Grand National vandaag

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anoniem

Grand National vandaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 16:02

Op BBC1 is Aintree op dit moment te volgen, het voorprogramma van de Grand National is bezig. Strakjes wordt de GN verreden.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 16:14

Ik heb gister die van vorig jaar gezien...

Je blijft kijken maar vaak wel met een misselijk gevoel in mijn buik Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 16:18

De paarden zijn voorgesteld, worden gezadeld en de spanning stijgt. Ik kijk eigenlijk altijd, in het midden van de race kijk ik dan even de andere kant op en dan kijk ik weer.
Er gaan 40 paarden van start, laten we hopen dat ze er morgen allemaal gezond en wel nog zijn.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 17:03

ik kwas net op tijd! Heb de race eigenlijk nog nooit echt helemaal gezien! Volgens mij is het een hele kunst om op je paard over de finish te komen! Haha! Ik zag een paard wat bleef liggen na zijn val.

De koploper werd de hele tijd op zijn hielen gezeten door een 'loose horse'! Was wel grappig. Verder keur ik de race eigenlijk qua gevoel af, ik ben wel benieuwd hoeveel gewonde paarden er zijn..... Huilen
Laatst bijgewerkt door Buitenzorg op 06-04-02 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 17:09

ik zag ook nog net het laatste stukje.
echt zielig, die paarden die vallen. En sommige die ook niet meer opstaan Verdrietig
Die mensen zullen lekker veel om hun paard geven om mee te doen Lips are sealed

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 17:12

ik heb met afgrijzen zitten kijken, dit is toch niet wat ik voor ogen heb met "paardensport'" hoor, vreselijk.
al na de 1e hindernis lagen er een stuk of wat en er zijn er maar 10 van de 40 geeindingd...................de rest was zonder ruiter.........of zonder paard...........

Ik weet nog niet of er paarden/ruiters zijn overleden, maar dit noem ik geen sport en ik gruwel ervan!!!!!!!!!!!
Werd het maar verboden!!!!!!!!!!!!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 17:12

en weeeer een vos aan kop!
Die vossen weten niet van ophouden! Tong uitsteken

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 17:16

Hier wat foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
de middelste(de vos) heeft gewonnen
Afbeelding
Afbeelding

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 18:20

Heb het niet gezien. Likt me ook niet fijn om er aan mee te doen Bloos
Doe mij maar de Grand National voor shetties, super schattig als ze met hun kleine beentje in het rond rennen. Lovers

17 mensen vinden dit leuk

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 19:44

Dit noem ik geen paardensport meer Misselijk ik heb een klein stukje gezien, maar daarna snel uitgezet... en dan zijn er nog mensen die blijven volhouden dat paarden dit juist leuk vinden Frusty en dan al die paarden die hierbij zware blessures oplopen of een gebroken nek oplopen Verdrietig wat is hier voor lol aan????

Don't hate me cause you ain't me!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 20:22

Gelukkig is de Grand National in de loop der tijd wel heel wat verbetert.
Vroeger was er onbeperkt inschrijven en starten.
Volgens mij zijn er wel starts geweest met 60 of meer paarden. Ook zijn de hindernissen aangepast. Alle hagen zitten los, in principe kunnen ze er dwars doorheen als ze willen het zijn los op elkaar gestapelde hindernissen.

Herinner me de Grand National van vorig jaar, van de 40 starts kwamen er ..jawel.. 3 over de finish! Maar er waren geen dode of zwaargewonde paarden.Ik keur het niet goed, maar eigenlijk ook niet af.
Veel paarden die vallen blijven liggen van de schrik en het beeld gaat zo snel dat je die paarden vaak niet meer op ziet staan.
Heb gister een soortgelijk race gezien waarbij een paard viel, ruiter eronder en paard bleef liggen echt wel lang.
Ik dacht ook dat ie dood was ofzo, maar hij stond weer op en gallopeerde vrolijk verder.

Om te zeggen of paarden dit leuk vinden weet ik niet, maar een paard houd wel van rennen.

Het is een typisch engelse traditie van al meer dan 150 jaar. Ik denk niet dat je dit zomaar kan verbieden, wat de dierenbescherming overigens wel probeert. Ik denk ook niet dat het ooit zal ophouden, Engeland is immer een horse minded volk wat dol op races is.


Nee ik houd toch meer van de vlakkebaan rennen op Ascot. Daar zou ik graag eens heen willen.

heb een beetje jockey bloed in me, dat wilde ik namelijk altijd worden vroeger Haha! Haha!

Welke race ook prachtig is is de World Cup van Dubai. Vooral die van 2000 toen Dubai Millenium een record zette daar, wat een schitterend paard was dat, ik pikte hem van te voren al uit als winnaar.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 20:51

Aintree geen paardensport? Op een dusdanige manier met je paard omgaan dat je de ene na de andere fysiotherapeut, osteopaat, gebedsgenezer, holist en dergelijken bij je paard moet roepen omdat ie niet doet wat je wilt, nee, dat is wel sport?
Op Aintree vallen wel eens gewonden, maar er wordt minder pijn geleden dan in de gemiddelde manege met gemiddelde ruiters denk ik.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 10:05

Dat denk ik ook....

Paarden moeten voor deze race zo super erbij staan!
Die paarden hebben het heel wat beter als het gemiddelde paard in Nederland.


Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 11:21

weet iemand eigenlijk ook wannner de grand national voor shetjes weer is?

Fitzroy

Berichten: 25093
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 12:55

Als mensen wat boeken van Dick Francis gaan lezen die overigens ook nog erg goed zijn, kom je wat meer te weten van de achtergronden van de ren en steeplesport in Engeland.

Die paarden worden allemaal super getraind en verzorgd, 't is eigenlijk net als met eventing, dat ook vaak verguisd wordt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 13:00

Ik las net op www.stegen.net dat het paard The Last Fling is afgemaakt na de race omdat hij letsel had.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 19:27

Nou, ik kan ook wel wat vertellen over de race paarden (hiermee bedoel ik de paarden op de renbaan en niet van de steeple races). Die paarden worden idd uiterst goed verzorgd en worden in de watten gelegd, zeker tijdens de opfok. Als ze 2 zijn worden ze ingereden en klaar gemaakt voor de rensport. Deze paarden worden uiterst zorgvuldig en vakbekwaam getraind. Het is wel zo dat de echte toppers weinig vrijheden hebben en beveiligd worden. Maar over hun verzorging, de omgang met de paarden en training, daar valt niks op aan te merken, gaat ook op een totaal andere manier als bij de warmbloeden.

Nu even on-topic, terwijl dat wat ik hier aan vooraf heb verteld toch eigenlijk ook wel on-topic is.

De paarden die voor deze steeple races worden gebruikt zijn meestal renpaarden die daar hun beste tijd hebben gehad. Omdat sommige mensen geld willen blijven verdienen tot het eind gaan deze paarden daarna zo'n lot tegen moet. Ik vind dat ze afgeschaft moeten worden, ik vind het pure dierenmischandeling dat een paard daar met een gebroken been die helemaal weg geklapt is nog rond loopt. Als je er zonder blessures van afkomt heb je mazzel.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 09:59

Die sport had eigenlijk gevaarlijker moeten zijn, elke ren een mensenleven of zo. Dan werd het tenminste afgeschaft....

De hond is de betere mens

salema
Berichten: 282
Geregistreerd: 26-11-01

grand national

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 12:56

hoi
ik dacht vroeger altijd dat het zielig was maar zins ik op mijn huidige stal ben niet meer de eigenaresse heeft zelf ook een renpaard nu met pension en is daar al 25 mee bezig de paarden worden echt super
verzorgd maar dit moet ook wel anders kunnen ze het nooit volhouden
en dat er renpaaarden doodgaan dat gebeurt tenminste ineens!!
daarna hebben ze geen pijn meer hoor maar een dresuur of springpaard
die moet doorlopen met hoefkartol of dergelijke omdat de mensen niet weten dat hij het heeft doet meer pijn dan als jij in een keer je been breekt. wat ik wel echtste vind is dat die paarden dan nog worden verkocht als recratiepaarden want dan zullen ze wel geen poijn
hebben want ze worden niet zwaar belast!! onzin soms kan een paard gewoon beter dood zijn !! en inderdaad fick francis is echt fanatsich heb dit weekend in een ruk spitsroeden uitgelezen daarvoor favoriet het
leukste wat ik tot nu toe heb gelezen en nog een paar andere boeken van hem.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 13:21

Het is een keiharde sport. Dat is absoluut waar, de paarden die op jonge leeftijd aan dit soort dingen worden blootgesteld en daarna nog super zijn... zulke paarden vind je gewoon nergens anders. ikzelf heb een ex-racer (arabier), was niet snelgenoeg. Nou, hij kan wat mij betreft nog hard zat. En hij was super verzorgd, trapte zijn verzorgers niet weg, bleef keurig bij ze etc. hij was dan ook een 3-jarige hengst, maar hij was echt superlief, een beetje gek ja, en ik kon daar niet echt mee omgaan, maar hij is 180 graden bijgedraaid, en kei en keihard.

Ik ben zelf bij een paar races op Duindigt geweest, ik vind het zonde dat de sport zo langzaam doodbloed. Het is namelijk wel degelijk een prachtsport. Ik heb geen van de paarden zien vallen oid, was ook geen steeple, maar een gewone kortebaan race (een aantal races, met engels volbloeden en arabieren). Om zulke prestaties te kúnnen leveren moeten ze wel super getraind zijn. Natuurlijk is het naar als er paarden overlijden of gewond raken, maar dat kan al gebeuren als ze nog op stal staan... Dus wat dat betreft vind ik het bijzonder hypocriet om hier te gaan zeggen dat het geen sport is of wat dan ook. Deze paarden hebben het idd stukken beter dan het gemiddelde paard.

Het is zo makkelijk om met een vingertje te wijzen, maar doe het zelf eens béter? Dan ben je nog wel even bezig. Ik vind het echt doodzonde dat deze sport door dit soort vooroordelen kapot gaat, het is namelijk een super diervriendelijke sport. Tsja, en dat ze dan moeten presteren... dat doen ze heus niet als ze niet goed verzorgd zijn. Wat ik ervan gezien heb zijn het iig geen valse knollen etc. Gewoon goudeerlijke (en ja, wilde) beesten. Niks mis mee dus!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 13:23

Desiree schreef:
Die sport had eigenlijk gevaarlijker moeten zijn, elke ren een mensenleven of zo. Dan werd het tenminste afgeschaft....


Idd Desiree, ben ik volledig met je eens!

Salema, wat jij zegt over hoefkatrol klopt ook niet helemaal he, een paard met hoefkatrol heeft geen pijn tenzij dat de ontsteking op komt. Dus als jij een ontsteking hebt in je voet dan moet het ook maar gedaan zijn of hoe moet ik dat zien???

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 13:29

Salema, heb zelden zo'n onzin gelezen over renpaarden die geweldig worden behandeld (veel te jong moeten starten) en zielige spring en dressuurpaarden met hoefkatrol. Een paard dat kreupel is van hoefkatrol kan niet worden uitgebracht in de sport want die wordt gediskwalificeerd. En verdoven kun je ook niet, want dat werkt niet op lange termijn. Daarbij moet je vlakkebaanrennen wat hier in Nederland wordt gedaan niet verwarren met steeplechase zoals de Grand national. Inderdaad zullen ze in Nederland niet snel verongelukken, maar dat is bij de Grand national wel het geval!

De hond is de betere mens

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 13:42

Ik heb de hele race gezien op tv en ik vond het erg spannend, vooral het einde!! Ik heb het vorig jaar ook gezien en ik moet zeggen dat je het toen beter kon kijken. Dit jaar was de baan kurkdroog en keihard, dus de paarden vallen harder. Vorig jaar was de baan modderig, ze vallen dan misschien sneller, maar ook zachter! En over risico's: springen is toch net zo gevaarlijk? Als je paard de hindernis niet goed neemt en je valt kun je toch net zo goed wat breken?? Het wordt vaak té veel overdreven over hoe de paarden in de draf- en rensport behandeld worden. Het is topsport, net als dressuur, springen, eventing en ga zo maar door.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 13:45

Ik denk dat het aantal verongelukte paarden per tak van sport voor zich spreekt, en bij het springen vallen er heel wat minder dan bij een grand national. Dit is niet met elkaar te vergelijken.

De hond is de betere mens

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 18:46

[quote="wkoekoekHet wordt vaak té veel overdreven over hoe de paarden in de draf- en rensport behandeld worden. Het is topsport, net als dressuur, springen, eventing en ga zo maar door.[/quote]

Volledig met je eens. Maar je kan de Grand National dus de Steeple Races niet gaan vergelijken met de draf- en rensport, dit zijn 2 totaal verschillende dingen wat topsport betreft. Het is dus zo dat de paarden die niet meer goed genoeg zijn voor de rensport, steeple races gaan lopen.

Ik ben het wel met Laui eens dat het erg zonde is dat de rensport uitsterft, die paarden hebben het zeker niet slecht en het zijn geweldige dieren. Maar de steeple races en de Grand National mogen van mij wel verdwijnen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annash, Bolletje29, cissy, Damon26, Dartel, lauret, Niwla, SentiBot, soesie, turtlelito en 120 bezoekers