Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Laurabram schreef:Als beginnende longeerder heb ik een vraagje over het bevestigen van de longeerlijn.
Ik zie bij mensen veel verschillende manieren van het bevestigen van de longeerlijn:
1) door de ene bitring heen en vastmaken aan de andere Zodra je een beetje druk neemt op de lijn trek je de buitenste bitring naar binnen, bovendien lijkt mij dat er hier ook licht een notenkraker effect ontstaat.
2) door beide bitringen heen en dan clip vastmaken aan de lijnBij spanning op de lijn trekje de bitringen onder de kaak langs naar elkaar toe, en er ontstaat een notenkrakereffect + bij een enkel gebroken bit een punt die in het gehemelte steekt
3) door de bitring heen, achter de oren langs en aan de andere kant vastmakenZodra je druk op de lijn neemt voelt het paard het achter zijn oren en op beide bitringen
4) met een longeerbitje aan de bitringen en daar de longeerlijn aan vastZie nummer 2, wederom en notenkrakereffect en mogelijk een punt in zijn gehemelte.
En zo zijn er nog wel meer volgens mij, en dan heb ik het nog niet eens over de verschillende manieren van vastmaken aan bijv. een longeersingel.
Wat ik me nou afvraag: wat is het verschil tussen de ene en de andere manier van vastmaken en wat is dan de uitwerking hiervan op bijv. het bit.
Brand maar los zou ik zeggen.....
Judje schreef:@Mystic: Ik kan me deels voorstellen hoe het werkt, maar heb je misschien een foto voor details? (Ben namelijk nogal kritisch, maar wel in voor nieuwe dingen.)
Judje schreef:Ziet er idd goed uit, al lijkt het behoorlijk op een gewoon longeerstukje, maar dan zonder achterlijk systeem om het ringetje in het midden te doen.
Nibbit schreef:Op jou manier heb je alleen druk op de binnenbitring, dat lijkt me ook niet de bedoeling
Nell_ schreef:Ik heb nog een hele andere manier.
Ik haal de lijn door de bitring aan de binnenkant, en maak hem vast aan de onderste ring van de longeersingel.
Deze tip kreeg mijn stalgenootje van Lammert Haanstra. Mijn pony is scheef, en zo geef ik dus wat meer druk op de binnenkant.