paard leren galoperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

paard leren galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 18:33

net in de zoekmachine gekeken, 370 berichtjes er over, maar kan niets vinden over hoe je een jong paard (3,5) leert galoperen.
vroeger deed ik het altijd met longeren en dan al de stem hulpen aan leren...das gedaan..en stap en draf kan super goed op de stem...kan het zelfs al met alleen de hulpen en zit HOERA!!!!
maar van de week waren we wel aan een galopje toe , wat ik ook al aan de longe oefen...maar ze snapt er helemaal niets van...
wat doe ik...
ik draaf en versnel in de draf (lukt niet altijd) ik ga niet door zitten, want dat gehobbel is alleen maar verwarrend lijkt mij) en geef dan de stem hulp GALOP en geen veel veel.....van de 10 keer is het ewen keer gelukt, rechts om de rest draaft ze gewoon verder als of er niets gebeurd....

moet ik er een zweepje bij nemen...of doe ik iets extreem verkeerd...
ik krijg les...de eerste 10 keer dat ik er op zat altijd instructie gehad...nu even niet...maar kan wel af kijken hoe m'n lesgeefster andere paarden zadelmak maakt...

de merrie is trouwens ontzettend braaf...bokt soms een keer bij verzet, maar das geen ojee ik vlieg door de lucht bok.....

wie heeft tips...of DE oplossing
sorry voor t lange verhaal maar wil t wel ff duidelijk maken!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:11

Wat ik altijd geleerd heb bij jonge paarden is lichtrijden op het binnenbeen, gebroken lijn of andere wending maken waarbij je in een schuine hoek op de bakrand afrijdt, en op het moment dat je bij de bakrand aankomt en je paard zijn neus draait om zeg maar de hoefslag weer op te gaan, "galop" roepen, been geven en eventueel een tikje op de schouder met zo'n lekker kort springzweepje. Snapt ze dit nog niet dan is oefenen aan de longe met je instructeur toch echt het beste, die kan dan vanaf de grond je paard laten aangalopperen terwijl jij de hulpen geeft, zo leert je paard die 2 dingen combineren.
Succes ermee !

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:46

De tip van Dandy is zowizo goed, Kleine aanvulling erop... laat m niet te hard draven... hij moet aangallopperen op je hulp en niet in galop vallen. Oefen het een paar keer aan de lijn. Daarnaast moet je er heel zeker van zijn dat je het paard niet hinderd in zijn aanspringen....... ga dus NIET naar voren zitten, blijf zitten op je billen....... kijk naar de lucht (echt omhoog) doe je hand ietsiepietsie naar voren (zodat hij de ruimte krijgt) en met je stem in combinatie met je hulp GALOP zeggen. Maar ga vooral niet naar voren zitten

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 22:41

het is dus gewoon het principe van, waneer valt het kwartje....ik beloon wel altijd uitgebreid met m'n stem...praat ook steeds tegen dr goedzo...vriendelijk als t goed gaat, streng als ze trukjes wil uithalen dat gaat prima....
dus gewoon blijven proberen dus...

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 20:21

jaaaaaaa hoera hoera hoera, ik heb gegalopeerd!!! links en rechts om 2 keer de bak rond
hoerahoera
god dank het is gelukt, ik was even bang dat ik de rest van dr leven alleen maar met dr aan het stappen en aan het draven was!!!! probleem nu opgelost!