oren naar achter tijdens rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pientje4

Berichten: 777
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Maastricht

oren naar achter tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 11:32

Hallo,

Mijn paardje heeeft zijn oren altijd naar achteren tijden het rijden, niet echt plat naar achteren maar meer ....tja, ff foto ter verduidelijking.

Afbeelding

Sommige zeggen dat dan de aandacht op de ruiter is gevestigd, want als ie iets interessants zie zijn die oortjes wel naar voren. Soms ook 1 naar voren 1 naar achter......
wat denken jullie.....


Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:34

Ik denk hetzelfde hoor. Als een paard zijn oren echt plat in de nek gooit dan is het iets anders, maar dit is gewoon de aandacht op de ruiter. Ik zie ook vaak aan de oren wat mijn paard van plan is om te doen.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:36

ik denk ook dat ie naar je luistert, ik had gisteren hetzelfde met boomslepen, toen ik startte, begon er een band keihard te spelen en op de foto's zag ik dat Morrie zijn oren ook zo had in een poging van mij te horen wat ie moest doen. Ik kwam niet bij hem aan, dat was wel duidelijk.....

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:59

Is inderdaad een goed teken van de aandacht op de ruiter. Een oor op de ruiter, een op de omgeving is ook prima. Twee oren op de omgeving, ziet er wel leuk uit, maar kan op een gebrek aan aandacht voor de ruiter wijzen.
Wees er dus maar blij mee !

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:39

hai,
dat doet mijn pony ook altijd, tenzij ze leuke dingen om zich heen ziet dan staan de oortjes naar voren.
vaak dan heeft ze dus de oortjes naar achteren gedraaid en dan luisterd ze (ik praat veel tegen haar onder het rijden, weet ook niet of het hierdoor komt)..

als ze ze plat in dr nek heeft, dan vind ze iets niet leuks.

maar ik denk zowieso dat het bij alle paarden en pony's wel iets anders betekent.

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:04

Ik dnek dat je blij mag zijn met deze ''hoofdhouding'', het paard heeft zijn volledige aandacht op jouw gericht en concentreert zich gewoon op jouw!
Das heel goed toch? Haha!

Jeeeeuuujjjjjj! Kei druk bezig met de ontwerpen voor de nieuwe filmpremiere van www.pennyfanshowdag.nl

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:08

Volgens mij is dit redelijk universele paardentaal: oren verraden waar z'n concentratie is. Dus als het paard waar ik op les de oortjes naar me toe heeft, ligt zijn aandacht bij mij (en is ie licht op mijn hulpen); oortjes naar voren betekent meestal dat hij is afgeleid door wat er om hem heen gebeurt (en moet ik duidelijkere hulpen geven). Oortjes plat, is het paard er helemaal niet mee eens ... oppassen dus (doet "mijn" paard overigens nooit).

Overigens stond er ook een paard bij ons op stal die standaard als begroeting de oortjes plat in de nek gooide. Ook bij de eigenares, waar hij een prima band mee had (die vond dat ook niet zo erg, want dan ging niet iedereen hem aaien Haha! ). Dat moest je dus even weten (maar is wel volgens mij een uitzondering).

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 16:08

Zijn aandacht is helemaal bij jou Haha! Haha! Haha! Haha! Heel goed hoor!!!

pientje4

Berichten: 777
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 18:25

en ik hoef er (bijna) nix voor et doen hihi, wat is ie toch brrraaaaaaf

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 18:41

ik kreeg alweer een pb'tje van iemand die me een dierenbeul vond n.a.v. deze foto:
Afbeelding

Morrie zou er niets aan vinden, hij heeft z'n oren niet naar voren.... maar wat zij niet wist, is dat er net een boerenkapel aan het blazen ging en dat ik probeerde met woordjes als "voorwaarts", "links en rechts" en "ho-halt" Morrie door het parcours te loodsen... hij moest met een straffe wind en een boerenkapel echt z'n best doen om me te horen.

Als ik in de bak sleep bij de boerderij kan ik mijn commando's fluisteren Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 23:32

smurf schreef:
ik kreeg alweer een pb'tje van iemand die me een dierenbeul vond n.a.v. deze foto:
Morrie zou er niets aan vinden, hij heeft z'n oren niet naar voren....


Ik was getuige, ben de hele dag in de buurt van Morrie geweest en ik kan diegene verzekeren dat Morrie een prima dag heeft gehad en zeker niet afgebeuld is!

Het verschil tussen attent naar achteren gericht zijn van de oren en boos plat in de nek liggen kun je duidelijk zien, die lichaamstaal gaat veel verder dan alleen de oren. Je ziet het ook aan de uitdrukking van de ogen, spanning in het lijf etc.

Dit vind ik een mooie foto van een attent orenspel terwijl we geconcentreerd met iets moeilijks bezig zijn. Let ook op de "zachte" en vriendelijke uitdrukking.
Afbeelding

En dit is een foto met duidelijk verzet, een heel andere uitdrukking! Niet alleen in z'n oren, in z'n hele lijf!

Afbeelding

Nulla tenaci invia est via

Charlotte_F
Berichten: 657
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:47

K denk dat joouw paard inderdaad de aandacht helemaal op jouw heeft gevestigd(zoals het hoort uiteraard).
Als ze echt haar oren permanent in nek heeft is ze waarschijnlijk of niet met liefde ingereden of ze heeft een medisch probleem. Maar omdat ze ook haar oortje naar binnen draait zit het wel pluis.
(jurys zien het liefste de oortjes ontspannen of naar voor waarbij de aandacht nog wel nogsteeds op de ruiter is gevestigt, maar dat is pas op een heel hoog niveau) Lachen

samenanita
Berichten: 42
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 13:03

bij beide paardenzowel morrie als de 1e staan de oren
juist heel attent....aandachtig en oplettend.....dus als mensen
er wat over te zeggen hebben, lekker laten zeuren, ze weten niet
beter....ben blij dat je paard zo op jou geconcentreerd is

wanneer heb je voor het laatst iets nieuws gedaan?

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 13:08

Met een ijzerdraadje naar voren binden Knipoog Bij mij zeurden ze er ook altijd over.......niets van aantrekken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 13:10

Als mijn paard zijn oortjes zo heeft, ben ik juist heel blij. Hij heeft ze altijd naar voren gericht en is dan echt alleen maar bezig met alles behalve mij. Als je niet zeker bent, kijk eens naar zijn ogen die zeggen ook hoe hij zich voelt.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 13:19

Als die van mij echt ontspannen is, dan flapperen z'n oren van voor naar achteren met de beweging mee, dat is echt geen gezicht Haha!

Nulla tenaci invia est via

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 14:17

de mijne doet het ook. kwam nog een foto tegen van de winter, altijd zijn oren naar achteren, tot hij iets ziet.. dan gaan ze naar voor.

Afbeelding


pientje4

Berichten: 777
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 20:05

Bedankt voor al jullie reacties en ervaringen!! OK dan!
Blijf ze zeker mededelen

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:35

hij is gewoon geconcentreerd op je aan het letten.
staan trouwens goede voorbeelden tussen

Jennatje
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Mortsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:59

Hievoor moet je je echt geen zorgen maken. Zoals de meesten al hebben gezegd, is het een teken van aandachtigheid en ontspanning.

Esperanza

Berichten: 3280
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 00:31

WormBoy schreef:
Overigens stond er ook een paard bij ons op stal die standaard als begroeting de oortjes plat in de nek gooide. Ook bij de eigenares, waar hij een prima band mee had (die vond dat ook niet zo erg, want dan ging niet iedereen hem aaien Haha! ). Dat moest je dus even weten (maar is wel volgens mij een uitzondering).


Ha ha, dat doet die hork van mij ook! Ik weet het niet ik trek me er niets van aan en ik val nou eenmaal op paarden die een beetje evil zijn..... ~~}> Waarom ze het doet weet ik niet, ze is echt niet boos, dat weet ik zeker.

Als ik haar even aanhaal gaan ook direct d'r oren naar voren. Maar het schrikt de meeste mensen af en als je voor haar weg loopt dan jaagt ze je achterna.

I don't care what they say, I'm gonna do it anyway...
https://www.haus-bernhard.at/

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:46

Wat leuk ik vroeg het me ook net af, want mijn paardje heeft ze meestal ook naar de zijkant. Behalve als ze echt wat eng of raars ziet dan gaan ze maar naar voren. En toen zag ik dit topic. De oren flapperen vaak ook heen en weer.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:52

inderdaad gewoon een teken van
oplettendheid en concentratie Haha!:D

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:36

Ziet er prima uit hoor Knipoog

Ik heb eens gekeken naar het orenspel van Tol op een paar foto's. Het valt mij echter op dat hij ze altijd netjes naar voren heeft staan.

Tijdens een filmpje zie je ze wel "flapperen", wat voor mij een teken is dat ie toch voldoende ontspannen is.

Shariff_

Berichten: 1950
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Hoogkerk (GR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:48

Ik heb precies het zelfde hoor Haha!

Shariff you rock my world. (L)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers