Multiple Sclerose

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Multiple Sclerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 15:30

Wie weet er goede boeken, richtlijnen, sites enz. over multiple sclerose (MS)
over:
Wat is MS
Fysiotherapie bij MS

Ik moet een literatuurlijst maken voor mijn stagewerkplan en ik wil ook wat niet voor de hand liggende boeken lezen en op mijn lijst zetten.

Verder zoek ik ook info over Dwarslaesi, CVA en GBS

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...



neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 16:09

mmm.. als je echt uitgebreid iets wil weten zou ik zeggen ga naar de bibliotheek.
Deze ziektebeelden worden zeer specifiek beschreven, en zijn een beetje te groot om hier uit te leggen.

Ms is multiple sclerose, een autoimmuun ziekte. Om onbekende reden valt lichaam zichzelf aan dit leid tot ontstekingen van de zenuwbanen. Ms is dus geen spierziekte.

Ms is progressief De motorische vaardigheden gaan achteruit... er treden op paresen (verlammingen) en ataxie (ongecontroleerd bewegen) Spierkracht neemt af conditie ook. Ook kunnen problemen met zien spreken en sensibiliteit optreden.
Er zijn 4 soorten ms:
Relapsing REmitting Ms: plotseling verergeringen (schubs). Schub houd ongeveer een maand aan en verdwijnt dan langzaam, de lichamelijke gesteldheid hersteld zich nooit tot voor de schub.

Goedaardige Ms: 1 of 2 Schubs waarna herstel optreedt. Pas nadat 10/15 jaar zijn verstreken na een schub kan men constateren dat dit goedaardige ms is.

Secondair progressieve Ms: Patient kan na verloop van jaren, geen last meer hebben van schubs maar de ziekte blijft niet stil staan de lichamelijke gesteldheid wordt langzaam minder.. zonder schubs.

Primair progressieve ms.: Manifesteert zich door een verslechtering van de lichamelijke gesteldheid zonder dat zich schubs voordoen. De ziekte kan wel een poos stilstaan.

Opvlammingen van e ziekte komt vooral voor in de nazomer en onder invloed van lcihamelijke of psychische stress. Bij warmte voelen ms patienten zich ook niet goed.

Fysiotherapie bij ms: is ondersteuning, men kan niet zorgen voor verbetering omdat het een progressieve ziekte is. De fysiotherapeut zorgt voor een zo optimaal mogelijke conditie van patient en helpt met ADL zodat een patient zich nog zoveel mogelijk kan redden.

Doordat ms progressief is komen ms patienten in een rolstoel. De fysiotherapeut zorgt ook dat spieren soepel blijven en wil contracturen voorkomen. Ook zorgt de fysiotherapeut ervoor dat de complicaties zo min mogelijk voorkomen. De complicaties bij ms zijn vaak het gevolg van overlijden en niet de ziekte zelf.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 16:15

Voor informatie over ziekte beelden zoek eens op www.fysionet.nl,
Voor informatie over hemiplegie: patricia Davies, hemiplegie.

Ik heb hier ook nogallelei readers over deze onderwerpen. Je mag ze lenen maar wil ze wel weer terug allemaal

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 18:10

Het boek van davies heb ik. En richtlijn beroerte heb ik ook. Ik heb verder wel wat boeken van school(fysio) maar die blijven heel algemeen.
Verder ben ik bezig in het boek "ganganalyse en looptraining"
Ik struin ook wel in de bieb maar ik dacht misschien heeft iemand tips.

Bedankt in ieder geval voor je samenvatting! Readers zouden op zich wel handig zijn maar ik leen liever niet, weet je waar ik ze zou kunnen kopen ofzo?

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 20:47

uhm, ik heb ze van de fontys gekocht. Ik weet niet of je die van buitenaf kan kopen maar je kan altijd even bellen.

succes

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 21:47

multiplesclerose.pagina.nl

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 21:59

http://www.msweb.nl/ Dit is een vrij duidelijke site met ook nog allemaal links.
De Zorgmap ( vast te bestellen via apothekers) is ook wel duidelijk ( is een soort van boek in mapvorm), die is van de MSVN ( Multiple Sclerose Vereniging Nederland).
Als je meer wilt weten, vraag je maar, mijn ega heeft de primair progressieve vorm van M.S.

Seren: Niet iedere persoon met M.S. komt in een rolstoel, ik ken er een heel aantal die ook op latere leeftijd nog lopen, sommigen zelfs nog hele wandelingen van 10 km. en meer.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 23:46

Je hebt ook een MS stichting, die kunnen waarschijnlijk ook wel wat opsturen.

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:15

Ik heb wel een aantal boekjes voor je (/me heeft helaas zelf MS maar gelukkig de Relapsing Remitting vorm Ziek ). Er is zat te lezen over MS en inderdaad kun je op msweb veel info vinden en verhalen van MS patiƫnten. Als je was wilt weten pb je me maar.

**Look where all this talking got us baby!!**

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 15:51

Ik heb wel een stukje in een reader staan over MS, het artikel komt van internet, zal zo even kijken of de link het nog doet. Heb je Neurologie van Wolters-Groenewege al geprobeerd?
Verder heb ik over CVA nog wel een aantal readers liggen denk ik, en Davies idd.
Dwarslaesie zou je Orhopedie van Verhaar kunnen kijken.
Maar wat is GBA?

*edit* Link doet het niet meer, maar als je het artikel wil lezen moet je maar even PBen

Nog steeds lief verlegen en onschuldig


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, Afanaisa91, Amazonbot, Ashleytjuhh, fleurtjeuh, fotolijstje, GoogleAdsense, haffiefreak, karlli, KikiCelinevs, LilChar, Marloes_92, mylittlejoy, sasja0705, Suusw, Swift, teunis001, Webding, xAlice, YandexBot en 178 bezoekers