[lo] Longeren met een tuinslang om?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

[lo] Longeren met een tuinslang om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 22:59

Even een vraagje:
vandaag was ik op wedstrijd en daar waren ze aan het longeren met een tuinslang om.
Ik zal het ff uitleggen:
het was een tuinslang met daarin iets, waar aan de uiteinde musketons waren vast gemaakt.
Ze gebruikten dit als volgt: over de schoft gelegen, naar beneden tussen de voorbenen door vast aan de bitringen.
Pony liep dus afgebogen.
Ik weet niet wat ik hiervan moet denken en weet niet of het eigen fabrikaat of gekocht is.
Heeft er iemand ervaring mee, ik ben zelf een voorstander van longeren met de pessoateugel. ( als je hem juist gebruikt)
Iemand een mening?

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 23:27

niemand? ik had het ook nog nooit gezien, 't was overigens op de manege in Assendelft.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 08:17

Ze zetten hem dus bij met een tuinslang? Zoals ik het begrijp zou het op deze manier geen kwaad kunnen. Die tuinslang is dan als bontje gebruikt.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 09:07

ja ze zetten hem idd bij, ik dacht eerst dat het touw was en vroeg of dat niet schuurde.
Toen vertelde ze dat het een tuinslang was?!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:45

Dat ken ik wel ja. Persoonlijk houd ik er niet van omdat ik het gevaarlijk vind. Als je paard struikelt oid kan het geen kant op. En het is vooral naar beneden trekken.

Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:39

hum wat raar

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 14:48

ja ben het helemaal met je eens cornelie, ik vond het er ook raar en link uit zien!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:34

Ik ken het systeem wel. Door de tuinslang loopt een touw met aan beide kanten een musketonhaak. De tuinslang hang je achter de schoft van je paard, achter de ellebogen tussen de voorbenen naar voren en maak de musketons dan vast aan beide bitringen. Er komt geen singel of iets dergelijks aan te pas. Het is een manier om je paard te leren vwnw te lopen, echt bijzetten vind ik het niet. Hij leert volgens mij niet echt na te geven op een weerstandbiedende hand/singel.

Ik heb het zelf nooit gebruikt overigens, ben bang dat een paard er op de een of andere manier met zijn benen in stapt of zo.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 14:22

Citaat:
Ik ken het systeem wel. Door de tuinslang loopt een touw met aan beide kanten een musketonhaak. De tuinslang hang je achter de schoft van je paard, achter de ellebogen tussen de voorbenen naar voren en maak de musketons dan vast aan beide bitringen. Er komt geen singel of iets dergelijks aan te pas. Het is een manier om je paard te leren vwnw te lopen, echt bijzetten vind ik het niet. Hij leert volgens mij niet echt na te geven op een weerstandbiedende hand/singel.


Klopt, meisje in kwestie longeerd haar ponies altijd zo, op aanraden van DA, vwnw is inderdaad de gedachte hier achter of althans de bedoeling.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:47

ik gebruik dan toch lever een echte longeersingel hoor.
kun je ze ook bijzetten!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:30

Vwnw vind ik het echt niet. Het is gewoon puur het dier met de kop naar beneden trekken.

sillo

Berichten: 549
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:26

hmm raar...mischien dat t niet zo schuurt..

Dani2
Berichten: 103
Geregistreerd: 15-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:47

heel vreemd Verward

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:39

Ik longeer zelf af en toe op die manier, geleerd van mijn instructrice. Overigens zonder tuinslang... ik gebruik gewoon een freestyle-touw van Voest, dat schuurt niet.

Je trekt het paard niet naar beneden, in ieder geval niet meer dan je met welke ander hulpteugel dan ook zou doen: ieder hulpteugel is in mijn ogen toch een vorm van "levenloze" dwang. Als ik het touw heb vastgemaakt, dan kan het hoofd van mijn pony nog gemakkelijk omhoog en naar voren, maar het meest comfortabel is omlaag. Overigens haal ik het touw door de bitringen en maak ik het vervolgens aan beide zijden vast aan het kopstuk met een extra stukje tuig wat ik speciaal voor dit doel heb.

Mijn pony kan er heerlijk mee sjouwen, ze laat haar rug er mooi van los en ze traint haar buikspieren. Ik gebruik het hooguit (na lekker warmstappen en draven) 5 minuten linksom en 5 minuten rechtsom en alleen in draf. Galop is nog te moeilijk, wel een doel. In stap trek je je paard krom met zo'n teugel. Op een goede manier nageeflijk rijden is stap is ook vanuit het zadel al moeilijk genoeg. Na afloop mag ze weer lekker losdraven en galopperen, meestal haal ik dan alles eraf en laat zelfs de longeerlijn er tussenuit.

Ze kijkt na zo'n training gewoon werkelijk voldaan uit haar ogen, dus zo heel erg slecht zal het niet zijn. En mijn merrie is snel beledigd, zij laat het me echt merken als ze zich "beknot" zou voelen!