he bah... pablo hoefbevangen..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

he bah... pablo hoefbevangen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-04 17:39

Vandaag zou ik weer gaan lessen met pablo...
Hij stond lekker op het land dus ik haal he meruit...
Hij bleef al net zo sullig staat als dat hij altijd doet, dus ik neem hem mee naar de poetsplaats...

Daar voelde ik al dat hij niet helemaal lekker liep, dus ik verder gelopen naar de verharde weg om hem daar te laten lopen/draven.
Dat wou dus even niet lukken.

Ik mijn instructrice er bij gehaald en die zag het al... Hoefbevangen...
Niet zo heel erg dat hij helemaal niet meer kan lopen, maar meer het idee dat hij helemaal verzuurd is...
Hij kon wel lopen, maar zo langzaam en zo wankel..

Wij dus de veearts erbij gehaald en die bevestigde al ons vermoeden.
Nu moet hij dus een week op stal blijven staan en mag hij enkel hooi (geen bix)

De reden dat hij zo moeilijk loopt kan een aantal factoren zijn.
Maar zeker is dat hij gistermiddag verkeerd bekapt is....
Dat is ook een reden dat hij zo gevoelig loopt, doet hem echt zeer.
Hij is zo beroerd bekapt.... Zijn zool is zeg maar hoger als zijn hoefrand (hoop dat ik het goed uitleg)

Nu komt er maandag middag een andere hoefsmid om te kijken wat hij er aan kan doen..Eventueel ijzers of zo...

Heb er weer ff goed de balen erin Boos!

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)


_ortiz_

Berichten: 523
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 17:42

jeej ben je lkkr klaar mee Scheve mond wij hebben ook zo een hoefsmit gehad en op eens hadden al onze paarden zeere voeten Scheve mond maar het lag niet aan hem hoor *zij hij * maar het was wel heeel toevallig Scheve mond maar ja hoop voor jou en pablo dat zijn voeten snel weer better zijn

:# ...o0o.ortiz.o0o... Party!!:# ...o0o.smurf #3.o0o... Party!!:#...o0o.hardcore-fan #3 .o0o... Party!!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:32

Voorzichtig met voer inene omgooien hoor. Daar waarschuwen veeartsen altijd voor bij hoefbevangen pony's. Zorg dat je vrij normaal blijft voeren, alleen rustig afbouwen. Niet te snel van voer veranderen.

Wel balen hoor een hoefbevangen pony. Succes ermee! Het kan wel even duren, maar als je op tijd bent knapt het wel goed op over het algemeen.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:48

s
Laatst bijgewerkt door janna op 11-06-22 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

-

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-04 21:58

ja inderdaad.

Pablo staat nu gewoon nog op hooi en stro... geen bix meer...

Maandag komt er een andere hoefsmid via een vriendin van mij uit hierden geloof ik.
En die gaat kijken wat hij er aan kan doen en of er dan nog bijvoorbeeld ijzers onder kunnen...

Maar ja .. er gaat nu weer een ander raar verhaal de ronde.
Mijn vriend had de hoefsmid boos opgebeld en die heeft weer de veearts gebeld...

Nu schijnt de veearts gezegd te hebben dat hij niet hoevenbevangen is terwijl hij dit wel tegen ons gezegd heb.

Morgen vroeg gaan we die veearts bellen en willen we weten wat er nu precies aan de hand is. Want weet nu helemaal niet meer waar ik aan toe ben.

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 22:20

Dit probleem heeft mijn paard nu ook zo'n beetje. Alleen lag het bij mij écht niet aan de hoefsmid, maar aan de hoeven van paardlief zelf omdat die zo bar slecht zijn dat er geen ijzers onder kunnen (terwijl dat wel moet bij haar, omdat ze niet op blote voeten kán lopen).
De DA is er ook bij geweest, bang dat ze hoefbevangen was, maar is ze niet. Zelf ben ik er ook bang voor, omdat ze zo beroerd loopt, daarom komt de hoefsmid volgende week weer terug en bespreken we samen wat we gaan doen nu...

Probleem bij mij is dat de VA zegt dat er ijzers onder kunnen, de hoefsmid zegt dat dat niet kan, omdat haar hoeven zo slecht zijn. En aangezien de hoefsmid een vrij goede naam heeft, geloof en vertrouw ik hem er maar op dat ik het beste doe zo...
Alleen is het wel erg vervelend dat de een zegt dat het wel kan en dat de ander loopt te beweren dat het absoluut niet gaat Lips are sealed.

Succes jij iig nog, ben benieuwd hoe het af gaat lopen bij jou! Hou je me op de hoogte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 22:20

Tjee wat een rot verhaal. Hoe kan het eigenlijk dat Paabje bevangen is? Je rijdt toch regelmatig en hij staat niet heel hoog in het voer dacht ik.

Als ik je verhaal vanhet bekappen zo lees dan is dat ook niet best. Zool hoger dan de wand? Daar looptt geen enkle paard lekker op. Heb je sinds kort eenneiuwe smid of hebje deze al heel lang? Kan nooit kwaad om eens een andere smid te vragen wat hij er van vind. Misschien weet ik nog wel een fijne smid voor je in de regio, als dat nodig is.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-04 22:27

o dat zou fijn zijn jippie...

Ik laat er maandag dan eentje komen via mijn instructrice omdat ik toch wil dat hij weer goed bekapt wordt c.q beslagen wordt.
Is e ven afwachten wat diegene er van vindt..

Ik ben wel nu op zoek naar een vaste hoefsmid... Want die ene komt er never nooit meer aan....
Het is namelijk een klein half jaar ook gebeurt maar toe nis ie te kort bekapt... Tja dat kan gebueren dacht ik toen.
Maar dit is echt de druppel....
Nu vertrouw ik hem gewoon niet meer aan hem toe..

Enne Tinne ... ik hou je op de hoogte...

Pablo staat niet erg hoog in het voer en ik rijd hem nu 5 x per week en longeer hem 1 x in de week.

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 09:05

Balen! Je zou zo uit je verhaal te lezen zeggen dat ie te kort bekapt is. Bij Berber gebeurd dat ook heel vaak en ze loopt dan als op eieren.

Maar goed. Jij zit er nu mooi mee! Ik ben benieuwd hoe het afloopt, want de DA doet dan ook een beetje vreemd, tegen jullie zeggen dat paab bevangen is en later weer niet Verward

c_alsemgeest

Berichten: 20570
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 10:55

lekker vaag allemaal weer Ach gut
nou maar hopen dat de veearts eindelijk met een goede conclusie komt...

en veel succes met het zoeken naar een nieuwe smid

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 11:56

getver zeg wat zal jij balen. arme paab ook!tja hopelijk is hij alleen maar te kort bekapt want hoefbevangen is echt hardstikke oliebol.

succes met je zoektocht naar een nieuwe smid en hopelijk valt het mee.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 13:32

Vanmorgen nog een keer de veearts gebeld...

En die zegt toch dat hij alle symptomen voor hoefbevangenheid heeft Boos!

Morgen komt een andere hoefsmid en eens zien wat hij er van denkt.
Pablo heeft gister een pijnstiller gehad en voor de rest staat ie op hooi en blijft ie voorlopig maar op stal staan...

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 15:32

Die van mij is ook hoefbevangen geweest, maar de veearts zei dat het overgevoeligheid was van de ijzers, hijzag het niet eens Boos!. Dus nu staat mijn knolluie sinds een paar weekjes op dieet, dat moest van de smid, omdat het anders echt fout gaat, Ik weet hoe kl0te het allemaal is. Heel veel sterkte dus!!

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 18:49

wat heb je er verder dan aan gedaan haffielover...
Enkel hooi geven wat nu bij pablo ook gebeurt of nog iets anders...

Die van mij zal ook wel op ijzers moeten nu omdat hij amper kan lopen nu doordat hij op zijn zooltjes loopt

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:56

Weet hij wel zeker dat het hoefbevangenheid is?
Michelle is laatst ook te kort bekapt en toen liep ze een ook week erg moeilijk, dat is logisch..

Hoop voor je dat het geen hoefbevangenheid is, maar zou het wel sterk toeval vinden, gezien hij de dag ervoor bekapt is? Dan lopen de meesten wel een beetje moeilijk toch? En helemaal als ze te kort staan.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 20:54

Daar ga ik wel van uit denz...

zoiezo zeiden 4 mensen het al toen ik hem uit de trailer haalde toen ik eigenlijk zou gaan lessen.

En later die dag heb ik de veearts laten komen en die bevestigde dat hij hoefbevangen was.
Dus ja....

Maar morgen komt er een andere hoefsmid naar hem kijken en dan eens zien wat die er van zegt.
Tja en op zich is hij niet te kort bekapt maar verkeerd bekapt...

Maar ja als meerdere mensen toch zeggen dat hij bevangen is ga je daar atoch wel van uit...
Maar we wachten in ieder geval morgen af..

Hij staat nu tenminste vanaf gister lekker op stal. Puur om het risico niet te lopen dat het slechter met hem wordt.

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 21:00

das minder succes ermee, hopelijk kan die andere hoefsmid er wat aan doen.

Unique Moonlight
Mijn super fjordje! :+:
Monique Light Healing

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 22:02

Plotseling verandering van voer kan hoefbevangenheid verergeren, dus pas daar zeker mee op. Bel eens een andere dierenarts, want een pony die net bevangen is heeft zeker medicatie nodig en niet alleen een smid. Je moet eerst de gifstoffen kwijt zien te raken in de hoef die het bevangen veroorzaakt.
Probeer erachter de komen waarom hij bevangen is geworden. Meestal door verandering van voer, heeft hij medicijnen gehad, onverwacht heel veel of heel weinig werk, net op nieuw weiland neergezet. Van alleen slecht bekappen kan hij niet bevangen van worden.

Sterkte ermee.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 07:49

Ik zeg ook niet dat hij alleen bevangen is van het bekappen, maar denk wel dat het een combinatie ervan is...

En hij heeft een injectie gehad ertegen en krijgt nu een soort van gel 3 dagen toegediend.. Als het dan nog niet mocht verbeteren moest ik meteen weer bellen.

Ik wil eerst zien wat de hoefsmid zegt en of hij inderdaad nou bevangen is of niet.
Want ik krijg nu 2 verschillende verhalen.

Is hij inderdaad bevangen dan vraag ik het advies van de hoefsmid wat ik het beste kan doen.

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:20

Voor zover ik weet kunnen paarden niet bevangen worden door verkeerd bekappen, dat heeft hele andere oorzaken. Waarschijnlijk was ie al bevangen maar door het bekappen is dat nu duidelijker te zien.. eigenlijk alleen maar goed want nu ben je er sneller bij.. Zijn er al fotos gemaakt? Daarop kan je zien hoever de bevangenheid is..
Misschien kan s lezen op www.keerhoeve.nl
Sterkte ermee!
Laatst bijgewerkt door Aramat op 13-09-04 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:29

Jeetje dat is niet niks.
Heel veel sterkte en ik hoop dat de smid het kan verbeteren!

Rona, Linanda en Oackly

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:32

en wat zei de smid?

Dag lieve mama...


Suusjeher
Berichten: 3701
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:48

tjee, wat lees ik nu dan, een paar dagen niet online geweest.
Wat heeft de hoefsmid gezegd?
Wat een vervelende situatie. Heb je hem net weer thuis en dan gebeurd er dit.

Sterkte..... Ach gut

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 21:07

Vandaag is dus de hoefsmid geweest...
Heel wat heen en weer gebel want hij kon het dus echt niet vinden.
normaal komt hij nooit zo ver, maar hij vond mijn paard een leuke uitdaging en omdat het via via was gegaan...

Toen ik pablo naar hem toebracht zag hij het gelijk al.
Hij is licht bevangen.
Het valt op zich wel mee, maar hij is dus toch bevangen.

Wel vond hij dat ik een mooie pony had en had een pony die b evangen was toch anders voorgesteld. Hij is gewend om dan dikke pony's te zien..

Ik had 2 keuzes volgens hem.
Of gewone ijzers of ijzers met beslag.

Als ik gewone ijzers zou nemen kon hij me niet garanderen dath ij goed zou lopen. Met ijzers met beslag wel.

Keuze was dus snel gemaakt en werd dus ijzers met speciaal beslag.
Hij legde me precies uit wat hij deed en was echt heel rustig bij pablo. Vooral omdat dit de eerste keer was dat pablo ijzers om kreeg.

Pablo heeft nu ijzers met een stukje leer en daartussen siliconen...

Dit moet hij 8 - 10 weken omhouden... Tenminste hoop niet dat hij ze aftrapt.
En moet zoiezo de komende 2 weken op stal blijven.
Wel mag ik met hem een klein stukje wandelen en als ik denk dat het goed gaat het rijden weer langzaam oppakken...

Ben ieder geval blij dat ik hem heb laten komen en geloof vast dat pablo snel weer de oude wordt... Vooral omdat het nog zo licht was en in een laag stadium was..

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 06:29

Fijn dat het probleem nu waarschijnlijk opgelost is .

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers