veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 22:59

is het erg als je papard van 2,5 drachtig is
is dat niet slecht>? of maakt dat niets uit?
veranderd ze daar niet door?
ik bedoel dan met rijden enz

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 00:36

het is wel wat aan de vroegen kant, maar ze gaat er neit dood aan ofzo.
veranderd ze mer rijden ik neem aan dat je haar nog moet beleren ? wacht daar dan nog even mee

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 00:43

Ik ken iemand die ijslanders heeft, die laat de paarden vaak dekken met 4, zodat ze met 5 een veulen krijgen, aangezien deze dan toch een jaar op stil staan nog, en bovendien als ze op jonge leeftijd een veulen hebben gekregen dan hebben ze er ook minder moeite mee als ze later nogmaals een veulen krijgen.

Dit scheelt natuurlijk nog wel anderhalf jaar met jouw geval, ik weet er verder niet alles van af...

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 00:51

horsewisper schreef:
het is wel wat aan de vroegen kant, maar ze gaat er neit dood aan ofzo.
veranderd ze mer rijden ik neem aan dat je haar nog moet beleren ? wacht daar dan nog even mee

Ze gaat er niet dood aan wil ik niet zeggen.
Ze is ook achter niet helemaal volgroeid iig niet alle paarden.

Mijn merrie was op 2 jaar/2 en half gedekt en heeft gelukkig een gezond veulen gehad (we kochten haar drachtig), maar heb al 2 keer gehoord dat het verkeerd is afgelopen.
Een van die mensen was een bokker.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 02:13

Mijn merrie heeft ook als 3 jarige een veulen gekregen en alles is helemaal normaal verlopen, dat gebeurd vaker en is echt okee, al zijn veel mensen er, vooral gevoelsmatig, op tegen.

Jolijntjeh

Berichten: 298
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Lieren, bij Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 11:51

Ik ken een pony die een veulen heeft gekregen toen hij nog niet eens 1,5 jaar oud was! Dus over de leeftijd hoef je je geen zorgen te maken denk ik. En ja met rijden.. veel veranderen ze niet maar je moet natuurlijk aan het einde wel rustiger aan doen.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 11:55

Jolijntjeh schreef:
Ik ken een pony die een veulen heeft gekregen toen hij nog niet eens 1,5 jaar oud was! Dus over de leeftijd hoef je je geen zorgen te maken denk ik. En ja met rijden.. veel veranderen ze niet maar je moet natuurlijk aan het einde wel rustiger aan doen.

Anderhalf?

Waar zijn mensen mee bezig?

Laat die paarden hun jeugd behouden we zullen mensen op 12 jaar oud of jongen een baby moeten laten krijgen!

Jolijntjeh

Berichten: 298
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Lieren, bij Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 11:56

Het ging ook niet expres, de dekhengst was onder het draad door geglipt en kwam dus bij de verkeerde merrie in de wei.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 11:58

Jolijntjeh schreef:
Het ging ook niet expres, de dekhengst was onder het draad door geglipt en kwam dus bij de verkeerde merrie in de wei.

Maar alsnog de vraag is op 2 en half laten dekken slecht en ik vind het heel slecht...

Mijn merrie was na het veulenen heel mager en moest wachten met beleren. Ze trekken het meestal gewoon niet omdat ze nog jong zijn.

Niet tegen jou, maar tegen iedereen die hun paard jonger dan 3 laat dekken vind ik erg slecht...

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 12:09

Nou, van wat ik van de topicstarter begrijp als ik het zo lees, is het paard al drachtig. Het klinkt voor mij ook meer als een 'ongelukje', anders zou ze het wel vragen voor het paard gedekt zou worden lijkt me? Verward

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 12:12

Roskur schreef:
Nou, van wat ik van de topicstarter begrijp als ik het zo lees, is het paard al drachtig. Het klinkt voor mij ook meer als een 'ongelukje', anders zou ze het wel vragen voor het paard gedekt zou worden lijkt me? Verward

Mjah dat zou ook nog kunnen...mijn merrie was ook drachtig toen ik haar kocht en kreeg op 3 jarige leeftijd een veulen.

Het is dan eigenlijk een beetje gokje of het nadelige gevolgen heeft als ze 3 jaar is, misschien niet meteen. Of ze kan overlijden met veulen omdat ze nog te jong is (verschild per merrie) of ziek worden o.d.
Of ze is gewoon mager omdat ze het moeilijk aan kan moet je nog wachten met inrijden etc.

Als de merrie er redelijk volgroeid uit ziet is het eigenlijk beetje afwachten.

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 13:26

Verandering met rijden..? Het is niet te hopen dat je daar al mee begonnen bent hè? Verward

Ik weet inderdaad ook gevallen waarmee het niet zo goed is afgelopen. Persoonlijk vind ik 3 vroeg genoeg, maar toch het liefst pas op de leeftijd van in ieder geval 4..

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 13:52

Faniek schreef:
Maar alsnog de vraag is op 2 en half laten dekken slecht en ik vind het heel slecht...

Mijn merrie was na het veulenen heel mager en moest wachten met beleren. Ze trekken het meestal gewoon niet omdat ze nog jong zijn.

Niet tegen jou, maar tegen iedereen die hun paard jonger dan 3 laat dekken vind ik erg slecht...


Mijn merrie is op 2 jarige leeftijd bewust gedekt, ze is nooit een dag mager geweest en zal dat denk ik ook nooit worden ook, mankeerd geestelijk ook echt helemaal niks aan, misschien handig om je eerst goed te laten informeren voordat je een ander zomaar slecht voor haar paarden noemt Boos! .

Hier is ze 10 maanden drachtig:
Afbeelding
Op deze foto is ze net een maand geleden bevallen:
Afbeelding

Op deze foto is het veulen 5 maanden oud en nog niet gespeend, zoals je ziet verkeerde ze in top conditie!
Afbeelding

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 16:21

Ik zou niet op een merrie die met 2,5 drachtig is gaan rijden. Dan zou ik even wachten tot het veulen geboren is. Ik denk niet dat het echt veel kwaad kan...M'n verzorgpony heeft een gezond veulen gekregen...Lachen Die was ook met 2,5 al drachtig

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 16:27

rij je dan al op haar?
het lijkt mij dat het paardje al snel haar jeugd kwijt is,
maar ja wie ben ik?
(met een ruin Haha! )

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 22:24

horsewisper schreef:
het is wel wat aan de vroegen kant, maar ze gaat er neit dood aan ofzo.
veranderd ze mer rijden ik neem aan dat je haar nog moet beleren ? wacht daar dan nog even mee


nee ze is nog niet onder het zadel

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 22:27

Jolijntjeh schreef:
Ik ken een pony die een veulen heeft gekregen toen hij nog niet eens 1,5 jaar oud was! Dus over de leeftijd hoef je je geen zorgen te maken denk ik. En ja met rijden.. veel veranderen ze niet maar je moet natuurlijk aan het einde wel rustiger aan doen.


nee ik bedoelde eiglijk of ze dan later na dat ze dat veulen heeft gehad
er slomer van word

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 22:31

Nee hoor, daar worden ze niet slomer van, wel misschien wat volwassener, maar ook dat geldt niet altijd, mijn NRPS merrie heeft op 6 jarig leeftijd een veulen gehad en denk ook nog steeds dat ze 3 is!

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 22:34

ze is nog niet ingereden.... ze is ook nog niet gedekt.. (word in maar 3)
dat waren we in Feb. van plan om te gaan doen... dus dan is ze al ruim 3 jaar als ze gaat veulenen maar kwou weten of ze daar door veranderd
maar dat zal denk ik niet .. Lachen

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 22:57

Faniek schreef:
Ze gaat er niet dood aan wil ik niet zeggen.
Ze is ook achter niet helemaal volgroeid iig niet alle paarden.

Mijn merrie was op 2 jaar/2 en half gedekt en heeft gelukkig een gezond veulen gehad (we kochten haar drachtig), maar heb al 2 keer gehoord dat het verkeerd is afgelopen.
Een van die mensen was een bokker.


[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/277998/incoming/!!!!!!!!!!!!!!!!!!Ppp(14).jpg[/img]