spierbevangen, wat houd dat nou precies in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

spierbevangen, wat houd dat nou precies in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 20:41

Hoi, mijn oude verzorgponytje is spier bevangen. Maar ik vraag me nu af wat dat nou precies inhoud. Is het in een spier of in alle? Dat soort dingen en hoe het over gaat en hoe je het krijgt en is het niet een andere benaming voor Maandag ziekte?

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:44

Mijn bijrijdpaardje is vrijdag beter verklaard Haha! na 3 maanden spierbevangen te zijn geweest.
Voor zover ik weet is spierbevangen een soort van maandag ziekte.
Een verzuring ofzo van de spieren door ineens veel beweging en daarna niet , of door te eiwitrijk voer.
Wat mijn bijrijdpony had was dat ze heel erg stijf liep, heel erg begon te trillen en erg zweette.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:47

Je moet zorgen dat je voer goed wordt afgepast op de arbeid van het paard.
Niet dat als hij veel doet, een half schepje krijgt en ook een halve als hij niks doet. Dus genoeg voer, voor als hij veel doet en genoeg voer voor als hij weinig doet.

Het heeft dus alles te maken met de verhouding voer/beweging.
Hoe het overgaat? Door rust en een goed voerschema. Als het heel erg is mogen ze niet eens veel stappen.
Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker mogen ze de eerste tijd ook weinig tot geen eiwitten

En het is een andere naam voor maandagziekte ja

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:59

Ze mogen inderdaad als het zwaar is in het begin niet stappen. En ze krijgen ook zeer weinig voer. Mijn bijrijd pony mocht absoluut dr stal niet uit! Absolute rust kreeg ze. En ze kreeg 3x per dag een handje biks en een handje hooi.