Soms, kun jeje hoefsmid wel wat doen!! grrrrrrr

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pyrrhus
Berichten: 399
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Vledder en spier

Soms, kun jeje hoefsmid wel wat doen!! grrrrrrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 21:11

het begon al ongeveer 4 weken geleden. 1 van onze oudere fokmerries (19 jr) liep kreupel en het werd steeds erger, dus wij dierenarts erbij, die dacht dat het de pees was (heeft al eerder een peesklap aangehad) dus peneceline dr in en afwachten. Maar ik vertrouwde het toch niet dus de hoefsmid er maar bij want ik dacht aan een zoolzweer. Nou hij heeft de hele hoef na gekeken en niks kunnen vinden. Nou paar dagen later (dier steeds slechter gaan lopen) zie ik toch echt een klein wondje zitten aan de kroonrand, daar komt dus een hoefzweer uit. Dus weer de hoefmid erbij en ook dit keer kon die niks vinden. ondanks dat het al voor een gedeelte naar boven opengebroken was. Nou volgende dag de dierenarts er maar weer bij gehaald en ja hoor die heeft de zoolzweer kunnen vinden, voor in de teen en die is zich een weg naar boven gaan graven. Dus weer peneceline er in en dat een paar dagen achter elkaar want het was toch wel ernstig volgens de dierenarts. Nou een week later kwam een andere hoefsmid voor mijn paard omdat onze huidige een klap tegen zn schouder had gehad. Dus die heb ik ook even laten kijken naar onze oude merrie en die vond een giga zoolzweer die onder de zool zat. Hij is die zelfde dag savonds nog terug gekomen omdat hij het toch wel erg zielig vond voor de merrie. Hij heeft de zool er afgehaald (zat al helemaal los) en een verband ijzer er onder gezet met watjes met jodium erin. Dat moeten we om de dag verschonen en als het goed is moet het eind september weer goed zijn. Volgens deze hoefsmid had de andere smid door moeten gaan zoeken naar de zoolzweer want je kon duidelijk aan de hoef zien en de pijn die de merrie had dat er wat zat.

Dus geloof nooit alles wat er gezegd wordt. Want dan krijg je dit soort dingen. We geven niemand de schuld hievan maar ik was toch zo ontzettend boos dat ze dat niet eerder hebben kunnen vinden...

Sorry voor het lange verhaal maar dit moest er echt ff uit.

gr. marjan en een heel zielig paard


PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 21:53

Het is soms heel moeilijk om uit te zoeken waar de ontsteking is. Als ik denk dat een paard een zoolzweer heeft, dan haal ik lijnmeel. Warm water bij doen en stukjes stro er doorheen mengen tot het een vaste massa wordt. Dit alles in de hoef proppen. Meestal breek de zweer heel erg snel ergens uit. Het stinkt heel erg als je de hoef schoonmaakt.
DA's en hoefsmeden zeggen meestal als ze de ontsteking niet kunnen vinden, zet hem maar in de lijnmeel.

Tipje voor een volgende keer misschien.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 22:06

Zo das niet niks, hey PhiaBink een goeie tip! Haha!

Unique Moonlight
Mijn super fjordje! :+:
Monique Light Healing

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 22:10

balen, maar het is inderdaad soms moeilijk om een hoefzweer te lokaliseren.

Dat van die lijnmeel was mij alleen bekend voor het uit laten trekken van kneuzingen. Ontstekingen moeten vaak nog uit gesneden worden.


PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 22:24

Symbeami schreef:
balen, maar het is inderdaad soms moeilijk om een hoefzweer te lokaliseren.

Dat van die lijnmeel was mij alleen bekend voor het uit laten trekken van kneuzingen. Ontstekingen moeten vaak nog uit gesneden worden.


Door lijmeel kan je vaak na een dag zien waar de onststeking zit. Het maakt de zool zachter en laat het broeien. Zo kan de DA of de hoefsmid de hoef uitsnijden.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 22:26

ahaa, ja inderdaad, dat heb ik bij mijn paard gemerkt. Twijfelde of ze een kneuzing had, en door de lijnmeel werd het inderdaad duidelijk zichtbaar.

pyrrhus
Berichten: 399
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Vledder en spier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 22:33

Hij was al opengebroken bij de kroonrand. maar hij bleef volhouden dat het geen hoefzweer was. ja ik weet ook wel dat het moeilijk te vinden kan zijn. maar in dit geval was dat niet zo want zelfs wij konden zien waar het zat. (maar wij zijn geen hoefsmid of da dus ik ga niet snijden.) maar zoals ik al zij we geven ook niemand de schuld ervan.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 23:22

Bij mijn paard brak de zool ook af, daar onder zat een giga hoefzweer. En alles was hartstikke zacht eronder. Vol met betadine gedaan, gaas erin en ingetapet. Betadine versnelt het uithardingsproces. Succes! Bij mijn paardje was het met twee weken weer helemaal uitgehard.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carin0903, Dartel, Irma77, meggiemeg, MyWishMax, Poety, Sanet, sterregoud, StonedRomy, supervon78, vordur, XladyX, xSimonee, Yontheke, Zinzi_jewel en 84 bezoekers