Ik mag geen chaps :\

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Emma_

Berichten: 6275
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Leiden

Ik mag geen chaps :\

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 21:05

Haaai

Ik rij nu al 6 jaar paard met rijLAARZEN, maar nu begin ik ze toch echt een beetje zat te worden.
Ik vind ze niet lekker zitten, in de zomer zijn ze te warm, in de winter te koud, en dan kun je je tenen niet eens bewegen als het zo vriest...Ik heb wel gewone stalschoenen, dus niet dat ik in m'n laarsjes rond ga huppelen op stal, maar toch Tong uitsteken onder het rijden is het niet erg fijn als je tenen bevroren zijn.
Ook vind ik ze lelijk Schijnheilig en heel onhandig, want ik krijg ze nooit goed aan en uit.
Daarom dacht ik van nou misschien moet ik dan maar eens chaps nemen, dus ik vertelde dat aan mijn moeder (rijdt zelf ook paard).
Ze zegt: Nee dat mag niet. Chaps zijn gevaarlijk, je kan zo met je voet door de beugel heen schieten, en ze zijn heel onhandig.

Maar als chaps gevaarlijk zouden zijn, waarom verkopen ze ze dan Verward dat zei ik tegen haar, maar ze wil het gewoon niet hebben.


Iemand tips hoe ik haar kan overhalen? Schijnheilig

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 21:10

Hangt er helemaal vanaf wat voor schoenen je onder je chaps hebt of ze gevaarlijk zijn of niet (gewone gympen ). Als je goede schoenen met een klein hakje onder je chaps hebt is er niets aan de hand.

Bij een ruitersportzaak kunnen ze je adviseren en een goede rijschoen bij je chaps laten zoeken.

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 21:11

schoenen met een hak erbij kopen Schijnheilig . Ik heb zelf nog nooit met paardrijlaarzen gereden (ik rij nu een dikke 4,5 jaar)en de laatste 2 a 3 jaar pas met chaps en ik heb nog nooit met voet door de beugel gehad en ik rij haast altijd met gympen Bloos .

Khartoum

Berichten: 1598
Geregistreerd: 30-04-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 21:26

ik rij al weet ik het hoe lang met stalschoenen en chaps en ben nog nooit door de beugels geschoten......als je gewoon goeie stalschoenen met een "hak" heb dan is die hak vaak groter dan die van rijlaarzen hoor!

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 22:13

Stond deze maand een brief over in de Bit, op manege's met een veiligheidscertificaat moet je met rijlaarzen rijden. Ze zullen daar wel een goede reden voor hebben...

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 22:32

Ik mocht bij mijn oude manege 'gewoon' met chaps rijden hoor, terwijl ze wel over veiligheid zaten; namelijk dat je met een hak, gladde bovenkant, geen veters, en patroon aan de onderkant van de schoen, moest rijden. Kortom, de enige optie was vrijwel jodphurs Tong uitsteken, ik reed toen namelijk nog met gewone bergschoenen... Met een mini-hakje, maar niet goed genoeg dus. En daar moest je ook de nieuwste veiligheid cap hebben enzovoorts.

Volgens mij zijn jodphurs een soort van mini-laarzen, waar ik dus m'n chaps overheen heb, het lijkt me niet dat die gevaarlijker zijn dan laarzen om aan te hebben met rijden. Verward

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 22:32

Daar stond ook bij dat je met goede schoenen (met hak dus) met chaps mag rijden. Of je rijdt met schoenen zonder hak, maar dan met speciale beugels die dicht zijn van voren.

Jannekeee

Berichten: 85
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 00:02

Zoals iedereen al zegt: schoenen met een hak kopen. Dan heb je net zo weinig risico op doorschieten als met rijlaarzen.
Ennuh, ik vidn chaps idd wel veel fijner rijden dan rijlaarzen Knipoog

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 00:41

Als je jodphurs hebt gaat dit toch niet op?
Die zijn gewoon veilig en hetzelfde als laarzen, maar dan natuurlijk lager Haha!

En er zijn tegenwoordig hele mooie maar ook lekker warm gevoerde modellen, dus dat moet dan toch geen probleem zijn?

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 01:20

En anders je zakgeld opsparen. Voor € 20,- heb je al goede nieuwe chaps, en voor minder misschien wel al een paar 2e handse.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:45

Ga met je moeder naar ruitersportzaak. En vraag daaraan het verkoop(st)er over chaps en wat je eronder moet dragen. Ze kunnen heel goed mensen over halen Schijnheilig
Ik zelf rij al iets van 3 jaar met chaps, het is echt heel fijn.

ilufprincess

Berichten: 2600
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: <3 Even ver weg,of op een ster ofzo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 18:46

ikjuh schreef:
schoenen met een hak erbij kopen Schijnheilig . Ik heb zelf nog nooit met paardrijlaarzen gereden (ik rij nu een dikke 4,5 jaar)en de laatste 2 a 3 jaar pas met chaps en ik heb nog nooit met voet door de beugel gehad en ik rij haast altijd met gympen Bloos .



heyz! ik rij ook altij met gwne gympen ( je weete wel de Poema's) en daarover men chaps
ik kan niet rijden met laarzen echt ! alleen op wedstrijd Haha!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 18:59

ik vind het onzin met of zonder cxhaps kan je ook door de beugels schieten, licht net aan je voet houding

kan je geen lekkere thermolaarzen kopen voor de winter

_Emma_

Berichten: 6275
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 21:32

Bedankt voor de reacties, ik zal is wat dingen hiervan tegen mijn moeder zeggen Schijnheilig
Ja ik was ook niet van plan om met gympen onder chaps te gaan rijden ofzo, maar gewoon met goeie schoenen met een hak.
En het is inderdaad onzin, maar m'n moeder is een beetje raar Lachen

Als ze ze echt niet voor me wil kopen dan ga ik zelf maar sparen ja... >;)


horsewisper schreef:
ik vind het onzin met of zonder cxhaps kan je ook door de beugels schieten, licht net aan je voet houding

kan je geen lekkere thermolaarzen kopen voor de winter

Nee thermolaarzen vind ik niet fijn Lachen

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 22:38

Misschien moet je dit eens laten lezen aan je moeder:
http://www.paardensport.nl/veiligpaarden/index.html
en dan bij "ouders/volwassen ruiters" staat een stukje over rijkleding:
" Draag laarzen met gladde, doorlopende zolen en een hak (of jodhpur-laarsjes met chaps) "

Dus zelfs op de site van de FNRS worden jodhpurs + chaps gewoon als veilig gezien.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:31

ilufprincess schreef:
heyz! ik rij ook altij met gwne gympen ( je weete wel de Poema's) en daarover men chaps
ik kan niet rijden met laarzen echt ! alleen op wedstrijd Haha!

Het is echt heel erg gevaarlijk!!

Nadir

Berichten: 12713
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:44

Ik heb laatst Mountain Horse laarzen gekocht... Die dingen zijn echt ideaal... Niet te warm voor in de zomer, maar niet te koud in de winter... Waterdicht, luchtdoorlatend, sluit mooi om je benen heen... En het ziet er heel netjes uit...
Het kost wel even wat, maar dan heb je ook wat... Lachen

Afbeelding

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 11:07

Twister, ze is 13 dus ik denk dat ze nog even doorgroeit, dan zou ik echt niet dat laarzen nemen, is duur en gaat niet lang mee.

Nadir

Berichten: 12713
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 11:21

MoonChloe schreef:
Twister, ze is 13 dus ik denk dat ze nog even doorgroeit, dan zou ik echt niet dat laarzen nemen, is duur en gaat niet lang mee.

Wat is dat nou weer voor onzin?! Scheve mond
Ik vind laarzen wel degelijk een hele goede investering, en deze laarzen gaan wel degelijk lang mee... Bovendien denk ik niet dat je voeten nog erg veel zullen groeien vanaf je 13e, en anders koop je ze iets ruimer...
De winter komt er nu toch aan, dan moet je toch extra dikke sokken dragen... Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 11:23

Er zijn ook korte laarzen met stevige chaps, die ook qua uiterlijk niet voor een gewone rijlaars onderdoen.
En heb je al eens met chaps gereden? Het is echt een hele grote overgang, en je beenligging is beter en stiller met een laars.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 11:31

xtwisterx schreef:
Wat is dat nou weer voor onzin?! Scheve mond
Ik vind laarzen wel degelijk een hele goede investering, en deze laarzen gaan wel degelijk lang mee... Bovendien denk ik niet dat je voeten nog erg veel zullen groeien vanaf je 13e, en anders koop je ze iets ruimer...
De winter komt er nu toch aan, dan moet je toch extra dikke sokken dragen... Lachen


Ik ben veertien en ik heb dit jaar al 2x nieuwe schoenen moeten kopen omdat ze steeds klein werden Scheve mond Dus onzin is het niet. (dan moet je bijv 2x dure laarzen kopen. Je kan beter wachten tot je klaar bent met groeien en dan die dure laarzen kopen)
En ruimere laarzen kopen, daar kan je dan echt niet mee rijden (ik niet)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 11:33

MoonChloe schreef:
En ruimere laarzen kopen, daar kan je dan echt niet mee rijden (ik niet)


Ik heb ook een keer de fout gemaakt om laarzen te groot te kopen, en het is niet fijn rijden als de bal van je voet ergens halverwege de laars zit (en je voortdurend de opmerkingen krijgt dat je de voeten te ver in de beugel hebt zitten)

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 11:35

nee idd te grote laarzen is niet fijn...

ik vind laarzen wel fijn rijden, maar ben nu ook wel gewend met chaps,
chaps kunnen net zo veilig zijn als laarzen hoor, als je er maar de goede schoenen onder hebt Lachen

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 11:39

Chaps zijn met goede schoenen eronder (die speciaal daarvoor gemaakt zijn) net zo veilig of onveilig als laarzen.
Laarzen te groot kopen moet je echt niet doen, en al helemaal geen leren (zoals de Mountain Horse.)

Jannekeee

Berichten: 85
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 11:39

Je been ligt idd wel stiller met een laars, maar ik denk dat t een kwestie van wennen is.... Ik rijd nu ongeveer anderhalf jaar met chaps en ik zou nooit meer terug willen naar de laarzen. Met chaps voel ik mn paard veel beter aan