gehandicapt meisje lesgeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

gehandicapt meisje lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 17:27

ik geef nu wekelijks een halfuurtje priveles aan een meisje dat geetselijk iets achter is
ze is 16 of 17 jaar,
ze kan stappen, en draven,lichtrijden
een paar figren kent ze ook, zoals een grote cirkel, van hand veranderen, en ik ben nu bezig met haar aan de middenvolte en de grote acht
deze week heb ik ze een paar kee haar tenen doen aanraken, beetje zwieren met armen en benen
een heel laag sprongetje doen maken (ik liep ernaast om de pony vast te ouden) en dan laten uitstappen zonder zadel en chterver doen liggen.
Wat kan ik nog met haar doen?
doorzitten is bijna onmogelijk, dus had ik gedacht om ze iedere les de laatste 10 minuten aan de longe te nemen, en zo iedere keer een paar passen door te zitten (zonder beugels)
zodat ze op den duur kan doorzitten en misschien wel galoperen
zijn er nog dingetjes dat ik kan doen? Haha!


newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:02

poeh he, het lijkt me al moeilijk om zo les te geven aan een meisje.
wel heel knap en leuk dat je dat doet.
ik kan je helaas niet aan iets leuks helpen, maar ik vind dit al heel wat!
toppie

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 18:04

bedankt
gelukkig is ze niet te ver heen,
we kunnen een redelijkzinnig gesprek voeren, beetje over alledaagse dingen Lachen
gelukkig heb ik een beetje "ervaring" met gehandicapte personen, een van men broers heeft het syndroom van prader illy, met de gepaarde woedeaanvallen enzo, dus daar kan ik mee omgaan
het enige dat haar vader moet helpen is m haar erop te zetten,
ze is net iets groter dan ik, en werkt niet echt in de juiste richting mee om erop te geraken Haha!
dusja Lachen
maar tips, spelletjes enzo zijn heel welkom hoor!

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:05

Spelletjes! En proberen iedere keer een paar drafpasjes uit te zitten, evt met begeleider of iets waar ze zich goed aan vast kan houden.

Ik vind het ook heel erg goed van je dat je dat meisje lesgeeft Lachen Gelukkig komen er steeds meer mogelijkheden voor geestelijk/lichamelijk gehandicapten OK dan!

[Edit: Spelletjes]

Met de pony allerlei vaardigheden vanaf de rug doen; bijv. een hek openmaken, er doorheen gaan en weer sluiten.
Of: tonnen neerzetten (van die oildrums) met potjes aarde waarin vlaggetjes zitten. Die vlaggetjes moet ze proberen te pakken en dan daarmee een rondje rijden (met de stopwatch erbij) en dan weer terugzetten. Het leukste is als je dat met een groepje doet!

Paardenvoetbal is misschien ook wel leuk!

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 19:39

bedankt
voor de drafpasjes had ik al gedacht om een halstertouw rond de hals van de pony te doen,dat ze zich kan vasthouden
in een groepje is niet mogelijk, dus dat valt af, maar de tip met de vlaggetjes is iwel leuk,n bedankt Lachen

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:46

Ik vind het allereerst een supergoed initiatief dat je dat meisje lesgeeft, denk dat ze er veel plezier aan beleefd!

Wat je maybe zou kunnen doen, is een dressuurproefje pakken uit een proevenboekje (niet te moeilijk) en dan elke les een paar onderdelen met haar oefenen. Tot ze uiteindelijk het proefje kan en dan alle onderdelen achter elkaar zetten, of is dat te moeilijk?

Spelletjes zijn ook altijd leuk, geloof dat er een compleet boekje bestaat waar allerlei spelletjes in beschreven staan die je met paarden kan doen, er staan ongetwijfeld ook wel wat spelletjes in die je met haar kan doen, evt. iets aangepast. Weet zo gauw de titel niet maar had iig iets te maken met spelletjes!

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 19:56

*Tamara* schreef:
Ik vind het allereerst een supergoed initiatief dat je dat meisje lesgeeft, denk dat ze er veel plezier aan beleefd!

Wat je maybe zou kunnen doen, is een dressuurproefje pakken uit een proevenboekje (niet te moeilijk) en dan elke les een paar onderdelen met haar oefenen. Tot ze uiteindelijk het proefje kan en dan alle onderdelen achter elkaar zetten, of is dat te moeilijk?

Spelletjes zijn ook altijd leuk, geloof dat er een compleet boekje bestaat waar allerlei spelletjes in beschreven staan die je met paarden kan doen, er staan ongetwijfeld ook wel wat spelletjes in die je met haar kan doen, evt. iets aangepast. Weet zo gauw de titel niet maar had iig iets te maken met spelletjes!

oohja, dat proefje is inderdaad goed
toevallig is er binnen 2 weken een wedstrijdje, en kunnen ook volledig beginners (ook uit prive) meedoen
die proefjes zijn enkel stap en draf
dus dat kan ik oefenen met haar
ik zal straks eens googlen om spelletjes
probleem, de spelletjes moeten bijna zo zijn dat er enkel stap en draf inzit, omdat ze niet echt over heel goed evenwicht beschikt

de 2 de les dak gaf lag ze er bijna af Bloos
ik had dus een heel laag sprongetje(20 cm,in kruisje) opgesteld, en de eerste keer meegelopen
de 2 en 3 de keer ging ze alleen maar wilde duts er niet over
dus de pony was al redelijk opgefokt
dus ik loop er nog eens naast, e nde pony sprong er echt over
gelukkig liep ik erbij, dus kon ik haar vastgrijpen en in evenwicht houden Haha!

maargoed, ik zal het zondag eens uitproberen met het proefje, eens goed bekijken
ze kan simpele figuren, maar de moeilijkere moet ik iedere keer opnieuw uitleggen,dus dat maakt het wel iets moeilijker.
ik weet dat ze graag balkjes loopt, dus ik ga proberen om dat regelmatig erin te steken
dus het zal wel loslopen, maar ik zoek inspiratie, ik kan maar moeilijk iedere week figguurtjes stappen en draven, balkje en gedaan

xx_Irisje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:03

firguren in blakjes leggen en die laten rijden..
slalommen met balletjes overgooien (als t gaat met pony)

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour



EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:09

Ik ben een paar jaar op ponykamp geweest met gehandicapten. Was heel erg leuk en vind het erg jammer dat de mensen hier op de gehandicapten manege me niet liggen en ik niet met de sfeer daar over weg kan. Anders was ik zeker vrijwilliger geweest Lachen.
Wat we daar deden was vrij veel buitenrijden. Aan een touwtje dat wel. EN tussendoor stukjes draven. Spelletjes gaan zeker goed alleen je moet wel zorgen dat de ponys neit te veel schrikken. Met een proefje rekening houden met de termen. De laatste dag van ponykamp was er telekens een wedstrijd en in het begin las ik bv bij A links op. Je kan beter de plaatjes die bij de letters staan zeggen en geen halthouden maar stilstaan ed. Veder nooit veder gaan als ze zelf leuk vinden en durven en zeker neit forceren! De genadicapten kunnen vrij snel hun plezier verliezen en ik weet neit wat voor type degen is die jij les geeft maar daar kunnen heftige reacties van komen... Als je neit forceert maar gewoon afwacht dan durven ze soms later opeens weer wel. Geen aandacht aan schenken, dan vinden ze het normaal worden.
Het is hardstikke leuk, alleen wel vreemd dat die mensen 20, 30 jaar ouder zijn als jij (in mijn geval) en tegen je op kijken als groot voorbeeld Lachen. Jammer dat er wat dingen aan de ponykampen minder waren maar anders zou ik zo nog een keer gaan!

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:22

Probeer zelf wat orginele figuren te bedenken die ze kan rijden.
Balletjes over gooien als dat kan, idd aan de longeerlijn leren doorzitten. Misschien kun je ene mini parcoursje uitzetten met hindernisje, balkjes en nog wat kleine dingen.

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 20:28

bedankt, hier heb ik wat aan *LOL*
forceren ga ik zeker niet doen, ik zag na het sprongetje dat ze niwat bang was, en ik vroeg, wil je nog eens?
zegt ze nee, en ik antwoordde, das goed hoor, volgende keer misschien
verder durft ze wel veel, zelfs zonder zadel, over de balkjes
dus dat zit wel goed
het parcoursje is ook een gedacht Lachen
de termen begrijpt ze wel redelijk, ze is niet echt erg, maar genoeg om wat evenwichtsprobleempjes te hebben, en een heel lager niveau dat een 16-jarige moet hebben
(ik ben zelf ook 16 Bloos )
dus het gaat redelijk goed, waar nodig leg ik uiteraard uit, en ik heb de longeerzweep vast om haar een steuntje te geven
(bv toen ik haar zondag met haar benen leerde werken ging het niet van de eerste keer, met de longeerzweep ging de pony wel vooruit, waardoor ze meer zelfvertrouwen had, en ik op het einde niet meer moest helpen Lachen )

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:36

Je kan natuurlijk spelletjes en proefjes zodanig bewerken dat ze ze wel aankan, van een galopje een drafje maken, van een spelletje dat je moet racen een spelletje doen dat ze in draf moet, van een evenwichtsoefening een simpelere maken die ze wel aankan, een klein beetje creativiteit en dan kom je al een heel eind! Knipoog

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

bora

Berichten: 1386
Geregistreerd: 30-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:38

Wat je ook kunt die is gymnastiek te paard. BV. oren aanraken, staart aanraken, armen in cirkeltjes laten draaien, tenen aanraken, rondjes draaien met de enkels oi.

Bora

Het is niet erg iets moois te verliezen beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad. (Heilige anthonius van Rowwen Hèze)

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 20:47

de gypmnastiek is ook tof, ik kwam niet verder dan tenen aanraken
rondeje draaien heb ik ook geprobeert, maar dat was geen succes, zadel zaten erg in de weg
dus misschien eens zonder zadel proberen

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:54

spelletjes / oefeningen
over balkjes lopen met een beker water in haar handen
tusen de balken door met bal onder arm met een hand sturen dus
beugels uit en aan proberen te doen (mag natuurlijk met behulp van der handen)
een acht rijden een slalom parcourtje maken met pionnetjes
jeetje , heb je een wipwap? (voor de paarden dan he)
een parcourtje met zigzag en mini sprongetje
volte groter kleiner maken halve voltes
kan ze de verlichte zit ? anders deze oefenen eerst met 1 balkje later 2 dan 3 dan 4
bedenk eens wat je kan het allemaal uitbreiden en versimpelen tot haar kunnen nu

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 21:01

nickyu: dat zijn goede tips,
verlichte zit kan ze
maar wat is in godsnaam een wipwap Verward Haha!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:15

nou gewoon een wipwap waar je vroeger als kind mee aan het wippen ging ,,,
kan je maken door 3 grote euro pallets aan elkaar te bevestigen
plaat hout er over heen en een balk er onder (in het midden)
dan ligt tie dus schuin op het lage gedeelte er op op het midden klapt tie dus door naar de andere kant en loop je weer door afstpje
dus een soort brugetje , die kids bij mij op het landje vonden dat altijd geweldig , helaas is hij overleden ...de wip wap dus

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:17

met balken een parcourtje maken en af en toe een stro baal bv (maak je het interressant en overzichtelijk om anders dan rond de bak te sturen

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 21:27

dus je moet met je paard over die wipwap gaan?
goed idee, maar aarschijnlijk niet voor dit weggelegd Haha!
de pony is braaf, en heel braaf, maar daarover zal ze niet willen gaan denk ik Haha!
het parcourtje is wel tof, zal ik zeker uitprberen,
alleen met kegels en balekn, de pakken hooi zijn iongeveer 3 meter lang en liggen 3 meter hoog, dus netiets te groot/zwaar voor mij Haha!

Eliana

Berichten: 5447
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:29

IK geef ook aan een gehandcapt meisje les. Die kon eerst ook echt niet doorzitten enz. nu een jaar later kan ze galoperen, ze vind het op de 1 of andere manier ook geweldig om slangenvoltes te maken en drafbalkjes lopen. ook evenwichtsoefeningen en zonder zadel stapen vind ze leuk.

Shetland bokker #7

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:31

Ik weet niet in hoeverre ze een verstandelijke handicap heeft.
Ik geef ook een meisje les met een hele lichte verst. handicap. Heb haar al een paar jaar in de les. Ze heeft van haar zelf wel heel veel lef, maar toen ik haar kreeg was dat wel anders, ze was bang om te vallen.
Ik heb gelukkig ook een voordeel, heb mijn SPW diploma en heb gewerkt met verst. gehandicapten.
Vaak kun je bij mensen met een licht verstandelijke handicap heel veel bereiken, je zult het alleen iets eenvoudiger moeten uitleggen en heel veel herhalen. Wat een normaal mens in een keer begrijpt duurt bij hen wel 4 of 5 lessen. Hou het eenvoudig en doe dingen stap voor stap. Dan komt alles wel goed.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:32

Oja, paardrijden kan ze juist helpen om een beter evenwicht te krijgen.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 22:14

Voor mijn buurmeisje van 6 maak ik altijd een heel parcours met balken op de grond om tussendoor te stappen. Vind ze erg leuk (en ik ook)

Beetje creatief zijn is wel gewenst.... bv. precies laten halthouden terwijl de pony met de voorbenen over de balk is en de achterbenen nog niet. (ook een leuke oefening om zelf te oefenen, bliijven de paarden "groot" van en bij het wegrijden treden ze achter goed aan)
Slalom is natuurlijk ook altijd leuk.

Er schijnt een boekje te zijn over spelletjes met kinderen en misschien kun je ook inspiratie halen uit het bixie boekje.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 22:42

Vajramani schreef:
Oja, paardrijden kan ze juist helpen om een beter evenwicht te krijgen.

idd, op de manege waar ik vroeger reed kwam er op een gegeven moment een jongen bij ons in de les die een geestelijke achterstand had en ook snel uit balans was en 'slechte' spieren. Aan het begin moest hij echt op de pony worden geholpen, maar kon hij later ook zelf. Hij kon ook later ook gewoon in de les meespringen en alles (en dat terwijl dat niet de makkelijkste pony was met springen). De spieren van die jongen zijn ook veel sterker geworden door dat rijden., Dacht dat hij nu ook een eigen paardje had waar hij zelfs onderling mee start (ook met galop en alles).

PartTwo

Berichten: 1349
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 08:53

Ik help zelf al 10 jaar op een manege voor gehandicapten mensen en wij doen ze inderdaad aan de longe en dan met een lusje aan het zadel en dan in draf en dan moeten ze het lusje vast houden en daar aan trekken dan trekken ze zichzelf in het zadel en met de galop precies hetzelfde.

Als je met wat meer paarden in de les bennt is het ook leuk om Anne maria koekoek te doen, vinden ze altijd geweldig!!! kijk maar een keer op de site: www.manegedehazelaar.nl veel plezier nog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Zinzi_jewel en 13 bezoekers