Hoeveel slobber staat gelijk aan biks?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Hoeveel slobber staat gelijk aan biks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-04 12:10

Ik vroeg me af hoeveel slobber gelijk staat aan 1 schep (kilo) biks? Daarmee bedoel ik dan wel 'droge' slobber Knipoog

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!


Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 12:36

Slober en bix kan je niet op die manier met elkaar vergelijken denk ik omdat in bix hele andere voedingsstoffen zitten dan in slobber. Slobber bestaaat meestal voor het grootste gedeelte uit zemelen (vezels) en hebben een hele andere voedingswaarde. Daarnaast zijn er veel verschillende soorten bix in een basisbrok zit weer veel minder dan in een sportbrok. Slobber kan je prima als toevoeging geven maar ik nou het niet als vervanger voor bix gebruiken.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-04 12:47

De eigenaar gebruikt basisbrok. Mijn verzorgpony krijgt op een hele dag op dit moment 0,5 kilo biks. Als we gelest hebben, krijgt ze wat meer.
Van de week had ze zo haar best gedaan, dat ik had besloten om 0,25 kilo voor de ochtend neer te zetten en haar die avond 0,5 kilo slobber te geven.
Ze krijgt zo weinig, omdat ze ten eerst een halffjord is, dus niet veel nodig heeft en omdat er onwijs uit gekeken moet worden met eiwitten. Ze mag namelijk nooit meer te zwaar worden.

Daarom vroeg ik me af hoeveel slobber tegen over biks staat Knipoog

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 13:06

Ja je kunt het wel vergelijken, daarom is het meetsysteem VEP ( Voeder Eenheid Paard) uitgevonden.

1 kilo slobber is 830 VEP en 1 kilo basisbrok 775. Hou er wel rekening mee dat het per merk nogal eens kan verschillen


Bron

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 18:25

VEP geeft wel aan hoeveel energie een paard uit zijn voeding haalt. Echter aan brok zijn vak nog extra spoorelementen toegevoegd als Boitine, lijnzaadolie, vitaminen en mineralen. Bij Slobber is dit niet het geval. Ieder voer levert energie op een bepaalde manier maar de samenstelling van Bix en slobber is weldegelijk heel erg verschillend. Buiten dat vind ik het nadeel van VEP dat het per brok en voorgemengde slobber veel kan verschillen. Verschillende merken basisbrok verschillen al in kwaliteit en samenstellng. Dan moet je dus goed op de zak kijken naar de VEP en overige toegevoegde ingredienten om het te vergelijken.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289


Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 18:29

Als je op die site kijkt die Siempie als bron aangeeft zie je dan van beide producten het eiwitgehalte al best veel scheelt .. als je dus wil oppassen met het voeren van eiwit i.v.m bevangenheid is het onvoldoende om alleen naar VEP te kijken.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 143 bezoekers