oren uitknippen, tis een ramp! => wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

oren uitknippen, tis een ramp! => wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 20:45

nou mijn pony heeft hele lange haren uit haar oren groeien Ach gut
Nou zou je denken, laat lekker groeien..
ja maar het ziet er dus echt NIET uit! er hangen dikke klodders modder en viezigheid in Vork en het is echt lang!

dus ik wil dat er uit hebben, ook omdat het gewoon smerig is Haha!
maar het probleem is, ze laat mij dat dus echt niet doen!
als ik al met de schaar in de buurt bij haar oor komt flipt ze helemaal.. ik denk dat ze het geluid eng vind ofzo Verward

ik had vandaag een wedstrijd, en die haren moesten er toch eens uit vond ik.. maar het is me niet gelukt.. ze begon helemaal te schudden, slaan, steigeren.. tis dus niet te doen

heeft iemand tips? alvast bedankt

(p.s: ik heb haar oorhaar nog nooit kunnen knippen, dus ik heb niet perongeluk ik haar oor geknipt ofzo Knipoog )

Pepper


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 20:50

Praam opdoen. Als ze zo lastig is als jij omschrijft kun je het beste de praam door iemand laten vasthouden.

Vraag even een beetje handig persoon om je erbij te helpen. Als ze stilstaan is het zo klaar namelijk.

Scheren word mooier dan knippen trouwens

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 20:53

hmm.. een praam vind ik ook weer zo wat..
maar als het niet anders kan.. moet het maar
het gaan me om de lange haren ik hoef niet alles eruit te hebben.. gewoon dat het weer een beetje normaal lijkt Knipoog

Pepper

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 20:53

Denk dat je toch telkens weer moet proberen om bij haar oren te komen,
eerst met je handen,een beetje aaien een beetje spelen enzovoort.
Daan ga je verder door met de schaar (zogenaamd) tussen de oren te knippen,en dan met de schaar af en toe een beetje langs haar oren te gaan.
Dan later een keertje 1 knipje geven met de schaar,als dit goed gaat haar enorm belonen en er weer mee stoppen,dan een paar daagjes later weer eens.
Op die manier gaat ze vanzelf snappen dat je haar oren er niet af wilt knippen.....
Veel succes,en vooral geduld hebben.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 20:54

Geef haar iets om te eten , plukje hooi ofzo , zodat ze geconcentreed is op iets anders , en zodat zij ook kan wennen aan het geknip bij haar oren !

Succes Haha!

    S p o t.

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 20:56

thnx!

verona: dat ga ik wel ff proberen Haha!
splash_: eten heb ik al gebrobeerd.. dat gaat niet Lachen

Pepper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 21:02

ik ben ervaringsdeskundige met oren uitscheren Haha!

Geloof mij maar wb die praam...

De meesten knappen best op als je het een paar keer gedaan hebt en ze doorhebben dat het allemaal wel meevalt. Je hebt paarden die er altijd een hekel aan blijven houden.

Ik heb er zelfs eentje gehad die het lekker vond Haha!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 21:44

wat is er nou erg aan een praam??

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 21:50

gewoon laten merken dat het echt niet eng is..ben met mijn oude verzorgpaard ook drie maanden mee bezig geweest helemaal spastisch werd ze als ik al naar haar oor keek met een schaar in mijn hand..ik ben gewoon doorgegaan elke keer iets verder laten snuffellen aan de schaar rustig praten..maja werkt niet altijd..

Your stairway lies on the whispering wind

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 23:38

Par had ook zo'n orenmanie toen ik ze uit wou gaan knippen.

Heb er een vastberaden tweede persoon bij genomen Haha!
Die hield haar vast aan haar halster, we kletsten met zijn tweeen tegen haar, ze vond het dan ook echt eng en door een praam komt ze heen *ervaring, bij de hoefsmid hadden we het zelfde probleem*

Dus terwijl zij haar stevig vasthield pakte ik het oor beet en knipte er snel wat vanaf, het resultaat was niet oogverblindend maar de vieze lange plukken waren iig foetsi.
Ondertussen vind ze het nog steeds wat eng, maar hou haar oor in mijn eentje stevig vast, spreek haar even stevig toe en knip tegenwoordig op die manier haar hele oor aan kant Tong uitsteken

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 06:46

Ik kan al mijn paarden de oren uitscheren terwijl ze gewoon op de poetsplaats staan, de eerste keren heb ik wel de praam gebruikt en als je dat een paar keer gedaan hebt begrijpen ze wel dat het helemaal niet zo eng is en dat ze maar beter mee kunnen werken; des te sneler zijn ze er van af Knipoog

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 07:33

vind ze het ook eng als je gewoon aan haar oren zit?
misschien kun je anders dat eerst iets minder eng maken door rutis af en toe de oren te maseren ofzo, totdat ze dat ook niet meer vervelend vind

momenteel paardloos

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 08:30

Het heeft bij mij een hele poos geduurd voordat ik normaal z'n oren kon knippen, maar nu gaat het aardig. Ik heb het oren aanraken onderdeel gemaakt van de dagelijkse routine. Dus iedere dag bij het poetsen pakte ik ook even z'n oor vast, totdat hij daar niet meer om gaf. Daarna oor vastpakken en er met een schaar langs strijken, oor vast pakken en met de schaar in de lucht knippen (vaak reageren ze sterk op het geluid!) en uiteindelijk dus voorzichtig knippen. Hij vindt het nog niet echt prettig, maar het gaat.
In bedwang houden met meerdere mensen en dan knippen lukt misschien bij een pony, maar bij hem zeker niet, daar is 'ie veel te groot en sterk voor.
Een keertje pramen heb ik wel over nagedacht, maar dat idee heb ik maar laten varen nadat ik gezien had dat hij in Emmeloord, onder verdoving en met zeer ervaren mensen erbij het nog voor elkaar kreeg om dwars door de praam heen te komen en het stuk hout door de ruimte te slingeren... Zonder praam was hij daar overigens superbraaf, hij flipte gewoon van dat ding op z'n neus.

Nulla tenaci invia est via

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 12:39

thnx iedereen! OK dan!

tjah ik doe het liever niet met praam, omdat ze het dan waarschijnlijk nog enger gaat vinden..
(ik heb er niks tegen hoor! maar ik doe het liever anders)

neej ze vind et niet eng als ik gewoon haar oren aanraak.. maar zo snel ze die schaar ziet

ik dacht misschien aan zo'n klein nagelschaartje Haha! die maken niet zoveel geluid en die zijn niet zo groot Tong uitsteken nouja tis maar een idee,,

ze is wel heel sterk, en het helpt niet om met zn tweeen vast te houden ze dramt gewoon door je heen..

wel bedankt! ga iig proberen er zo vaak mogelijk mee bezig te zijn OK dan!

Pepper

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:13

Kijk eens op paardnatuurlijk .nl, daar staat ook info op (was nl. net dat stukjr aan het lezen Haha!).
Klinkt allemaal wel goed te doen.

vonnie1

Berichten: 148
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:26

hoi, volgens mij is het ook het beste om haar te desensibiliseren zoals op de paardnatuurlijk website staat.
Bij mijn paardje ging het aan het begin ook moeilijk.
Veel geduld en op het juiste moment belonen of doorgaan is hier van belang, ik zou het ook zonder praam doen.
Succes! Lachen

Tooske

Berichten: 6546
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 17:29

Bij het paard van een vriendin van mij doen we het ook altijd met een praam werkt heel handig!! Iemand houdt het paard beet met praam en iemand anders knipt.
Als je een beetje door werkt is het zo gepiept

Lizz

Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 18:12

Toevallig gingen wij vandaag oren knippen.
Lubbers vind het geen probleem die kan ik los in stal laten staan en ik kan zo zijn oren knippen, zijn hoofd doet hij zelfs naar beneden.
Maar bij een merrie van iemand op stal ging het dus niet zo makkelijk. Ze gooide haar hoofd zo hoog in de lucht dat we daar al niet meer bij konden, wat een handje muesli dat al niet kan doen Haha! We hebben haar gewoon omgekocht en dus lukte het nu wel!

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 08:53

Meestal is het paardvriendelijk om even een praam op te zetten en rustig te werken, dan zo te knippen en een heleboel stress te veroorzaken. Als je een paar keer met praam geknipt hebt en ze hebben door dat er niks gebeurd kun je later gewoon rustig zonder knippen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 08:57

PePpeRL0vE schreef:
thnx iedereen! OK dan!

tjah ik doe het liever niet met praam, omdat ze het dan waarschijnlijk nog enger gaat vinden..
(ik heb er niks tegen hoor! maar ik doe het liever anders)



Wat is er nou erg aan een praam?? Ze worden er alleen maar rustig van en de volgende keer heb je hem vaak niet eens meer nodig, omdat ze wel onthouden dat het heus zo erg niet was. Ze gaat het niet enger vinden (als je tenminste niet in haar oren knipt. Knipoog ) Terwijl ze waarschijnlijk nu wel steeds meer gaat tegenstribbelen als je het zo blijft proberen

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:10

Niet ieder paard laat zich pramen en het vervolgens allemaal over zich heen komen:

Margreet schreef:
Een keertje pramen heb ik wel over nagedacht, maar dat idee heb ik maar laten varen nadat ik gezien had dat hij in Emmeloord, onder verdoving en met zeer ervaren mensen erbij het nog voor elkaar kreeg om dwars door de praam heen te komen en het stuk hout door de ruimte te slingeren... Zonder praam was hij daar overigens superbraaf, hij flipte gewoon van dat ding op z'n neus.

Nulla tenaci invia est via

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:18

ja, oke, zo reageren sommigen daarop, maar de meesten reageren er toch goed op en aangezien dit paard nog nooit gepraamd is, is het toch het proberen waard.

Wij hebben idd ook een paard gehad op stal dat je niet kon pramen, die werd een menseneter als je hem praamde, hebben we dus 1 keer gedaan een daarna nooit weer, maar bij andere altijd wel hoor, als het nodig is. Ik vind het altijd wel een mooi middel om een paard iets te leren wat hij echt heel eng vindt. Wij hadden een keer een jong paard wat een vreselijke zenuwenlijer was. Toen moest ze dus achterbeenbeschermers om, maar ze sloeg je alle kanten op van angst, praam op en toen was het een schatje. Nou, dat hebben we toen 2 keer gedaan en nu kan je alles met haar. Dus zonder stress of wat dan ook heeft ze geleerd dat het helemaal niet zo erg was

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:44

Mackie schreef:
Ik vind het (praam) altijd wel een mooi middel om een paard iets te leren wat hij echt heel eng vindt.


Dat is nu juist wat ik er niet van vind. Het is misschien wel praktisch en doeltreffend, maar ik vind het niet mooi. Het is toch veel mooier als je paard rustig blijft omdat hij weet dat je niets ergs gaat doen? Om zover te komen heb je natuurlijk heel veel tijd en geduld nodig, maar je paard leert dan op een BEWUSTE manier ervaren dat wat hij eerst eng vond niet eng meer is, en zal dit idee misschien generaliseren naar andere enge dingen.

Door een praam te gebruiken, heb je misschien hetzelfde effect, maar je schakelt het bewuste proces uit en slaat dus het belangrijkste over, volgens mij.

Een praam kan in sommige gevallen de beste oplossing zijn, maar voor mij zijn dat eerder uitzonderingen. Ik vind in dit geval (en in vele andere gevallen) de techniek die Margreet voorstelt veel zinvoller.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:31

ik heb hetzelfde probleem, ik ga binnenkort ook de praam erom doen en ik scheer ze lekker uit met de praam. ik weet voor de rest ook niet wat ik moet doen. ik moet eerlijk zeggen, dat het wel steeds beter gaat.

je kan wel met een borstel in de oren poetsen. tenminste...die van mij vindt het lekker, dus zo kan je het ook proberen en dan niet meteen knippen,maar dan even mee wachten.

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!


Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:37

Weet je wel hoe een praam precies werkt? Als je een praam op zet wordt er een soort kalmeringsmiddel in de hersenen aangemaakt. Het helpt echt om paarden te leren dat enge dingen niet eng zijn! Je kunt beter een keer de praam op zetten dan weken ermee vechten wat ook een hoop gestress levert.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mooney en 56 bezoekers