Ouder paard scheren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Ouder paard scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 14:04

Mijn paard is in de winter altijd net een bizon, hij zit dan zo erg dik in de haren (mijn handen verdwijnen er helemaal in)
Nu komt er volgende maand iemand voor het scheren van een paar paarden en zit ik te denken of ik Ossie ook zal laten scheren.
Maar ik weet eigenlijk niet of dat kwaad kan voor een ouder paard, hij staat in een buitenstal en ik merk wel dat hij vatbaarder wordt voor een koudje.
Ik ben dus bang dat hij als hij geschoren zou worden dan erg gaat hoesten enz., Ik heb wel een enorm dik dek en onderdekens.
Maar die lange haren zijn ook echt geen pretje in de winter, ik moet zowat een paar uur uitstappen met zweetdek wil hij een beetje droog worden.
Pff ik weet echt even niet wat ik zal doen, wat zijn jullie gedachten hier over.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:25

Ik zou het niet doen als hij/zij in de winter buiten moet staan..

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 18:44

Het is inderdaad even voor jezelf goed afwegen wat je precies wil en met hem doet.
Ik heb ook zo'n beer in de winter maar ik maak in de winter over het algemeen rustige buitenritjes dus heb vorig jaar niet geschoren. Als ik echter actief zou rijden zou ik het wel doen en dan misschien zo'n racestreep ofzo.

Het is natuurlijk ook geen pretje om zolang uit te moeten stappen en als hij dan nog nat is als je hem wegzet heb je ook meer kans op verkoudheid.
Met een goede deken (waterdicht) ben je al een heel eind natuurlijk.
Wil je hem echt helemaal kaal of dat niet?

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:38

mischien kan je hem in een model shceren dat niet al het haar afmoet ?

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:32

ik zou hem zeker scheren, met behulp van dekens loopt hij dan veel minder kans om kou te vatten dan vochtig te zijn met zijn lange vacht. Zeker als ze vroeg geschoren worden hebben ze tegen de tijd dat het echt heel koud wordt alweer aardig wat haar zodat je er geen 3 dekens op hoeft te leggen.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:36

als je hem wat korter in het haar wilt houden, zou ik nu alvast een deken opdoen, zo krijgt hij wel wintervacht, maar wordt ie niet zo dik

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:38

petrabonanza schreef:
ik zou hem zeker scheren, met behulp van dekens loopt hij dan veel minder kans om kou te vatten dan vochtig te zijn met zijn lange vacht. Zeker als ze vroeg geschoren worden hebben ze tegen de tijd dat het echt heel koud wordt alweer aardig wat haar zodat je er geen 3 dekens op hoeft te leggen.

mee eens

maar de natuur weet zichzelf ook wel te regelen hoor Knipoog

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:40

Je kan altijd dekenmodel of alleen een streep laten scheren, misschien niet zo mooi, maar wel praktisch, en hij kan zijn warmte kwijt.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:44

dat ga ik ook doen, alleen op de plek waar de deken komt.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 11:38

ellepel schreef:
als je hem wat korter in het haar wilt houden, zou ik nu alvast een deken opdoen, zo krijgt hij wel wintervacht, maar wordt ie niet zo dik


Ja hij staan nu al een paar dagen onder een zomerdeken, dus ik hoop dat dat een beetje helpt.
Ik ben er nog steeds niet uit, ik denk er nog even over na.

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:35

Heb vroeger mijn ponytje van toen 31 jaar ook geschoren hoor! Hij werd op die leeftijd nog actief gereden en zonder te scheren was dat gewoon geen doen! Hij stond in overigens wel in een binnenstal en kreeg een lekkere warme deken op. Het is dan wel "natuurlijker" om niet te scheren maar dan kan je "even" rijden ook wel vergeten.

Ik zou het gewoon doen, ik heb er persoonlijk goede ervarignen mee.