Opvang zoekt adres voor afgedankte paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Opvang zoekt adres voor afgedankte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 15:51

http://www.pzc.nl/regioportal/PZC/1,147 ... 8_,00.html
Provinciale Zeeuwse Courant

GROEDE - De onlangs opgerichte stichting Paardenopvang in Groede is dringend op zoek naar mensen bij wie ze een afgedankt paard kan onderbrengen. „Nu de winter eraan komt, wil de een na de ander zijn paard kwijt,“ zegt Jacqueline Kunst.


De stichting werkt als landelijke opvang voor paarden die door mensen worden afgestaan. „Het gaat meestal om wat oudere paarden, of jonge paarden met lichte gebreken. We hebben het afgelpen jaar al 24 paarden bij particulieren of kleine pensions geplaatst. Maar op dit moment hebben we er nog acht en volgende week komen er zeven bij“, vertelt Kunst.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:07

Dat is best een eind uit de buurt. Anders kon ik misschien best helpen met het opvangen van een paard, of misschien zelfs 2 paarden.

melody2
Berichten: 891
Geregistreerd: 26-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:43

Kun je vertellen wat ik me hierbij voor moet stellen? Zoeken jullie een blijvend onderdak of tijdelijk? Hoe zit het met de te maken kosten? Eventuele verdere informatie?

SillytheKid

Berichten: 551
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 17:17

Is er niet een site oid wat de bedoeling is en welke paarden er zijn, of er een prijs tegenover staat enzo..

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 17:41

Ik hoor ook graag meer. Kan ook wel tijdelijk opvangen

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 18:23

Ben ook wel benieuwd hoe dit nu zit....... wordt er voor deze paarden dan een nieuwe eigenaar gezocht Verward

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:17

Tja als je geen plaats hebt, waarom begin je dan een opvang Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:32

Ik heb eigenlijk de indruk dat het gaat, om de paarden een permanente plaats elders te geven. Ik kan eventueel wel 1 robuuste pony/paard kwijt, maar ik zie het niet zitten voor blijvend...

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:16

Wij kunnen wel een pony kwijt met lichte gebreken , maar hoe komen wij dan aan verdere informatie ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:21


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 21:35

Is een erg vriendelijke mevrouw, wij hebben ooit een jong katje van haar gehad. Ik vind het ook een erg goed initiatief en hoop dat ze hier mensen mee bereikt.
Desiree, je zou haar altijd eens kunnen bellen. Ik denk dat ook zo'n afstand geen probleem zou moeten zijn.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 21:53

Het lijkt mij een prima initiatief......... en als ik een paard zou willen aanschaffen, zou ik zeker eerst hier gaan informeren.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 00:50

Zie ook:
[EA-CO] Diverse paarden/pony's te herplaatsen

Onze Dewie is ook via Leonoor en Jacqueline bij ons gekomen.
Het is fijn dat ze steeds meer bekendheid krijgen.
Volgens mij werken ze door heel nederland, dus ook al is het niet bij je in de buurt het kan best zijn dat ze je toch kunnen helpen.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 01:43

Heike schreef:
„Nu de winter eraan komt, wil de een na de ander zijn paard kwijt,“ zegt Jacqueline Kunst.


Vinden we nu straks ook paarden vastgebonden aan een boom in het bos?
De homepage vind ik niet echt om over naar huis te schrijven. Het belangrijkste gedeelte, informatie over de paarden waarvoor ze opvang zoeken, werkt nog niet. Verward

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 08:05

LuvdaTossa schreef:
Tja als je geen plaats hebt, waarom begin je dan een opvang Verward

Volgens mij is het zo dat ze paarden waar afstand van gedaan wordt plaatsen bij mensen die een paard van de stichting willen adopteren (bv als gezelschapspaard) en is het niet de bedoeling de paarden zelf op te vangen.
Zoals ik nu begrijp zijn er alleen meer paarden dan adressen waar ze heen kunnen.
Ik kan het mis hebben maar d8 dat het zo werkte.

angy

Berichten: 207
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 10:17

Dit vond ik op de website van de stichting. Je adopteert dus een paard die blijft van de stichting, maar alle kosten zijn voor de adoptant. Met andere woorden je hebt gewoon een paard erbij waar iets bijzonders mee kan zijn.
Ik vind, zoals te lezen is in het krantenartikeltje ronduit belachelijk dat eigenaren na een mooi zomer af willen van hun paard omdat nu de winterperiode eraan komt. Stalling is kostbaar en verzorging kost tijd, als je echt het beste voor je paard wilt en niet wilt dat hij in de handel of slacht terecht komt dan zijn er legio andere vormen om je paard te laten verzorgen, maar dat blijft geld kosten elke maand weer. De stichting zorgt voor eenmalig 100 euro dat je paard bij mensen wordt ondergebracht die tot aan de dood van het paard de kosten ervoor dragen. Het is een mooi initiatief zeker, als er een goede match gevonden wordt tussen paard en adoptant. Goedkopp alternatief.
Het aantal paarden wat nu binnen een korte tijd geplaats moet worden is hoog, 14-15 paarden worden afgestaan door hun eigenaren. Wie volgt?!

Een paard van de stichting adopteren

Indien u interesse heeft een paard van de stichting te adopteren dient u te voldoen aan een aantal voorwaarden:

* Paarden worden uitsluitend bij particulieren met stallen en weidegang aan huis ondergebracht. Alternatief is een kleine pensionstal, waar weidegang mogelijk is. De rust van het dier moeten worden gegarandeerd.

Onder goede huisvesting verstaan wij een schone, droge en frisse stal, weidegang met goede afrastering en gezelschap. Wij plaatsen nooit een paard op een locatie waar het dier alleen komt te staan.

* U dient rekening te houden met de door de stichting opgelegde beperkingen van het paard. Tevens moet u er rekening mee houden dat het houden van een paard een dure aangelegenheid is.

Voorbeelden:

*elke 6-8 weken hoefsmid (gem. 65 € per keer voor een vierkant beslag )

*elke 3 maanden ontworming (verplicht) (gem. 12 € per keer en afwisselen)

*harnachement, voer, ed.

*inentingen, dierenartskosten



* De adoptiekosten worden bepaald door de coordinator.Deze is afhankelijk van de leeftijd, de maat en de mogelijkheden van het paard en zal liggen tussen de 100 en de 500 euro.

Na adoptie is de adoptant verplicht om binnen een week na plaatsing telefonisch contact te hebben met het opvangpunt om aan te geven hoe de situatie is. 3 maanden na herplaatsing verwacht de stichting per email of post een foto en een korte beschrijving van het paard op zijn nieuwe adres. Dit wordt mede gebruikt op de website en de nieuwsbrief.

De adoptant wordt voor er wordt overgegaan tot herplaatsing gecontroleerd; of de locatie en de situatie geschikt is voor het desbetreffende paard. Vervolgens zal er jaarlijks een controle worden uitgevoerd, deze kan aangekondigd of onaangekondigd zijn.

Bij overlijden van het paard verwachten wij een bewijs van overlijden van de veearts. Overlijden dient ter allertijde gemeld te worden.

ruiter44
Berichten: 16
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 10:28

Wanneer het verhaal over is moet met afscheid kunnen nemen!!!!
De slager is nog altijd een optie!!!!!
Opvang en blijven doorzeuren is in mijn optiek vaak een mindere optie.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 14:09

ik heb daar een half jaar geleden veel contact mee gehad,toen ik voor mexx een goed thuis zocht(ik mag van de artsen niet meer (regelmatig) paardrijden,en Mexx heeft vlak daarop haar een scheur in haar hoefbeen opgelopen)

een hele vriendelijke vrouw,waar ik veel vertrouwen in had.
Mexx is uiteindelijk niet naar daar gegaan,maar dat lag niet aan de stichting,een nog mooiere oplossing diende zich aan.

maar niets dan goeds over deze vrouw/stichting!
Petje af! OK dan!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:25

Jammer,ik heb net de site gelezen!
Mijn vrienddin is op zoek naar een gezelschapsmaatje voor haar shet!
Aankomende week moet zij een van haar twee weidepony's in laten slapen!
Zij had graag een pony opgevangen,en dan spreek ik hier van een zeer goed tehuis,maar de regels van de stichting spreken haar op een of andere manier niet aan!
Bv het bedrag wat je moet betalen terwijl je een dier een zeer goed tehuis kan bieden!
Hun adres mag ten aller tijde gecontroleerd worden,maar betalen voor een dier wat eigenlijk super terecht kan komen en eigenlijk alleen maar geld kost en zal blijven kosten gaat er bij hun niet in!
Tussen de 100 en 500 euro koop je ook een leukje beestje wat helemaal naar je zin is!

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:36

Op zich vindt ik het helemaal niet slecht dat je voor een opvangpaard moet betalen. hun hebben er tenslotte ook kosten aan gehad om het paard na te laten kijken en te behandelen en hun moeten het tenslotte van de donaties en dergelijke hebben om te kunnen blijven bestaan.
bij een asiel moet je ook gemiddeld 85 euro betalen om een hond mee te krijgen. en het bedrag is afhankelijk van wat er nog met het paard gedaan kan worden. dus er zullen best nog paarden bij zitten die gereden mogen worden of zo.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:57

Zoals ik het begrijp, zitten er ook paarden tussen van mensen die door omstandigheden van hun paard af moeten...... die kunnen dus helemaal gezond zijn...

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:09

he een leuke stichting voor onze wegwerpmaatschappij Cool Paardje wordt ziek of paardje kan niet meer verkocht worden. WEGGOOIEN die handel en snel een gezond paardje kopen *LOL*

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:00

Dinopino schreef:
he een leuke stichting voor onze wegwerpmaatschappij Cool Paardje wordt ziek of paardje kan niet meer verkocht worden. WEGGOOIEN die handel en snel een gezond paardje kopen *LOL*


wat een ondoordachte reactie !!

wat heb je liever dan?
dat mensen hun paard dan maar naar de slacht brengen?

ik heb Mexx ook op deze manier aan een leuk thuis willen helpen.
ik mag niet meer paardrijden van de artsen,en net toen ik alle moed had verzameld om haar te verkopen,had ze een scheurtje in haar hoefbeen!
nu moet ze ene half jaar revalideren,en daarna kan ik er alsnog niets meer mee,omdat ik toch niet meer kan rijden.
ik heb haar destijds voor €2200,- gekocht,als ik haar een half jaar moet houden,stalling,eten,speciaal beslag,etc ,en haar daarna weer in conditie moet laten brengen,en verkopen,verlies ik er haast op.

en op deze manier dacht ik er nog iemand anders gelukkig mee te kunnen maken!
na dat half jaar is ze weer gewoon te berijden!
had ik haar dan naar de slager moeten brengen?dan had ik er nog iets aan verdiend!
of moet ik haar gewoon houden,en een (straks weer) goed recreatiepaard,die nog een leuk L proefje kan rijden,maar weg laten kwijnen,omdat ik mij verplicht voel haar te verzorgen tot de dood?

zelfs zo weggeven heb ik geprobeerd,maar tevergeefs.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:51

he waarom voel je je dan aangesproken. Heb jij dan een gezond paardje weergekocht. Niet dus. Maar vind je het dan wel normaal dat mensen die hun paardje ziek krijgen hem dan daar heen doen om dat ze hem niet willen doorbetalen omdat ze hem niet meer kunnen rijden. Paarden kunnen ziek worden hondjes en mensen ook en kinderen ook. en paarden weggeven die ziek zijn hoef je ook niet te proberen je kan hem wel ergens heen brengen als gezelschapspaard en gewoon de onderhoudskosten doorbetalen. en stel je koopt een paardje en die wordt gelukkig oud bij je maar ach met 26 kan je hem niet meer berijden dat houd ie niet meer uit hup dan maar een ander opzadelen met je paardje en zelf weer een nieuwe kopen.
Wanneer je paard een goede plek bezorgd is daar nooit iets mis mee alleen denk ik wel dat die stichting moet schiften welke paarden ze opvangen. Er is een verschil tussen mensen die niet kunnen betalen en mensen die niet willen betalen

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:57

oeps lees net in je berichtje dat je bang was er verlies op te lijden wanneer je hem zelf bij jou gezond had laten worden. Lees dus niets over het niet kunnen betalen. ik heb het niet over een goed adres voor een paardje ik heb het over het feit dat mensen hun financiele verplichtingen zo bij hun huisdier weghalen omdat ze er niet meer voor willen betalen