Over het "laat" inrijden van ijslanders

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Over het "laat" inrijden van ijslanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 17:20

Overal wordt altijd gezegd dat ijsco's met 5 ingereden wordt, omdat ze laat rijp zouden zijn.
Ok, dit wil ik best geloven, maar hoe komt het dat een ijsco zich dan kennelijk anders ontwikkeld dan een ander ras?


Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:15

En toen was het wel erg stil onder de ijslanderliefhebbers Haha!

Ik heb me dit ook vaak afgevraagd ook omdat gezegd wordt dat de botten en pezen van elk ras zich op dezelfde snelheid ontwikkelen en alles pas sowieso volgroeid is met 5/6 jaar.
Dan zou het eigenlijk gewoon betekenen dat veel paarden te vroeg bereden worden (wat ik ook wel een beetje geloof).

Wel is het zo dat ijslanders ook heel erg oud worden en ook tot op zeer oude leeftijd gereden kunnen worden (alles over het algemeen natuurlijk) dus dan kan ik me wel voorstellen dat ze waarschijnlijk laat-volwassen zijn.
En als ik drie-jarige ijslanders zie geven ze me echt ook vaak zo hetzelfde gevoel als een tweejarig paard van een 'normaal' ras.

Maar misschien komt er nog wel een ijslandereigenaar langs die het je haarfijn wil uitleggen waarom ?

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 16:39

Jammer dat dit topic zo snel zakt, ik ben nl. ook erg benieuwd!

Dus: *bump*

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 17:24

wil ik ook wel weten....

Vrijgezel # 77

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 17:35

Ik ook ik ook !!!!! Haha!

I will carry you through the hurricane waters, And I'll remember you in the blue skies [Citizen Cope]

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:16

Tsja, dravers worden erop gefokt vroegrijp te zijn en vroeg in hun leven te pieken. Misschien is dat er bij de ijsco's ook ingefokt, maar dan andersom? Verward

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:23

Volgens mij heeft het te maken heeft met de manier waarop ze (vroeger) op IJsland moesten zien te overleven.
Weinig voedsel / strenge winters e.d. en dus groeiden ze ook niet erg hard.

Gaitkeeper schreef:
En als ik drie-jarige ijslanders zie geven ze me echt ook vaak zo hetzelfde gevoel als een tweejarig paard van een 'normaal' ras.


Inderdaad ja..!
3-jarige IJslanders zien er vaak nog niet zo 'volwassen' uit als 3-jarige 'normale' paarden.


Liezel
Berichten: 5
Geregistreerd: 08-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:29

Het idd zo dat ijslanders pas op hun 5e worden ingereden, (over het algemeen), helaas wordt er steeds vaker ook al gereden op hun 4e jaar, wat eigenlijk veel te vroeg is voor deze paarden, een ijslander van 4 jaar kan gezien worden als een KWPNér van 2,5. Zo is mij ook verteld door een proffesioneel ijslander ruiter op een ijslander stal.
Dit alles heeft tot gevolg dat ze véél langer "meegaan" dan andere paarden rassen. Zo kunnen ze tot hun 30 met ruiter blijven rijden, veelal zonder problemen.
Daarbij komt ook dat ze met hun kleine lijfjes net zoveel gewicht moeten kunnen dragen als een KWPN en bijvoorbeeld, hiervoor is het belangrijk dat ze regelijk volgroeid zijn als ze ingereden worden!! Bovendien moesten ze het in ijsland vroeger ook over lange afstanden volhouden...

Rauk

Berichten: 120
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:36

Volgens mij gebeurd dit niet alleen om lichamelijke redenen, maar ook om geestenlijke. IJslanders zijn met 3 jaar nog te 'jong' in hun hoofd, ze moeten eerst wat volwassener worden. Ik weet niet precies de lichamelijke redenen Verward , maar laat inrijden heeft wel resultaat, te zien aan de vaak hoge leeftijden van (top)sport paarden. Wat mij betreft mogen alle rassen wel een wat langere 'jeugd', je hebt er later nog heel veel voordeel van.
Correct me if i'm wrong..

Groetjes Esmee (en Rák, 14 en in de bloei van haar leven Knipoog )

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:51

Hey ik heb er ook wel eens over na zitten denken, ik kom nog maar net om de hoek kijken in IJslanderwereld Haha!
Dit is mijn filosofie:
IJsland is een geisoleerd eiland, de IJslandse paarden zijn daardoor altijd zuiver gefokt. De dieren moesten zich aanpassen aan het klimaat en daarom zuinig zijn met hun energie. Daarom konden ze minder energie steken in het groeien, aangezien zichzelf ook warm moetsen houden en naar voedsel moesten zoeken. Door het feit dat ze op een eiland leefden is het een ras geworden met het kenmerk dat het zich minder snel ontwikkelt.
Het is dus geen ras als alle andere rassen, maar een ras wat zich heeft aangepast aan de omgeving waarin hij moest overleven. Vandaar dat een IJslander in Nederland ook pas 'laat' uitgegroeid is; dezelfde oorspronkelijke genen die ervoor zorgen dat het paard langzamer groeit.

Het is natuurlijk maar een idee...
Maar wel leuk om er eens zo over na te denken en theorien te bedenken die erachter kunnen zitten!

Faber quisque fortunae suae

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:55

ik ben van mening dat vrijwel elk paard te vroeg ingereden word.
ik vind persoonlijk drie, ongeacht ras gewoon te vroeg
4 is voor mij persoonlijk de minimale leeftijd voor ik een paard inrijd

ijslanders zijn vrij lang "jong"
een driejarige ziet er nog erg kleuter uit en is er nog lang niet aan toe om gereden te worden

de theorie van Alet klinkt ook interessant
ik denk dat het een smaenloop van omstandigheden is waardoor het ras is gegroeid naar wat het nu is en een langere weg naar volwassenheid zou daar best een s het gevolg van kunnen zijn

maar ijslanders worden pas met 5 ingereden , tegenwoordig is de tendens met 4 a 4,5 jaar
te vroeg naar mijn mening

misschien ook de latere leeftijd van inrijden omdat de relatief kleine paarden hoofdzakelijk gereden worden door volwassenen
doordat ze eerst de kans krijgen om uit te harden in het skelet
kunnen ze dit werk ook aan


mijn conclusie
de leeftijd van ijslanders bij het inrijden hoort eingelijk niet uitzonderlijk te zijn , maar regel
mijn vraag zou eerder zijn , waarom een paard in vredesnaam met drie al onder het zadel ?

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Rauk

Berichten: 120
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:08

Citaat:
waarom een paard in vredesnaam met drie al onder het zadel ?
onwetendheid?? ongeduldigheid?? geld?? dezelfde redenen waarom sommige ijslanders tegenwoordig ook al eerder worden ingereden, door (in mijn ogen) geen echte liefhebbers.

Alet, je theorie klinkt erg goed daar zit echt wat in OK dan!

[edit] Schiet me ineens tebinnen.. waarom worden 'gewone' paarden eigenlijk met 3 (soms zelfs eerder!) ingereden? [/edit]

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:50

Tja, dan moet je geen driejarige ijsco kopen als je geen geduld hebt om te wachten Knipoog. Zelf heb ik niet echt een theorie, maar die van tindra en alet vind ik wel interessant klinken. Lachen

Mijn ijslander is 16, en ik krijg regelmatig de vraag, "hoe oud is ie" omdat hij er nog zo jong uitziet, vervolgens kijken ze verbaasd als ik zijn leeftijd noem. Knipoog

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 23:27

Lachen He gelukkig maar dat mijn theorie wat aansluiting heeft, soms sla ik wat op hol met filosoferen Knipoog
Ik ben wel heel anders naar leeftijd gaan kijken door IJslanders moet ik zeggen. Als iemand Siki oud vindt (ze is 15) dan denk ik 'ze kan nog minstens 15 jaar mee'!
Amber (Haflinger) is 3 en heb ik deze zomer beleerd, dwz ze kan stappen draven en een beetje galopperen onder het zadel. Met het serieuze werk begin ik pas in het voorjaar, omdat ik haar lichaam niet te zwaar wil belasten. Ze is niet van mijzelf, maar van een goede vriend van me. Toen ze kwam in april was ze nog heel iel en heb ik overwogen om te wachten tot haar 4e. Toch heeft ze zich al behoorlijk ontwikkeld in de afgelopen maanden, maar omdat ze dus zo iel was doe ik het nu lekker rustig aan.

Faber quisque fortunae suae

Smari

Berichten: 260
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 04:38

Voor zover ik weet zijn de meeste koudbloedrassen wat later "rijp" dan de warmbloedrassen. Bij IJslanders zal men er mogelijk ook eerder rekening mee houden omdat ze in vergelijking ook kleiner zijn dan de overige rassen. Men is denk ik sneller geneigd eerder op een groter paard te stappen (van ongeduld) omdat die het toch wel "gemakkelijker" zal kunnen dragen. Men vergeet dan helaas even het psychische gedeelte.
Op IJsland begint men overigens met een jaar of 3 vaak al met grondwerk, paar weken, dan weer lekker de bergen in, met 4 jaar wordt het paard vaak licht aangereden (in Nederland idem) waarna het paard wederom de bergen in gaat (worden ze ook zéér sterk van, uit zichzelf). Op het 5e jaar wordt er meer van het "echte" werk gevraagd en zal het paard wat meer doorgereden worden.
Overigens groeien IJslanders nog vaak door tot hun 7e á 8e levensjaar.
Bij ieder paard zal er natuurlijk ook een verschil zitten qua snelheid van africhting (karakter, bouw,spieropbouw enz.), mijn mening is dat daar bij IJslanders toch meer rekening mee wordt gehouden (en uiteraard soms ook niet).

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:42

Ik vind vierenhalf jaar niet te vroeg om met een Ijslander te beginnen met training onder het zadel. Behalve als het een laatrijp paard is dat nog helemaal niet in proportie is, of een die psychisch nog erg onvolwassen is.
Als je met zo'n jong paard begint, doe je natuurlijk voorzichtig aan. Je rijdt niet langer dan een kwartiertje, en ook niet vaker dan drie keer per week. En dat doe je dan een maand of twee, en dan gaat het paard weer lekker een half jaar de wei in met leeftijdgenoten om het geleerde te verwerken. Niks mis mee, mits je de grenzen van je paard respecteert en het voorzichtig aanpakt.
Ik vind het oneerlijker om zeg maar zes jaar helemaal niks te doen met een paard (IJslander of niet) en hem dan opeens in te rijden en direct door te rijden, 'want hij is al zes'. Dan kun je op den duur problemen verwachten.
Ik denk dat er met IJslanders tijdens de eerste training aan de hand en onder het zadel over het algemeen voorzichtiger wordt omgesprongen dan met andere paarden. Hopelijk blijft dat zo; er is inderdaad wel een tendens (op IJsland m.n.) om steeds jonger in te rijden met het oog op de keuringen.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:26

Ook bij de Haflingers wordt veel te vroeg begonnen.
Je kunt op vier-jarige leeftijd heel rustig beginnen en met vijf echt aan het werk zetten.
Helaas ontbreekt het aan geduld.
Haflingers zijn ook pas met vijf volwassen van lijf en in de kop.
Dat ze er vaak zwaar en stoer uitzien zegt niks over het uitharden van het skelet.
De vele problemen met vijfjarige is dan ook te wijten aan het te vroeg beleren.Dieren zijn overvraagd en komen als het ware de pubertijd niet stabiel door.
Pak je het goed aan dan kun je tot op hoge leeftijd 25-30jaar,een betrouwbaar,stabiel,vriendelijk en werklustig dier onder je kont hebben.
Helaas,Nederland is klein(geen ruimte om ze in de wei te gooien),paarden houden is duur en dan moet het te snel Verdrietig
Ik erger me er al jaren aan.
Op de marktplaats een haf van 2,5 goed ingereden en verkeersmak.
Het is te gek voor woorden,een baby die al zou moeten kunnen lopen met een rugzak en dan ook nog de weg over kunnen steken.
Zoooo,ik ben het weer kwijt OK dan!
Groet dagmach

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:16

dagmach schreef:
Haflingers zijn ook pas met vijf volwassen van lijf en in de kop.

nooit geweten...
komt dit vaker voor met de 'koudbloed' paarden
zei zien er namenlijk sneller 'volwassen' uit omdat ze dan beetje stoere look hebben???

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

IvoIce

Berichten: 1615
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:18

Ik las pas dat de groeiplaten in het paardenlijf pas rond de 7de (!!!!!) helemaal volgroeid zijn.. Ligt er wel aan of het merrie of hengst is.. En het ene ras is wel eerder volwassen dan het andere, maar ik ben van mening dat elk paard te vroeg wordt ingereden..

Beschikbaar voor NH-lessen in de regio Zuid-Holland. www.inspire-nh.nl

_Marjon_
Berichten: 10656
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:57

Cloverdale schreef:
nooit geweten...
komt dit vaker voor met de 'koudbloed' paarden
zei zien er namenlijk sneller 'volwassen' uit omdat ze dan beetje stoere look hebben???


ja geloof het wel dacht dat het bij fjorden nameljik ook zo was.. maar vaak is het toch zo dat paarden nog wel een tijdje blijven 'groeien'maar dan vooral in de breedte!

Mama van Gwen 7-2-15 & Abby 14-6-23

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:02

De meesten zijn niet alleen in hun koppie jong maar ook de botten en zo moeten nog sterker worden dat zie je niet aan de buitenkant.
Ik ken een manege waar ze een paar IJslanders hebben en verder allemaal andere paarden.
Die IJslanders worden daar beleerd op 2jarige leeftijd Ze worden ook niet IJslands bereden en zweinen alleen maar Trieste boel Verdrietig

Groetjes,
Nynke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker