Wat heeft dit paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Wat heeft dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 12:26

Ik zit met iets waar ik maar niet uitkom.
Het paard van een vriendin van mij zit iets niet goed mee.
Ik zal het proberen zo goed mogelijk te omschrijven, in de hoop dat iemand enig idee heeft, waardoor mijn vriendin gaat inzien dat er naar het paard gekeken moet worden.

Het paard is 4 jaar oud, rond de 1,75m en lang, slungelig en niet dikker te krijgen. Samen zijn ze pas begonnen met wedstrijdjes in de B.
Ik geef haar al een poosje nu en dan les, en de laatste 2 weken was dat 3 keer in de week. Het paard kan lekker lopen, en gaat ook goed vooruit.

Toch elke keer als ze klaar is met rijden en ze zet hem even stil, zet hij bij het wegstappen voor een korte stap, en achter bij het optrekken van zijn been, kiept ze bijna voorover. Daarna is het goed en stapt ze zo weg. Toch zie ik helemaal niks aan de benen, waar het fout moet zitten dat ze dit doet.
Nu gisteren na de proef en het uitstappen was ze even afgestapt en na 10 minuten wilde ze opstappen om naar huis te stappen. Ze moest hem van mij tijdens het opstappen 4 kant zetten, want ik zag het al aankomen, dat hij zijn evenwicht zou verliezen. (zij zelf heeft het echt niet in de gaten)
Eenmaal erop zette het paard alle 4 zijn benen onder zijn lijf en maakte de aanstalte om te gaan liggen. Zo deed hij het dus bij de vorige wedstrijd op dit terrein ook.
Ik zeg steeds al, dit is niet goed hoor, en zij denkt dat het moeheid is.

Heeft iemand hier dit ooit meegemaakt, of enig idee wat dit kan zijn?


ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:33

Knie op slot ?? Is het iedere keer hetzelfde been of iedere keer het eerste achterbeen wat hij wegzet ?

~Turbohoof Solutions ~

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 12:43

Nee knie op slot is het niet.
Het hoort bij elkaar, het wegstappen en het proberen te gaan liggen. Het zijn dus geen 2 aparte dingen.
Het heeft ook verder niks te doen met een bepaald been, zover ik het nu zie.
Dat de ruiter zelf denkt aan vermoeidheid kan ik wel inkomen, omdat het er zo ook uitziet, maar ik ben er van overtuigd dat het dat echt niet is. Er zit weldegelijk iets niet goed.
Laatst bijgewerkt door holly op 13-09-04 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:48

Ik denk het eerste aan een rugprobleem. Zit het zadel goed? Is het paard al lang in haar bezit? Is hij, indien pas aangekocht, rondom op de foto geweest?

Je suis Charlie.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:48

Kan het een balansprobleem zijn? Dan kan het zijn dat het paard wegstapt om zichzelf te corrigeren en zo zijn balans te houden. Het liggen kan ook te maken hebben met angst/onzekerheid, kan je dit rijmen bij dit paard?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:49

Volgens mij ken(de) ik een paard dat ook zoiets had, ik zal vanavond eens aan mijn instructrice vragen wat die precies had. Hij had het met uit de stal komen, na het rijden, en ook wel eens tijdens het rijden met bijv. achterwaarts gaan, dan leek het ook net of hij ging liggen...
Ik vraag het vanavond gelijk even voor je

~Turbohoof Solutions ~

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 12:59

Cassidy schreef:
Ik denk het eerste aan een rugprobleem. Zit het zadel goed? Is het paard al lang in haar bezit? Is hij, indien pas aangekocht, rondom op de foto geweest?


Het paard is nu 4 en ze heeft haar met 2,5 gekocht. Met 3 pas in gaan rijden, en op die manier rijd ze eigenlijk nu nog. Te lief, dus aan de training kan het niet liggen.
Het zadel is goed, is na het inrijden bij dit paard aangeschaft.
Ze is niet op de foto geweest.
Een rugprobleem zou het kunnen zijn, maar zelf denk ik eigenlijk dat het iets te maken heeft met het dun zijn, en niet dikker kunnen krijgen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 13:01

Appie schreef:
Kan het een balansprobleem zijn? Dan kan het zijn dat het paard wegstapt om zichzelf te corrigeren en zo zijn balans te houden. Het liggen kan ook te maken hebben met angst/onzekerheid, kan je dit rijmen bij dit paard?


Zo ziet het er wel uit, als balans probleem, maar dat is het niet.
Angst/onzekerheid kan ik niet rijmen met dit paard. Ze is vrij cool.

teardropje
Berichten: 438
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: alken limburg, belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:03

meestal is dit een rugprobleem, kan te maken hebben met het te jong beleren van het paard,heb er ook zo eentje gekend, de ruiter was vrij zwaar en er werd te veel op jonge leeftijd van het paard gevraagd, ook dit paard deed hetzelfde als wat jij beschrijft, na een poos ging hij zelfs echt door de benen bvb bij het opstappen
het beestje bleek een zeer ernstig rugprobleem te hebben

Laika, onze superlieve aanwinst

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 13:03

Dandy schreef:
Volgens mij ken(de) ik een paard dat ook zoiets had, ik zal vanavond eens aan mijn instructrice vragen wat die precies had. Hij had het met uit de stal komen, na het rijden, en ook wel eens tijdens het rijden met bijv. achterwaarts gaan, dan leek het ook net of hij ging liggen...
Ik vraag het vanavond gelijk even voor je


Sorry ik krijg niet alles in 1 berichtje gequote Bloos

Zij staat niet op stal, maar heeft een wei met uitloopstal. Tijdens het rijden is er niks te zien, het is echt puur na het even stil hebben gestaan, na het rijden.
Het lijkt ook niet of ze wil gaan liggen, als je haar niet aanlaat stappen, dan gaat ze ook echt liggen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:09

o, nee, dan is het toch niet hetzelfde. Bij dit paard leek het meer of hij echt de kluts kwijt was een daardoor omviel...

~Turbohoof Solutions ~

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 13:12

teardropje schreef:
meestal is dit een rugprobleem, kan te maken hebben met het te jong beleren van het paard,heb er ook zo eentje gekend, de ruiter was vrij zwaar en er werd te veel op jonge leeftijd van het paard gevraagd, ook dit paard deed hetzelfde als wat jij beschrijft, na een poos ging hij zelfs echt door de benen bvb bij het opstappen
het beestje bleek een zeer ernstig rugprobleem te hebben


Er zijn niet veel mensen die zo rustig de tijd nemen als zij doet. Wat zij nu vraagt van hem als 4 jarige doen vele van een 3 jarige. Gewoon recht toe recht aan en wat simpele figuurtjes.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:19

ik zou een bloedonderzoek laten doen, kijken of er tekorten zijn (en of er misschien ergens een probleem is). Mest op wormen laten controleren.

Ik kan niet opmaken uit je verhaal wat er allemaal is geprobeerd om het paard dikker en steviger te krijgen.

Je suis Charlie.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:27

holly schreef:
Het paard is 4 jaar oud, rond de 1,75m en lang, slungelig en niet dikker te krijgen. Samen zijn ze pas begonnen met wedstrijdjes in de B.
Toch elke keer als ze klaar is met rijden en ze zet hem even stil, zet hij bij het wegstappen voor een korte stap, en achter bij het optrekken van zijn been, kiept ze bijna voorover. Daarna is het goed en stapt ze zo weg. Toch zie ik helemaal niks aan de benen, waar het fout moet zitten dat ze dit doet.


Groot slap mager paard, dat aan het werk staat...
Dat kan niet goedgaan...

Om het dier wat steviger te krijgen is het een tip om een tijdje merriebrok te voeren, daar worden ze wat steviger van.
Doe heel rustig aan, het gebrek aan spierkracht en balans heeft alles te maken met de grootte en de ontwikkeling; dit soort paarden mag je eignelijk pas op hun 6de, 7de aan het werk gaan zetten, die hele groten hebben gewoon meer tijd nodig om sterk te worden.

Je kan roepen wat je wilt, over 3 jaar is dit probleem voorbij. Of het dier is inmiddels stukgereden, iets waarvoor ik zou vrezen als er dagelijks om gereden werd in de bak. Dit paard tot zijn 6de echt alleen maar voor recht-toe, recht-aan werk gebruiken, geen dressuur, geen springen, geen kleine voltes, geen tempo-wisselingen...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:36

holly schreef:
Zo ziet het er wel uit, als balans probleem, maar dat is het niet.
Angst/onzekerheid kan ik niet rijmen met dit paard. Ze is vrij cool.


Dan ga ik toch met het verhaal van Dees mee. Vooral omdat je schrijft dat dit probleem alleen optreedt na het rijden. Volgens mij dan toch een duidelijk teken dat het paard dit werk nog niet aankan.

Jacqui

Berichten: 57
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 15:00

Zakt het paard tijdens het rijden ook wel eens door zijn achterbenen? Ik heb vroeger ook een paard gehad wat niet dik te krijgen was en ook zo reageerde als het moe werd, later zakte ze al in elkaar als ik alleen maar aan het borstelen was. Ze was pas 4 jaar en bleek kruisverlamming te hebben, waardoor ze langzaamaan verlamd raakte. Het advies van de veearts was toen om haar een jaar de wei in te doen en tot rust te laten komen. Helaas was het voor mijn paard al te laat. Ze moet het in ieder geval laten bekijken door een veearts, lijkt mij.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 15:05

Het heeft niks te maken met het werk niet aankunnen. Als dat zo zou zijn, had ik daar wel over gepraat.

Je moet je voorstellen dat er een enorme tuttebel bovenop zit, ik roep regelmatig, hallo het is geen zacht ei.
Daarbij word dit paard niet elke dag gereden, en ook niet altijd in de bak, ze zijn samen regelmatig in de bossen te vinden. Dit is voor de verandering eens een stel wat niet morgen al in de Z wil zitten, maar gewoon plezier heeft aan elkaar.

Wat er aan dikmaken allemaal is geprobeerd, uhm meer brok, ander brok, maismeel, slobbertje, extra hooi, gras enz, je kunt het zo gek niet opnoemen, maar het helpt allemaal niks. zo is ze gekocht en zo ziet ze er nog steeds uit.

Als ik heel eerlijk ben denk ik zelf in de richting van de binnenkant van het paard. Iets met de botten of in die geest.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 15:25

Dees schreef:
Groot slap mager paard, dat aan het werk staat...
Dat kan niet goedgaan...

Om het dier wat steviger te krijgen is het een tip om een tijdje merriebrok te voeren, daar worden ze wat steviger van.
Doe heel rustig aan, het gebrek aan spierkracht en balans heeft alles te maken met de grootte en de ontwikkeling; dit soort paarden mag je eignelijk pas op hun 6de, 7de aan het werk gaan zetten, die hele groten hebben gewoon meer tijd nodig om sterk te worden.

Je kan roepen wat je wilt, over 3 jaar is dit probleem voorbij. Of het dier is inmiddels stukgereden, iets waarvoor ik zou vrezen als er dagelijks om gereden werd in de bak. Dit paard tot zijn 6de echt alleen maar voor recht-toe, recht-aan werk gebruiken, geen dressuur, geen springen, geen kleine voltes, geen tempo-wisselingen...


Een 4 jarige, nu al 1.75 en waarschijnlijk nog volop in de groei.
Helaas, alles wat er in de hoogte bijkomt, komt niet in de breedte.

Ik zou idd even na laten kijken of het beestje geen bloedarmoede heeft, door haar snelle groei en eventueel haar gebit na laten kijken.

En voor de rest, ga ik volledig met Dees mee.
Dit soort grote slappe kasten, heeft feitelijk 2 jaar extra nodig voor je er echt iets mee kan doen.
Lichamelijk is het nog een dwijl, maar het lijkt erop dat het ook tussen de oren iets te hard gaat en ze dit nog niet kan verwerken.
Als ze verder gezond blijkt, zou ik het zadel nog een jaartje opruimen en mevrouw nog lekker een poosje uit spelen sturen.

Mi_Amore

Berichten: 14819
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 17:48

hey,

een jong paard durft wel al eens problemen met zijn/haar evenwicht hebben, maar zoals jij het omschrijft zou het ook aan de rug kunnen liggen misschien? De druk die wat groot word en dan samen met zijn balans het gevoel om te willen gaan liggen vergroot? En anders is het beestje het echt nog niet gewoon om zo hard en lang te werken! Maar nu ik er zo over nadenk... zou er dan nix met het bloed zijn? Er zijn zo veeeeeeeel verklaringen ! Laat er dan toch een DA naar kijken als het echt serieus is ! Het kan echt aan zoveel liggen....

Alvast suc6!

groetjes chipieke

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 20:46

Holly, ik heb zo'n groot paard. En dat paard had het probleem dat jij beschrijft toen ze drie jaar oud was. Daarbij zakte ze ook nog door de achterhand. Zw was gewoon veel en veel te slap. Haar knieen achter konden het niet aan, haar banden voor konden het niet aan. Het is in de loop van de tijd minder geworden en uiteindelijk opgehouden. Ik heb haar eerst nog een half jaar in de wei gezet en goed bijgevoerd, daarnaast MaxH gegeven. Vervolgens op advies veel rechte lijnen gereden gewoon buiten om haar sterker te maken. En ongelofelijk veel overgangen. Inmiddels loopt ze gewoon in de sport, maar ze heeft tot haar 6e jaar nodig gehad om sterk te worden.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 21:10

Ik weet dat jullie het allemaal goed bedoelen, maar het zit hem echt niet in jong zijn en nog groeien enz. Was het dat maar, dan is het probleem zo opgelost of tenminste, dan weet je wat te doen.
Het is echt iets wat ergens anders vandaan komt.
Er zijn 4 punten die niet helemaal zijn zoals ze moeten, en misschien heeft het met elkaar te maken.
1) wat ik hier uitleg, 2) het niet dikker kunnen krijgen, 3) altijd maar sloom zijn.
Zoals ik al zei denk ik dat er van binnen iets niet goed zit, en niet van buiten.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:12

Tja dan kan ik maar een ding bedenken: helemaal na laten kijken Lachen
Door een deskundige dus.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 21:14

Dat is idd iets wat ik zou doen ja, maar zij niet.
Zij denkt dat het vermoeidheid is, dus wil ik graag wat meer punten op tafel leggen, waardoor ze toch gaat nadenken over een onderzoek.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 22:21

Een bloedonderzoek is zo gedaan. Mestonderzoek is ook niet zo'n grote ingreep. En het hart laten beluisteren kun je ook zo laten doen. Longen dito.

Dit paard moet gewoon door de molen...(en dan bedoel ik niet die van de slager Lips are sealed)

Je suis Charlie.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 22:46

het enige wat hier niet staat is, wat het paard voor energie krijgt. Het is al behoorlijk veel nodig (groot en dweil) en ze wordt niet dik.

Ze is aan onderhoudsbrok naast de wei in dit jaargetijde zeker 4 kilo per dag nodig als ze wil groeien. En als ze werkt mag ze zeker 1 tot 2 kilo erbij. Ruwvoer moet ze altijd over kunnen beschikken.

Weet je zeker Holly, dat ze genoeg aan energie binnen krijgt? Daar valt of staat het hele paard mee. Uiteraard zit in brok ook de nodige vitamines en mineralen.

Wat ze ook nog eens zou kunnen proberen is een supplement voor spieropbouw, maar een bloedonderzoek is zeker eerst aan te raden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: leonie87, Room_Soesje, Rubio en 29 bezoekers