Dikke buik jaarling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Greetje61

Berichten: 146
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Eibergen

Dikke buik jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 23:20

Onlangs heb ik van een kennis een jaarling hengstje gekregen, minipaardje met shetlander vader en appaloosa moeder. Dit paardje heeft het erg moeilijk gehad na het spenen. Hij heeft in een grote weide met een aantal andere jonge hengstjes gelopen. Hij lijkt mij nu redelijk gezond maar heeft een erg dikke buik. Ik heb hem net ontwormd, (ik heb hem net 2 dagen) maar vraag me af of die dikke buik nog weer weg gaat of dat ik er iets aan kan doen. Hij loopt nu samen met mijn andere miniveulen hengstje samen in de wei. Ze kunnen op stal en ik voer nu brok en muesli bij.
Afbeelding


Graag tips.

Greet


Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 00:24

Misschien heeft hij bloed wormen.
Ik geloof dat niet elke wormenkuur daar iets mee kan.

leuke dresuur zadels te koop.
Euro Riding en kieffer en wintec.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 00:28

De shetjaarling van mijn vriendin ziet er net zo uit. Boven die buik kan je de ribbetjes bijna zien. Ze ontwormd hem met equivalan, of equest en dat helpt niet. Dus ik ben ook erg benieuwd naar de reacties.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:10

Of Muesli bij dit veulen nu zo'n goed idee is betwijfel ik, want shetjes kunnen snel te vet worden en ook deze lijkt me niets te mager.
Toch ben ik met je eens dat die buik in geen verhouding staat tot de rest.

Een paar mogelijkheden:
Hij heeft een grasbuik, kijk eens naar het grasland waar hij in stond (voor jij hem kreeg) was dat misschien te rijk, shetjes zijn nu eenmaal fanatieke grasmaaiers en blijven door eten tot ze er bij neervallen. In dat geval lost een kaler stukje wei en minder voer het probleem wel op.

Als hij een buik vol wormen heeft, dan redt je het niet met een kuurtje en zul je even de DA om advies moeten vragen voor de herhaling, hoe vaak en hoeveel en welk type wormkuur. Bloedworm geloof ik niet in dit geval, want daar krijgen ze geen dikke buik van, maar vermageren, zijn lusteloos en krijgen op den duur bloedarmoede (en daar ziet deze niet naar uit).

Een buik vol zand, kan ook nog, al had je dan waarschijnlijk ook nog andere problemen gehad, zoals koliek en acute diaree.

En als laatste, houd er rekening mee, dat minishetjes soms een afwijkende bouw hebben. Er wordt (helaas) ook nog steeds gefokt met exemplaren die de genen dragen mbt dwerggroei dragen.
En als ik de foto (kan vertekent beeld geven) zo bekijk, vind ik hem met name in de bovenlijn (hals ,rug, lende) nogal krap bemeten. Maw, als hij idd de genen voor dweggroei heeft geerft, kan het betekenen dat hij exterieurmatig, niet de gewenste verhoudingen krijgt, maar daarin op sommige punten afwijkt.

Maar goed, ik zou eerst alle andere mogelijkheden proberen uit te sluiten.
Dus: controleer of hij niet teveel voer gehad heeft en nog krijgt en pas dat eventueel aan.
Laat de mest onderzoeken op wormen, (nog een week wachten, ivm met de kuur die je hem net gegeven hebt) en zand.

Is dat allemaal in orde, vraag dan eens iemand die veel verstand heeft van dit soort paardjes, om hem exterieurmatig eens te bekijken.
Succes, ( het is evengoed een leuk ding trouwens)

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:44

Grasbuik/hooibuik.

Van te veel hooi is mij bekend dat paarden zo'n buik kunnen krijgen. Als het goed is is het aan de ene kant dan dikker dan aan de andere.

Ennuh, het kan volgens mij ook een leverprobleem zijn, de fysiologische reden weet ik alleen niet meer Verward

Greetje61

Berichten: 146
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 10:03

Kitten schreef:
Of Muesli bij dit veulen nu zo'n goed idee is betwijfel ik, want shetjes kunnen snel te vet worden en ook deze lijkt me niets te mager.
Toch ben ik met je eens dat die buik in geen verhouding staat tot de rest.

Een paar mogelijkheden:
Hij heeft een grasbuik, kijk eens naar het grasland waar hij in stond (voor jij hem kreeg) was dat misschien te rijk, shetjes zijn nu eenmaal fanatieke grasmaaiers en blijven door eten tot ze er bij neervallen. In dat geval lost een kaler stukje wei en minder voer het probleem wel op.

Als hij een buik vol wormen heeft, dan redt je het niet met een kuurtje en zul je even de DA om advies moeten vragen voor de herhaling, hoe vaak en hoeveel en welk type wormkuur. Bloedworm geloof ik niet in dit geval, want daar krijgen ze geen dikke buik van, maar vermageren, zijn lusteloos en krijgen op den duur bloedarmoede (en daar ziet deze niet naar uit).

Een buik vol zand, kan ook nog, al had je dan waarschijnlijk ook nog andere problemen gehad, zoals koliek en acute diaree.

En als laatste, houd er rekening mee, dat minishetjes soms een afwijkende bouw hebben. Er wordt (helaas) ook nog steeds gefokt met exemplaren die de genen dragen mbt dwerggroei dragen.
En als ik de foto (kan vertekent beeld geven) zo bekijk, vind ik hem met name in de bovenlijn (hals ,rug, lende) nogal krap bemeten. Maw, als hij idd de genen voor dweggroei heeft geerft, kan het betekenen dat hij exterieurmatig, niet de gewenste verhoudingen krijgt, maar daarin op sommige punten afwijkt.

Maar goed, ik zou eerst alle andere mogelijkheden proberen uit te sluiten.
Dus: controleer of hij niet teveel voer gehad heeft en nog krijgt en pas dat eventueel aan.
Laat de mest onderzoeken op wormen, (nog een week wachten, ivm met de kuur die je hem net gegeven hebt) en zand.

Is dat allemaal in orde, vraag dan eens iemand die veel verstand heeft van dit soort paardjes, om hem exterieurmatig eens te bekijken.
Succes, ( het is evengoed een leuk ding trouwens)


Dank je voor deze goede adviezen! Ik vindt zelf dat het paardje niet te dik is, behalve die buik dan. Hij heeft het afgelopen winter slecht gehad maar in het voorjaar blijkbaar te goed, veel gras. Hij heeft geen dwergroei, zijn beenwerk is mooi lang. Ik zal een foto van de moeder laten zien en een foto van toen hij nog een veulen was, echt heel luxe. Ik zal in ieder geval zijn mest laten onderzoeken en de dierenarts eens om advies vragen. Ik vindt het best moeilijk om hem nu op een gras of hooi rantsoen te zetten want erg dik is hij verder niet. Welk een soort brok zou ik hem moeten geven, als hij beter geen muesli kan krijgen?

De moeder:
Afbeelding


Het paardje als veulen:
Afbeelding

Greet

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:52

Wow, wat een super mooie foto, die onderste.
Maar............., de bovenste laat idd een inmens groot grasland en voor een shetje, veel en dan ook echt veel te veel, mals gras zien.
Shetjes dienen heel sober gehouden te worden, omdat ze snel veel te dik worden.
Dus ik zou toch beginnen, met het voer aanbod een stuk te verminderen, dmv van een kleiner perceel af te zetten (stroomdraadje erdoor).

Er is tegenwoordig keus te over, waar het brokken en Muesli betreft. Je zou eens aan jouw voer leverancier advies kunnen vragen, maar ik denk dat je op zoek moet naar een onderhouds brok met een zo'n laag mogelijke energie waarde, maar wel de normale vitamine en mineralen hoeveelheid. Muesli, tja ze vinden het heerlijk, maar.......... het zijn de dikmakers bij uitstek, dus ook hier, zoek er een met de minste energiewaarde en geef hem een handje voor het lekkere, maar niet meer.


Greetje61

Berichten: 146
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 17:44

[quote="Kitten"]Wow, wat een super mooie foto, die onderste.
Maar............., de bovenste laat idd een inmens groot grasland en voor een shetje, veel en dan ook echt veel te veel, mals gras zien.
Shetjes dienen heel sober gehouden te worden, omdat ze snel veel te dik worden.
Dus ik zou toch beginnen, met het voer aanbod een stuk te verminderen, dmv van een kleiner perceel af te zetten (stroomdraadje erdoor).[quote]

Ja maar die bovenste foto is niet bij mij thuis, dat is bij de fokker en daar lopen zo'n 6 a 7 merries met veulens. Bij mij is het wat schraler en mijn volwassen shetten staan de hele dag op een uitloop en krijgen slechts 2 uurtjes per dag wat gras, daar wordt ook mee gemend dus die zijn nooit dik. Het veulen en dit jaarlingetje moeten toch eigenlijk de hele dag door kunnen eten omdat zij in de groei zijn?

Bovendien als ik gras of hooi ga rantsoeneren moet ik dan niet veel meer brok gaan voeren?

Greet

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:15

vraag advies aan je dierenarts. die buik is niet normaal en komt niet alleen van te veel gras. dan zou hij anders ook overal vet aangezet moeten hebben.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:55

Meer brok voeren en minder hooi. Een jong paard/veulen kan niet genoeg aan hooi opeten om aan z'n behoefte te voldoen. Hij probeert dat wel en neemt dan enorme hoeveelheden op waardoor de typische jaarlingbuik ontstaat met de ribbetjes erboven.

Greetje61

Berichten: 146
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 22:25

Zannekin schreef:
Meer brok voeren en minder hooi. Een jong paard/veulen kan niet genoeg aan hooi opeten om aan z'n behoefte te voldoen. Hij probeert dat wel en neemt dan enorme hoeveelheden op waardoor de typische jaarlingbuik ontstaat met de ribbetjes erboven.


Er wordt mij geadviseerd veulenbrok of paarden sportbrok te voeren. Wat vinden jullie daarvan?

Greet

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:01

Veulenbrok bijgeven, daar zit in wat hij nodig heeft in minder volume. Ongeveer 1 kilo/ 100 kg lichaamsgewicht, dus je zal met 1 kilo/dag wel genoeg hebben.

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:18

het veulen van mijn dochtertje (shetlander ) had ook zon dikke buik hij kreeg netjes zijn wormspuiten en alles was verder goed . alleen had de man ons voorgelogen over hoe oud hij was bleek pas 3 mnd te zijn in plaats van 6 toen wij hem kochten. was dus best zwak . maar we hebben hem alles gegeven wat ie nodig had .
en het is nu een mooie shet van 2 jaar en dat buikje is vanzelf weggegaan.

succes

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:38

Dit beestje moet nog een paar keer ontwormd en moet veel meer krachtvoer hebben, granen doen het vaak goed.
Weleens naar de arme kindjes in afrkaanse landen gekeken?
Die hebben ook zulke dikke buiken komt door verkeerde voeding.

Ik heb afgelopen winter ook een minipaardje gehad dat er zo uitzag, (heel mager dikke buik) die heb ik 4 x ontwormd in 2 maanden, is langzaamaan naar 1,5 kilo krachtvoer per dag gegaan, en onbeperkt hooi.
Zij kreeg ook een extra vitaminemensel erbij.

Deze ziet idd niet echt mager maar die buik is niet normaal, nog een paar keer ontwormen dus, en krachtvoer/vitaminen erbij.

Greetje61

Berichten: 146
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 22:41

Bedankt iedereen voor de tips! Ik houdt jullie op de hoogte hoe het verder gaat.

Greet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot, RobinSputnik en 71 bezoekers