heb gisteren weer gereden, want ik durfde eigenlijk niet. Ik wilde springschoenen omdoen zodat het beschermd is, maar die vielen er niet goed overheen. Misschien moet ik er tape over doen met rijden. Maar ze liep eigenlijk wel heel fijn, ik had niet het idee dat ze er last van had!

Fitzroy, ik heb eigenlijk geen idee, ik denk toch wel gauw een half jaar?

Eigenlijk toch gek, want van de buitenkant zag je niets, ze had er ook geen last van ofzo. Maar de smid zag het toen hij de hoef aan het bekappen was.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 13:29

Jura,

ik heb er ook gewoon mee doorgereden, zonder extra bescherming. Dat was geen probleem, en bij Pablo was het ook een nog groter stuk. Het weggroeien duurt wel lang, bij Pablo is het eind januari wegggesneden en nu is ongeveer een derde weg.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-02 14:10

Ah oke... wat je zegt over stro dat klopt. Maar helaas mag ze niet op stro omdat ze een allergie heeft voor pollen. Beetje lastig dus... Verdrietig

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 14:53

Jura schreef:
Ik mag Jur wel rijden zei mijn hoefsmid. Ik heb gisteren weer gereden, want ik durfde eigenlijk niet. Ik wilde springschoenen omdoen zodat het beschermd is, maar die vielen er niet goed overheen. Misschien moet ik er tape over doen met rijden. Maar ze liep eigenlijk wel heel fijn, ik had niet het idee dat ze er last van had!


Losse wand komt idd wel vaker voor op zich niet erg en geneest goed. Je kan gewoon verder rijden.

Niet afdekken hoor?? Laat de natuur werk doen echt veel vuil komt er toch niet in en dat spoel je met het water 10 min. wel weer af. Kijk uit namelijk dat je het niet gaat afsluiten het moet blijven ademen.
Ik weet dat je bang bent dat het mis gaat maar geloof me dat gaat het echt niet Lovers .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-02 14:57

Dat afdekken bedoelde ik ook alleen maar met rijden hoor, dus een half uurtje per dag. Maar ik heb nou gezien dat het niet nodig is. Ik hoop dat het geneest en dat het niet erger wordt ofzo...

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

tatjana

Berichten: 268
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Leeuwarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 15:37

jakkes ziet er echt raar uit! gelukkig dat ze er geen last van heeft veel succes er mee!!

Jara is the best!!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 19:47

een hoef groeit over het algemeen een halve cm per maand....
Ik mocht er wel mee rijden, maar niet mee springen of crossen. En iedere dag baden, ieder dag in spuiten en dan vaak door de DA en smit laten controleren

Haha!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 21:01

Jet heeft het ook gehad maar niet zo erg als Jur, als ik het zo op de foto zie. Je moet er wel voorzichtig mee zijn want het kan een probleem worden. Ik heb Jet behandeld met een spulletje van rwl-quality, daar was mijn smid (in emmeloord) ook erg over te spreken. Succes.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 22:38

Mijn pony had ook zoiets, maar dan veel kleiner, nadat hij een hoefzweer aan de kroonrand had gehad. (wist ik dat het een hoefzweer was Verward ) Blijkbaar is daar toen ook een schimmelinfectie in gekomen. In emmeloord zag de smid het, mijn eigen had er noit wat van gezegd, of iets aan gedaan. In Emmeloord werd het plekje weggesneden, en er werd een roze goedje op gesmeerd. Nu is het bijna weer uitgegroeid gelukkig! Was wel even lastig beslaan de vorige keer.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 00:16

jantina schreef:
Ieuw! Dat ziet er naar uit! Doet het Jur veel pijn?
Maar het ziet er wel mooi schoon uit enzo. Hoe zal ik het zeggen: Genezend schoon.
Hoe krijgt je paard zoiets?


Als het dat is wat ik denk dat het is komt dat door een bacterie/schimmel zoals hier al gezegd is. Alleen de hoefsmid kan zo iets ontdekken. Eigenlijk kan elk paard os iets krijgen, je moet er maar net tegen aan lopen. Het is wel zo dat deze schimmel sneller zijn "werk" kan doen als een paard op zaagsel staat.

Veel succes ermee Jura!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 07:51

Oh Jurresje.... Paarden ook! Haha! Ziet er idd beetje raar uit, wel interessant om eens te zien. Geef je Jur maar een knuffel van me!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-02 10:22

Ik snap toch nog steeds niet hoe zaagsel dit kan veroorzaken, ik mest iedere dag uit en ze staat er nooit echt vies bij, ze is de schoonste van alle paarden.

Astridh, waar kan je dat spul (rwl-quality) krijgen, ik heb er nog nooit van gehoord...

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 10:43

De fijne deeltjes ('splinters') uit het zaagsel kunnen makkelijk in de witte lijn terecht komen, daar worden ze door het gewicht van je paard ingeperst en vormen daar een voedingsbodem voor bacterien en schimmels.
Niet te voorkomen, al mest je iedere dag 10x uit want het heeft niets met hygiene te maken.
Hoeven krabben helpt er ook niet tegen.
Eventueel zooltjes als je paard het erg vaak heeft.

Nulla tenaci invia est via


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Adrija, DanaxxLester, GoogleAdsense, majemalo, marinke182, Mel80life, redbutton, Sterrenpony en 137 bezoekers