manen schuren kortwieken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

manen schuren kortwieken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 16:07

Wat zouden jullie doen?

Noor schuurt haar manen, op twee plekken en het ziet er niet uit. Haar manen vallen naar twee kanten en ze krijgt het voor mekaar om aan de ene kant de bovenste helft eraf te schuren, en aan de andere kant de onderste helft van haar manen. De manen die ze wel laat zitten zijn nu al best lang geworden en zien er wel mooi uit..

Dit is dus vanaf de linkerkant... de rechterkant is onderaan geschuurd.
Afbeelding

Ze ziet eruit als een enorme punky, wel schattig hoor. Maar ik wil met haar naar de keuring..

Wat zouden jullie doen?
Gewoon laten groeien
Of kortwieken en bijlaten groeien. Zoja hoe? want het moet er wel fatsoenlijk uitzien.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:20

hangt van het ras af, een haflinger of (welsh?) zal geen hoge punten krijgen met kortgewiekte maantjes)

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 17:55

zow wat heeft jou tinker een mooie manen kan ik die niet een dagje lenen Knipoog

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 18:49

Ik zou het kortwieken, het groeit wel weer aan Knipoog en ik zou proberen erachter te komen waarom Verward ze schuurt...

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:40

Denk er wel aan,als je naar de keuring gaat,de manen dan wel weer een mooie lengte moeten hebben.
Ik heb vorig jaar september ook de manen van Jewel helemaal afgeknipt en tegen de tijd van de keuring (juni dit jaar) stonden ze nog steeds in coupe pleeborstel Scheve mond
Dat heeft me zeker minpunten opgeleverd.

Jewel heeft er nu ook weer een hap uit,dan wel minder dan die van jou,maar ik haal ze er echt niet meer af!
Tegen de tijd van de keuring trek ik ze weer mooi op lengte.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:53


__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:18

Sammy had er ook wat plukken uit geschuurd en ik heb het er dus wel allemaal afgehaald. Staat nog best leuk ook! Lachen

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:26

Ik heb bij mijn pony (tinker) ook gisteren de manen er helemaal afgehaald zodat het weer op 1 lengte terug kan groeien. Hij had al coupe pleeborstel met nog lange stukken ertussen, nu is het er dus helemaal af. Anders blijft het zo ongelijk, en kun je het als het weer een beetje lang is bij gaan knippen, dat zie er helemaal niet uit.....
Voor resultaat zie: [ITP] De schaar in Jordy's manen gezet.....

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:29

als je de manen eraf haalt kun je er in ieder geval een stuk beter bij met spulletjes om de jeuk te verminderen. Ik zou het eraf halen dus in het belang van de pony en niet in het belang van de keuring

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:48

dat is wel weer waar, wat petrabonanza zegt! wat is je meer waard, hoge punten, of het welzijn van je pony? (nou ja, klinkt erg dramatisch, maar je snapt het punt wel)

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 21:39

lowara schreef:
dat is wel weer waar, wat petrabonanza zegt! wat is je meer waard, hoge punten, of het welzijn van je pony? (nou ja, klinkt erg dramatisch, maar je snapt het punt wel)



ja klinkt idd erg dramatisch, en het gaat echt niet om die punten hoor. Maar toch als ik volgend jaar een x een keuring wil doen moet het wel een beetje mooi aangegroeid zijn. En de reden voor schuren, zijn we nog niet achter...

Maar het is maar erg plaatselijk dus dat is vreemd.. en die plaatstelijke stukken zijn toch al helemaal kort.. dus... maar heb al echt heel veel geprobeert maar niet echt succes..

Het gaat er dus meer om of ik alles mee kortwiek of de korte ' stukken' gewoon bij laat groeien

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 21:42

schuurt ie in de stal? dah doet de pony van mij broertje ook, nu hheft min vader een stroomdraad rond de stal gezet en schuurt ie niet meer.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 22:03

Mijn merrie droeg een exceemdeken, maar toen ik in Italie zat voor stage, en Eldientje dus logeerde heeft ze daar op dag 2 al dr deken aan stukken gescheurd (zat waarsch. niet goed dicht, ik had dat ding al een half jaar en nooit wat mee gehad, maargoed) toen is ze dus alsnog gaan schuren, en nu heb ik alles eraf gehaald. Ze heeft manen van 3 cm, staat overigens ontzettend stoer, en de staart ook opgeschoren. Het is me wel heilig, ze schuurt zich niet helemaal open ofzo, maar je ziet het wel dus het is anders net niet netjes meer zeg maar. Ik denk dat ik haar volgend jaar wel weer een dek opgooi, en van t winter denk ik dat ik het zooitje maar weer lekker laat groeien (groeit zowieso loeisnel bij haar)

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 22:12

Ze staat 24/7 buiten, veel bomen waar ze aan kan schuren om die nou allemaal af te zetten met schrikdraade Lachen

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 01:36

Had mijn Haflinger o0wk.. 1 zo'n grote pluk in t midden... hemmel weg bijna... Maar egt, die manen....die groeiien snel hoor... K heb t maar gelaten, alles afknippe v0n k zoo sonde... En n0u heb k t onderste 'dode' laagje haar weg getrokken/geknipt... en t is er al bijna helemaal bij
da groeit egt snel