hoe ben jij begonnen met paardrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

hoe ben jij begonnen met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-02 17:07

Hoi, ik ben begonnen toen ik een jaar 6 was op een shetje van de buren die ik destijds een jaartje had verzorgd maar toen gingen we helaas verhuizen. En ik ben er toen wel een stuk of 30 x eraf gepleurd! Dit is een gewoon pure nieuwsgierigheid hoe bokkkers zijn begonnen met paardrijden.


Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 17:34

ik toen ik 7 of 8 was op de manege, daarvoor had ik al bij pony park slagharen gereden..was al een echte paardengek ik wou steeds galoperen, was wel 2x gevallen, en toen wou ik er nog steeds op Haha!

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 17:43

Toen ik klein was (een jaar of 4) gingen wij vaak naar Collendoorn daar heb je een week (of hoe lang je blijft) een shetje bij een huisje.

Toen ik 12 was ben ik begonnen met het verzorgen van een oud wehlsje dat was echt een schatje en op haar heb ik een beetje leren zitten. Toen ik 14 was ging ik paarden verzorgen (voor mij toen hele groten) ik kreeg op die paarden voor het eerst les (prive les) Daar heb ik 1 jaar gereden waarvan ongeveer 1/2 jaar les. Toen vond ik ze te groot worden en dat was niet echt wat ik wilde dus ging ik op zoek naar een andere pony. En zo kwam ik toen ik 15 was bij Arie uit. Nu heb ik alweer bijna 1 jaar les op Arie. (ik heb dus eigenlijk nog maar 1,5 jaar les is nog niet zo heel lang)

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 17:43

Ik was net 7 toen ik een keer meeging met een vriendin naar haar les. Dat vond ik zo geweldig dat ik ook op les wou.
Op mijn 13e kreeg ik mijn eerste verzorgpony's (Pinky & Marjon)
En op mijn 15e kreeg ik mijn eerste pony, Pinky.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 17:50

ik was altijd al gefasineerd door paardjes!
En wilde altijd rijden, maar deed toen al 2 sporten (en had het daar al te druk mee) toen ik 14 was ben ik een keer meegegaan naar een manege, en was meteen verkocht!
Me vader (heeft vroeger ook veel gereden) wilde ook weer gaan rijden en leek het een slim idee om een paardje te kopen, maar eerst moest ik op les.
Zo heb ik een half jaar gelest (vnd het daar geen f*ck aan, maar ja... wou een eigen paardje) Op 2 vorzorgpnies kreeg ik vaak les...
In december was ik net een jaar echt besmet en kreeg ik Tos!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

HaflingertjeMax
Berichten: 189
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Boskoop(Zuid-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 17:56

Ik was vroeger al een beetje paardengek, maar ik mocht van mijn moeder niet op paardrijden. Toen ben ik op een soort combinatie van gym en turnen gegaan. Dat vond ik niet meer leuk en wilde wat anders gaan doen. Mijn moeder vond me gelukkig toen wel oud genoeg om te gaan rijden en ik ben 3,5 jaar geleden op een manege gaan rijden waar ik nu nog steeds rijd. Ik heb nu ook inmiddels een verzorghaffie waar ik ook op rijd.

I love Max+Beauty+Picasso 4-ever!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

RealMaantje
Berichten: 528
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 18:00

Ik ben begonnen toen ik 11 was, (ben nu nog maar 12 Clown ) op een manege hierin Vlaardingen en daar rijd ik nog steeds. Ook zoek ik een verzorgpony.... maar een eigen paardje zou natuurlijk helemaal geweldig zijn Lovers

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 18:23

We zaten eens met de hele familie bij mij thuis (toen ik een jaar of 10/11/12 was) en toen kwam het op de een of andere manier op verhalen van (over) vroeger.
En dat mn oom wel eens shetlanders van Ponypark Slagharen had gehad voor een wintertje en daar de gekste capriolen mee heeft uitgehaald en een mooie tijd mee heeft gehad.
Toen zei hij voor de gein dat als ze in de winter nog steeds van die pony's "uitleenden" hij het wel ok vond als er een ponytje kwam voor een wintertje (ik was al een dierengek).
Hij zei het voor de gein want ze dachten allemaal dat ze dat niet meer deden, maar mis gegokt, ze deden het nog wel, dus ze zaten er aan vast, want ze hadden me zelf de kop gek gemaakt.
Dus de winter erop stond er een heel lief ponytje en 2 Fjorden bij ons op de wei en in de stal.

Dat paardje heeft mij veel geleerd en ik hem en ik heb echt een hele mooie tijd met hem gehad (met die 2 Fjorden had ik niet zoveel, daar kon je niet op rijden, dus die zag ik alleen in de wei en deed ze in de wei en op stal, ze waren niet echt mak).
Maar hij moest weer weg, we hebben zelfs gebeld of we hem niet konden kopen, maar dat kon niet volgens hun, want ze verkochten nooit pony's.
Het jaar erop toen ik belde was ie weg.
Nee nee, ze verkochten nooit pony's, jeah right, nu is trouwens alles weg.

Maarja, toen wou ik verder in de paarden en de manege hier heeft geen manege paarden, je moest er met je eigen (huur/verzorg what ever) heen, een meisje dat ik had leren kennen daar, verkocht haar pony.
Ze had ondertussen al een nieuwe, en ik had het zo geregeld met hun dat tot ie verkocht was bij ons kwam te staan.
Maar dat vond mn moeder niet zo, dus gingen we zelf op zoek naar een paardje en dat vonden we in de zomer erop.
Ook heb ik in die tijd een advertentie geplaats met verzorgpony gezocht, hier heeft 1 iemand op gereageerd, ietsjes te ver weg en grote paarden (waar je als 12 jarige met net een half jaartje paardenervaring nog niet zo met op hebt).

Ikke helemaal happy natuurlijk, zij is 2 jaar geleden verkocht en ipv haar heb ik die van nu, Chriss dus.
En dat allemaal aan mn oom en opa te danken, mn paardje staat ook op hun boerderij (stal en weitje), maar door hun ben ik er eigenlijk achter gekomen dat ik paarden eigenlijk toch wel hele toffe beesten vond (en dank zij hun heb ik een plekje om mn paardje te stallen).
Laatst bijgewerkt door Chrystal-gek op 08-04-02 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 18:28

op mn 12de ben ik begonnen met ponyrijden op de manege. Daarvoor had ik al wel eens op pony gezeten enzo.
Na 2,5 jaar gereden te hebben kreeg ik mn eerste verzorgpaard
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 07-02-22 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 18:30

Toen ik 7 was gingen we verhuizen naar een dorp en toen ik 9 jaar was had ik mijn eerste verzorg pony Joost. Ik mocht niet op paardrijden maar ik kreeg mijn ouders zo ver dat ik dan 20 lessen mocht hebben in het jaar. Dat heb ik gedaan en later ging ik op een handelstal rijden en dat mocht gratis dus daar reed ik ook een jaartje.
Nu rijd ik elke week op een ponyclub.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 18:49

ik ben op m'n 7de begonnen met rijden op een manege in sint pancras dressuur lessen en ook springen(van hans van kalsbeek).Hier heb ik zo'n 4 jaar gereden en ook nog een verzorg arabier gehad vandoja.
Op m'n 12de op de groeneweg in bergen bij manege gladur gaan rijden op ijslandse paarden.Hier heb ik het erg naar m'n zin gehad en ook geleerd dat er meer is dan stap,draf,galop. Hier bedoel ik mee dat je ook bewegingen doet op je paard wat je anders niet snel doet. zoals:diktrom, benen boven de manenkam van je paard en dan je benen tegen elkaar aan klappen en gewoon heupen goed draaien zodat je de staart van je paard ziet , met je rechterhand je linker voet aanraken. Dit heb ik zo'n 2 jaar gedaan.Ook bij de beginners lessen voor gereden en ze geholpen met van alles en nog wat.
Hierna ben ik naar manege poelenburgh gegaan in schoorl, omdat ik bij gladur niets meer kon leren. Bij poelenburgh werd vooral gelet op het netjes rijden en meer dressuur matig.Ook hier heb ik 2 jaar gereden. Daarna ben ik gestopt met rijden voor bijna 1 jaar.Af en toe een paardje uitstappen,maar dat was het dan ook wel.Op m'n 17de 1 keer per week prive les gehad op het paard van een vriendin van me. Dit ging erg goed,maar hier moest ik helaas mee stoppen omdat zij haar paard ging verkopen. Gelukkig kreeg ik vrij snel daarna via een collega te horen dat zij een fjord had en nog een goede verzorgster zocht.Ik ben langs gegaan en hem gaan verzorgen(rivjenn op bokt).Ook hier moest ik mee stoppen,omdat ik ander werk kreeg en ik 'swinters niet 'savonds kon rijden ivm geen bak met verlichting.
Ik baalde er best wel van,want had het erg naar m'n zin.Dus ik een oud buurmeisje van me gebeld of ik een keer met haar kon gaan rijden.Dit was oke en via haar ben ik helemaal fjorden gek geworden en heb er uit eindelijk in augustus een gevonden(ook de eerste die ik zag) en hem gekocht.Ben er erg blij mee en over een paar jaar gaan we lekker samen rijden en punten pakken in de dressuur en ik denk daarna endurance te gaan rijden.Dit is allemaal nog ver weg.

Wodan en ik onderweg in de M2

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

bejaard begonnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 18:55

nou, ik was al bijna 37 toen ik op een paard klom. nu rij ik bijna 2 en half jaar. ik heb welgeteld 3 manegelessen genomen maar dat vond ik echt niks. Heb dus leren rijden op mijn eigen paard die nu 7 is.
inmiddels heb ik groen licht gekregen dat ik op wedstrijd mag...dus ik hoop voor mijn 40 ste nog in de b te kunnen rijden. Tong uitsteken
hoe dan ook, paard rijden is zo top omdat je ook op latere leeftijd heerlijk kan genieten van deze kanjers Haha! Haha! Haha!
het houdt je jong he! Knipoog

Jive

Berichten: 345
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 19:13

mijn zus zat op paardrijden en ik op ballet ,op gegeven moment (ik was acht) ging ik een keer mee en ben ik gaan rijden Haha! (nou ja rijden).toen vond ik het zo leuk dat ik ermee door ben geggaan Lachen

Wie zijn ballen krabt met een riek eindigt snel in de kliniek Haha!

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 19:30

Ik ben begonnen toen ik negen jaar oud was. Ik reed toen op een oude boerderij. Vandaar ben ik bij een vriend gaan rijden die renpaarden had. Later had ik een paar verzorgers paarden en nu heb ik er eentje van mezelf!

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 19:43

Toen ik een jaar of 9 was was ik helemaal weg van paarden, en ik wou dan ook graag op paardrijles, maar m'n ouders vonden dat veel te duur enzo. En ze zeiden dat ik dan maar wat lessen moest nemen van het geld dat ik voor mijn verjaardag had gehad! Ik natuurlijk helemaal blij, en ik heb dat toen ook gedaan, ik was 10 jaar toen ik met rijden begon. en na een onderlinge wdstrijd waar ik 2e ben gewordenmocht ik van mijn ouders blijven rijden! Jammer genoeg is toen de instructrice met lesgeven gestopt en ben ik daar weggegaan. Daarna heb ik nog wat vz-pony's gehad, en op 11 juni 2000 heb ik Mazzel gekregen, en op 2 Maart van dit jaar Shakyra..

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 19:46

ik ben met mijn 6de begonnen met paardrijden. in September was dat. maar na 2 a 3 longelessen ben ik er vanaf gegaan. waarom? nou, ik vond het doorzitten niet lekker gaan, hobbelde zo hard. Mijn tweelingzus (horsegirls87) is wel doorgegaam. en na precies een jaartje vroegen mijn ouders: wil je het nog eens proberen? ik zo van: ja. En toen heb ik doorgezet. En ik moet zeggen, ik heb er geen spijt van gehad en dat zal ik ook nooit hebben dat ik er weer op ben gegaan!!!!!!
Want paarden zijn voor mij NUMBER 1!!!!!!!
-xxxx-
Monique

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 19:52

nou dat is een heel lang verhaal, Ik was 5 toen ik begonnen was op een shet van 14 jaar oud, die had mijn vader toen voor mij gekocht met een klein veulentje erbij. Haha!

na een paar jaar ging de vriend van mijn vader scheiden en die had een welsh pony en een shet bij hem staan, en vroeg of wij ze wilde hebben, dat hebben we gedaan en ik ben op die welsh pony gaan rijden.

Daarna hebben we die shet die ik op m'n 5e had gehad 2x laten dekken, die shetjes stonden er gewoon voor de gezelligheid.

toen hebben we die welsh laten dekken door een grotere hengst waar weer een welshje uitkwam, ik heb daar lekker m'n wedstrijdjes opgereden bij de KNF ik was toen een jaar of 10/11.

Hierna is mijn zusje op haar gaan rijden omdat ik te groot werd, en ik ben op een paardje gaan rijden die bij ons in pensioen stond.

Mijn zusje kon dat welshje niet aan, en die moest toen verkocht worden, waarna we een weer een welsje hebben gekocht, waar ze nog steeds heel lekker op rijdt.

daarna kreeg ik een NRPS toen ik 14 was, daar heb ik een jaar opgereden, maar dat ging helemaal niet. Huilen

Nu rij ik op een paar van 1.74 en rij daar heel lekker op, ik ben nu 15 jaar...

je ziet het is een heel verhaal maar ik moet zeggen dat ik nog steeds niet ben uitgeleerd...

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 20:35

Toen ik 12 jaar was!

ik ging op vakantie op een camping(Lac de verone) en ik kon daar beginner lessjes nemen van een half uur per dag 5 dagen in de week heel leuk je leerde opstijgen en afstijgen en een klein beetje lichtrijden en dan deed je aan het einde van de week(vrijdag) een buitenrit selde echt niks voor hoor maar toen vondt ik het heel wat.De 2e week kwam ik in een groepje van beginners/halfgevorderde toen leerde ik poetsen hoefenkrabben en en ik kon al best wel redelijk lichtrijden toen ging ik 2 buitenritten maken en ook al een klein galoppje erg leuk hoor. derde week hebben we heel veel buitenritten gemaakt erg leuk toen was ik verslaafd aan de fjord en ging bij een vriendin in nederland een beetje rijden en die heeft het mij helemaal geleerd heel goed heb zelfs toen een paar wedstrijdjes in beginners geleerd erg leuk en nu zorg ik voor een bijrijdpaard ook al een paar prijzen in de wacht gesleept.


Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 20:37

Toen ik 10 was, moest ik van mn ouders op n sport. Maar ik vond nix leuk. Dus zij ik uiteindelijk maar dat ik wilde paardrijden. En dat mocht. Dus hup, ikke naar de manege. Ik stuiterde de eerste les al van mn pony (3-jarige pony, was echt een slechte manege!), en was dus gelijk schijtbenauwd. Het heeft wel iets van een half jaar geduurd voordat ik op vrijdagmiddag geen buikpijn meer had van de zenuwen (had op zaterdag les...)
Bij die manege heb ik 3 jaar gereden, daarna 3 jaar bij een andere manege. Vanaf mn 13e heb ik paarden verzorgd (KWPN en een Fries) bij mensen, op mn 15e ben ik daar weggegaan (paard werd verkocht).
Toen ben ik via een collega van mn pa op de stal terechtgekomen waar ik nu rijd. Eerst heb ik ong. een half jaar Loyd verzorgd (was van die collega) Maar die eigenaars waren echt vreselijke asociale lui. Loyd werd verkocht, en ik kon gelukkig voor de staleigenaar rijden. Ik heb toen Concorde verzorgd en af en toe gereden (kreupel Huilen ). Nu rijd ik op Max.
*zucht* Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 22:04

Mijn ma reed al toen ik nog héél erg klein was, en vanaf toen ik ongeveer 3 werd heeft ze me regelmatig meegenomen naar de manege. Ik werd toen al vrijgesteld aan het paardenvirus. Ik wilde ook! Lachen Toen ik 4 werd mocht ik van mijn ma en pa ook gaan rijden. Ik reed elke week een half uurtje op een shetje van de manege. Dat heb ik tot mijn 5e gedaan ongeveer, en toen ben ik een uur in de week gaan rijden. Op mijn 6e begonnen met wedstrijden, en op mijn 7de rubriekskampioen geworden! *trots* Haha! Toen ben ik met 11 jaar gestopt, had geen zin meer, en met 12 weer begonnen Haha! Toen ben ik op mijn 14e op paarden gaan rijden, en ben ik met mijn 15e op een privéstal gaan rijden. Ik had privé instructie en dergelijke. Toen ben ik op mijn 16e gestopt met dressuur (scheiding van de eigenaren van de privépaarden e.d.) en toen ben ik op vakantie een paar westernlessen gaan nemen. Dat lag me heel erg goed, en toen ben ik in de buurt een westernmanege gaan zoeken. Gevonden! Ik rijd er inmiddels een maand of 8 à 9 oid, en heb sinds 2 weken mijn eigen Paint horse (zie profiel voor foto's) Lovers

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 22:27

Ik was een jaar of 8 toen ik ben begonnen met paardrijden, was altijd al weg van dieren en vooral paarden.
Ik heb daar gereden tot mijn 11e jaar want toen gingen we verhuizen van groningen naar eindhoven..hier in eindhoven snel weer een manege gezocht ..uit eindelijk gevonden in son daar ben ik gaan rijden en na een jaar of 2 ook wedstrijden.
Toen ik 18 was moest ik stoppen met de pony's dus over gegaan op de paarden dit heb ik tot mijn 21ste gedaan toen moest ik helaas stoppen wegens mijn gezondheid Huilen
Maar...zaterdag 13 paril zal ik na 8 jaar weer op een paardje klimmen..heb er nu al helemaal weer zin in en ik hoop echt dat het me lukt.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 00:06

Mijn vader werd mijn gezeur denk zat over paardjes en was zo liev om mij te vragen of ik op paardrijden wilde toen ik een jaar of 6 was...
Ik was helemaal verbaasd, en zei maar snel ja Lachen
Daarvoor had ik alleen wat rondjes gehobbeld in bijv het amstelpark...
Ik had nog allemaal foto's van de eerste lessen aan de longe, de eerste groepsles e.d. alleen die ben ik allemaal kwijt Verdrietig

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 10:44

ik begon om indruk te maken op een meisje dat ik toen leuk vond Haha! (eerlijk van me he!)

wist ik veel toen dat het ook mijn roeping was. intussen is die verkering allang uit, maar de paarden blijven mn hele leven. Cool

Amor Vincit Omnia

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 10:50

Mijn moeder heeft altijd een paard gehad. Bij mijn vader vroeger op de boerderij hebben ze ook nog heel lang met paarden gewerkt. Ik ben dus erfelijk belast. Werd al vroeg mee naar stal gesleept.
Ik ben begonnen met voltige.

Nulla tenaci invia est via

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 11:21

De eerste keer dat ik op een paardje zat was nog heeeeeeel jong
een jaar of 2-3 en ik zat al op het paardenbeeld dat we hier buiten hadden staan (moet er zelfs ergens een foto of dia van hebben, moet hem eens dringend gaan zoeken...)
Dus het heeft altijd al in m'n bloed gezeten Haha!

Toen ik 6-7 jaar was, ben ik begonnen met paardrijles op de manege hier in ons dorp, Manege Het Paardenhof...
Al gauw had ik de paardenkriebel echt te pakken...

Daar heb ik een 5-6 jaar gereden, en toen ben ik via kameraden van mn vader op Manege Besdaal in Zutendaal beland... daar heb ik ook nog een heel aantal jaren gereden tot m'n 16e-17e...

Daarna heb ik een jaar of 3-4 niet meer gereden, maar het altijd gemist...

En vorige zomervakantie ben ik terug gaan rijden, en sinds december 2001 heb ik een eigen paardje Lennon...

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Trendiction, YandexBot en 97 bezoekers