wat doen jullie tegen wild vlees ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
manex

Berichten: 1105
Geregistreerd: 09-09-03

wat doen jullie tegen wild vlees ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 07:49

mijn paard had een sneetje van een centimeter of 5 breed net een centimeter boven z'n hoef. Het leek niet zo ernstig, dus afgespoten en daarna flink jodium erop. Na twee dagen bleek het toch dieper dan ik dacht, dus de da gebeld. Moest antibiotica komen halen en een speciale zalf die ook de aangroei van wild vlees tegen zou gaan.
Dat heeft dus niet geholpen. Nu staat m'n paard met een bijna dichte wond maar wel met wild vlees erop.
Hij moet nu een week naar de kliniek waar ze dat wild vlees dan weg gaan snijden en de wond gaan verbinden.
Hebben jullie ervaring met wild vlees en wat smeren jullie op een wond om dit verschijnsel tegen te gaan.


desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 07:54

groene leem...
dagelijke er weer af spuiten en opnieuw aanbrengen in een dikke! laag.
deze tipkreeg ik ooit van een echte paardenman en werkt heel goed....

Djeda
Berichten: 61
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 08:58

Hoi !

Inderdaad groene klei. Dat helpt zeer goed. Dit uit eigen ervaring. Mijn paard had als gevolg van een ongeluk zoveel wildvlees bij zn spronggewricht dat men verbaasd was dat hij normaal kon lopen. Ik heb het toen 2 x per dag gesmeerd. 's morgens een xtje, aan t einde vd dag haalde ik t voor t rijden eraf (lauw water en een spons) en na t rijden smeerde ik t er weer op. Dit heb ik een jaar gedaan. Resultaat was dat het wild vlees voor 3/4 deel weg was.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:40

als het wildvlees weg is en het moet nog in verband: lotagen gel eronder doen. Vulkatan zalf gebruiken als de wond niet in verband moet.

deze kan je bij de DA halen.

manex

Berichten: 1105
Geregistreerd: 09-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 21:14

waar kan ik die groene klei halen? Ik heb hem net naar de kliniek gebracht dus het is nog even afwachten of ik het zelf nog moet gaan verbinden. Ben in ieder geval blij met jullie tips.


desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:17


Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:27

groene leem en als het bijna weg is: calendula.

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 22:11

een vrouwtje bij mij op de manege smeerde er koffiedik op. Elke dag weer. En het verdween!!!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 23:37

.. ja en voor je aan de koffiedik gaat, inderdaad groene leem en vooral ook calaendulan. Calenduan gaat de vorming van lidteken weefsel tegen en (ook bij mensen) helen wonden mooier als je deze zalf gebruikt. Succes!

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 07:44

mijn paard had vorig jaar in het prikkeldraad gehangen en een wond van een cm of 5 op een achterbeen,

Ik was er niet direct bij (werk overdag) en de boerin had er groene klei (of leem) opgedaan.

Ik wil dat absoluut niet hebben en dat weet ze, maar ja, ik was er niet...

Ik heb het pas de volgende dag eraf kunnen halen, helaas.... want nu zit er een smerig stuk wild vlees op die plek.

Op alle andere plekken waar hij wondjes heeft gehad heb ik tea-tree op gedaan en daar groeit geen wild vlees.

Ik ben dus een tegenstander van groene klei

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 08:55

Vulketan gel is goed spul.
Grote klodders groene leem op een open wond ben ik ook niet zo kapot van, ik gebruik het wel eens, maar dan tegen zwellingen.

Nulla tenaci invia est via

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 09:07

Margreet schreef:
Vulketan gel is goed spul.

Is dat nog verkrijgbaar dan?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 09:13

Pas nog een tubetje in handen gehad, via de DA.

Is daar iets mee aan de hand dan?

Nulla tenaci invia est via

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:34

ik heb een aantal jaren geleden wild vlees groei gehad bij mijn paard (op een bewegend deel) en ik stipte het elke dag aan met 80 % alcohol, alleen het wilde vlees. ik moest wel eerst het teveel aan wild vlees weg snijden met een scalpeltje van de da, dit is duidelijk te onderscheiden van het gezonde vlees want het gezonde deel is een rood randje en de wildgroei is wit. na een aantal weken was de wond dichtgegroeid en het wild vlees weg. de alcohol is heel simpel te verkrijgen bij drogist en kost geen handen vol geld. wel oppassen met het aanstippen want als je het op het gezonde deel aanbrengt heb je kans op een klap van je paard, want het prikt als een gek op gezond vlees. succes ermee Lachen

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:36

RUNDERGAL!

Kan je bij een slachter/slager halen. Is beperkt houdbaar, stinkt verschrikkelijk maar werkt erg goed!
Gewoon met een spuitbus en enkele dagen volhouden.

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:23

arnica tinctuur. piekt wel !

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:01

Citaat:
ik moest wel eerst het teveel aan wild vlees weg snijden


don't try it at home zou ik zo zeggen en daarna met alcohol erop, zodat je ook nog eens een trap kunt nakrijgen.

slecht advies.....

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:16

kattebeest schreef:
arnica tinctuur. piekt wel !



Arnica nooit gebruiken op een open wond hoor. Wel als een wond dicht is. Maar dan is calendula zalf een veel logischere keuze , dat helpt echt tegen wildvlees ( om het te voorkomen en ook om wildvlees te verminderen ). Een echte aanrader.

Groetjes,

Maris

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:09

smurf schreef:
mijn paard had vorig jaar in het prikkeldraad gehangen en een wond van een cm of 5 op een achterbeen,

Ik was er niet direct bij (werk overdag) en de boerin had er groene klei (of leem) opgedaan.

Ik wil dat absoluut niet hebben en dat weet ze, maar ja, ik was er niet...

Ik heb het pas de volgende dag eraf kunnen halen, helaas.... want nu zit er een smerig stuk wild vlees op die plek.

Op alle andere plekken waar hij wondjes heeft gehad heb ik tea-tree op gedaan en daar groeit geen wild vlees.

Ik ben dus een tegenstander van groene klei


groene leem was ook mijn idee
helaas hebben veel mensen dus nog het idee dat de groene leem er een hele dag op moet blijven zitten,
het moet er 2 uur op, 2 uur eraf, heb deze info van de man die de leem ooit heeft ingebracht in nederland
de leem trekt namelijk in 2 uur tijd alle troep eruit, maar daarna gaat het dus weer terug de wond in en doe je het voor niets
waarschijnlijk ging het daarom fout bij jouw paard,
ik ken hier paarden die open vleeswonden hebben gehad en ook wild vlees dus en het enige wat overbleef was een klein krasje dat eigenlijk nauwelijks zichtbaar was...

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:04

Maris schreef:
Arnica nooit gebruiken op een open wond hoor. Wel als een wond dicht is. Maar dan is calendula zalf een veel logischere keuze , dat helpt echt tegen wildvlees ( om het te voorkomen en ook om wildvlees te verminderen ). Een echte aanrader.

Groetjes,

Maris


Had ik erbij moeten zetten!
Pas als de wond min of meer dicht is behandelen met arnica. Als de wond nog niet dicht genoeg is geeft je paard je wel een trap. weet je dan ook weeral

=> Op een open wonde brandt het verschrikkelijk. ALs deze min of meer dicht is piekt het nog wel, maar is het verdraagzaam.
Gegarandeerd geen wildvleesvorming!

ReignStar
Berichten: 794
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:38

Mijn paardje is 3 weken geleden ook gehecht, een flinke snee was het. Er moest een stuk open gelaten worden om het vuil eruit te kunnen laten lopen. Het is flink ontstoken geweest met behoorlijk stuk wild vlees als gevolg.
De DA heeft er maar een heel klein stukje afgesneden, echt alleen het randje. Daarna moest ik 5 dgn 2x per dag hydrocortiderm erop smeren,en daarna heb ik lotagen gel gebruikt.
Het is echt super genezen! Het stuk wat wild vlees was is opgedroogd tot een korstje ter grote van een speldenknop!

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 11:33

Margreet schreef:
Vulketan gel is goed spul.
Grote klodders groene leem op een open wond ben ik ook niet zo kapot van, ik gebruik het wel eens, maar dan tegen zwellingen.

Ik dacht dat groene leem zowiezo niet op een open wond mocht, maar ik kan me vergissen.

tijdens het rijden op een paard lenen we voor even ultieme vrijheid
Mijn GoPro Hero actioncam en Cambox isi3 filmpjes: https://www.youtube.com/user/fellow204
FB pagina : As Seen Through Horses' Ears Nederland en België

http://solvej.eu/

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 11:36

Wij hebben vroeger blauwtinctuur gebruikt bij een verwonding bij een pony van mijn dochter. Dat hielp ook. (stond ook op de fles dat dit was ter voorkoming van wild vlees)

tijdens het rijden op een paard lenen we voor even ultieme vrijheid
Mijn GoPro Hero actioncam en Cambox isi3 filmpjes: https://www.youtube.com/user/fellow204
FB pagina : As Seen Through Horses' Ears Nederland en België

http://solvej.eu/

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 11:36

Wij hebben vroeger blauwtinctuur gebruikt bij een verwonding bij een pony van mijn dochter. Dat hielp ook. (stond ook op de fles dat dit was ter voorkoming van wild vlees)

tijdens het rijden op een paard lenen we voor even ultieme vrijheid
Mijn GoPro Hero actioncam en Cambox isi3 filmpjes: https://www.youtube.com/user/fellow204
FB pagina : As Seen Through Horses' Ears Nederland en België

http://solvej.eu/

Renda

Berichten: 11
Geregistreerd: 19-08-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 11:36

hihi

Hoi!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fly_high, Iris_Casper, lina1998, Lotus_1, MyWishMax, Renkle, Samo, Vagabondo en 83 bezoekers