wat is nou precies een 'join up'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

wat is nou precies een 'join up'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-02 21:24

Ik weet dat je hiermee je paard jou laat vertrouwen, maar hoe het precies werkt, en wat het precies is weet ik niet.
Wie weet wat het precies is, en zijn er ook mensen die hier ervaring mee hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 22:09

Kort gezegd neem jij de leiding van de "kudde" op je, en jaag je het paard uit de veiligheid weg met je lichaamshouding. Dit doe je tot het paard aangeeft "te willen praten" over een plekje terug in jouw kudde (dat doet 'ie door te likken of kauwen, en z'n hoofd laag te houden). Als hij zich dus "onderdanig" opstelt, stop je met wegjagen, draai je hem "je flank" toe, wat betekent dat 'ie contact met je mag zoeken (dus draai je schouders af en kijk 'm niet meer aan, schouders beetje laten zakken om ontspanning uit te drukken) en als 'ie dan bij je is, moet 'ie je volgen, want jij bent de leider.

Pffff klinkt een beetje abstract zo op het scherm....

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 23:32

Ja, zo op het scherm klinkt het wel leuk, maar wat met een paard dat geen leider nodig denkt te hebben? Zonder nou je uitleg in twijfel te trekken, die klopt wel, mag je het eens op mijn paard komen uitproberen *LOL* *LOL* veel succes.

Ik wil je wel even waarschuwen om het niet zomaar te proberen met een paard, als je niet weet waar je mee bezig bent. Het is niet geheel zonder risico, zowel fysiek als mentaal. Eerst even voorzichtig uitproberen, en kijken hoe je paard reageert, succes.

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 13:24

Is idd moeilijk zo even in het kort uit te leggen, ik heb het boek: van Veulen tot rijpaard en daar staat het heel uitgebreid in en ook duidelijk met foto's uitgelegd.
Groetjes Judith

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 14:10

Lees het boek van Monty Roberts zou ik zeggen...

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 16:29

http://www.horsemanship.org/grondwerk/joinup.html

Hier staat heel erg veel informatie, ook over de meest gemaakte fouten enzo. Ik geloof ook dat je het niet zomaar moet doen bij een paard, alleen als hij moeilijk te 'bereiken' is door bijv. angst of dominantie. Voor kleine probleempjes is er het andere grondwerk (dus wijken voor druk, leiden, enz.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 19:56

Ikke, deze uitdaging wordt graag aangenomen! Verwacht alleen geen wonderen, met een vreemd paard is het (nog) veel moeilijker dan met een bekend paard. Maar ik wil het graag een keer komen proberen. Heb je wel een roundpenn? In een grote bak is het sowieso al gedoemd te mislukken.

Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 22:06

Citaat:
Heb je wel een roundpenn? In een grote bak is het sowieso al gedoemd te mislukken.


Nee hoor, simpel een stukje bak afzetten met wat prikpaaltjes en plastic, no problem. Liefst de hoeken "afronden" zodat het paard niet in de hoeken kan gaan hangen.
En inderdaad, het is een "dominantiespelletje" waar je niet zomaar even aan moet beginnen en moet weten wat je doet. Niet ieder paard is hier zomaar van gediend. Bij teveel druk kan je het paard vreselijk angstig maken of juist heel agressief met alle gevolgens van dien. Bij te weinig druk geef je alles uit handen aan je paard en ben je zelf nergens meer. Ik zou zeggen lees er eerst eens het nodige over, vooral over de omgangsrituelen van paarden in een echte kudde, bekijk video's, bezoek clinics en ga eens kijken bij mensen die er ervaring mee hebben voordat je dit op je paard los laat. Eigenlijk is een join-up alleen "noodzakelijk" in geval van een dominantieprobleem. Zie het vooral niet als een leuk spelletje of als training (zoals longeren) want dat is het absoluut niet !!