Problemen rug, kraker of toch iets anders..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 12:09

Gert Jan Den Heijer is gewoon DA hoor, daar is niks zweverigs bij te vinden geen acupunctuur o.i.d hij heeft voor de liefhebber wel verstand van homopatie maar daatmoet je wel om vragen als je dat niet wil schrijft hij het niet voor. Je kan hem niet met Laarakker vergelijken.

Hij kan alleen ook goed spieren manipuleren. Ik ben het wel een beetje met An J eens.. Over dat bekken enzo. De een zegt dit de ander dat. het ene onderzoek is het andere niet en een volgend onderzoek kan ook wel weer het tegendeel bewijzen. Kraken is misschien niet de juiste term voor de handeling maar zoals je hier leest geeft het weldegelijk resultaat in bepaalde gevallen.

Buiten dat was het Utrecht die bij ons op stal eerst in staat zware atrose in de rug over het hoofd zagen en vervolgens een gebroken straartwervel.. Prima kliniek verder hoor ze doen ook heel veel wel goed, maar verder kijken dan hun neus lang is is er niet altijd bij daar.

Het staat Youngster natuurlijk vrij te vragen hoe anderen dit aanpakken juist omdat er zo veel meningen zijn. Nuttig om ervaringen van anderen te weten en de mogelijkheden even op een rijtje te zetten. Ze vraagt niet om een diagnose of oplossing maar gewoon om meningen en ervaringen.
De een vind kraken de grootste onzin .. mijn ervaring is dat mijn paard er echt veel baat bij heft gehad.

De waarheid ligt misschien wel in het midden...

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 12:28

Thanks Riant, dat was idd mijn bedoeling.. Ik vraag idd geen oplossing, ik ben ook nog wel zo slim om te bedenken dat jullie dat vanuit jullie stoel zo helemaal niet kunnen zeggen.
Er is inmiddels een Dierenarts gebeld die ook verstand heeft van ruggen. Deze komt aanstaande dinsdag langs om te kijken wat er aan te doen valt.
Ik hou jullie zowiezo op de hoogte..

Ik moet zeggen dat hier erg intressante antwoorden tussenstaan, dus ga vooral door!!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 13:23

Pipo schreef:
Emile Welling heeft een lezing gegeven destijds in Utrecht en daarmee het hele skelet behandeld. Daarmee bevestigde hij het ruggewervel verhaal.
Als heel paardenland daar was geweest had geen kraker nog een bestaan gehad.


Net alsof hij alle wijsheid in pacht heeft Scheve mond .
En ik ga met Gerrie mee dat heel veel DA's erg weinig verstand hebben van ruggen, laat staan van het gehele bewegingsapparaat van paarden. Ook bij sommige gerenommeerde klinieken is de kennis soms ver te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:15

Appie schreef:
Net alsof hij alle wijsheid in pacht heeft Scheve mond .
En ik ga met Gerrie mee dat heel veel DA's erg weinig verstand hebben van ruggen, laat staan van het gehele bewegingsapparaat van paarden. Ook bij sommige gerenommeerde klinieken is de kennis soms ver te zoeken.


Je hebt zeker nog nooit van hem gehoord? Is niet zomaar eventjes een huis tuin en keuken paardenarts namelijk.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:18

Pipo schreef:
Je hebt zeker nog nooit van hem gehoord? Is niet zomaar eventjes een huis tuin en keuken paardenarts namelijk.


Maakt me niet uit, zo zijn er wel meer met een hele goede naam. Ik kan niet meegaan met dat verhaal over die rugwervels, vandaar mijn reactie.

Valentinotje

Berichten: 373
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:22

Appie schreef:
Een paard wat zo megagevoelig is in de rug moet je nooit gaan rijden. Hoogstwaarschijnlijk zitten er toch een aantal dingen niet goed in de rug. En dan denk ik vooral aan de wervels, die kunnen veel pijn veroorzaken als ze wat scheef zitten.
Als Utrecht bij dit soort problemen alleen pijnstillers zou voorschrijven, zou ik wat anders zoeken. Is er bij jou geen osteopaat in de buurt?




Mijn paard is dus ook super gevoelig in zijn rug!
Maar ik MOEST hem juist rijden...
Wat ik je aanraad?
Paard inladen en naar Bodegraven gaan, zij hebben me daar uitstekend geholpen!!!
Mijn paard is daar toen ingespoten met een soort vloeistof op 10 plaatsen in zijn rug... Ik moest hem toen 10 dagen intensief longeren met veel galop en daana 10 dagen intensief rijden met veel galop!
Waarom? De spieren in de rug moeten sterker worden zodat hij minder snel last kreeg van die spieren.
Sinds dit bezoek en deze training heeft mijn paard NOOOIT meer last gehad... een aanrader dus!

Valentinotje

Berichten: 373
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:26

Niet ieder paard is natuurlijk hetzelfde met rugproblemen maar misschien heeft de jouwe wel precies hetzelfde als die van mij aangezien je zegt dat hij ook super gevoelig is

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:26

Valentinotje schreef:
Mijn paard is dus ook super gevoelig in zijn rug!


Ik begrijp dus dat jouw paard nog steeds super gevoelig is in zijn rug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:02

Appie schreef:
Maakt me niet uit, zo zijn er wel meer met een hele goede naam. Ik kan niet meegaan met dat verhaal over die rugwervels, vandaar mijn reactie.



Dan heb je waarschijnlijk nog nooit een skelet van dichtbij bekeken.

Fysiotherapeuten zijn bij mensen ook om de houding te verbeteren waardoor iemand geen last meer heeft zijn/haar blessure. Het jammere is dat weinig ruiters kijken waarom een paard last van zijn lijf heeft. Een goede ruiter is namelijk de fysio van zijn paard. Als een mens naar de fysio gaat doet hij er alles aan om zijn houding te verbeteren om uiteindelijk geen last te hebben van de blessure.

Als een ruiter met zijn paard naar de fysio gaat zie je maar heel weinig dat de ruiter inziet dat het paard blessures heeft door het verkeerd training. Dat is namelijk veel te confronterend...................

De ruggewervel van een paard is niet te kraken, dat zul je mij niet alleen horen zeggen, maar heel veel mensen. De enige die het tegendeel beweren zijn degene die hun brood ermee moeten verdienen.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:21

Ik heb wel degelijk een een skelet van dichtbij bekeken en bestudeerd.
En ik ben het helemaal eens met je stelling dat weinig ruiters kijken naar waarom een paard bepaalde problemen laat zien. O.a. ook bij het rijden, waarbij vaak de oorzaak wordt gezocht in het paard ipv bij de ruiter zelf.

Ik vind kraken ook een groot woord, want wat betekent 'kraken' nu eigenlijk. Waar ik wel in geloof is dat wervels zeker wel wat kunnen verdraaien (en dan heb ik het niet over grote verdraaingen, maar in minieme mate) of vastzitten (er moet namelijk wel beweeglijkheid in zitten). Aangezien het doornuitsteeksel vast zit aan de wervel, kan je wel degelijk voelen waar een probleem zit. Het uitsteeksel kan pijn geven bij een paard precies aan de andere kant van waar hij wat drukt. Omdat aan die kan de spieren worden uitgerekt, wat veel spanning veroorzaakt in dat gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:39

Appie schreef:
Ik heb wel degelijk een een skelet van dichtbij bekeken en bestudeerd.
En ik ben het helemaal eens met je stelling dat weinig ruiters kijken naar waarom een paard bepaalde problemen laat zien. O.a. ook bij het rijden, waarbij vaak de oorzaak wordt gezocht in het paard ipv bij de ruiter zelf.

Ik vind kraken ook een groot woord, want wat betekent 'kraken' nu eigenlijk. Waar ik wel in geloof is dat wervels zeker wel wat kunnen verdraaien (en dan heb ik het niet over grote verdraaingen, maar in minieme mate) of vastzitten (er moet namelijk wel beweeglijkheid in zitten). Aangezien het doornuitsteeksel vast zit aan de wervel, kan je wel degelijk voelen waar een probleem zit. Het uitsteeksel kan pijn geven bij een paard precies aan de andere kant van waar hij wat drukt. Omdat aan die kan de spieren worden uitgerekt, wat veel spanning veroorzaakt in dat gebied.


Dan ben je het dus wel met mij eens dat een wervel niet scheef kan zitten.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 09:21

Scheef vind ik idd een groot woord, maar een wervel kan wel licht uit z'n verband zitten. En ik zou het een groot gemis vinden (vooral voor de paarden zelf) als dit niet onderkend zou worden. Een goede behandeling zou veel pijn bij een paard weg kunnen nemen.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:00

Eerlijk gezegd heb ik niet alles gelezen, maar ik heb wel een paard wat lang rugproblemen heeft gehad.
Waarschijnlijk is het altijd een zwakke plek geweest, plus dat ze lang met een slecht passend zadel is gereden (onwetendheid....).
Een reguliere Va en de fysio boden geen lange termijnoplossing voor haar. Ik heb mijn zadel (ondertussen) goed pas laten maken bij Van Triest in Meppel, en ik heb er een osteopaat bij gehad. Die werkt als het ware preciezer dan een 'kraker'. Deeze man heeft de ICREO-opleiding in België gevolgd. Hij heeft mij van het grootste gedeelte van de problemen afgeholpen, maar de rug blijft gewoon een zwak punt, waar ik extra op moet letten. In het rijden dus nadrukkelijk proberen het paard over de rug te laten komen, hoe moeilijk dat ook is. En volgens mij moet hij, als hij z'n rug dan loslaat, z'n kaak ook loslaten.....

Detail: de natuurgenezer die ik 'per ongeluk' bij het paard had, nog niet zo lang geleden, voor een ander probleem, constateerde een blokkade rind de lendenen, daar waar de osteopaat ook een blokkade had gevonden destijds. Tsja. Maar het paard loopt wel nu!

Misschien dat je nog iets aan mijn verhaal hebt.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:04

Mijn paard heeft ook rugproblemen.
Van alles geprobeert.
In Juni eindelijk eens laten rontgenen en nu blijkt ze Kissing Spines te hebben.
Kan goed komen met Meso therapie en goed neerwaars rijden.
Bij mij is het niet gelukt omdat ze mijne ook nog eens een headshaker is, dus dat neerwaarts rijden lukt dan niet.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:37

Om nog erbij te vermelden, ik ben ervoor naar Lienden geweest.
Het beste is dan om op dinsdag te gaan, dan werken ze samen met Jarco Dun, zeer ervaren in paarden en hun ruggen.
Voor meer info over hem, open maar even de link die ik bijvoeg.
http://www.nh.cybercomm.nl/dun.htm

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 10:09

Kissingspines is wel een andere afwijking dan wervelblokkades. Kissing spines wil zeggen dat de doornuitsteeksels van de schoftwervels elkaar raken. Afhankelijk in welke mate is je paard nog rijdbaar of niet. En dan alleen dusdanig dat hij zijn rug rond maakt (waardoor ze ietsie uit elkaar gaan staan). Overigens blijkt het één van de meest verkeerd gestelde diagnoses. De rontgenapparatuur in nederland is namelijk voor paarden niet echt optimaal. Het komt er min of meer op neer dat je voor een goede diagnose beter 3D foto's moet hebben bij paarden.

Ik raad altijd aan om bij rugproblemen (naast het GOED bekijken van zadel en rijstijl) eerst naar een goede osteopaat of de kliniek van Erik te gaan. Omdat dit uiteindelijk vaak goedkoper blijkt dan je paard binnenste buiten te laten keren op een kliniek.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 12:44

Ja, ik zeg toch ook niet dat het hetzelfde is??? Verward
Maar het is een rugprobleem, sorry, maar heb het ook niet zelf verzonnen.
Er zijn 3 D foto's van gemaakt en daarop kan een leek zien dat de doorn uitsteeksels in de lendenen flink tegen elkaar drukken.

en ik denk dat Jarco Dun niks onderdoet aan Erik.
Als ik zo zie hoeveel topruiters hij begeleid, zal dat niet zomaar zijn.
en hij heeft dus ook mijn zadel nagekeken en mijn rijstijl.
Ik pakte heel goed op wat de bedoelig was om mijn paard op de juiste (aangepaste) manier te rijden.
Alleen was hij wel zo eerlijk te zeggen dat hij er geen heil in zag vanwege de erge mate van headshaken.

De topic strartser vraagt om ervaringen, dus deel ik die bij deze met haar.
Wat ze ermee doet is aan haar, maar ze kan zo wel een idee krijgen van iedereen en daar het beste uit pikken.
Ik wens haar dan ook veel succes OK dan! , mijn paardje is erdoor afgekeurd en ik hoop dat dit jou bespaard zal blijven.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 18:04

Hierbij een update!!
Zonet is de dierensarts geweest en we hebben een behandelplan opgesteld. Haar rugspieren zijn losgemaakt ( wervels was niks mee aan de hand).. Ze moet nu een week aan de longe en haar rug moet worden opgerekt, alsmede haar broekspieren. Volgende week komt de DA weer kijken en we kijken dan hoe het is. Waarschijnlijk word het 2 weken longeren zonder iets eraan, geen bijzet of iets. Hij is er ook bij de eerste keer dat mijn zusje er weer opgaat om te kijken hoe het dan gaat en hoe ze reageert!
Ik moet zeggen dat ik aardig tevreden ben over hoe het is gegaan!!

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 23:17

OK dan! . welke dierenarts heb je nu laten komen?

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 00:00

Ja dat wil ik ook graag horen en nog meer Haha!

Hoe heeft hij bijv de rug losgewerkt?

en als je niks mag gebruiken bij het longeren hoe weetje dan at ze haar rug en broekspieren oprekt Verward

in het ergste geval loopt ze sterren te kijken en komt er van oprekken niks terecht...

vertel eens

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 08:44

Gerrie schreef:
Ja dat wil ik ook graag horen en nog meer Haha!

Hoe heeft hij bijv de rug losgewerkt?

en als je niks mag gebruiken bij het longeren hoe weetje dan at ze haar rug en broekspieren oprekt Verward

in het ergste geval loopt ze sterren te kijken en komt er van oprekken niks terecht...

vertel eens


Nou da's dus niet helemaal waar.. Als de DA die ik denk dat is geweest juist is dan kan je heel duidelijk zien dat als je op zijn manier gaat longeren je paard nar een kwartiertje met zijn neus over de grond loopt. Door je paard bij te zetten ga je hem alleen maar beperken zeker als net zijn rug los is gemaakt is het blangrijk dat het paard zelf op zijn eigen benen de ontspanning gaat zoeken.

Door bijvoorbeeld je overgang galop een paar keer goed te oefenen moet de achterhand ook zonder bijzet onder de massa komen. Door je draf een aantal keer vanachter uit flink te verruimen juist zonder bijzet zoekt je paard daarna echt vanzelf een manier om fijn te lopen zeker als de rug mooi los is.

Je kan ook met het blote oog zien dan ze meer gaan ontspannen na de inspanning en dat de spieren op de rug en in het lende gebied los komen en als je het goed doet dan komt je paard uit zichzelf heel mooi naar beneden. Wat effectiever is dan een bijzet. Als het goed is heeft de DA precies uitgelegd hoe het moet.

Persoonlijk vind ik deze methode veel fijner dan bijvoorbeeld Bodegraven die zoals hierboven beschreven spuiten in de rug van je paard zet. maar da's persoonlijk ik wil pas inspuiten als er echt niks anders meer mogelijk is.

Succes meid verder, ik ben benieuwd hoe het pver een weekje of twee gaat.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:54

Wat aardig dat je voor een ander antwoord gaat zitten geven Verward
Wat is 'zijn' manier van longeren dan?
Ik heb verder ook niet beweerd dat er een bijzet aanmoet hangen,er zijn meerdere manieren om gecontroleerd ontspannen een paard te longeren.

Laat youngster het nu maar eens zelf vertellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:02

Wat wordt er trouwens verstaan onder "inspuiten van de rug"??

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:24

Ik heb er een vaag vermoeden bij maar laat de schrijfster het maar even uitleggen.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:42

Gerrie schreef:
Wat aardig dat je voor een ander antwoord gaat zitten geven Verward
Wat is 'zijn' manier van longeren dan?
Ik heb verder ook niet beweerd dat er een bijzet aanmoet hangen,er zijn meerdere manieren om gecontroleerd ontspannen een paard te longeren.

Laat youngster het nu maar eens zelf vertellen


Ik wil niet voor haar antwoorden ik reageer alleen op dat jij je vraagtekens zette bij het zonder bijzet te longeren en ik geef mijn ervaring aan Dat hoeft voor Youngster niet hetzelfde te zijn toch? Ik weet ook nog niet bij welke arts ze is geweest, dit is hoe het bij mij is gegaan.

En dat staat er denk ik ook .. Dat als het de arts is die ik vermoed, dat ik het wel een goede manier vind met wat uitleg.