Shet voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Shet voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 14:54

5 weken geleden heeft de shet van de buren een prachtig veulentje gekregen.
Die shet krijgt gewoon meestal 2 kg biks op een dag!!

Mijn welsh A krijgt geen brokje biks ook al loopt hij weleens voor de wagen.

Merrie wordt veel te dik (is al bevangen geweest eerder) ik heb er nu wat van gezegt tegen de jongen die bijna altijd voert (maar volgens mij weet hij niet eens waar de voorkant van een paard zit Clown )

Ze denken natuurlijk ze heeft een veulen dus moet errug goed eten terwijl merrie niets hoeft te doen en voldoende goed hooi bijkrijgt en ook nog op het land staat (is wel vrij kaal)

Ik wilde me er niet mee bemoeien maar ik moest er gewoon wat van zeggen voordat het weer mis is met de merrie.

Zo'n dier heeft toch helemaal geen biks nodig en het veulen toch ook niet?

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 16:12

Niemand een mening?

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 16:16

2kg voor een Shet? Dat lijkt me idd veeels te veel. Een beetje biks is niet slecht voor een Shet met een veulen...maar hou het dan bij 1/4 tot een halve kg... Dat kreeg mijn verzorgshet ook en die is nu normaal.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 16:18

Angel krijgt een halve kilo per dat zolang haar veulen er naast loopt. Ukkie krijgt 2 handjes veulenbrok per dag.

Angel werkt nog bijna niets, af en toe een wandelingetje en een beginnetje maken met beleren.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 16:18

Zoals je het beschrijft is voldoende goed hooi inderdaad genoeg. Zeker wanneer de pony te dik is een ook nog wat gras kan eten. 2 kg biks is dan in elk geval veel te veel

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 16:37

mijn shet loopt ook op een weiland dat vrij kaal is. ze krijgt maar een paar brokjes, maar heeft wel voldoende hooi tot haar beschikking. heel af en toe word er op gereden en dan krijgt ze ook wel wat meer brokken. maar ze is eerder te dik dan te dun.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:20

2 kg is idd te veel.. Die van krijgt 1/4 kg biks.. en dat is voor hem genoeg..Met hooi erbij..

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 19:23

die van mij krijgt helemaal geen bix ze is namelijk ontzettend gevoelig voor bevanhgenheid. Wel krijgt ze per dag 2 en een half uur weide gang wat ik nu heb opgebouwd en ongevveer 2 plakken hooi op een dag.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 19:38

de shetten bij ons krijgen hooi en hooi en 1/8 kilo (of ietsje minder(1 a 2 handjes)
per dag en als ze gelopen hebben nog een keer die hoeveelheid meusli of biks in de winter 1/4 emmertje peen

nu ze veulen zogend is denk ik dat 1/4 kilo wel genoeg moet zijn
maar je kan nu niet in een keer van 2 kg naar 1/4 over stappen
dan valt ze te snel af en afvalstoffen van het afvallen verdwijnen in de moedermelk!! dus niet te snel afbouwen en kijken of ze aan 1/4 in dat geval genoeg heeft bij de ene kost zogen meer energie dan bij de ander!!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 22:06

Is idd véél te veel. Ik zou er naar toe gaan en uitleggen wat er kan gebeuren als ze dit zo door doen. Dan kunnen ze zelf kiezen: Of jouw advies opvolgen, en minder gaan voeren, zodat de pony niet te dik word.

Of ze slaan je advies in de wind, en voeren gewoon door, met gevolg dat de pony hoefbevangen raakt en hun de DA ed kunnen betalen, plus dat de pony ziek is.

Truf

Berichten: 2223
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:34

Nicky krijgt ong 1/4-1/2 kg met wat muesli(voor de smaak), omdat ze een vitamine poedertje moet hebben. Anders zou ze alleen na het werk wat bijgevoerd krijgen. Verder staat ze dag en nacht op het gras.
Maar 2 kg is volgens mij wat overdreven om een shet te voeren.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:32

2kg is echt veels te veel. Ik verzorgde vroeger 2 shetten, ze kregen samen 1/2 kg op n dag en kuil. En dan liepen ze ook veel buiten.

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:08

die merrie MOET brok krijgen als ze het veulen zoogt, dat vergt veel voeddingsstoffen en dan kan ze ziek worden.
Het veulen moet veulenbrok krijgen, voor een goede groei, sterke botten, goede ontwikkeling enz.

Maar normaal als de pony geen veulen heeft, en geen of heel weinig beweging, kan hij gewoon op goed hooi tere