Een vraagje over Acederm

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Een vraagje over Acederm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 12:13

M`n paardje had eergister in de kootholte van beide achterbeentjes een klein wondje. Ik had daarom de kootholtes goed schoon en droog gemaakt en daarna wat acederm erop gesmeerd. Ik wist niet of het echt wondjes waren of misschien een beginnende mok. Ik had er acederm op gesmeerd omdat dit, volgens het opschrift, ook werkt tegen natte en droge mok..
Nu kwam ik gister op stal aan en toen waren Nagoya`s koolholtes (achterbeentje) helemaal volgeplakt met modder en strooisel uit de stal. toen ik het voorzichtig schoonmaakte zag ik dat haar hele kootholte (waar ik de acederm had gesmeerd) heel geïrriteerd was. Het zag eruit als een brandwond: het was rood en het bovenste huidlaagje was eraf (niet tot bloedens toe).
Komt dit door de acederm en wie heeft hier ervaring mee?

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s


Jodianne
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Bergen op Zoom

kootholtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 13:19

Ik denk dat er iets anders aan de hand is met je paardje. Zijn de achterbeentjes wit van kleur? Ik denk eerder aan zonnebrand, dat komt op die plek namelijk veel voor, zeker bij witte voetjes. Acederm irriteert
de boel dan nog erger, is dan te agressief. Ik zou zorgen voor droge schone kootholtes en insmeren met Sudocrème (verkrijgbaar bij drogist of supermarkt = voor babybillen) of uierzalf, goed dik, zodat de zon er niet bij kan. Dit trekt wel vuil en zand aan, maar dat komt puur op de zalf en de holtes blijven schoon. Het werkt echt! De korstjes verdwijnen en de holtes blijven mooi schoon. Succes!

Jodianne
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Bergen op Zoom

kootholtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 13:19

Ik denk dat er iets anders aan de hand is met je paardje. Zijn de achterbeentjes wit van kleur? Ik denk eerder aan zonnebrand, dat komt op die plek namelijk veel voor, zeker bij witte voetjes. Acederm irriteert
de boel dan nog erger, is dan te agressief. Ik zou zorgen voor droge schone kootholtes en insmeren met Sudocrème (verkrijgbaar bij drogist of supermarkt = voor babybillen) of uierzalf, goed dik, zodat de zon er niet bij kan. Dit trekt wel vuil en zand aan, maar dat komt puur op de zalf en de holtes blijven schoon. Het werkt echt! De korstjes verdwijnen en de holtes blijven mooi schoon. Succes!

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 19:22

Jodianne schreef:
Zijn de achterbeentjes wit van kleur?


Ja, ze heeft zelfs 4 witte beentjes..
Ze heeft nog nooit last gehad van zonnebrand, maar misschien wordt ze er door de acederm gevoeliger voor Verward .

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s


navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 19:34

De zon heeft hier de laatste dagen niet geschenen hoor...

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 20:36

de mijne heeft dat ook bij 1 voetje en ik dacht dat het een beginnende mok was..
heb het met zinkzalf ingesmeerd nadat ik het schoon had gemaakt..

dag erna korstjes eraf maar heel erg rood..
en bijna tot bloedend..
nu smeer ik er betadine zalf op en is het binnen 2dagen al bijna over maar of het nu mok was ofnie..ik zou t niet weten.

Melody T (Vitano x Gomel ox )
Fuente (First stayerhof Ramzi x Vitano)
Devarana's Balance (Reflection x Vitano )
In training,binnekort ter dekking
General Two (Generals Goldenboy x Doc's chinch bet)

ellepel

Berichten: 47318
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 07:39

betadine gaat ook tegen bacterien, naar mijn weten doet acederm dat dus niet. volgende keer zoweizo beter betadine gebruiken, kan nooit kwaad

Debski

Berichten: 812
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:06

Het kan idd heel goed zonnebrand zijn maar hier moet je dus nooit uierzalf of vaseline op smeren als je paard nog naar buiten gaat / in de zon komt. Dit zorgt er namelijk voor dat het nog meer verbrand. Als je paard op stal staat kan het natuurlijk wel.
Als het zonnebrand is kan je er beter zonnebrandcreme factor 30 op smeren als je paard naar buiten gaat. Maar als ik jou was zou ik toch de dierenarts even vragen...

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 16:02

Debski schreef:
Het kan idd heel goed zonnebrand zijn maar hier moet je dus nooit uierzalf of vaseline op smeren als je paard nog naar buiten gaat / in de zon komt. Dit zorgt er namelijk voor dat het nog meer verbrand. Als je paard op stal staat kan het natuurlijk wel.
Als het zonnebrand is kan je er beter zonnebrandcreme factor 30 op smeren als je paard naar buiten gaat. Maar als ik jou was zou ik toch de dierenarts even vragen...


Ik heb `t even gevraagd aan m`n da: waarschijnlijk waren de kleine wondjes een beginnende mok. Door de zon is het zo snel uitgebreid (hier heeft nl wel de laatste tijd flink de zon geschenen)..
Hij was overigens niet zo gecharmeerd van acederm. Ik ben vergeten te vragen waarom, dat zal ik alsnog even doen, aangezien vrij veel mensen het gebruiken op bokt..

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

puntje
Berichten: 307
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: pelican st maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 18:49

Ik heb altijd met dravers gewerkt en aangezien die vaak op een natte ondergrond getraind worden en dan vaak ook nog met schoenen aan waardoor er vaak wondjes zaten heb ik aardig wat ervaring met dit soort plekjes !
Ik heb veel verschillende middelen gebruikt maar was altijd het meest tevreden over sudocreme of mytosyl maar dit is volgens mij alleen in frankrijk te krijgen althans daar hadden wij het vandaan en ik heb het heir in nl nooit gezien!
Wat ook goed helpt is inpakken met hydrocortiderm via de dierenarts te verkrijgen maar is een ontstekingsremmer en mag dus niet voor wedstrijden gebruikt worden! En wat we ook gebruiktn was zwavelpoeder ( te verkrijgen bij de apotheek ) gemeng met olijfolie ( helpt ook goed tegen verbrande benen )
Ik hoop dat je er wat aan hebt !

mijn paard en ik zijn voor elkaar gemaakt (helaas kwam ik daar 10 jaar te laat achter)
14-08-2008 Mijn meisje is niet meer. Ik mis je maar het kon niet anders. Bedankt voor alles.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 11:59

Acederm is idd niet geschikt als ehbo middel. Het is een vettige oplossing en sluit de wond af. Hierdoor kunnen de afvalstoffen niet afgevoerd worden en heb je kans dat het erger wordt.
Betadine bevat geen vet deeltjes en is daarom wel geschikt als ehbo middel.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 04:13

puntje schreef:
Wat ook goed helpt is inpakken met hydrocortiderm via de dierenarts te verkrijgen maar is een ontstekingsremmer en mag dus niet voor wedstrijden gebruikt worden!

is dit werkelijk waar? wij behandelen op dit moment een paard met mok hiermee, maar die loopt gewoon springwedstrijden. moet ik de eigenaar waarschuwen?

wat betreft acederm is het ook niet zo dat je hierdoor wildvlees groei kunt krijgen?

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 12:56

Bedankt voor de tips!!

cornelie schreef:
Acederm is idd niet geschikt als ehbo middel. Het is een vettige oplossing en sluit de wond af. Hierdoor kunnen de afvalstoffen niet afgevoerd worden en heb je kans dat het erger wordt.


Dat zei m`n da ook, ik had het hem ook nog even gevraagd...
Ik heb nu hydrocortiderm van hem gekregen en Nagoya`s kootholtes zien er al een stuk beter uit OK dan!

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:46

Standaard commentaar is:
Betadine is voor ontsmetting.
Acederm is voor het helen van de wond.

Acederm wordt vaak gebruikt tegen wildvlees, maar dan niet voordat de wond heel goed is schoongemaakt!

Groetjes, Nadia
Please don't talk about life to me I've seen more than most people my age have seen And there ain't no rules on how it's gotta be Think again
Collendoorn herinneringen ophalen - |Even iets anders: zou een digitale vlieg in je online oog kunnen vliegen... ;-)

JerInTho

Berichten: 191
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Arló

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:56

Mijn ervaring met Acederm is ook niet geweldig!!!!

Ik heb al bij verschillende paarden gemerkt dat het irriteert en dat ze op de plaats waar je het smeert vacht en idd soms zelf huid verliezen. Huilen

Ik heb Acederm al heel lang geleden uit mijn stalapotheek gemikt en dat kan ik iedereen aanraden Haha! ..... het is echt nergens goed voor

Betaalbare ruitervakantie in Hongarije: http://www.jerintho.com


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chocky84, nijnthju en 62 bezoekers