regendeken of winterdeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

regendeken of winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 23:11

ik had een vraag welke deken moet ik op doen ik heb een regendeken met fleece erin!!en een winterdeken waterdicht niet zo overdreven dik,,,nou wee tik niet wlke deken ik dadelijk op moet doen!!ik vind dat mijn paard al in de haren komt namelijk,,,hebben jullie al een deken op??of wanneer kan ik de deken op doen?? Schijnheilig


Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 23:14

Mijn ervaring is dat het in de herfst en lente meer regent dan in de winter zelf.. Ik zal dan nu kiezen voor de regendeken met fleece.. en als het kouder word die iets dikkere deken..

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 23:26

ja maar die fleeece deken lijkt me nog zo warm nou voor overdag!!dan gaat ze zweten denk ik,,,kan een zomerdek ook?

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 23:40

een zomerdeken is toch ook waterdicht!!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 01:41

...... geen commentaar.........
voor mijn mening over dekens: klik hier
Noot: je hoeft het niet te lezen!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 08:18

Heb dezelfde mening als Jantine2, alleen ik rijd wedstrijden en heb dus een glad paard nodig. Syta is ook de enige die een deken op krijgt, de rest zeker niet!
Op dit moment ligt er een 200 grams waterdichte deken op.

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 08:24

ik zou de regen deken doen, die is ongevoerd dat is dan altijd nog minder warm dan een gevorde winterdeken (de naam zegt het al WINTERDEKEN hij is dus voor in de winter en is dus lekker warm)

momenteel paardloos

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 08:37

Mijn paard heeft ook nog geen deken op, als het kouder wordt begin ik er eerst s nachts mee. Dat kun je natuurlijk ook doen, de regendeken s nachts en overdag geen deken, totdat het kouder wordt, dan laat je hem overdag ook op..

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:20

Jantine2 schreef:
...... geen commentaar.........
voor mijn mening over dekens: klik hier
Noot: je hoeft het niet te lezen!


Opzich hang ik jouw mening aan, maar mijn merrie kan ik niet zonder deken zetten in de winter, want die maakt zelf niet genoeg vacht aan. Ik heb haar 1 winter zonder deken laten staan en ze was alleen maar mager en stond te rillen van de kou. Daar houdt voor mij het dicht bij de natuur staan gevoel wel op. Uiteraard krijgt onze fjordie geen deken, die kan dat zelf wel kweken.

Er zijn veel paarden die het simpelweg niet nodig hebben, maar sommige paarden kunnen niet zonder, helaas...

Odessa & Assedo

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:42

kijk anders even in het deken topic hier Knipoog

Dag lieve mama...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:39

Odess schreef:
Opzich hang ik jouw mening aan, maar mijn merrie kan ik niet zonder deken zetten in de winter, want die maakt zelf niet genoeg vacht aan. Ik heb haar 1 winter zonder deken laten staan en ze was alleen maar mager en stond te rillen van de kou. Daar houdt voor mij het dicht bij de natuur staan gevoel wel op. Uiteraard krijgt onze fjordie geen deken, die kan dat zelf wel kweken.

Er zijn veel paarden die het simpelweg niet nodig hebben, maar sommige paarden kunnen niet zonder, helaas...

Er staat ook iets bij over dat medische noodzaak wat anders is. Mijn paardje zijn vacht laat vreselijk los, dor antibiotica, ja die ga ik nu ook niet in de stromende regen zetten.... Mijn verhaal gaat over gezonde, niets mankerende paardjes.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 14:01

ik doe dan denk ik zolang de zomerdeken op,want mijn paard begint te hoesten met zo'n weer,,enmaakt al vacht aan..

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:07

mijn paard is een koukleum Tong uitsteken (heb ik er wel zelf van gemaakt) maar als het hard vriest, dus dikke 5 graden onder nul heeft mijne 950 gram op met een dikke fleece deken erbij.

Nu heeft ie gewoon een zomerdekentje op.

Emaartje, je moet een ademende regendeken kopen (zonder voering) hieronder gaat ie niet zweten bij www.piafferuitersport.nl verkopen ze deze

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 14:09

is een zomerdeken dan niets???

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:10

Emaartje schreef:
is een zomerdeken dan niets???


als ie er mee op de wei staat, hoort zo'n deken waterdicht te zijn


Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 14:11

is wel waterdicht stond erbij is van harry horse!!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:12

als ie waterdicht is is het geen probleem..
maar tis overdag best nog wel warm..

Dag lieve mama...

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:22

Waterkippie schreef:
als ie waterdicht is is het geen probleem..
maar tis overdag best nog wel warm..


ik doe mijne ook alleen snachts de deken op Lachen

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 14:30

nou ik moet het op of af doen,want de mijne staat op een pensionstalling en daar kunnen ze niet op en af doen.dus het is wel moeilijk wat ik doen moet,,want ze hoest nou wel van dit weer..

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:37

Emaartje schreef:
nou ik moet het op of af doen,want de mijne staat op een pensionstalling en daar kunnen ze niet op en af doen.dus het is wel moeilijk wat ik doen moet,,want ze hoest nou wel van dit weer..


nu word het weer weer slechter, dus je kan hem gewoon oplaten, en als je een ademende deken hebt heeft ie het er sowieso nooit te warm onder Lachen

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 22:42

ik had het met de instructice overlegd en zei dat het nog te warm is voor de regendeken ongevoerd op stal,is bang dat die dan gaat zweten!!maar dat kan dus niet??

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 22:44

ik denk dat je intrsuctrice dat beter kan zeggen dan wij Knipoog

zij heeft je paard nog gezien vandaag...en ze kan het beste inschatten dan of ze wel of geen deken nodig heeft Lachen

Dag lieve mama...

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 22:47

nou ben ik het niet mee eens,,ik hoorde dat het moet kunnen een regendeken,de homeopaat zegt dat het wel weer kan het is wel moeilijk zo,,,want er zijnner zoveel al met een deken

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 22:59

en wat is beter een gevoerde regendeken aanschaffen of ongevoerd

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 23:50

site van jantine2 quote: De belangrijkste en kougevoeligste gedeeltes blijven JUIST onbedekt. Zoals de hals waar de luchtpijp inzit (verkoudheid, keelontsteking) en de buik (ingewanden!! en spijsverteringskanalen!! longen!!). De deken hangs lost, zodat de buik vrijwel onbedekt blijft. Wind en kou hebben vrij spel.

Ik heb juist altijd geleerd dat het gevoeligste deel van een paard de lendenen zijn. en deze zitten juist onder het deken. een deken zorgt ervoor dat een paard op die plekken geen wintervacht krijgt. dit zodat het paard wanneer het zweet ook weer sneller opdroogd. en dus minder snel kou kan vatten.
En op de plekken zoals de hals komt toch wel een wintervacht. tenminste daar is de vacht van mijn paard elk jaar dikker dan op de rest van zijn lichaam.

Verder heb ik bij mijn paard er nu een ongevoerde regendeken op liggen, en zodra het kouder wordt krijgt ze een 300 grams winterdeken op.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fleuribelle, xDaylight en 86 bezoekers