elk jaar tetanus injectie ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

elk jaar tetanus injectie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-04 20:42

Hoi,

Weten jullie of een paard ieder jaar geent moet worden tegen tetanus ? Volgens mij heb ik namelijk eens in de BIT gelezen ( Offereins ) dat het maar 1 keer in de 3 jaar hoeft.

Nu denken jullie vast, dan laat je je paard toch voor de zekerheid gewoon elk jaar enten ? Idd, dat zou kunnen.
MAAR mijn paard is elk jaar weer na de entingen ( ook de influenza ) echt niet lekker. En niet maar een paar dagen , maar echt maanden ! Hij zit dan niet lekker in zijn vel, is heel snel moe, vatbaarder voor vanalles etc.
Vandaar dat als de tetanus injectie niet ieder jaar hoeft ik wil proberen om hem alleen tegen influenza te laten enten. Misschien dat het dan beter gaat ( tetanus schijnt nogal een vervelende injectie te zijn ).

Weten jullie het ?

Groetjes,

Maris



napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 21:07

Tja als je wedstrijden wilt rijden zal je je paard wel elk jaar een tetanus-influenza vaccinatie moeten geven omdat je anders niet word toegelaten tot de wedstrijd. Verder zijn er natuurlijk een tal van mensen die zowiezo hun paard niet enten en er zijn ook mensen die 2 x per jaar hun paarden enten. Je hoort idd dierenartsen zeggen dat tetanus niet elk jaar nodig is maar mijn dierenarts geeft toch aan dat het raadzaam is om in ieder geval elk jaar een tetanus influenza vaccin te geven ( mijn dierenarts zit op de Uithof in Utrecht).

Ikzelf laat mijn paard 1 x per halfjaar (dus 2 x per jaar eigenlijk) mijn paard enten met influenza vaccinatie en 1 van die 2 x per jaar is die enting een tetanus-influenza vaccinatie. Verder krijgt hij elk jaar een Rhinovaccin

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 10:35

Mijn 14 jarige merrie reageert ook niet goed op de inenting, ze krjigt erge astma aanvallen, de laatste keer was het zo heftig dat ik besloten heb dat ze alleen nog maar 1 keer in de 4 jaar voor tetanus geënt zal worden. Voor dit paard is de DA daar OK mee! Mijn haflinger heeft nooit ergens last van, die laat ik jaarlijks enten.

Als je paard echt zo ziek van de enting is (weet je wel zeker dat het daar van is?) dan zou ik toch eens met je DA overleggen. Je ent om te voorkomen dat ze ziek worden...... niet om ze ziek te maken!!!

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 17:49

Hoi,

Bedankt voor jullie antwoorden !
Ik wil dus geen wedstrijden rijden, en heb dus niet de verplichting tot vaccineren.
En 2 keer per jaar vind ik gewoon niet nodig ( moet iedereen zelf weten hoor ).

Het is heel vervelend dat mijn paard altijd zo reageert op de entingen. Helaas denkt de da niet zo mee verder, dan ligt het aan de hoeveelheid voer ofzo ?! Verward

Nu je je paard 1 maal in de 4 jaar laat enten tegen tatenus, gaat het nu wel goed ??? Dus minder klachten na de enting ??

Groetjes,

Maris

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 17:58

Nee, niet minder klachten na de enting (het is tot nu toe alleen maar erger geworden), maar door minder enten gewoon minder klachten. Als mijn paard over 4 jaar nog heftiger reageert dan afgelopen keer, dan is dat dus de laatste van haar leven die ze krijgt, anders stikt ze nog eens. Het lijkt dat ze allergisch reageert.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:06

Ik laat 2x per jaar influenza enten, en sla de tetanus inj dus wel eens over.

Moet je trouwens verplicht jaarlijks tetanus enten zit ik me nu af te vragen Verward

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:17

Tetanus is nooit verplicht, het is immers niet besmettelijk.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:18

Tetanus is alleen voor een paard wel een hele nare manier om dood te gaan...Lips are sealed

Ik zou dan een setje minder kopen en mijn paard wel die inenting geven. Lips are sealed

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:24

Niet meer tetanus enten lijkt me niet zo'n briljante oplossing...

trouwens, hoe weet je dat het van de tetanus komt?
Dat is bij mensen idd een nare prik, maar dat is vooral pijnlijk, geeft geen reactie zoals jij die beschrijft. Bovendien kun je paarden en mensen op dit soort dingen lang niet altijd met elkaar vergelijken!

Rhino entingen geven bij paarden eerder een allergische reactie

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 18:41

Hoi,

Ik weet ook niet zeker of mijn paard reageert op de tetanusinjectie ! Maar ik heb nu al 3 jaar achter elkaar een paard wat niet lekker in zijn vel zit na de entingen. Dus dan wil je wel wat proberen om dat te veranderen !!
En omdat ik had gelezen dat de tetanus injectie niet ieder jaar gegeven hoeft te worden ....... ! Mensen hoeven ook maar 1 keer in de 7 jaar een tetanusinjectie.

Groetjes,

Maris

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:46

Maris schreef:
Mensen hoeven ook maar 1 keer in de 7 jaar een tetanusinjectie.


Dat klopt niet. Mensen krijgen de Tetanusinjectie uit voorzorg, maar reken maar dat als jij met een open wond bij het ziekenhuis komt, dat je een opfrisser krijgt.
Nu is een doorsnee mens ook niet zo vaak met prut en paardemest bezig, maar een paard heeft weleens een wondje aan zijn been, vaker dan je je realiseerd. Je kunt van de situatie bij mensen niet gaan projecteren op een paard!

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:48

Mij lijkt een reactie op de influenza waarschijnlijker eerlijk gezegd.

Tetanus jaarlijks spuiten is wel een beter plan dan eens in de 4 jaar. Paarden zijn behoorlijk vatbaar voor tetanus. Je zou het misschien om het jaar kunnen doen als je wilt minderen, maar niet veel minder lijkt me.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 18:51

Pfff echt moeilijk !!

Zal toch nog eens een poging wagen om het aan de da te vragen.

Groetjes,

Maris

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:55

Ik zou het zeker aan een DA vragen. En er zijn tegenwoordig verschillende entstoffen te krijgen, voor Tetanus en Influenza. Misschien is je paard gevoeliger voor een van de entstoffen, en moet er naar een alternatief gekeken worden.

Je suis Charlie.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:12

Sosha schreef:
Mijn 14 jarige merrie reageert ook niet goed op de inenting, ze krjigt erge astma aanvallen, de laatste keer was het zo heftig dat ik besloten heb dat ze alleen nog maar 1 keer in de 4 jaar voor tetanus geënt zal worden. Voor dit paard is de DA daar OK mee! Mijn haflinger heeft nooit ergens last van, die laat ik jaarlijks enten.

Als je paard echt zo ziek van de enting is (weet je wel zeker dat het daar van is?) dan zou ik toch eens met je DA overleggen. Je ent om te voorkomen dat ze ziek worden...... niet om ze ziek te maken!!!


Overstappen op een ander merk vaccin, wil ook nog wel eens helpen.
Vraag je DA hierna.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:59

Kitten schreef:
Overstappen op een ander merk vaccin, wil ook nog wel eens helpen.


Als het risico niet opweegt tegen de voordelen........ wij kunnen niet veel meer expirimenteren....... het paard krijgt het zo benauwd dat ze de na de laatste inenting met de maximale dosis medicijnen toch nog maar nauwelijks lucht kon krijgen..... en dat duurde de laatste keer meer dan een week..... veel te belastend voor het paard (afgezien van het risico dat ze straks nog een keer in een astma aanval blijft).

Je kunt je inentingsdrang ook overdrijven hoor! Knipoog Het gaat hier over een ouder paard dat tot haar 10e jaar altijd ingeënt is geweest..... alleen maar contact heeft met een kleine vaste groep paarden die ook nergens komen. Ik heb het probleem uiteraard met meerdere DA's besproken..... en die vinden voortaan 1 x per 4 jaar alleen tetanus enten voor dit paard geheel verantwoord.

Als dit paard op haar 18e voor de laatste keer geënt wordt, is ze voor tetanus redelijk safe tot haar 22 jaar. Laat ik nou alleen maar hopen dat ze er dan nog is Tong uitsteken

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 23:09

die van mij krijgen het elk jaar. Gewoon met de andere entingen. Zo zijn ze steeds in orde met hun entingen en kan ik op mijn beide oren slapen.

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:56

Je kunt eens proberen een ander vaccin te vragen aan de DA, want de allergische reactie is vaak niet tegen de tetanus maar tegen het oplosmiddel/adjuvans ed.

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 08:21

Even off Topic:
Ellebel, gefeliciteerd joh en een leuke dag vandaag.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agee, kiki1976, Kimsel94, schaapie18, shannen6, Tijn8 en 100 bezoekers