Galopprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Galopprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 15:45

Ik rijd sinds een paar maand een 6 jarige haflinger. In het begin kon ze alleen maar aan de teugel lopen. Verder niks, zelfs geen fatsoenlijke basisgangen. (vraag me uberhaupt af waarom iemand haar dan aan de teugel leert lopen maar goed)
Ik heb haar nu zo ver dat ze in stap en draf vrij netjes loopt, ook versnellen en vertragen zit er nu in. (verruimen zijn we nog mee bezig) en ook kan ik haar nu vrij goed op mijn zit rijden.
Ook heeft ze eindelijk door dat ze met eenzijdige kuitdruk opzij moet ipv. naar voren, (alleen nog maar in stap, maar ze gaat vooruit) alleen gaat ze dan heel langzaam lopen, en soms stilstaan. Is dit een teken dat ze het niet helemaal begrijpt? (ik heb het idee van wel..)

Maar ja dan heb je ook nog zoiets als galloperen. Op een recht stuk gallopeert ze wel, maar wel in een hoog tempo. Het is heel moeilijk om haar in een rustig tempo te laten lopen. Ook op de volte in galop heeft ze problemen. Dan moet ik haar juist heel erg naar voren drijven, omdat ze dan heel erg de neiging heeft om eruit te vallen. De vorige keer dat ik dat deed begon ze zelfs een beetje te protesteren.

Hebben jullie tips om dit te verbeteren?

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl


Farah_

Berichten: 2510
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 17:19

Heb precies hetzelfde probleem eigenlijk dus ben benieuwd of er mensen zijn met tips...

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 17:26

Tja ze heeft gewoon nog problemen met haar balans. Met andere woorden ze is bang dat ze omvalt. Gewoon rustig blijven trainen. Zorg dat ze haar overgangen netjes loopt. Gallopeer eerst maar recht uit langs de hoefslag, dan heeft ze steun aan het hek. Zorg dat je in alle andere gangen juist zoveel mogelijk figuren en overgangen rijdt, probeer haar eens recht te stellen op de binnenhoefslag (in stap en draf).
Waarschijnlijk trekt ze ook een sprintje voordat ze aangallopeert, probeer dit te voorkomen. Hoe rustiger ze aangallopeert hoe meer ze in balans blijft. Sprint ze weg, ga dan weer rustig terug neem de tijd.
O ja.. en luister naar je instructeur Lachen en veel oefenen! Succes ermee.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

06Brie
Berichten: 15
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Buinerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:13

voorgaande + Tja, het is en blijft een haflinger (niet negatief) maar zij hebben vaak toch meer moeite om de balans en de achterhand eronder te zetten. Niet alleen tempowisselingen versterken, maar ook overgangen. Dus veel overgangen rijden en spelen met de galop. Linkergalop-draf van hand veranderen- rechtergalop- draf- galop, etc. Zorg dat het in ieder geval geen frustratie wordt! veel plezier en succes ermee!

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 23:12

0hh wat herken ik dit.. Nou, het enigste bij mij helpt ( t werkt natuurlijk niet gelijk de 1ste keer, maar ik doe t nou 2 weken ongeveer, en t begint nu wel een beetje te lukken, alleen op de linkerhand maar goed) Da is.. als je aanspringt in galop, ten eerste gewoon recht op te blijven zitten, ik heb altijd de neiging om mee naar voren te gaan zitten, want dat is makkelijker, maar je moet dus gewo0n heel diep zitten.... Dan ga je met je handen knijpjes geven, om m zeg maar trug in draf te zetten, maar ook aandrijven.. T zijn dus 2 tegenstrijdige dingen.. Aandrijve en trugnemen.. Maar jou haffie doet precies t zelfde als de mijne.. En op de voltes, je moet vooral NIET aan je binnenhand gaan zitten, ik ben er al 2 x mee gevallen en dat is omda ik aan de binnenhand zit, en hij gewoon te snel gaat voorr zen eigen benen.. Maar als je dus op die volte wil, Je binnenbeen er heeeel goed aan, en je buitenteugel. Het is hetzelfde als een gewone volte, maar dan je binnenbeen er egt goed aan.. En met je binnenhand knijpjes geven.. Je kan oowk je binnenhand iets naar binnen houden, dat is makkelijker. De 1ste paar keren is t echt geen gezicht, en t zal oowk niet gelijk goedgaan, maar t werkt bij mij perfect, hij gaat soms al enkele sprongen aan de teugel in galop. Hij gata nog wel iets te snel, maar ik zie eker verschril. Ik Hoop dat je er iets aan heb!

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:04

Zorg dat al;s ze het goed doet je meteen beloont en stopt met de oefening. en dit steeds iets langer doen zodat ze begrijpt dat er niets mis hoeft te gaan. Als ze te hard gaat op de hoefsleg je been eraan leggen en even later weer eraf halen en terug in tempo vragen. (kan je ook oefenen in stap en draf) Hierdoor gaat ze begrijpen dat ze als je kuit eraf gaat ze langzamer moet lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:19

EurLy had het zelfde probleem Met haar haf . Pb Haar eens .. Haar pony galloppeerd nou ook en het gaat steeds beter

Het is een idee Tong uitsteken Haha!

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 13:02

Mensen, bedankt voor de tips. Ik wilde ze eigenlijk vandaag uit gaan proberen, maar ja ik ben natuurlijk ziek... Ik hoop dat ik morgen weer beter ben, dan zal ik ff weer flink met haar aan het werk gaan!

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 14:17

o6brie zei: het is en blijft een haflinger (niet negatief) maar zij hebben vaak toch meer moeite om de balans en de achterhand eronder te zetten. Niet alleen tempowisselingen versterken, maar ook overgangen:n Verward

nou al onze haflingers hebben daar echt geen probleem mee hoor en heel veel haflingers niet want in oostenrijk staan ze juist bekend om hun balans duzzzzzz eh nou nog veel succes he OK dan!

Geaa

Berichten: 3626
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Ergens in het groenste dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:35

ik heb het zelfde probleem als jou ..!! het gaat nu wel steeds beter , maar ze vind het nog steeds heel moeilijk!

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 17:10

Hoe heb je het aangepakt dan Eurly?

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:32

06Brie schreef:
voorgaande + Tja, het is en blijft een haflinger (niet negatief) maar zij hebben vaak toch meer moeite om de balans en de achterhand eronder te zetten.


Wat een vage opmerking. Denk dat het heel erg eraan ligt wat voor ruiter ze hebben en of ze goeie begeleiding hebben en of het goed opgebouwd wordt. Maar dat terzijde... et kost je pony gewoon moeite. Korte stukjes galopperen en sterker van achteren maken. Schakelen, en overgangen. Recht van voren, op twee teugels. Geen stelling, kan ze der schouder eruit gooien en verliest ze der balans. Wel wat buiging natuurlijk in de wendingen. Verder zou ik veel longeer werk doen op een groooote volte, als je er de mogelijkheid voor hebt. Et scheelt al voor je pony om zonder ruiter te galopperen... zo heeft ze makkelijker de kans en tijd om sterker te worden aan de longe. Zo maak je het wat makkelijker voor haar. Maak het dus niet te moeiliojk voor je pony om al kleine wendingen proberen te galopperen, et kost je tijd. Maar je komt er vast wel Knipoog

nensje

Berichten: 5
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 00:43

jah ik vind dat je gelijk hebt miss blimm
het ligt ook heel veel aan de ruiter
ik heb zelf ook een haflinger
zij heeft dan moeite met de rechter galop
ze springt aan met een bok
maar bij me zus doet niks
ze gaat dan in de verkeerde galop
leo_american : gewoon flink blijven oefenen het komt vanzelf
ik denk dat ze het gewoon moeilijk vind
xxx nance

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Geaa

Berichten: 3626
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Ergens in het groenste dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:50

aangepakt weet ik niet .. maar ze kan het nog niet echt goed , alleen keihard crossen , maar t aan galopperen deed ze opeens

nirvanahorse
Berichten: 91
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:57

Ik denk ook dat het aan de balans ligt. Probeer veel lang en laag te oefenen in stap en draf. Zodat je paard op zijn eigen benen leert lopen. Probeer het dan in galop. Gewoon lekker lang laten en zien wat er gebeurt.
suc-6 Lachen

Chippp
Berichten: 251
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 09:23

heb je alleen een bak (20x40) om in te rijden?
Als je ruimte hebt om buiten te rijden of in een grotere bak..
Zou ik het eerst daar proberen
zodat ze meer ruimte heeft

Ze moet 'leren' onder een ruiter te galoperen
Moet het wel in de bak,
laat haar dan maar wat harder gaan
dat is niet erg in het begin.
Zo kan ze beter haar evenwicht houden
Straks krijg je haar vanzelf rustiger!

Probeen idd wel ophoudinkjes te maken
Goed binnenbeen buitenteugel
zodat ze niet teveel naar binnen valt of hangt

en niet te lang
doe dan maar een paar x kleine stukjes
en goed belonen!


Veel succes!

'

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 10:28

Milka is ook niet echt een ster met galop. De heeft moeitemet haar achterhand in de galop en gaat veeel te hard. Maar daar zijn me nu mee bezig en de achterhand begint er al aardig onder te komen! OK dan!

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers