Inprent training van jonge veulens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Inprent training van jonge veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-02 12:58

Ik ben er veel mee bezich geweest en nu heb ik mijn visie op papier. Als iemand er ingeintreseerd is het kost 5 euro en het zijn zo'n 20 pagina's. Als je het wilt krijg je later dit jaar nog foto's ervan toe gestuurd en kun je me met al jou vragen mailen. Zelfs wil ik wel langs komen als je dat graag zou willen. Lovers


Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 17:24

Mijn moeder heeft me altijd geleerd niets van vreemde aan te nemen.
Dus wie ben jij, voordat ik mijn geld kwijt ben??

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 17:25

Nou Troef,
dat vroeg ik me nou ook van jou af.... }>

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 17:27

Maar ik verkoop niks! En zoek geen kontakt Lovers om langs te komen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-02 15:33

Troef schreef:
Maar ik verkoop niks! En zoek geen kontakt Lovers om langs te komen.


ik ben phoenix en ik ben al wat jaren bezich met natural horsemanship.
ik ben opzoek gegaan naar een voor mij acceptebele manier om een veulen groot te bengen. ik heb mijn methode nu zo goed als klaar en ga hem over een maand uitproberen op mijn eige veulen, die ik trouwens ook zelf wil houden.
ik hoop dat het duidelijk is en anders hoor ik het wel.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 21:39

Maar waarom imprent training? Ik zelf ben namelijk ook zeer geinterresseerd in het gedrag van paarden, alleen eigenlijk vindt ik imprent training moeilijk voor de band die de merrie eerst met het veulen moet krijgen.
WAt is jou mening hierop? (in het kort dan Knipoog )

Gr. Adriana

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 21:57

Ik heb 3 jaar voor een stoeterij gewerkt waar we alle veulens Imprint-training gaven. Zelf heb ik ook de mazzel gehad om twee van die veulens 3 jaar later in te rijden en ik moet zeggen, het is een wereld van verschil!!!!!!!!

Ik geloof heilig in Imprint-Training naar de methode van Dr Robert Miller, waar ik ook een prive-clinic van heb bijgewoond, je creeert er zo'n fijn paard mee!

Veel succes ermee!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Biebel

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 22:45

Je kunt toch ook het boek van de Western Horseman aanschaffen....staat het allemaal in!

ZOALS HET PAARDJE THUIS SPRINGT, SPRINGT IE NERGENS.....
Liza alweer ruim 7 jaar:-) kleine meisjes worden groot! School is leuk!
http://www.horsefoto.nl nog steeds ff uit de lucht

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 00:19

Sjuimpje schreef:
Nou Troef,
dat vroeg ik me nou ook van jou af.... }>


Dat had ik dus ook!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 07:14

Ik doe toch echt niet veel speciale dingen met de veulens en heb nog nooit problemen gehad met zadelmak maken/betuigen van paarden die we vanaf veulen hebben.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 08:19

Chantal schreef:
"Nou dat had ik dus ook"

Profiel Chantal:
ex student op zoek naar werk in de PR/Marketing

Blijf zoeken....

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 11:02

Je kan pas echt het verschil merken als je paarden die niet imprinted zijn vergelijken kan met paarden die dat wel geweest zijn. Dus als je alleen paarden hebt ingereden die dat niet zijn, dan is 't natuurlijk niet te vergelijken Knipoog .

Ik wil helemaal ook niet zeggen dat het een "must" is om te imprinten, ik zeg alleen maar dat het een fijner paard creeert. (mijn bescheiden mening)

In mijn ervaring heeft de merrie er absoluut geen last van, de band tussen merrie en veulen blijft even sterk!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 11:46

Iedereen die ik spreek over imprinttraining gaat er vanuit dat je de imprinttraining op het pasgeboren veulen toepast nog voordat het gaat staan, gedurende een periode waar merrie en veulen inderdaad de tijd en de rust nodig hebben om aan elkaar te wennen. Maar iedereen vergeet dat zelfs Dr. Miller aangeeft dat de imprint training ook gedaan kan worden op een veulen dat al wat ouder is.

Als veulens regelmatig in handen zijn, en het gewend zijn dat je hen overal aan hun lichaam aanraakt (tot uier of koker aan toe) is dat ook imprint training. Alleen ziet niemand dat.

En ja, naar mijn inzien is de imprint methode wel zeker een voordeel. Ik zou het niet doen gedurende het eerste uur na de geboorte, dan moet hij eerst gaan staan en drinken, de rest komt later. Maar je krijgt makkelijkere paarden dan dat je het niet doet, ze de eerste drie jaar het land op schopt en er niet naar omkijkt.

Dus raak je veulen aan op alle mogelijke plaatsen en blijf een bepaalde plek aanraken tot hij er niet meer op reageerd en het gelaten over zich heen laat gaan. Als je ophoudt met het aanraken van de oren omdat het paard een aversie heeft tegen het aanraken van de oren, leer je hem alleen maar dat hij succes heeft door tegen te stribbelen. Als hij dat een keertje doorheeft is het hek van de dam.

Je suis Charlie.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 12:26

Cassidy, hier ben ik het dus helemaal mee eens. Haha!

De eerste uren laat ik moeder en kind gewoon met rust. Pas de 2e dag krijgen ze hier een halstertje om (Kyra pas vandaag, er was eerder niemand om de merrie vast te houden)
En verder leren ze alles spelenderwijs. Een keertje borstelen, ze gaan vaak na 9 dagen al op de trailer als de merrie weer naar de hengst gaat. Verder als ze geshowd worden, leren ze alles daar omheen ook. Wassen, knippen/scheren, reizen, vreemde omgeving. Ze worden er lekker mak van.

Daarna gaan ze dus 3 jaar op de wei, 's winters wel op stal en maken ze ook de dagelijkse gang van zaken mee, maar er wordt niets speciaals mee gedaan.
En echt, met 3 jaar hebben ze alles nog onthouden en zijn het makkelijke pony's.

Ik heb hier ook het tegenovergestelde op stal staan. Een merrie die in het "wild" in de heuvels van Wales is geboren en de eerste 1,5 jaar geen mensen heeft gezien. Dat merk je overal aan in de omgang.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 12:47

Mijn veulen is als het ware in mijn armen geboren. Daarna heb ik moeder en kind met rust gelaten. Bij de eerste diarree bleef m'n veulentje los in de stal staan om haar poepje te laten afwassen, de eerste keer bij de smid is los op de wei gebeurd, ik heb een foto waar zij op mijn schoot neerligt op de wei en ik lig met m'n hoofd op haar, vorige week ging ik voeren en ze lag neer. Wel ik deed het eten in de emmer en zij at al liggend terwijl ik haar moest knuffelen. Ik kan haar overal aanraken...
Dus, ik denk dat het toch belangrijk is om van in het begin een vertrouwensband met je veulen te krijgen. Ze is nu 1 jaar maar ik denk dat het zadelmak maken (over twee jaar dan ) ook geen enkel probleem gaat zijn.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 13:15

Dat noemen jullie imprint?? Je veulen overal aanraken, bekend maken met de mens zeg maar. Voetjes geven, uiertje aanraken, staart en oren freubelen??

Dat begrijp ik namelijk uit jullie verhaal, maar dat is bij ons heel normaal! Gewoon met je veulen bezig zijn, dat is de normaalste zaak van de wereld lijkt me Verward

(of heb ik iets niet goed begrepen en komt er meer bij kijken? )

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 13:20

Ja zo doen wij dat ook altijd Jantina. Gewoon direct het halster om en beentjes optillen de eerste dagen en borstelen. De merries vinden dat ook altijd prima. En wij hebben ook nooit problemen met het beleren etc. en ze gaan ook altijd even de trailer uit proberen en en ritje maken. Ach ja jong geleerd oud gedaan Haha!

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 13:24

jantina schreef:
Dat noemen jullie imprint?? Je veulen overal aanraken, bekend maken met de mens zeg maar. Voetjes geven, uiertje aanraken, staart en oren freubelen??

Dat begrijp ik namelijk uit jullie verhaal, maar dat is bij ons heel normaal! Gewoon met je veulen bezig zijn, dat is de normaalste zaak van de wereld lijkt me Verward

(of heb ik iets niet goed begrepen en komt er meer bij kijken? )


Nee, je hebt het goed begrepen, precies dat is imprinttraining. Zie je wel, er zijn meer mensen die er mee bezig zijn, zonder dat ze er meteen een sticker opplakken.

Je kunt het imprinting heel ver doorvoeren. Over het lichaam gaan met een plastic zakje, of met een trillend scheerapparaat (niet scheren alleen de vibratie laten voelen en aan het geluid laten wennen) , zolang tot ze geen kik geven. Een luchtballon opblazen en onder hun neus leeg laten lopen. Een ballon opblazen en voor hun ogen stukmaken. MacDonald opwindspeeltjes onder hun neus houden. Mobieltje onder hun neus laten afgaan (!!!) Maak ze "bombproof"

Je suis Charlie.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 13:53

jantina schreef:
Dat noemen jullie imprint?? Je veulen overal aanraken, bekend maken met de mens zeg maar. Voetjes geven, uiertje aanraken, staart en oren freubelen??

Dat begrijp ik namelijk uit jullie verhaal, maar dat is bij ons heel normaal! Gewoon met je veulen bezig zijn, dat is de normaalste zaak van de wereld lijkt me Verward

(of heb ik iets niet goed begrepen en komt er meer bij kijken? )


Daarom zei ik ook eerder in het topic dat ik helemaal geen speciale dingen met de veulens doe...

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 14:42

Misschien moeten we niet zo het natural horsemanship minimaliseren. Ik ben zeker dat er nog heel wat meer bij komt kijken dan dat veulen betasten wat iedereen schijnt te doen. Er valt waarschijnlijk nog vanalles over bij te leren....

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-02 15:25

adriana schreef:
Maar waarom imprent training? Ik zelf ben namelijk ook zeer geinterresseerd in het gedrag van paarden, alleen eigenlijk vindt ik imprent training moeilijk voor de band die de merrie eerst met het veulen moet krijgen.
WAt is jou mening hierop? (in het kort dan Knipoog )

Gr. Adriana


De band die tussen moeder en kind gevormd moet worden mag je nooit in de weg zitten. Als je de inprent training direct na de geboorte doet moet je zorgen dat de merrie ten alle tijde bij het veulen kan. Hem kan aan raken en likken. Er zijn er ook die de training pas na zes uur doen. Dan is de band al gevormd. Ik zou kiezen voor direct na de geboorte.


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-02 15:28

jeddah schreef:
Ik heb 3 jaar voor een stoeterij gewerkt waar we alle veulens Imprint-training gaven. Zelf heb ik ook de mazzel gehad om twee van die veulens 3 jaar later in te rijden en ik moet zeggen, het is een wereld van verschil!!!!!!!!

Ik geloof heilig in Imprint-Training naar de methode van Dr Robert Miller, waar ik ook een prive-clinic van heb bijgewoond, je creeert er zo'n fijn paard mee!

Veel succes ermee!


Hey wat leuk om te horen. Op welke stal heb je gewerkt dan?
Ik heb mijn training aangepast aan omstandigheden waar de meeste van ons mee zitten en gemengt met Emiel Voest en monty Roberts en Dr. Miller.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-02 15:29

Biebel schreef:
Je kunt toch ook het boek van de Western Horseman aanschaffen....staat het allemaal in!


Ja da's waar, maar dat is ten eerste veel duurder en niet aangepast op jou omstandig heden. Ik heb het allemaal net iets rustiger, maar veel sneller dan emiel voest gedaan.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Waarom, hoe en wanneer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-02 15:46

Om even alle misverstanden uit de wereld te helpen:

Waarom is inprent training?
Om het creeeren van een vriendelijk makkelijk aan hankelijk veulen.

Wanneer?
Hier zijn veel verschillende meningen over. Dat je het binnen de eerste 8uur gedaan moet hebben is duidelijk.
In de eerste 8 uur van het leven van een veulen staat hij open voor alles om zich heen. Hij moet wel want als hij niet binnen een paar uur zijn moeder kent (haar geur en geluid), zijn omgeving en groeps genoten is hij ten dode opgeschreven.
Als je hier gebruik van wilt maken moet je het dus in de eerste 8 uur doen. Het veulen zal alles wat je doet voor de rest van zijn leven opslaan. Je hoeft het dus in priciepe niet vaker te doen. Het is wel verstandig.

Hoe?
Inprent training is niet alleen aanraken. Het gaat verder. Geluiden oefeningen en nog veel meer.

Ja je kun ook het boek van Emiel Voest of Dr. Miller kopen, maar dat is veel duurder en het is niet op bepaalde omstandigheden aangepast.
Zoals het niet hebben van een eigen stal.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 15:58

Zo nu is het inderdaad wat duidelijker en hier ben ik ook echt voor om zoveel mogelijk contact te krijgen met het veulen. En om het veulen zoveel mogelijk te leren.
Ik vind het ook een compliment voor jezelf en het veulen als je dan op een keuring of een voorveiling bent en het veulen dan helemaal niet meer zo bang en gek doet omdat het de begeleider vertrouwt.
En het beleren later wordt zo alleen maar gemakkelijker.

Gr. Adriana


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: acerdurac en 175 bezoekers