Vraagje over mok en exeem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Vraagje over mok en exeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 12:50

Hallo,
Op me stage plek hebben de meeste paarden (friezen zijn ook wel anders soort maar die hebben geen last) last van mok en/of eczeem.
Het is een stal dat traind voor shows en dat soort dingen.
Me vraag is is eczeem besmettelijk of niet?
Want bijna elke Fries heeft er last van.
De 1 op de huid de andere huid en staart.
En was is het beste middel er tegen?
En mok tja dat is niet besmettelijk toch?
Dat komt door nattigheid daar hebben we zalf voor maar het helpt ook niet erg veel.
Gelukkig hebben niet alle paarden hier last van.
Dus wat is julie tip om de paarden sneller te genezen?

Jece

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Belgiƫ, Gooik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 17:13


muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 00:49

mok kan weldegelijk besmettelijk zijn, OF ze moeten het allemaal tegelijk zijn opgelopen, of het word overgedragen door mensen en of borstels..
mok ontstaat meestal zoor nattigheid ja, daarom goed droog houden (lees: altijd ff met een doek in de kootholtes, en voordat ze weer op een natte ondergrond staan insmeren met iets vettigs, dat stoot nattigheid af (uierzalf ofzo) ..
staart en manen eczeem is niet besmettelijk volgens mij.. dit heeft te maken met vliegjes,of het paard daar gevoelig voor is, (verder weet ik daar helemaal niets van af, dit is wat ik gehoord heb)
en is dat wat die ene fries heeft, bij huid en staart niet gewoon schimmel? (dit is wel ontzettend besmettelijk, alles moet dan gewassen worden, tot kleinse dingen aan toe).. even wassen met imaverol, NA bezoekje van de VA.. lijkt me niet echt prettig om als paard met mok een anti- schimmel kuur te krijgen..
succes.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 13:55

ok bedankt Knipoog