Begravenis: alleen bekende of uit beleefdheid?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Begravenis: alleen bekende of uit beleefdheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 19:54

Oke, rare titel, maar had tekens te weinig.

Ga jij alleen naar begravenissen van bekenden, of een dierbare van bekende, of ook uit beleefdheid?
Stel er wordt iemand begraven/gecremeerd die je bijna niet kende, maar het is iemand van je sportclub, en heel de club gaat er in tenue heen.
Ga je dan uit beleefdheid?
Terwijl je heel die familie niet kent.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet



Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:57

Ja, ik zou sowieso gaan uit beleefdheid.
Het betekent heel erg veel voor de familie, als jij ook maar heel even je gezicht laat zien, en zo laat zien dat je ze steunt en met ze meeleeft.

Bloeme-Rose (Special D x Gribaldi)
Wieke (Ymte x Leffert)

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:18

Ik denk dat het de familie goed doet als er veel mensen komen die hun dierbare heeft gekent, dat is vaak een teken dat iemand gewardeerd is in het leven en begravenissen zijn nou eenmaal niet leuk, ik kan me dan ook niet voorstellen dat er mensen zijn die daar voor de "fun" naar toegaan (en ja die zijn er) btw. je gaat niet (alleen) voor de familie, maar uit respect voor het persoon dat is overleden.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:24

Ik zou denk wel gaan,niet alleen tegenover de familie van het persoon,maar ook uit respect het is tenslotte een laatste eer wat je toont tegenover de overledene!
Zou ik niet gaan,dan zou ik zeker wel uit beleefdheid een condelancekaartje sturen naar het correspondentieadres!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:24

Nee, ik ga zoiezo niet naar begravenissen, snap het hele begravenis idee niet. Het is niet mijn manier van afscheid nemen en leuk is het natuurlijk ook niet. Ik ben na een begravenis (ook al ken ik degene niet goed) altijd emotioneel helemaal in de war, dus verwerk ik alles liever thuis.
Dus ik zou niet gaan, maar het de rest natuurlijk wel uitleggen en de familie van de overledene een kaart sturen en een bezoekje brengen misschien.

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:26

Ik heb zelf vorige week gemerkt dat het je heel veel doet als je zoveel mensen bij elkaar ziet en zeker als het bekende van je zijn.

Zou ik ooit nog twijfelen of ik ga, dan ga ik zeker wel! Het doet de familie goed.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 20:30

Kaartje is gestuurd.
Maar heb op die dag een les die ik niet kan missen (kost studie punten)
Twijfel vreselijk.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:38

Je moet je zelf maar indenken dat als bvb je moeder dood gaat , ga jij dan willen dat er onbekende komen of alleen maar naaste famillie die je moeder echt goed kenden ? Toen mijn oma stierf ergerde ik me aan al die mensen die ik niet kende die me kwam condoleren Scheve mond , maar dat is wat ik vond natuurlijk. Maar als je die les idd niet kan missen... , ze merken het misschien niet of je er wel was of niet !

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:44

In dit geval lijkt me dat een kaartje op zijn plaats is. Ik begrijp uit je verhaal dat er al een grote afvaardiging van de club heen gaat, dus als ik jou was zou ik naar die les gaan.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:52

Spikkel schreef:
Je moet je zelf maar indenken dat als bvb je moeder dood gaat , ga jij dan willen dat er onbekende komen of alleen maar naaste famillie die je moeder echt goed kenden ? Toen mijn oma stierf ergerde ik me aan al die mensen die ik niet kende die me kwam condoleren Scheve mond , maar dat is wat ik vond natuurlijk. Maar als je die les idd niet kan missen... , ze merken het misschien niet of je er wel was of niet !


Misschien kende je oma ze wel Verward .

Als je die dag een belangrijke les hebt die je eigenlijk niet kunt missen zou ik toch daar voor gaan. Je zegt zelf al dat je deze persoon amper kende. Door een kaartje te sturen heb je ook al laten merken dat je meeleeft. Je zou ook naar de condoleance kunnen gaan, dat is vaak 1 of 2 dagen voor de begrafenis.

Ik zou zelf niet gaan in deze situatie. Ik vind begrafenissen verschrikkelijk (wie niet), dus als het even niet hoeft ga ik niet. Ik zou naar de condoleance gaan, als die er is.

:D

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:15

Als je een belangrijke les hebt een kaartje sturen. Kaartjes doen ook wat hoor!! Maar ik dacht dat je bedoelde dat je gewoon niks zou laten horen.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:19

Zelf vind ik eigenlijk alleen bij bekende of dierbare. Mocht een hele club in club tenu gaan weet ik het niet, hangt er van af hoe hecht zo'n club is.

Of het moet een bekende of dierbare van mijn vriend zijn, dan ga ik ook mee.
Dat heeft hij bij mijn oma(die hij helemaal niet kende) ook gedaan. En vorige week bij mij oom (die hij maar 2x op verjaardag gezien had) ook gedaan. Dat deed hij echt voor mij, omdat ik dan veel steun aan hem heb.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:31

Ik zou wel gaan uit beleefdheid, als de club wel hecht is met elkaar natuurlijk. Anders ook niet.

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:59

Ik ben enkele maanden geleden met mijn vriend mee geweest naar de vader van de vriendin van zijn pa (volg je hem?).
Had die man nog nooit gezien, maar puur voor mijn vriend en zijn vader + vriendin ben ik gewoon mee gegaan.
Ondanks dat ik die man niet kende voel ik me toch altijd rot op zo'n begrafenis, bah.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 23:30

Ik had een vriend die overleed, zijn familie kon ons niet, zijn vriendenkring konden mij ook niet, en ben er toch met een vriendein naar toe gegaan.
En die mensen vonden het zo geweldig dat er 2 meiden van zo ver weg waren gekomen *hij woonde niet in dezelfde stad*
Was voor hun een soort van bewijs dat die echt een lieve jongen was met veel vrienden.
En natuurlijk voor zijn eer....

Verder ging ik vroeger ook altijd naar klanten van de winkel, we konden die mensen meestal alleen van de groente en fruit en een kletspraatje, maar kregen in zo'n geval altijd een kaartje en gingen dan ook, met de 1 heb je in die jaren tijd in zo'n kleine buurt toch een band gekregen.

1 vrouwtje was toen zo lief....ik kwam er aan, haar man was overleden, en terwijl ik haar condoleer zegt ze: meisje toch....wat fijn dat je er bent, maar je bent zo bezig met je nieuwe huisje, raak je nu niet achter, joh meissie dat had je toch niet hoeven doen.Tranen stonden in mijn ogen...zij was net haar man kwijt en maakte zich zorgen over mijn huisje...mal mens Ach gut

En zo zijn er nog meer die allemaal erg blij waren dat die persoon toch zoveel mensen geraakt had, heb met de zus van eerste persoon nog helemaal in tranen samen gestaan, terwijl wij elkaar helemaal niet konden...alleen hem.

Ik ga er dus aardig wat af, en het is zeker nooit leuk, heb er ook altijd hoofdpijn van achteraf....maar ik hoop dat als ik doodga er ook zoveel mensen zijn die mij de moeite waard vonden of mijn omgeving om even eer te komen betonen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 00:10

Ik ga naar begrafenissen van familie uit beleefdheid, wat voor mij eigenlijk niet meer zo hoeft.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 01:13

uit beleefdheid zou ik gaan, maar omdat je een belangrijke les hebt en je kent diegen toch niet heel goed, Zou ik naar de les gaan en een kaartje sturen.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:19

Ik probeer in te schatten wat de nabestaanden het prettigst vinden. Soms is het heel fijn om te weten dat degene die overleden is, veel meer vrienden en kennissen had dan iedereen had gedacht. Soms willen mensen het liever met bekenden verwerken...

Toen mijn oom overleed, hadden we ongeveer 30 stoelen geregeld, want veel meer mensen zouden er toch niet komen. Bleek dat er zo'n 80 man nog moesten staan! Allemaal vrienden die wij niet kenden, maar die hem wel van dichtbij hadden meegemaakt, en de advertentie in de krant hadden gezien. Het deed ons echt goed om te zien hoe 'populair' hij was!

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:26

Bij een begravenis van een jong iemand, doet het de ouders vaak heel erg goed als er veel vrienden van hem/haar komen. De ouders halen heel veel steun uit het aantal mensen die speciaal voor hun kind zijn gekomen, en die hun verdriet delen.

Maar zoals eerder gezegd, op een heel team dat gaat zullen ze jou niet missen en jouw punten zijn ook belangrijk. Denk dat je kaart al veel goed doet.

LillyRose
Berichten: 229
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:26

Persoonlijk vind het het juist onbeleefd om naar een begrafenis van een onbekende te gaan. Als er familie van mijn man overlijdt die ik niet ken, ga ik mee voor mijn man. Maar als de zoon/dochter/vader van een collega overlijdt die ik nooit heb gezien, ga ik niet. Natuurlijk stuur ik wel een kaart aan de collega, maar ik zal niet naar de begrafenis gaan.

Er is bij ons laatst ook een collega plotseling overleden. Ik heb haar weleens zien rondlopen maar verder nooit gesproken ofzo. Ik vind het dan onbeleefd om naar de begrafenis te gaan. Voel me dan een ramptoerist.

LillyRose
Berichten: 229
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:33

Nog even, ik zou het niet leuk vinden als er vage bekenden naar de begrafenis van bijv. mijn vader zouden komen.
Als ze mijn vader niet (goed) hebben gekend, hebben ze niets te zoeken.

Jan_ty

Berichten: 1081
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Oost-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:44

Ja, ik zou ook gaan uit beleefdheid. Ik ken een meisje van school, en die haar moeder was overleden. Ik kende die moeder en de rest van de familie niet,maar ben er toch heen gegaan.. uit respect

Lente!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:52

Van bijna onbekenden ga ik alleen condoleren, die begrafenis zelf geloof ik wel hoor.

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:56

Het is een eigen keus die je maakt, in jouw geval moet je naar school en stuur je een kaart.
Ieder gebaar is er 1 voor de nabestaanden.

De wierheit hat in skel lud

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:24

Ik ga wel naar familie en vrienden, ook uit beleefdheid als ik degene niet heel goed kende, maar bijv. de familie wel. Ik heb het niet zo op begrafenissen en stuur liever een mooie kaart.
Ik ga ook niet hypocriet lopen doen biojv: Een aantal jaren geleden overleed er een meisje bij mij op school. Afschuwelijk, maar ik had echt knallende ruzie met haar! Vond het natuurlijk heel naar, heb een kaart gestuurd, maar ben niet naar de begrafenis geweest. Ik voel me dan echt een hypocriet mens, wel ruzie maken als ze leeft en dan op de begrafenis komen... nee...

Der Ellmauer Dancing Queen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 146 bezoekers