leren tolten

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kim_S

Berichten: 3581
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Roosendaal

leren tolten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 13:26

heej ik heb nu bijna 3 jaar ijslanderervaring
ik ben de laatste tijd bezig mtet het leren van de tolt. ik rijd op een 5ganger ruin van 19. alleen het probleem is dat ik het moeilijk vindt om te voelen of de takt goed is.
hebben jullie tips, ervaringen of toltoefeningen dan hoor ik het graag


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 15:01

De belangrijkste tip is wel: les nemen! Je hebt iemand nodig aan de kant die zegt wanneer de tölt goed is, als je dat zelf nog niet kan voelen.
Hoe het moet voelen? Een vijfganger wordt snel lateraal als hij zijn rug vasthoudt. Dat kun je voelen, het paard laat je dan niet fijn zitten. Ook voel je dat je dan een beetje heen en weer wordt geschud door je paard. Bij een correcte, tactzuivere tölt loopt het paard met een ontspannen rug, richt hij zichzelf aan de voorkant op en treedt achter goed onder. Rijd eens een stukje over de weg om de tact te controleren, of laat iemand anders die weet hoe een goede viertact eruitziet, commentaar geven. Heb je geen goede tact, dan hangt het van het paard af wat je daaraan moet doen. Dus: waarom is je vijfganger te lateraal? Leunt hij op je hand, hou jij hem te veel vast aan de voorkant, is hij stijf, is hij gespannen, staat hij niet genoeg aan de hulpen, zit je misschien te ver naar voren of anderszins verkeerd? Blijf zelf ontspannen zitten en liever wat achter in het zadel dan voorin, hou je paard licht op het bit, zorg dat hij goed naar je hulpen luistert en probeer zo veel mogelijk met je zit en benen te rijden en zo min mogelijk met je handen. Rij kleine slangenvoltes, vraag wat stelling aan beide kanten, zorg dat je je paard in tempo terug kan nemen op je zit/gewicht. Doe dit allemaal een beetje licht en speels, maar wees wel heel duidelijk en snel in je hulpen. Voor meer gerichte tips zou je echt wat meer over het paard en je eigen rij-ervaring moeten vertellen. Alvast succes, en vooral veel plezier met rijden!

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 15:05

mee eens


Kim_S

Berichten: 3581
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 16:28

dank je wel voor je advies. ik krijg binnebokrt les en de eigenares die kijkt heel vaak.
groetjes kim

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:26

Goed leren tölten kun je in het begin het beste op de weg doen. De meesten rijbakken zijn te zwaar waardoor het paard eerder te lateraal wordt of naar draf neigt. Als je op de weg rijd moet je een gelijkmatig 1-2-3-4 horen, dan is je tact vaak goed. En rijd met een 5-ganger niet te snel in tölt! Als je te snel gaat wordt hij ook eerder lateraal. Begin met oefeningen als een paar keer snel en kort achter elkaar halthouden en weer vlot weg stappen en houd dan die kont eronder. Ga vervolgens in stap het paard vragen zijn kont eronder te houden en vraag hem oprichting, maar blijf stappen. Dus gewoon verzamelde stap rijden. Daarna ga je vanuit stap een paar keer een halve ophouding maken, dus bijna halthouden en weer doorstappen. Als dat goed gaat en je voelt dat zijn kont eronder blijft, dan tölt je na een halve ophouding weg. Tijdens het tölten je paard los van het bit houden (bij 5-gangers rijd je met lossere teugel dan bij 4-gangers). Je houd dus lichte boogjes en blijft halve ophoudingen maken zodra je merkt dat ie wat zwaarder in je hand wordt. heb je het gevoel dat je hem niet goed in tölt kunt houden ga dan stappen voordat het paard zelf wat anders gaat doen (zoals in draf vallen of lateraal worden). Ga dan weer eerst verzameld stappen met de halve ophoudingen en tölt opnieuw aan. je zult merken dat je dan langzaamaan langere stukken viertact kunt tölten. Veel plezier!

Go broke, buy a horse!!! Heb een vernieuwd profiel!

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:27

Hmmm, beetje lang verhaal, maar hoop dat je er wat aan hebt. Het is een super gevoel als je paard lekker kan tölten.

Go broke, buy a horse!!! Heb een vernieuwd profiel!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:26

Hmmm Heleen, mijn vijfganger wordt juist gemakkelijker zuiver in de tact als hij sneller gaat Haha!
Je hebt vijfgangers en vijfgangers ...
(maar die van mij is natuurlijk wel heeeel bijzonder Knipoog )

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:44

Ik heb 2 vijfgangers en 1 vierganger. Glod (die ken je wel Lachen ) rijd ik met wat meer spanning in het begin als ik ga tölten. Als ze eenmaal goed tölt kan ik haar wat losser laten. Lyngvi en Vignir (ook wel bekend bij jou) moet ik juist los rijden, anders worden ze lateraal. Met Vignir moet ik dan ook weer opletten dat ie niet ineens omlaag duikt en gaat draven. Met Lygnvi ben ik nu bezig met tempowisselingen in tölt en na jaren van veel problemen gaat dat nu heel goed.

Marieke, gaat jouw paard dan niet over in telgang als je harder gaat tölten? Dat gebeurt mij heel snel met ze en dan is het echt een kwestie van meeliften en proberen ze terug te krijgen. met Vignir heb ik 1 keer telgang geprobeerd op de baan bij Els. Mijn bijrijdster trainde de telgang met Els samen, maar mij lukte het echt niet. Hij galoppeerde gewoon door. Met Lyngvi heb ik het een keer gevoeld toen het niet de bedoeling was.

Go broke, buy a horse!!! Heb een vernieuwd profiel!

ijsje
Berichten: 503
Geregistreerd: 18-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:47

je kan het beste les nemen,het duurt toch wel lang voordat je echt kan tolten er zit nog een heel verschil tussen zomaar een tolt of een tolt die heel zuiver aan voelt,je moet het voelen daar zit een heel groot verschil tussen,maar als je eenmaal een paard in de goede tolt hebt rijd het echt superrr

ijslanders zijn toppie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers