NAV "schone brok"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

NAV "schone brok"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 20:40

ik weet niet meer wie de TS is
en het topic kan ik niet meer vinden (zoekmachine is met de vut denk ik )

maar Hartog heeft een SKAL nummer
SKAL is overkoepelende organisatie van biologische/ecologische producenten
dus Hartog zou helemaal chemicaliënvrij moeten zijn
alleen maar natuurlijke producten zonder kunstmatige E nummers

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 16:38

Hoi,

Ik denk dat je mij bedoeld !? Verward Ik was ook al helemaal enthousiast over Hartog. Net een heel verhaal op BOKT zitten lezen over de lucerne, schijnt ook heel gezond te zijn. En dat je naast de lucerne dus ook Hartog brok kan geven. Dus ik kijken op de site, maar de muesli zonder haver ( special ) bevat toch weer E 320 en zelfs E-324 ( en die wil ik zeker niet in de biks hebben !!).

En de duitse biks ( noesenberger )is niet leverbaar in Nederland ( daar zittten geen E-nummers in ), snik.

Groetjes,

Maris

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 17:57

wil je me nog een keer vertellen wat die nummers ook alweer inhouden Haha!
ben het even kwijt
dan doe ik het even noteren

zit die troep trouwens ook in de lucerne of alleen in die muesli

ik zat zelf te denken aan hartog balance in combi met hooi en lucerne namelijk

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 18:04

Draupje, kijk even naar dit topic [WN] merk voer,juist voor quarters! pagina 4, daar het ik een heel stuk over anti oxidanten geplaatst, inclusief uitleg waarom ze zo slecht zijn.
In de Lucerne van Hartog zit het niet, wel in alle mueslie's. 't Zit trouwens ook in veel Havens voeders en nog een paar merken. 't Staat niet altijd op de zak, om zeker te weten moet je echt met de fabrikant bellen. Lees daar maar even, daar gaat het al een half topic over die zooi.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 18:24

dankjewel
ga gelijk kijken
want ondanks ik erg pro natuur
en best wel anti allerlei chemische toevoegingen ben
ben ik wel erg slecht op de hoogte Lachen

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:35

Hoi Francis,

Bedankt voor de verwijzing naar dat topic, scheelt mij een hoop typewerk ! OK dan!
Niet dat ik precies alles wist hoor wat jij daar allemaal verteld !
Maar wel dat die bepaalde e-nummers mega troep zijn.

En idd ik heb een keer voer gekocht waarvan de fabrikant vertelde dat er geen E-320 in zat, staat op de zak dat het er wel in zit ! Blijkt dus dat ze grondstoffen aan het voer toevoegen die ergens anders vandaan komen waar ze dus WEL e-320 gebruiken. Dus zelfs de fabrikant van dit voer wist niet (?) dat het erin zat.

Begrijp ik dat jij nu Marstall voert ? Daar zitten geen chemische e-nummers in toch ? En bevalt dat goed ?

Groetjes,

Maris

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:45

E-nummers zijn alle toevoegingen die worden gebruikt om een product beter houdbaar te maken. Het is niet zo dat ze altijd slecht zijn, ook natuurlijke aditieven hebben een E-nummer, en ook sommige vitaminen.
Anti-oxidanten bestaan ook in verschillende vormen. Het beste is vitamine C en E, zo uit mijn hoofd. Dat zijn de enige natuurlijke. Bovendien heb je ook anti-oxidanten nodig in je lichaam.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:55

Hoi Miran,

Ik ( en ook Francis niet ) zeg niet dat alle E-nummers slecht zijn ! Maar wel bepaalde E-nummers. Eerst goed lezen Knipoog

Groetjes,

Maris

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 22:59

Maris schreef:
Begrijp ik dat jij nu Marstall voert ? Daar zitten geen chemische e-nummers in toch ? En bevalt dat goed ?


Qua anti-oxidanten heb ik nog geen 100% uitsluitsel, maar voor zover ik nu weet bevat Marstall geen BHA/BHT/Etoxyquine.
Ik voer het nog maar kort, dus kan nog niet echt zeggen hoe het bevalt. Lijkt goed te gaan (ze eet het graag, maar da's bij haar meestal niet zo'n probleem). Mijn grootste probleem met haar is dat ze heel moeilijk op gewicht te krijgen/houden is. Als ik meer ga voeren wordt ze snel heet, dus ik probeer zo te voeren dat ze 'normaal' in eiwitgehalte krijgt, hoog in de vetten en laag in de suikers/zetmeel. Daarnaast wil ik geen brok voeren, dus moet het een muesli zijn en liefst zo 'puur' mogelijk, dus liever hele granen dan gepoft of anders bewerkt spul. Ik hoop in Marstall een 'gulden middenweg' gevonden te hebben. Ze krijgt per voerbeurt 1 dikke schep Marstall E, 1 schep lucerne (nu nog Hartog maar ben op zoek naar lucerne zonder melasse), een kwart schepje granen en 1/3 kopje soya olie. En dit dus drie keer per dag. Daarnaast natuurlijk ruim voldoende hooi en overdag staat ze op een (schraal) weitje.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 17:31

Hoi Francis,

Lucerne zonder melasse schijnt idd te bestaan, was het niet van Vigo ?? ALs je wilt kijk ik dat wel een keertje na ( heeft een artikel in BIT over lucerne gestaan ).
Ik geef nu ook Hartog lucerne ( = makkelijk verkrijgbaar ). Maar ivm koolhydraten is een lucerne zonder melasse idd beter.

En in de Hoefslag stond een artikel over spierbevangenheid. Dat dat kan komen door een teveel aan, jawel, koolhydraten. Er stond in dat artikel ook een alternatief voor krachtvoer genoemd. Ook dat wil ik voor je nakijken ( ze gaven daar in ieder geval een voedingssupplement met veel olie erin bij Subli EM ).
Ik hoor het wel.

Domme vraag misschien, maar waarom wil je alleen muesli voeren ?

Groetjes,

Maris

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:54

Alternatieve krachtbron is dus inderdaad vet. Vandaar dat ik ook een kopje soyaolie per dag bij voer. Die melasse-vrije lucerne zou ik graag hebben, dus als je me kunt zeggen welk merk en waar ik het kan krijgen, heel graag!

Maris schreef:
Domme vraag misschien, maar waarom wil je alleen muesli voeren ?


Ik wil geen brok meer voeren omdat er in brokken veel balaststoffen zitten. Dit zijn stoffen die nodig zijn om een brok te kunnen vormen, maar waar het dier niets aan heeft. Deze stoffen worden dus niet verteerd, maar gaan wel het lichaam door. Dit is slecht voor de darmen en nieren, en je hebt automatisch meer mest, doordat er meer onverteerd materiaal over blijft. Daarnaast worden er vaak dierlijke vetten gebruikt om brokken te maken en dat is ook erg slecht voor je paard, omdat een paard, als planteneter, geen dierlijke eiwitten/vetten kan verteren.
Tel daar nog es bij dat veel paarden brok niet goed kauwen en zowiezo minder hóeven kauwen op brok, wat dus ook weer slecht voor de spijsvertering is, dan heb je alles bij elkaar een belangrijke oorzaak van het feit dat 60% (naar zegge, dit percentage heb ik niet verzonnen maar komt uit een onderzoek) van alle paarden en pony's maag-, darm- en/of spijsverterings problemen hebben.
Vandaar dat ik zo 'puur' mogelijk wil voeren. Omdat ik wel het gemak wil hebben van een compleet voer (en dus niet allerlij granen en vitaminenpreparaten wil gaan mengen, met het risico dat je scheve verhoudingen krijgt) voer ik dus muesli.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 16:01

Hoi Francis,

Wij zitten wel op 1 lijn, jij en ik, wat betreft voeren ! Ik ben ook al heel lang aan het zoeken naar DE biks/ muesli voor mijn paard. 1 van de redenen dat ik lucerne geef is omdat je paard dan meer moet kauwen op zijn krachtvoer ( ik geef een handje lucerne door de biks heen ). Maar of biks nu echt heel veel ongezonder is als muesli ? Ik bedoel, ook in muesli kunnen ze allerlei troep doen zonder dat wij dat kunnen zien.

Ik geef nu biks van Garvo, ook een merk waar ze in ieder geval nadenken over koolhydraten, goed opneembare vit en min, hoger vetaandeel etc. Helaas, ook in deze "gezondheidsmuesli's" zit weer BHT ( niet in de goedkopere eenvoudige biks die ik nu van Garvo geef ).

Gisteren heb ik een mailtje gestuurd naar Marstall, en gevraagd om een voedingsadvies. Ik ben benieuwd !

Ik zal vanavond het artikel van de lucerne test eens opzoeken. Maar wat ik er nog van weet zat er in de lucerne zonder melasse weer meer eiwitten..... En zo blijf je bezig.

Groetjes,

Maris

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 16:08

Oooh vergat ik nog te schrijven wat ze in de Hoefslag voorstellen voor rantsoen voor een paard wat snel spierbevangen is.
Hier komt tie. Dit kreeg het 15 jarige paard (M-niveau ) met middel niveau werk eerst, toen ze dus regelmatig spierbevangen was -6,6 kilo hooi, 1,5 kilo brok, 750 gram geplette mais en 300 gram gemengde granen.

Aangepast rantsoen is - 7,7 kilo hooi, 1 kilo vetrijke muesli ( 8% ruw vet ), 200 gr vetrijk suppl. ( Subli EM is 40 % ruw vet ), 250 ml olie en suppl van vit E en selenium.

Heb je hier nog wat aan ?

Groetjes,

Maris

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:12

Even een toevoeging over lucerne: het is prima spul, maar houdt er rekening mee dat het niet geschikt is voor koliekgevoelige paarden, en de kwaliteit is zeer onconstant en wisselend.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 23:27

Maris schreef:
Maar wat ik er nog van weet zat er in de lucerne zonder melasse weer meer eiwitten..... En zo blijf je bezig.


Ik ben niet zo bang voor eiwitten... Veel mensen doen daar nogal overspannen over, en 'tuurlijk heb je paarden die er gevoellig voor zijn, maar ik het het idee dat het ook wel es een beetje overdreven wordt...
Een paard in de groei (zoals de mijne) of die in 'opbouw' is qua training, kan best wat eiwitten hebben. Ze hebben ze tenslotte wel nodig om spieren te kunnen opbouwen.
Daarnaast zit in lucerne/alfalfa een soort eiwit wat een paard beter kan verwerken. Ze hebben dus minder snel overgevoeligheidsreacties van deze eiwitten.
In Amerika heb je gebieden (warmere/zonnige gebieden) waar alfalfa gewoon als weidegras groeit en als hooi gevoerd wordt. Paarden in die gebieden krijgen dus niet anders dan alfalfa... die hebben daar ook geen problemen mee. 't Is juist het 'toegevoegde' eiwit in voer wat vaak voor problemen zorgt.
Ik geef per voeding 1 schep lucerne (3 voedingen per dag) en ik heb nog geen problemen gemerkt. De Marstall die ik voer heeft daarnaast een erg laag eiwitgehalte.

Hmmm, ik ben wel nieuwsgierig naar wat dat Subli EM is. Ik ben een tijdje geleden al es op zoek geweest naar 'rice-bran' een voedingssupplement gemaakt van het vliesje van de rijst, dat van nature een erg hoog vetgehalte heeft. In Amerika is het overal te krijgen en wordt veel gegeven om paarden op gewicht te krijgen/houden. Hier in Europa blijkt het dus gewoon niet te krijgen.

Die hoeveelheid olie voer ik dus ook. 1 kop per dag, komt neer op zo'n 250 á 300 ml.
Heb inderdaad onlangs gelezen dat je bij een hoog vetgehalte dieet vit. E moet toevoegen, dus dat ga ik denk ik ook maar doen.
Aan de andere kant voer ik al Marstall E en dat bevat dubbele vitaminen... maar es even zien hoeveel vit. E daar in zit, wat we moeten het natuurlijk niet overdrijven...

Vriendin van mij heeft trouwens twee andalusiers die ook snel last van hun spieren kregen. Sinds zij op een vetrijk dieet staan (voornl. dus door toevoeging van olie) hebben ze nergens meer last van.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 23:49

ook is het zo dat de eiwitten in de brok niet opwegen tegen de eiwitten die en paard eet in het ruwvoer
die eiwitten die in die kilo brok zitten vallen in het niet tegenover de eiwitten in het gras/hooi

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:54

Wat een interessant onderwerp!

Ik voer nu ook Hartog lucerne ivm het naar binnen schrokken van de brok. Ik heb ook overwogen om alleen nog lucerne en muesli te voeren en heelmaal van de brok af, maar merk met de muesli toch dat hij daar in zn koppie niet fijner op wordt (drukker, meer gespannen). Ik voer nu nog Havens, maar over de Marstall hoor ik ook hele goede dingen.

Francis, jij voert een kopje sojaolie per dag door het voer, waar koop je dat gewoon in de supermarkt?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:16

Dat ze heet worden heeft niet zozeer met de muesli te maken... dan moet je gewoon op zoek naar de juiste muesli, want ook daar zijn heel veel verschillende soorten/samenstellingen in. Dot is een paard wat snel heet wordt en daar heb ik dus ook moeten zoeken naar het juiste voer. Vandaar ook dat ik zo min mogelijk suiker wil voeren en olie ben gaan bij voeren. Om haar wel de energie te geven om te groeien en dikker te worden (ik heb met haar een probleem om er gewicht op te houden) zonder dat ze gelijk 'tegen het plafond' gaat.

Die soya olie heb ik bij de Hanos gehaald (op het pasje van de baas van m'n zwager Knipoog ) 20 liter blik voor 18 euro ofzo... Kunnen we even vooruit.
Je kunt ook Maiskiemolie gebuiken (Soya olie en Maiskiemolie zijn voor het bijvoeren van paarden het best, heeft met de samenstelling en verhouding verzadigde/onverzadigde vetzuren te maken).
Maiskiemolie kun je in elke supermarkt krijgen (Redy) maar is dan wel een stuk duurder, vooral als je dus die grote hoeveelheden gaat voeren, want dan gaan er zo een fles of twee per week door heen.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 11:09

En hoe zit het met Zonnebloemolie ??

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 11:26

En weet iemand hoe het zit met de E nummers in de Equiral Stud en de Pavo Sportmengeling?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 13:14

de melasse in de lucerne van Hartog is te verwaarlozen. vergelijk het maar eens met de lucerne van een Welkoop, dan is Hartog érg schoon Lachen

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 13:19

Francis bedankt voor de info!!

Ik heb zelf het gevoel dat hij een beetje een ADHD paard is en wil dus ook zo min mogelijk suikers ed voeren. De Subli en Pavo vallen voor die van mij iig al af. Met het gewicht heb ik absoluut geen probleem (mag nu zelfs wel iets vanaf). Ik ga toch eens een voeradvis van Marstall opvragen.

Ik ga shoppen bij de Makro voor de olie, bedankt voor de tip!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 13:21

Pride krijgt voor zijn spieren daarom ook een vetrijk dieet, bestaande uit een flinke mok zonnebloemolie gemengd met brok/lucerne. En daar hoort inderdaad extra vit. E bij. Op onderstaande site staat een interessant artikel over EPSM:

http://www.ruralheritage.com/vet_clinic/

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 14:26

Wel leuk om te lezen... The simplest diet consists of replacing a portion of the grain with alfalfa and adding vegetable oil
Precies wat ik dus puur op eigen gevoel al gedaan heb... Wel prettig om bevestigd te krijgen dat wat ik zelf 'bedacht' had dat goed voor Dot zou zijn, ook inderdaad de juiste manier is... hoewel Dot het dus niet vanwege spierproblemen krijgt. Dat het voor alle paarden goed is om meer vetten te voeren wist ik al wel. Heb een amerikaans artikel hierover gelezen (weet echt niet meer waar). In Amerika zijn ze ook al een stuk verder met het ontwikkelen van paardenvoeders met een hoog vet gehalte (14% en hoger).

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 14:35

Sugarmiss schreef:
En hoe zit het met Zonnebloemolie ??

Dit vroeg ik mij ook af? En lijnzaadolie mag je daar ook zoveel van geven?