Hij flikt het altijd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Hij flikt het altijd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 17:47

Ik rijd dus de laatste tijd vaak op een lekker voorwaarts paard. Je denkt dus dat hij dus makkelijk nageefelijk te rijden is. (ik wil trouwens nageefelijk rijden omdat hij zo beter ontspant en rustiger in m'n hand word Slim ) Maar dit is dus echt het tegendeel!! In stap is het echt een eitje om hem aan de teugel te rijden, hij loopt dan lekker en rustig.

Maar wanneer ik ga aandraven gaat meteen die kop de lucht. Hij heeft een martingaal, wat blijkbaar dus niet werkt! Verward Maar wanneer hij zo loopt is hij super drammerig en trekt hij gigantisch. Dus ik wil hem daar ook naar beneden rijden.. Lachen Ik heb vaak gevraagd aan m'n instructrice hoe ik dat kan oplossen, want het voorwaarts rijden is het probleem niet. Maar het lijkt wel hoe meer ik contact zoek, hoe hoger hij gaat lopen. Verward

M'n instructrice zei laatst dat ik te snel ontspan, te snel toe sta en te lief ben met m'n handen. Maar hij flikt me altijd als ik dan "zogenaamd' nog(!!!) meer contact zoek, dat hij meteen z'n scheur opentrekt waardoor het net lijkt alsof ik hem gigantisch in z'n mond aan het rukken ben.

Dus mijn vraag aan jullie is: Hoe kan ik hem toch nageefelijk rijden zodat hij meer onspant en minder drammerig word, en dat het er nog een beetje goed uitziet zonder dat hij z'n mond gigantisch wijd opendoet? Verward

Alvast bedankt.

*ps. Het is niet zo dat ik niet weet hoe ik nageefelijk moet rijden hoor Tong uitsteken , want met andere paarden lukt het wel gewoon, maar het gaat specifiek echt om dat hij z'n mond dicht houdt.

salsalover
Berichten: 110
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:36

hey hey ik heb een verzorgpaard die ook heel hard loopt gelukkig geeft zij wel na. je zou moeten proberen om haar dan juist goed terug te rijden (op je zit.)dat ze dan niet meer zo onder je uitloopt en dat je haar mee bij elkaar houd. miss moe je idd strenger zijn met je hand maar als je vind dat je streng genoeg bent zou je ook kunnen overwegen op een hulp of bijzet teugel te nemen. zodat ie dan zo nageefelijk word.

groetjes iris

RedFlame

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:40

misschien helpt het juist als het paard wat minder hard loopt iets meer verzamelt, en dit kan aan mij liggen maar het paard moet toch juist zijn mond dicht houden? mijn pony trok haar mond open en dan werd ze sterk, de pony die ik nu heb loopt makkelijk naar beneden maar soms pakt ze het bit vast en gaat ze rennen, dan moet ik gewoon hand sluiten en een beetje spelen dan geeft ze wel weer toe,
veel suc6 in elk geval

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:58

Ik denk dat je paard onder je vandaan loopt,dat betekent dat hij niet in balans is en moeite heeft met je gewicht te dragen..als ik jou was zal ik daar eerst mee beginnen...laat hem op zn eigen benen lopen..blijf van de teugels af dan..als hij te hard gaat lopen geef je een ophouding maar blijf je hand ontspannen..en blijf hem loslaten als is dat lastig..richt hem recht..en als dit allemaal goed is..dan lijkt het me dat "aan de teugel" lopen geen probleem meer is..ik zou wel het gebit na laten kijken..want een mond opendoen is niet helemaal normaal en een sperriempje om.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 21:38

Net als Elisa denk ik aan een evenwichts probleem. Het voorwaarts lijkt me dan ook meer vallend dan van achteruit naar voren.
Ik zeg ook laat die teugels maar even en ga aan zijn evenwicht werken. Dus wat wendingen proberend met een stuwend been. Wat balkjes en misschien zelfs een klein sprongetje. Je voelt vanzelf wanneer het paard in evenwicht is en daardoor ontspant. Pas op dat punt kun je licht contact maken met de mond en met je been hem tegen het bit aan rijden.

MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 22:08

Even om een misverstand uit de weg te helpen.. Bloos Helemaal vergeten te zeggen, maar het gaat hier gewoon om een manegepaard. Ik rijd weer manegelessen na tijdje lang bijrijdpaarden. Maar ik rijd bijna elke week op dit paard een uurtje, en dat is ALTIJD veel te kort, maar wil toch proberen om hem zo goed mogelijk te rijden.

Maar de reacties die ik heb gehad, bedankt daarvoor!! *LOL* Maar jullie begrijpen wel dat ik dus niet zomaar de hulpteugels kan gaan veranderen.
+
josien schreef:
Wat balkjes en misschien zelfs een klein sprongetje.

Hij mag niet springen, heeft een chronisch blessure aan z'n benen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 22:16

Een paard met een verkeerde en daardoor gespannen houding is zeer vatbaar voor blessures. Hulpteugels versterken vaak juist de spanning om er tegen in te gaan. Moet de martigaal er om blijven doe hem dan zo los mogelijk dat hij niet inwerkt.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 23:37

Hij loopt hard, maar dat wil niet zeggen dat ie voorwaarts is. Hij moet goed op je been en zit reageren en daarop weggaan en terugkomen.
Wat doet ie als je in draf helemaal lange teugel geeft? Blijft ie dan bovenin? En als je nu nog wat extra bijdrijft? Het zou me verbazen als ie dan niet al snel z'n koppie laat zakken.
Kan zijn dat ie gevoelig is in z'n mond en/of rug en dat jij in de draf niet goed genoeg zit om je handen stil te houden ten opzichte van zijn mond en/of om goed met z'n rug mee te bewegen. Deze storingen zijn er niet in stap, vandaar dat het logisch is dat het daar beter lukt.
Hopelijk kan je hier wat mee!

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 07:51

[quote="QQQQ"]
Kan zijn dat ie gevoelig is in z'n mond en/of rug en dat jij in de draf niet goed genoeg zit om je handen stil te houden ten opzichte van zijn mond en/of om goed met z'n rug mee te bewegen. Deze storingen zijn er niet in stap, vandaar dat het logisch is dat het daar beter lukt.
[quote]
Ja hier dacht ik ook meteen aan. Onze merrie is namelijk net zo, stap kan ze nog rustig ontspannen naar beneden, maar zo dra je begint met het werk... Maar goed, dit is hoop ik niet hetzelfde in jouw geval, onze is gewoon een apart geval.

Quote van mijn ouwe stage begleider:
"Tis gewoon een varken, heeft niks met paardrijden te maken, het is gewoon een varken!" Clown

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:26

MiGzi_MiQ schreef:
Hij mag niet springen, heeft een chronisch blessure aan z'n benen.

Is dit ook niet een deel van de oorzaak van het probleem? Weet niet wat hij precies heeft, maar van een beenblessure gaat een paard meestal niet echt fijn lopen.

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:01

Laat een VA er eens naar kjiken, zodat je medische problemen kan uitsluiten OK dan!

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:18

ja met een beenblessure vraag ik me af of ie uberhaupt nog bereden mag worden..

MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 22:09

Heee.. Bedankt echt voor jullie reacties, maar zoals ik al eerder gezegd heb, is het dus (helaas Tong uitsteken ) niet mijn paard, maar gewoon één van de manege, waar ik gewoon wel ALTIJD op rij.. *LOL* Maar kan dus niet zomaar zelf een VA laten kijken snapje!! Bloos

Migzi_MiQ schreef:
Even om een misverstand uit de weg te helpen.. Helemaal vergeten te zeggen, maar het gaat hier gewoon om een manegepaard. Ik rijd weer manegelessen na tijdje lang bijrijdpaarden. Maar ik rijd bijna elke week op dit paard een uurtje, en dat is ALTIJD veel te kort, maar wil toch proberen om hem zo goed mogelijk te rijden.

Maar de reacties die ik heb gehad, bedankt daarvoor!! Maar jullie begrijpen wel dat ik dus niet zomaar de hulpteugels kan gaan veranderen


Maar toch bedankt!!! OK dan!

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 06:52

Wat zegt je instructriese van?

MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 20:32

Skitter"]
Wat zegt je instructriese van?
[/quote]

[quote="Migzi_MiQ schreef:
M'n instructrice zei laatst dat ik te snel ontspan, te snel toe sta en te lief ben met m'n handen. Maar hij flikt me altijd als ik dan "zogenaamd' nog(!!!) meer contact zoek, dat hij meteen z'n scheur opentrekt waardoor het net lijkt alsof ik hem gigantisch in z'n mond aan het rukken ben.



Ze zegt dus dat ik meer druk moet zetten, hem meer op beide teugels moet rijden. Volgens haar is zijn tempo gewoon goed, maar het helpt niks! Verward Maar zal van de week al jullie tips ff toepassen! *LOL*

MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 20:35

Elisa2 schreef:
ja met een beenblessure vraag ik me af of ie uberhaupt nog bereden mag worden..


Zijn beenblessure is zeg maar in zo'n mate erg dat hij niet meer mag springen. Gewoon reacreatie rijden is geen probleem! Lachen Hij heeft namelijk nogal goede beenbescherming! »» Extra dikke Pijkpkousen en springschoenen. Bloos
Wanneer die af zouden zijn, dan zou z'n blessure erger worden. Lachen

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:53

ik ken dit probleem van mijn paard ik heb een paar keer met elastiek gereden (op zijn lichtste stand strakker kan altijd) de eerste paar keer de hele tijd en later de laatste minuten af doen en dan alleen de stap en zo opgevoerd tot ik hem helemaal af kon houden en hij niet meer zoveel verzet gaf maar het blijft een hulp dus let erop dat je niet teveel erop gaat vertrouwen hij moet op de hulpen van jou nageven maar met elastiek kan hij niet meer helemaal omhoog komen
sucses ermee OK dan!

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:13

vergeet niet; een manegepaard is vaak erg moeilijk iets nieuws (af) te leren. Vooral omdat je maar 1 uurtje in de week erop zit en hij/zij de andere uren weer totaaaaaal iets anders 'hoort' van de ruiter.
Maar uiteraard moet je het altijd proberen, want daarvoor zit je tenslotte op les !

Een van mijn instructeurs uit het verleden vertelde mij ; doe altijd het tegenovergestelde van wat je paard wil doen. Hij bedoelde daarmee ; wil je paard rennen, ga jij rustig tempo rijden. Wil ie liever lekker langzaam, druk jij op het gaspedaal.
Dus met andere woorden ; aanvoelen waar je paard voor kiest en vandaaruit je rijden aanpassen.
Dus als jij voelt dat ie te hard wil, ga jij op terug rijden. Misschien moet je met je instructrice overleggen over dit tempo, want waarschijnlijk ziet het er dus vrij rustig uit, maar voel jij wat anders!

Lijkt mij voor je paard ook makkelijker om te ontspannen als het tempo wat rustiger is. En dan hebben jullie alletwee tijd om aan het nageven te werken.

MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 01:46

DianaL schreef:

Lijkt mij voor je paard ook makkelijker om te ontspannen als het tempo wat rustiger is. En dan hebben jullie alletwee tijd om aan het nageven te werken.


Bedankt voor je Tip, ga er zondag meteen aan werken. *LOL* Alleen het stomme is, voor mijn gevoel loopt hij alleen drammerig als hij z'n kop in de lucht doet. Het is namelijk iets van de laatste tijd, maanden geleden was er namelijk nog niks aan de hand! Verward En liep hij ook nog gewoon lekker in m'n handen. Maar zoals velen al zeggen: een voorwaarts paard is niet altijd voorwaarts. En daarom zal ik zondag gewoon goed op z'n Tempo letten en alle andere tips ook proberen toe te passen!

En Bets, bedankt voor die site die je me GePBt hebt!! OK dan!

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:14

MiGzi_MiQ schreef:
Ze zegt dus dat ik meer druk moet zetten, hem meer op beide teugels moet rijden. Volgens haar is zijn tempo gewoon goed, maar het helpt niks! Verward Maar zal van de week al jullie tips ff toepassen! *LOL*

Sorry niet goed gelezen Clown
Als je naar haar luisterd, en hij veranderd niet, wat zegt ze dan?
Ik ben er wel mee eens dat manege paarden erg 'moeilijk' kunnen zijn als je echt ermee wilt rijden. Die kennen alleen het achter elkaar aan hobbelen, en meer niks. Want de gene die voor jou op deze paard gaat rijden, doet er misschien niks op uit, dat hij zijn hoofd in de lucht houdt. Het lijkt mij dat je gewoon maar mee moet rijden, of een andere paard gebruiken als je hier mee echt niet over weg kan.