wedstrijd.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 18:57

hoe laat ik mijn pony wennen aan de witte hekje van op dressuur wedstrijden?

het vorige paard dat ik heb 'uitgebracht' (manegeknol *LOL*) reageerde er behoorlijk neg. op waardoor ik heel veel punten af heb gekregen. hoe laat ik mijn eigen pony wennen aan die hekjes? en hoe voorkom ik dat ie zo wegspringt. (moest ie toch nog nerveus zijn)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:21

ik zou gewoon veel met je pony langs een hekje lopen. niet gaan belonen oid als je pony schrikkerig is, alleen als ze er op een gegeven moment braaf langs loopt belonen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 19:26

is het slim om bv een witte stoel ofzo in de weide (aan de kant) te zetten zodat ie aan de kleur went ofzo?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:31

vorige keer was mijn pony bang voor iets in de bak en toen ging mijn moeder voor dat ik met het proefje begon met abigail aan de hand er zo lang langs dat ze het niet meer eng vond. Naar de jury hebben we niet gekeken. Tis tog stom om je proef te laten verknallen omdat je pony ergens bang voor is Verward

    Emily Nevita L2 + 2 <3
      Lief, jij blijft jouw leven lang bij mij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:40

pharagirlke, dat zou je idd kunnen doen. wanneer ze eraan gewent is ook de stoel verplaatsen ed, dan vind ze na verloop van tijd de witte kleur nergens meer eng Haha!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 20:17

oke...dan gaan we dat een keer proberen Lachen

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Dyyy

Berichten: 5360
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Geleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:20

Idd, gewoon veel oefenen door lang die hekjes te lopen. En belonen als ze erg netjes rustig langs loopt! Veel succes!

B+2 (21.06.'09)

Clubkampioenschappen LRV Thull; derde met 199 & 200 pnt (21.03.'10)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 20:22

dankje Lachen

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Nadir

Berichten: 12712
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:06

pharagirlke schreef:
is het slim om bv een witte stoel ofzo in de weide (aan de kant) te zetten zodat ie aan de kleur went ofzo?

Paarden zijn toch kleurenblind?! Verward
Overigens denk ik niet dat jouw paard het verband ziet tussen een witte stoel en een wit hek... Haha!

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:13

abigaillover schreef:
Tis tog stom om je proef te laten verknallen omdat je pony ergens bang voor is Verward

Tja, je kan het ook zien als ervaring opdoen van je pony Lachen

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:21

xtwisterx schreef:
Paarden zijn toch kleurenblind?! Verward
Overigens denk ik niet dat jouw paard het verband ziet tussen een witte stoel en een wit hek... Haha!


Paarden zijn niet kleurenblind, ze hebben een spectrum wat bestaat uit rood en blauw-tinten...Bij mensen zit daar dus nog groen bij, dus paarden zien niet alle kleuren die wij ook zien, maar ze zien wel degelijk kleuren...

on-topic:

Wij hebben een keer een paard aan witte hekjes laten wennen door in de bak witte springbalken neer te leggen en daar gewoon omheen te rijden, dat was vrij succesvol. Alleen je kan het nooit voorkomen dat ze op wedstrijd er een keertje voor wegspringen...Veel oefenen en ze gewoon geruststellen in de ring (bij het verkennen). Daarna gewoon vastberaden erlangs rijden..
suc6!

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 21:31

k geloof niet dat paarden kleurenblind zijn. wij hebben een merrie (lies in mijn profiel) en das t braafste paard wat je kan hebben! al ontploft er een bom langs der, dan zal ze nog niet om kijken. maar owé als er iets wits in der buurt is Haha! dan krijg je er der niet voorbij of in een snelheid die je niet verwacht van haar type bouw Haha! dus kleurenblind? nee Haha!
dat met die witte balken is ook een ide ja...eens wegspringen is geen probleem, maar t manege paardje weigerde gewoon van der langs door te gaan Verward

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 22:42

Zorg ervoor dat het paard de aandacht bij jou heeft in plaats bij van allerlei enge dingen buiten en om de ring. Houdt je paard attent door oefeningetjes te doen en vooral vragen te buigen om jou binnenbeen. Wijken en schoudervoor kunnen daarbij goed helpen.

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 23:37


Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 09:25

Je kunt hem thuis al wat bomproef maken door steeds verschillende dingen in de bak te zetten, zodat ie niet meer zo snel ergens van opkijkt.
Maar hier in Brabant rijdt trouwens meestal alleen de Z in een witte dressuurring. De B-ruiters hebben vaak alleen maar bordjes. Die kun je natuurlijk zelf proberen te maken.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 12:57

xtwisterx schreef:
Paarden zijn toch kleurenblind?! Verward
Overigens denk ik niet dat jouw paard het verband ziet tussen een witte stoel en een wit hek... Haha!


zoals ragne zegt zijn paarden niet kleurenblind. op deze manier laat je ze dus wennen aan witte dingen in de bak. ik denk nl eerder dat het aan de kleur ligt dan aan de vorm hoor Knipoog

en of het resultaat heeft wat ze doet zal in de ring moeten blijken


Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-04 14:20

ik hoop t. als ik dit met Lies moet doen raak ik tot precies 1m in de bak. en dan mag je der met 100 man aan trekken maar Lies gaat níet door. t manegepaard ging behoorlijk moeilijk doen uit angst. en had gelukkig een lieve jury waarvan ik opnieuw mocht proberen toen die terug kalm was.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Nadir

Berichten: 12712
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 14:50

Anique_Vaandrig schreef:
zoals ragne zegt zijn paarden niet kleurenblind.

Kleurenblind was misschien niet het goede woord... Ik bedoelde dat een paard geen kleuren kan onderscheiden, hooguit het verschil tussen licht en donker. Lachen

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:06

Je moet er niet overheen gaan springen.... Anders trekken ze in de ring ook steeds op de hekjes aan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-04 21:38

nee das niet de bedoeling *LOL*
mijn lesgever heeft zo de jury een keer omver gereden Bloos!

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 21:46

Mijn paard kreeg ernstig de neiging om op de motorkap van de auto te springen.... rare bok

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 22:21

Wij hadden eerst 'oefenhekjes' waren heel simpel 2 planken op 2 driehoekjes geschroefd, wit geverfd ét voilá, een dressuurhekje. Was wel handig om de jonge paarden aan te laten wennen, die van mij heeft dus waarschijnlijk ook geen hekjestrauma (vorige had dat wel, die dacht dat ie moest springen en daar had ie een hekel aan)

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Keisha
Berichten: 4
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 22:24

Net zoals de rest zegt.Gewoon veel oefenen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:37

Als je paard schouderbinnenwaarts of wijken kan, kun je hem ernaar toe wijken/schouderbinnenwaarts laten lopen. Hierdoor is hij afgeleid, kijkt niet naar de hekjes en gaat er toch langs, na een paar keer lopen ze er vanzelf langs meestal. Of stelling naar de andere kant vragen en goed je binnenbeen erbij houden. Geruststellen met je stem.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:41

Haha!

Sorry moet even lachen, een paard is kleurenblind dus de kleur zal het niet zo zeer zijn Knipoog

Ik ga met Okkie mee Lachen

In ieder geval niet met zn hoofd erna laten kijken maar juist stelling andere kant op.

Kan je niet eens ergens gewoon oefenen, op een manege ofzo?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers