Koopcontract aankoop paard, hoe? wie helpt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Koopcontract aankoop paard, hoe? wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 09:12

Omdat ik binnenkort (snel hopelijk) een paardje wil kopen, en ik alleen een paard met koopcontract koop heb ik een opzetje gemaakt voor het geval dat de verkoper geen koopcontract heeft en hier wel mee accoord wil gaan.
Wat denken jullie? Moet er nog iets bij of moet er juist iets uit. Of weet iemand misschien waar ik andere voorbeelden hiervan kan vinden? Of heb je tips voor me?

Hier komt ie:
KOOPOVEREENKOMST


KOOPOVEREENKOMST


Tegelen, … oktober 2004


Verkoper: [Naam stal]
[Eigenaar]
[Adres] [postcode+woonplaats]
[Telefoonnummer]

Koper: [naam koper]
[adres]
[Postcode + Woonplaats]
[telefoonnummer]


Betreft: [Naam paard]
[Leeftijd ..]
[Ras]
[Schofthoogte]
[Kleur]
[Aftekeningen]
[Registratienummer]

Verkoper verklaart tot [verkoopdatum] de wettige eigenaar te zijn van [naam paard], registratienummer [nummer] en het recht heeft [naam paard] registratienummer [nummer] te verkopen

Verkoper verklaart hierbij dat de koper per [verkoopdatum] de nieuwe eigenaar is van [naam paard] registratienummer [nummer] na het overhandigen van het samen overeengekomen bedrag van [koopbedrag]. Tevens verklaart verkoper hierbij dat [naam paard] registratienummer [nummer] gezond is en geen verdere, verborgen gebreken heeft. Verkoper geeft bij deze ook alle officiele papieren aan handen van de verkoper en verklaart hierbij de verkoper als nieuwe eigenaar van [naam paard] registratie nummer [nummer].

Koper heeft recht op een proeftijd van [aantal] weken. Tijdens deze proeftijd is het toegestaan [naam paard], registratienummer [nummer], door verkoper te laten keuren door zijn/haar dierenarts. Komt [naam paard], registratie nummer [nummer], niet door de keuring komen of als het niet klikt tussen verkoper en [naam paard] heeft de verkoper recht op 100% geld terug garantie.

Beide partijen verklaren hierbij overeengekomen te zijn met bovenstaande voorwaarden.



Handtekening Verkoper: Handtekening Koper:

Dhr/Mevr. [naam verkoper] Koper: Mevr. S. van Diepe
Datum: Datum:

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!


HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:52

Waar gaat de koper het paard voor gebruiken? Een paard waar Grand Prix niveau mee gereden gaat worden komt misschien niet door dezelfde keuring als een recreatie paard. Er staat 'niet door de keuring komen', maar wat bedoel je daar mee (specificeer! Bv wel 2-tjes, geen 3-tjes). Is de keuring klinisch en röntgenologisch of alleen klinisch?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 10:35

O ja dat had ik er nog niet bij staan iig. Het wordt klinisch en wordt als recreatiepaard gebruikt Knipoog

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:44

Suzanne vd schreef:
Verkoper geeft bij deze ook alle officiele papieren aan handen van de verkoper en verklaart hierbij de verkoper als nieuwe eigenaar van [naam paard] registratie nummer [nummer].


Je geeft iets in handen en niet aan handen.
Het lijkt mij dat de koper de nieuwe eigenaar wordt en niet de verkoper Verward

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:46

Het laatste stukje klopt niet, het lijkt daar of de verkoper het paard mag laten keuren door zijn/haar dierenarts...

Verkoper geeft bij deze ook alle officiele papieren aan handen van de KOPER en verklaart hierbij de KOPER als nieuwe eigenaar van [naam paard] registratie nummer [nummer].

En ipv elke keer de naam van het paard en het reg.nr. op te noemen, kun je zeggen "bovenstaand paard" of "betreffend paard"

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 10:48

Dat is idd ook goede gewoon betreffend paard gebruiken, dat dacht ik eigenlijk wel, anders komt het paard 10 tallen keren voor Haha!. En IN handen. Ja dat zijn die kleine dingen he [taalfouten Haha!]

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:49

Ook bij het stukje "als het niet klikt" heb je verkoper en koper door elkaar gehaald Haha!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:49

chipnummer is misschien beter als registratienummer Knipoog

en wat de keuring betrefd mag je wel iets specefieker zijn , weet je overigens zeker dat je alleen klinisch keurt?
want je hebt geen poot om op te staan,zelfs niet met dit contract, als het paard later spat oid blijkt te hebben
dat is een verborgen gebrek idd, maar doordat jij niet rontchenologisch hebt gekeurd, ben jij dus wat dat betrefd nalatig geweest en dan zegt zo'n contract ook niets !

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:53

Dit koopcontract heeft alleen betrekking op jou, maar ik zou er ook wat inzetten voor de verkoper. Dat de verkoper bijv ten alle tijde mag komen kijken hoe zijn paard het heeft en dat hij ook recht heeft om het paard terug te nemen als hij vind dat het niet goed heeft enzo. Ook moet je erin zetten dat gemaakte kosten in de proefperiode niet te verhalen zijn op de verkoper. En hoe doe je dat met de kosten van de keuring als deze afgekeurd is?

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 10:59

Ik wil dat nog bespreken met de kosten als het paard is afgekeurd misschien dat de verkoper dat niet wil betalen als het paard is afgekeurd. Dat weet ik nog niet. Maar het lijkt me ook goed om er idd iets in te zetten wat betrekking heeft tot de verkoper dat is een goeie Knipoog

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 11:01

crossmonster schreef:
chipnummer is misschien beter als registratienummer Knipoog

en wat de keuring betrefd mag je wel iets specefieker zijn , weet je overigens zeker dat je alleen klinisch keurt?
want je hebt geen poot om op te staan,zelfs niet met dit contract, als het paard later spat oid blijkt te hebben
dat is een verborgen gebrek idd, maar doordat jij niet rontchenologisch hebt gekeurd, ben jij dus wat dat betrefd nalatig geweest en dan zegt zo'n contract ook niets !


Ja ik wil hem alleen klinisch laten keuren, met verborgen gebreken bedoel ik dat hij iets heeft (bijv. luchtweg problemen of zoiets dergelijks) dat al langer is dan dat ik hem koop. Gronisch bijvoorbeeld dat de verkoper evt. achter heeft gehouden maar wel verplicht is om te melden.

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 11:02

het wordt overigens een Tinker, misschien dat dit handig is om te weten Verward

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:02

Dan moet je hem toch ook rontgen laten keuren om daar op tijd achter te komen. Stel je komt daar pas na 5 jr achter??

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:12

Geld? Wanneer word er betaald? Na of voor de proeftijd? enz...

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 11:14

Ok je hebt gelijk dan is het het risico dat zou ik misschien kunnen overwegen als de verkoper er mee instemt dat als het paard afgekeurd word hij de kosten op zich neemt.

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:20

Suzanne vd schreef:
als de verkoper er mee instemt dat als het paard afgekeurd word hij de kosten op zich neemt.


Hij is gek? Ik zie weinig voordelen voor verkoper in je contract, ik bedoelde wanneer en hoeveel word er afgerekend voor het paard, een proeftijd vind ik als verkoper niks maar ja het gebeurd genoeg, maar als het dan niet klikt kan je niet verwachten van de verkoper dat ie de kosten van die proeftijd op zich neemt Scheve mond

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:23

Je hebt kans dat een proefperiode niet wordt toegestaan.

Voor het keuren zou ik dan kijken of ik het zo kan regelen: De verkoper brengt hem naar het keuringsadres: afgekeurd, weer mee naar huis met de verkoper. Goedgekeurd: paard gaat met jou mee naar huis.

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 11:28

De stallen waar ik naar toe heb ik vooraf al gekeken en contact opgenomen en die geven allemaal een proeftijd van minimaal 4 weken en ik krijg een 100% geld terug garantie

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:52

misschien kun je meer punten in een voorlopig contract laten zetten met hokjes ervoor zodat je hetgene waar de verkoper mee eens is aan kunt vinken en dan een nieuw definitief contract uit kunt werken... Dan kun je eventueel ook nog aanvullen.
Succes met de koop!

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 15:36

joyce B schreef:
misschien kun je meer punten in een voorlopig contract laten zetten met hokjes ervoor zodat je hetgene waar de verkoper mee eens is aan kunt vinken en dan een nieuw definitief contract uit kunt werken... Dan kun je eventueel ook nog aanvullen.
Succes met de koop!


Daar had ik nog niet aan gedacht, super OK dan! en dan als alles rond is er een definitief contract van maken gewoon alle opties opnemen en beide handtekeningen eronder. Daar had ik nog niet aangedacht, dank je Knipoog

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 16:17

Suzanne vd schreef:
Koper heeft recht op een proeftijd van [aantal]
weken. Tijdens deze proeftijd is het toegestaan [naam paard], registratienummer [nummer], door verkoper te laten keuren door zijn/haar dierenarts. Komt [naam paard], registratie nummer [nummer], niet door de keuring komen of als het niet klikt tussen verkoper en [naam paard] heeft de verkoper recht op 100% geld terug garantie.


Waarom pas laten keuren in de proeftijd?
Als je het dan pas laat keuren heb je tijd gehad om je aan het paard te hechten.... Mijn mening is laten keuren voor je koopt, door een eigen uitgezochte dierenarts en niet de dierenarts nemen die de verkoper je voorstelt, kan je ook niet achteraf voor verrassingen staan.

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 19:09

Ik zou het als ik jou was idd wat overzichtelijker maken. Ik heb zelf een huur/koop contract. Omdat ik mijn paard niet in 1 keer kon betalen. Hier bij staan de gegevens van de eingenaar boven aan, dan die van mij, dan alle gegevens van het paard, (mis bij jou het geslacht) + wat voor papier er bij zit.
Dan heb ik staan:

De koper heeft zich tot de volgende voorwaarden verplicht:

(Een aantal punten gaan bij mij over de betaling en heeft hier dus niks mee te maken.)

1 Het paard te verzorgen en te onderhouden in overeenstemming met een eigenaar.

2 alle onkosten voortkomende uit de verzorging en onderhoude voor de rekening zijn van de koper.

3 de koper mag gedurende de tijd (dat in mijn geval de koopsom nog niet volledig voldaan is) geen eigendomshandelingen verrichten zoals bv het castreren van de hengst (in mijn geval)

daarna komt

De koper verplicht zich tot

1 het afleveren onder bovengenoemde voorwaarde in de staat waarin het paard op dat moment verkeerd.

en de rest gaat ook over de betaling.

Hierin stel je dus ook wat meer zeker heid voor de verkoper, dat hij geen paard terug krijgt wat iets opgelopen heeft ofzo. Zo krijg je dus een contract wat voor verkoper + koper wat meer zeker heid geeft.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 00:12

Suzanne vd schreef:
De stallen waar ik naar toe heb ik vooraf al gekeken en contact opgenomen en die geven allemaal een proeftijd van minimaal 4 weken en ik krijg een 100% geld terug garantie

Weet je dat wel echt zeker?
Er wordt vaak meer gezegd dan daadwerkelijk gedaan.
Bovendien, als het handelsstallen zouden zijn, houden zij het niet vol als ze op deze manier te werk zouden gaan.

Nog een punt:
Voor wie is t risico dat er wat met t paard gebeurd, tijdens de proefperiode?

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 07:08

Citaat:
Suzanne vd schreef:
De stallen waar ik naar toe heb ik vooraf al gekeken en contact opgenomen en die geven allemaal een proeftijd van minimaal 4 weken en ik krijg een 100% geld terug garantie

In dat geval werken ze vast ook met koopcontracten!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 23:35

Vermelding van wel of geen stalgebreken?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, JornaR, lotte_dl, Nienke1979, Otti1977, Sure_lee, YandexBot en 107 bezoekers