Scheren, voor-nadelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Scheren, voor-nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 12:20

Ik heb de zoekfunctie er wel op los gelaten, maar kreeg niet echt wat ik wilde..

Ik zit er over de denken om buddy te scheren van de winter.. het lijkt mij een stuk makkelijker, omdat ik dan niet nu hoef te klooien met wanneer welke deken enz...

Maargoed, ik heb nog nooit geschoren en vroeg me af wat jullie de voor en nadelen van scheren vinden..

Dag lieve mama...


Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:31

Voordelen:
-Ze zweten minder snel
-Ze zijn dus niet zo (lang) nat na het rijden

Nadelen:
-Je moet vaak dekens wisselen
Na het rijden meteen zweetdeken op
Dikke winterdeken op, als het kouder wordt misschien wel 2
-Oppassen dat ze dus geen kou vatten

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:42

Ja zoals Samo ook zegt
Ik scheer Ninla ook elke winter

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:00

Ik heb marquez vorig jaar voor het eerst geschoren. het beviel erg goed. Ik probeerde eerst zijn wintervacht te beperken door optijd de deken erop te doen. Maar dat hielp niet. hij kreeg net zo'n dikke wintervacht als anders.
Ik laat hem nu zo lang mogelijk zonder deken staan. totdat hij echt goed dik in de wintervacht zit, en dan scheer ik hem en gooi er een winterdeken op. Als het echt heel koud wordt (hard vriezen, hagel en sneeuw) dan doe ik er twee winterdekens op.

Toen hij niet geschoren was duurde het gewoon drie uur voordat hij droog was en daar worden ze niet gezonder op

Scheren opzich is niet zo heel moeilijk. Ik doe het ook zelf. Je moet het alleen een keer hebben gezien en een paar keer geoefend hebben voordat je een paard echt netjes kan scheren. Als je iemand kent die paarden of koeien scheert dan kun je mischien eens een dag meelopen om te oefenen.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 14:15

ik heb wel iemand die zou kunnen scheren dus dat is het probleem niet Lachen ik zag menzelf nog niet met een scheerapparaat in de weer gaan Knipoog

Dag lieve mama...


minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:24

Pim is ook geschoren geweest, maar het grootste nadeel vond ik dat we toen het ECHT koud werd met uitrijdeken moesten gaan rijden, omdat hij het in de buitenbak gewoon echt koud had. En met die deken erop kan je rijden met een zweepje wel vergeten...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 15:43

Scheren, waarom?? Aan je avatar te zien heb je een fjord. Je moet steeds maar weer opletten dat ie geen kou vat...... Waarom laat je m geen wintervacht krijgen?
Mijn mening erover.... (zo website-tje in elkaar geflanst, dan hoef ik mezelf niet steeds te herhalen Haha! )

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 15:54

ik heb het niet zo voor scheren,toch niet als je je paard hoofdzakelijk gebruikt voor recreatie,zoals ik. ik geloof dat ze er alleen maar teerder van kunnen worden,vatbaarder voor ziektes etc.
Deze winter blijven mn twee paarden voor het eerst sinds 9 jaar het land op in de winter(waar ik heel blij om ben *LOL* )
en ik denk er niet aan om ze te scheren,zelfs geen winterdek,lekker in hun haar laten zitten en lang uitstappen na het rijden,eventueel een beetje wachten om weer de baan op te gaan,dat zal het moeten doen Schijnheilig

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 18:44

voordelen:
-ziet er vaak mooier uit
- pony word minder gauw nat en vat dus ook minder snel kou

nadelen
- als je eenmaal een keer geschoren hebt dan zal je het elk jaar moeten doen.
- uitrijdekentje, staldeken enz.

GingerMorgan

Berichten: 275
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 18:47

Waarom de vacht van een paard eraf scheren en vervolgens de vacht van een schaap erop leggen?

Dit komt van de site van http://www.paardnatuurlijk.nl
Misschien kan je daar eens gaan kijken OK dan!

Toos ponyloos

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 23:28

We weten je mening ondertussen wel GingerMorgan (en Jantine2).... misschien moet je eens bij je nagaan hoe het voor een paard voelt om in een natte vacht op stal kou te staan vatten, alleen omdat dat zogenaamd "natuurlijk" is...

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 23:31

Ik begin altijd al vroeg met een dunne deken. Ik heb nog nooit een paard hoeven scheren.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn


Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 23:34

Mijn sportpaard zweet namelijk wel met werken. Ik doe niet alleen aan buitenritjes aan een lange teugel...

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 23:36

Jantine2 schreef:


Tja, je kan natuurlijk ook je paard zeiknat van het zweet in de vriekou zetten...

Het verhaal over bandagen op je site is onzin, lees het nog maar eens na....

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 23:37

Hoe natuurlijker hoe beter he! Ziek worden is tenslotte ook natuurlijk!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 23:39

Koortje schreef:
Hoe natuurlijker hoe beter he! Ziek worden is tenslotte ook natuurlijk!


O ja, en als je paard ziek wordt moet je ook de natuur z'n gang laten gaan en dus geen DA laten komen?! (sorry voor het off-topic gaan... Bloos )

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 23:44


Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 00:03

Ja, daar is ie dan weer, het scheerdilemma Haha! met de bijbehorende voor- en tegenstanders Knipoog Ik ben voor en tegen (da's apart, maar het kan toch!)

Ieder jaar twijfel ik weer, omdat ik geen fan van scheren ben. Waarom: je haalt er toch iets af wat er wel op hoort...het groeit tenslotte niet voor niks aan.

Maar ja, dan heb je het zweten door fanatiek rijden. Doen paarden ook in het wild als ze op de vlucht moeten slaan en vervolgens kilometers moeten rennen.

1 verschil alleen: Onze paarden gaan meestal op stal na het rijden. En in 95% van de stallen tocht het min of meer. En daar zit een van mijn redenen om te scheren.

Ik scheer omdat:
1. Het handiger is. Je hebt je paard zo weer droog, en vervolgens kan ook de deken gelijk weer op.
2. Het scheelt bij mij veel tijd. Ik heb het over 1.5 uur. Mijn paard doet aan 'nazweten'. Je kan hem dan niet op stalzetten zonder deken want dan vat ie kou. Met deken kan ook niet want dan heeft ie het veel te warm, ook niet gezond. En bovendien niet conformtabel voor het paard.
2. Minder risico op verkoudheid omdat hij na het rijden toch op stal gaat waar het altijd in meer of mindere mate tocht. Hij is dan droog, heeft een deken op, klaar.
3. Ik merk dat mijn paard last heeft van zijn vacht. En dan heb ik het over het rijden. Hij kan zijn hitte niet kwijt en ik merk dat hij er ongelooflijk sjagerijnig van wordt.


Ik zou niet scheren om de volgende redenen:
1. Het is mooier
2. Ik heb geen zin om uit te stappen
3. Wedstrijden (juryleden die puntaftrek geven omdat een paard een wintervacht heeft....schaam je diep)

Lang verhaal, hoop dat je er wat aan hebt. Probeer het gewoon eens, als het niet bevalt, laat je volgend jaar achterwege. Maar denk er goed over of het echt nodig is. Eraf is eraf.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 00:08

Mijn paard wordt geschoren omdat ze soms 6 uur na het rijden nog nat is. Ik trek dat niet na een dag werken en de nodige tijd in de file, om dan iedere dag tot ver na middernacht op stal rond te moeten hangen tot ze droog is en haar deken opkan.

Ik zie hier WEER de nodige citaten van www.paardnatuurlijk.nl langskomen, en wil iedereen die ervan overtuigd is dat dit de beste manier is even op het volgende wijzen.

Als je paard dik in het haar zit gaat hij zweten in de winter.
De auteur van de artikelen op bovengenoemde site zegt dat je een paard zonder problemen nat weer de wei op kan doen.
Wat doet een paard op de wei? Hij beweegt. Hij doet een stapje hier, en een stapje daar, terwijl hij loopt te grazen. Hij stapt zich als het ware zelf droog.
Een paard dat met wintervacht nat op stal komt te staan heeft deze mogelijkheid niet. Die krijgt het koud omdat hij niet kan bewegen, omdat hij het niet warm kan houden. Gevolg: ziek paard.

In theorie is het wel plausibel wat deze meneer verteld. Maar in de praktijk helaas voor de meesten niet haalbaar.

Je suis Charlie.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 00:18

Cassidy schreef:
Wat doet een paard op de wei? Hij beweegt. Hij doet een stapje hier, en een stapje daar, terwijl hij loopt te grazen. Hij stapt zich als het ware zelf droog.
Een paard dat met wintervacht nat op stal komt te staan heeft deze mogelijkheid niet. Die krijgt het koud omdat hij niet kan bewegen, omdat hij het niet warm kan houden. Gevolg: ziek paard.


Precies...en op de wei tocht het niet. Daar waait het wel, maar dat is heel wat anders dan tocht.

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 00:23

mijn paarden staan dan ook niet op stal in de winter enkeld s'avond en s'avonds rijd ik niet.


Ik doe mijn paarden wel een deken op wanneer het regent en wanneer het echt koud word (lees rond de 5 graden).
De eens is een echte kou kleun en de ander is een wolle teddy beer die dol is op de kou.

Ook ik zit te tobben over scheeren maar ik weet het nog niet ik rijd gen wedstrijd en helemaal nat rij ik ze ook niet(nog niet).

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 00:27

nano schreef:
Ook ik zit te tobben over scheeren maar ik weet het nog niet ik rijd geen wedstrijd en helemaal nat rij ik ze ook niet(nog niet).


Als je ze (nog) niet nat rijdt en geen wedstrijden rijdt, dan heeft scheren voor jou ook geen enkele functie, niet doen dus Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 00:38

nano schreef:
mijn paarden staan dan ook niet op stal in de winter enkeld s'avond en s'avonds rijd ik niet.


Op het moment dat je ze 's avonds binnenzet, maakt je paard een minder dikke wintervacht aan dan dat hij dag en nacht buiten zou staan. Dus op het moment dat het overdag ook erg koud is, heeft hij minder vacht dan een paard dat 24 uur per dag buiten staat.

Je suis Charlie.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 10:34

pfff ik wordt een beetje moe van mensen als jantina2 ...
ik heb een fjord ja, maar ik rijd er fanatiek mee, we gaan starten einde van dit jaar, en ik hoef geen bolletje wol waar ik super lang mee moet droog stappen.. Is voor hem ook niet lekker, en ik ga niet mijn training aanpassen om hem maar een bolletje wol te laten zijn...
Daarnaast staat buddy in de winter op stal, en als het land niet te nat is overdag buiten. Lijkt me prettig voor hem als hij snel droog is als ie op stal staat..
Ik vraag hier gewoon om de voor en nadelen van scheren, ik hoef niet overtuigd te worden om bud een wintervacht te laten krijgen.. ik ben 22, oud en wijs genoeg om mezelf te kunnen overtuigen als ik dat zou willen Knipoog

Buddy gaat nu s'avonds naar binnen, en overdag met regen en wind krijgt ie nu gewoon zijn ongvoerde regen deken op..

liever wil ik natuurlijk niet scheren, dus ik ga het eerst zo proberen..

Dag lieve mama...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Grassh0pper en 153 bezoekers